Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Een vriendin van me denkt erover om zelfmoord te plegen, hoe kan ik haar tegenhouden?

Een vriendin van me zit al een tijdje in een depressie, en een tijdje terug vertelde ze me dat ze een einde aan haar leven wilt maken. Ik heb geen idee wat ik moet doen om haar uit haar depressie te helpen en er voor te zorgen dat ze geen zelfmoord pleegt. Met een psycholoog of een psychiater wil ze niet praten, omdat ze dan aan haar ouders moet vertellen dat ze depressief is en dat wil ze niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

toch is dat de enige manier voor je vriendin om uit een depressie te komen: praten met een psycholoog of een psychiater. maar wat heel vaak blijkt is dat iemand zich "depri" voelt en dan gelijk maar zegt: ik ben depressief! terwijl dat helemaal niet het geval is. echter daar hebben we dus hulp voor nodig van vakmensen en niet van leken op goeie vraag. het is trouwens erg lief van je dat je jouw vriendin wilt helpen, maar ook jij als vriendin kan hier niets aan doen, of het is zo dan heeft zij professionele hulp nodig of het is niet zo, dan is het ook begrijpelijk dat ze niet wil dat haar ouders het te weten komen, omdat die er waarschijnlijk zo doorheen prikken. wat jij wel kan doen, is haar adviseren naar de huisarts te gaan, daar heeft ze haar ouders niet voor nodig, een gesprek met de dokter kan meer licht hier op werpen. doe dat maar, zeg haar maar dat ze een afspraak maakt met de dokter.

Ga leuke dingen met haar doen, overtuig haar ervan dat haar leven nog niet zo slecht is. In het aller aller uiterste geval zou ik haar ouders inlichten, ze zal je misschien wel even haten maar later als haar leven weer leuk is (hopelijk) dankbaar zijn dat je ze het verteld heeft. Voornamelijk omdat ze (denk ik aangezien ik haar niet ken) bang is voor de reactie van haar ouders, in dat uiterste geval moet je wel even bedenken wat de reactie van haar ouders zal zijn: schrikreactie of kwaad worden (en jezelf daarop voorbereiden, ze zullen je sowieso dankbaar zijn dat je ze ingelicht hebt). Het enige dat zeker is is dat geen enkele ouder een kind wil verliezen dus uiteindelijk zullen ze het niet erg vinden en haar alleen maar willen steunen. Vooral veel succes met het opbeuren van je vriendin.

Haar ouders informeren. Pech gehad dat ze dat niet wil ... ze kan niet helder denken en dan moet je dus niet in alles met haar meegaan. Beter een kwade vriendin (op jou) dan een dode vriendin. Je moet nooit hoeven zeggen "had ik maar ..." Depressief zijn heeft (op jullie leeftijd) vooral te maken met hormonen en een onbalans van stofjes in de hersenen. Deze depressie gaat !!met hulp!! over. Dus nogmaals: haar ouders informeren.

Als je vriendin echt een eind aan haar leven wil maken hou je haar uiteindelijk niet tegen. Dat klinkt misschien cru maar je kunt iemand niet voor de rest van zijn leven opsluiten en 24 uur per etmaal in de gaten houden. Dat wil niet zeggen dat je je vriendin niet kunt helpen. Dat doe je in de eerste plaats door haar vriendin te zijn en jezelf voor te houden maar ook tegen je vriendin te zeggen dat je geen hulpverlener bent. Vervolgens dat ze wel professionele hulp moet zoeken omdat jij ervan overtuigd bent dat het zal helpen. Zeker als ze een diepe depressie heeft is ze er waarschijnlijk van overtuigd dat niets zal helpen. Aangezien haar ouders kennelijk niets in de gaten hebben zal het met een diepe depressie wel meevallen maar dat wil niet zeggen dat ze geen hulp nodig heeft als ze behoorlijk met zichzelf in de knoop zit. Raad haar aan om met haar huisarts te gaan praten. Daarvoor mag ze gerust een afspraak voor een dubbel consult maken.

Bel samen met haar de kindertelefoon of ga daar chatten (pagina 13-18 jaar: http://www.kindertelefoon.nl/13-18/ ) Leg haar uit dat een depressie iets is waar je wat aan kan doen, je kunt er medicijnen voor krijgen en die zou ze, als ze oud genoeg is, kunnen krijgen zonder dat haar ouders er vanaf weten maar leg haar alsjeblieft uit dat haar ouders dit moeten weten. Ze moeten de kans krijgen om haar te helpen, ze kan niet normaal en logisch nadenken en jij bent degene die haar daarbij moet helpen, desnoods met de hulp van een andere volwassene: bijv een vertrouwenspersoon op school (kijk in de schoolgids) of ga samen met haar naar haar huisarts.

Haar tegen houden gaat jou niet lukken. Er van uitgaande dat ze het echt wel en niet alleen maar wanhopig is en zulke dingen denkt. Je kan haar wel steunen, er voor haar zijn, naar haar luisteren. Ik zou verder een onafhankelijke vertrouwenspersoon inschakelen, zoals een vertrouwenspersoon op school of de huisarts van je vriendin. Niet gelijk naar haar ouders gaan, je weet niet hoe hun (echte) onderlinge relatie is, mocht deze niet goed zijn(hoeft niet zichtbaar te zijn) dan kan je haar in het nauw drijven en kan ze juist besluiten om het wel te doen. Ook kan je checken hoe reeel haar doodswens is, wat ze van de dood verwacht, waarom ze het precies wil of ze al heeft nagedacht hoe ze dat dan wil doen. Je moet hier iig niet alleen mee blijven lopen! Er moet geprobeerd worden om opname te voorkomen, maar soms is iemand hier wel bij gebaat. Ze kan ook contact opnemen met 113 online, dat kan jij ook doen. Hier zit een chat, telefoon en is speciaal voor mensen die over zelfmoord nadenken. Ook kan je hier professionele hulp krijgen als het nodig is.

Bronnen:
https://www.113online.nl/

ik weet niet hoe ernstig depressief ze is.maar neem.haar mee de natuur in laat zien hoe die dieren alles doen om te overleven. zeker nu met deze kou. Vertel haar dan met wat zij van plan is. Bij sommige mensen gaan hun ogen open als ze zien dat andere hun best doen om te overleven. Verder zou je eens met haar naar de huisarts kunnen gaan of anders haar huisarts bellen en vragen wat je moet doen. kijk ook of je crishulp ggz bij je in de buurt is. bel ze eens en overleg waar ze terecht kan. Ook contact met haar ouders ondanks dat ze dat niet leuk zal vinden. Het gaat om haar leven. Haar ouders zouden het je eerder kwalijk nemen als je niets deed en er zou wat gebeuren. Verder zorg dat jij je niet verantwoordelijk hoeft te voelen. Want dat ben jij niet.

1. Als zei het niet wil zeggen tegen haar ouders is het misschien beter als jij het doet. Je helpt haar daar erg mee. Misschien wil ze het nou niet, maar als het eenmaal is gebeurt zal je zien dat ze zich er beter door gaat voelen. 2. Zorg er ook gelijk voor dat ze weer zin krijgt in het leven. 3. Ik weet niet waardoor ze depressief is geworden, maar als het kan los de oorzaak dan op! 4. Maak haar ervan bewust dat jij en nog meer mensen veel van haar houden en dat als ze een einde aan haar leven maakt jullie dan heel veel verdriet zullen hebben je kan haar helpen door moed in te spreken en zeggen dat je van haar houd, zorg dat ze het fijn heeft en geen rede meer ervoor heeft. (toch is het slim om haar ouders er bij te betrekken of iemand anders die heel dicht bij haar staat, misschien een tante of oom)

Laat je niet opzadelen met het idee dat jij er voor verantwoordelijk bent of ze daadwerkelijk wat doet! Zeg het aan zo veel mogelijk mensen dat ze zich slecht voelt, trek het probleem open naar haar kennissenkring toe. Laat je nooit een schuldgevoel aanpraten door iemand. Suïcidale mensen zijn daar soms listig en goed in.

Ik zou zeker haar ouders informeren want waarschijnlijk kans ze door alle depressie niet meer helder denken laat haar ouders met haar praten maar luister niet naar wat ze zegt als het gaat over dat ze zelfmoord wil plegen of vraag haar waarom.

Bronnen:
https://m.youtube.com/watch?v=CUfqEz573pw

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100