Is de hoeveelheid van een bepaalde stof in je hersenen meetbaar ?

bv net zoals je de hoeveelheid ijzer in je bloed te meten is. Een voorbeeld van zo'n stofje zou serotonine zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
12K

Antwoorden (2)

Ja, de meeste hormonen (waarvan serotonine er ook een is) zijn eenvoudig te meten. Echter niet door iets te doen met je hersenen, maar met een simpele bloedprik.
Eigenlijk geldt dat voor alle 'stofjes' die waar dan ook in ons lichaam worden aangemaakt. Uiteindelijk zijn die altijd direct of indirect terug te vinden in je bloed.

Toegevoegd na 2 minuten:
Even voor de duidelijkheid : een dergelijke test kan NIET aantonen wat de serotonine DOET in je hersenen, hoe goed het werkt, hoe het gesteld is met de receptoren voor de stof in kwestie en dergelijke.

Waarom precies sommige ziekten (zoals depressie) die vermoedelijk in verband staan met een laag serotonineniveau , het toevoegen van serotonine helpt, weten we eigenlijk niet eens precies. De hoge of lage veronderstelde waarden, corresponderen namelijk lang niet altij met de daadwerkelijke waarden.

Je kunt dus met een dergelijk onderzoek NIET onomstotelijk een bepaald defect in de hersenen aantonen !!

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit is een hele mooie bron die een en ander goed uitlegt - zij het niet echt voor de leek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zullen ze zonder aanleiding niet doen, en zoals je in de bron kan lezen is er ook geen enkele reden voor, want je kunt er uiteindelijk niets uit opmaken. Nog los van het feit dat dergelijke metingen momentopnamen zijn.
Is er WEL aanleiding voor - al is dat meestal in het kader van wetenschappelijk onderzoek - dan geeft het meten van hersenvocht op serotonine en nevenproducten betere resultaten, maar die voorspellen of bevestigen nog altijd niets.
Nee, dat gaat niet zo gemakkelijk. In de praktijk worden de stofjes als serotonine aangetoond in ratten, waarvan het brein snel diepgevroren wordt, in plakjes gesneden wordt en dan wordt behandeld met antilichamen voor serotonine. Aan het antilichaam is dan een enzym of een kleurstof geplakt, zodat je terug kan vinden in welke hersengebieden serotonine wordt gevonden bij een bepaald gedrag (na het paren, na een angstig moment etcetera.)

Zie ook antwoord bij andere vraag, met wat bronnen en links.