binnenkort intake gesprek autisme, hoe gaat dit in zijn werking?

zoals:
wat voor vragen ze stellen
waar we het ver gaan hebben
hoeveel personenen spreek ik dan, en gebeurt dit tegelijk
zitten me ouders erbij, zoja zitten ze er de hele tijd bij
hoelang duurt dit gesprek ongeveer

eigelijk vraag ik me dus af hoe dit gesprek van begin tot eind gaat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar heb je een intake gesprek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ggz volgens mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eerste gesprek bij ggz, geen idee door wie of wat voor functie hij/zij heeft
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben niet echt iemand die graag belt, maar maakt het dan echt uit of het een arts of therapeut is?

Antwoorden (2)

Dan neem ik aan, dat dit het eerste (intake)gesprek is met een psycholoog om te kijken of je autisme hebt....
Hoe dat gaat verschilt enorm per psycholoog en ook welke leeftijd jij hebt.
Waar het in grote lijnen over zal gaan is waarschijnlijk het gedrag van jou in kaart brengen; dus wat zijn je problemen, wat zijn je goeie punten, waar heb je moeite mee etcetc. Verder zal de psycholoog jou waarschijnlijk vertellen, wat je de volgende keren kunt verwachten, of er testen gedaan gaan worden en zo ja welke, hoe die dan gaan etc.
Mijn ervaring is een eerste intake met 1 persoon, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn.
Of je ouders erbij zijn en of ze er alle tijd bij zijn ligt aan je leeftijd (ben je 18 jaar of ouder, dan zal dat niet hoeven denk ik) en of de behandelend arts dat nodig vindt. Misschien kan jij zelf ook aangeven of je dat wilt.
Een eerste intake duurt meestal ongeveer 1 1/2 uur.

Hoe een gesprek van begin tot eind gaat kan je natuurlijk nooit van tevoren voorspellen; dan zou het gesprek helemaal niet meer nodig zijn, toch? ;-)
Ik begrijp, dat jij je er bezorgd om maakt en ik hoop, dat ik je bezorgdheid een beetje heb kunnen weg nemen. Het is ook best wel spannend.
Misschien helpt het ook als jij je bedenkt, dat er met jou en je ouders wordt gepraat om te kijken hoe jij het best geholpen kunt worden. Dat het dus in jouw belang is!
En of je nou wel of geen diagnose krijgt en zo ja welke: het kan alleen maar meer duidelijkheid geven, óók en misschien wel vooral voor jezelf; jij verandert er helemaal geen seconde door: jij bent en jij blijft gewoon jij!!

Voor alle duidelijkheid: ik ben geen beroepsdeskundige, wel iemand met ervaring: mijn zoon heeft gediagnostiseerd ASS (Syndroom van Asperger).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben 18, en ik wil duidelijkheid vooral op sociaal gebied. daar heb ik de grootste moeite mee (volgens mij meer als wie dan ook denkt bij me)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus het gesprek is op jouw eigen initiatief?
Je bent 18, dus dan bepaal jij volgens mij, of jouw ouders bij het gesprek aanwezig zijn of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja eigen initiatief, collega van me heeft autisme en zag bij mij op het begin al meteen een paar kenmerken, dus dat heeft me aan het denken gezet. en als ik autisme heb dan valt er een hoop op zijn plaats
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee!
Nou moet ik wel zeggen, dat het hebben van ASS niet afhangt van een paar kenmerken.... maar van een enorme berg kenmerken en o.a. ook nog eens de intensiteit daarvan; en alleen te beoordelen door een psychiater.
Het zou mooi zijn als dingen voor je op hun plekje vallen bij een diagnose, maar om je nou autisme toe te wensen, dat gaat me behoorlijk veel te ver LOL!
Dus: ik hoop en wens je toe, dat je zoektocht je duidelijkheid in jezelf oplevert!
Inderdaad gaat het zo als bovenstaand beschreven. Daarnaast zijn ze heel aardig en door een aantal testen en gesprekken komen ze er ook achter. Heel knap dat je deze stap zet. Wees niet zenuwachtig de testen zijn juist heel leuk om te doen en de hulpverleners zien dagelijks mensen met dezelfde hulpvraag. Ook van te voren nadenken over de vragen hoeft echt niet het zijn informele gesprekken geen solicitatie.ga ook niet te veel googlen want het kan ook iets heel anders zijn.