Ik heb last van veel angsten. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan en welke behandeling (en) is het beste?

Ik heb o.a last van enorme straatvrees en ben ook heel angstig dat er brand uitbreekt terwijl ik slaap. Zo zijn er nog wat lichtere angsten. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Is er ook een behandeling/ cursus om in 1x van angst af te komen of zal ik aparte behandelingen moeten volgen?

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik loop bij psychiater en heb het ook besproken met huisarts. Alleen ze zeggen dat het wel meevalt. Ik durf niet eens de straat op en durf ook niet boven te slapen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.5K

Het beste antwoord

Dag Horslover19,

Mij lijkt het vrij duidelijk dat jij last hebt van een trauma. Bij trauma is het heel moeilijk om er zelf achter te komen wat er nu werkelijk aan de hand is of vanwaar jou gedrag komt. Want uiteindelijk is het 'een gedrag', dat 'gedrag' brengt jou iets. De angst wil jou iets zeggen, heeft een soort boodschap bij. Heel waarschijnlijk ben jij heel ver van je gevoel verwijderd op het moment dat het trauma toeslaat. En dat is ook perfect normaal, omdat je in wezen onbewust heel bang bent om terug naar dat gevoel te gaan. En daar heb je heel wat technieken of manieren voor.
Wat je eigenlijk zou proberen kunnen doen is terug gaan kijken waar het gedrag van straatvrees is ontstaan. En wat maakte dat dat trauma op die bewuste moment ontstaan is ? En wellicht zal je dat niet op je eentje kunnen anders was het misschien al lang opgelost geweest. En daar hoef je je ook niet voor te schamen. Je hebt verschillende reacties op trauma's,
nl: freeze (bevriezen) = niets meer kunnen ondernemen
flight (vluchten) = ervan weg lopen
fight (vechten) = in verweer gaan
follow (volgen) = het initiatief volledig overlaten aan een ander

Aan jou uitleg te zien ga jij in freeze. Je gaat de straat niet meer op en je blijft beneden slapen.
Wat ik uit je uitleg denk te halen is dat je niet veel wijzer wordt van jouw huisdokter en je psychiater. Hoe voel jij je daarbij ? Vind je dat leuk ? Maakt het je boos, verdrietig, gefrustreerd, ... Heb je het gevoel dat ze naar je luisteren ?
Moest ik hier een heel verhaal schrijven over hoe mijn goudvis of over mijn teennagels, zou jij het uitlezen ? Zou jij je dan niet afvragen of dat dat verhaal jou wel iets oplevert ? Zou je niet halverwegen stoppen en zeggen: "Ja, daaaag !"
Wel bij een huisdokter of psychiater is dat net zo. Als jij bij hen gaat omdat jij straatvrees hebt, moeten zij ook niet beginnen over 'dat het wel eens zou kunnen dat je haar gaat uitvallen binnen 2 jaar'. Ga bij jezelf na wat er klopt en wat er niet klopt. Er is maar één iemand die dat dat voor jou kan doen en dat ben jij 'zelf'.
Klopt het niet, ga dan gewoon ergens anders. Tot je iemand vind waar jij je wel goed bij voelt en die je wel kan/wil helpen.

Ik wil je graag nog enkele andere opties meegeven waar je eventueel baat bij zou kunnen hebben.

NLP
Familieopstellingen
Traumatherapie
Hypnose

Veel succes met dat te vinden wat echt bij jou past en waar jij je goed bij voelt.

Groetjes
Wim
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey. Je zegt in je antwoord dingen die allemaal kloppen. Trauma. Niet serieus genomen worden enzo. Dat laatste maakt me verdrietig maar ook gefrustreerd. Denk dat ik veel zal hebben aan traumatherapie. Ik laat in ieder geval deze vraag en jou antwoord lezen aan mijn psychiater. Denk dat ie dan wel anders reageerd. Maar hoef 7 Februarie pas weer naar hem toe!!! Thnx in ieder geval. Gr. Baukje

Andere antwoorden (6)

ik zou vragen aan de psychiater om u door te vewijzen naar een psycholoog .deze kan met u dan uitgebreide gesprekken vroeren om te kijken achter de eventuele achtergrond van uw angsten en dan een oplossing proberen uitwerken.
fremar
11 jaar geleden
er zijn twee ervaringsdeskundigen:

Pieter Frijters (nederland) Geeft workshops om je van je angsten af te komen.

Geert Verschaeve (Belgie) Geert heeft een CD traning die ZEER effectief werkt als je hier serieus mee bezig gaat.

Ik geef de voorkeur aan Geert.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitstekend antwoord.
Wat jij beschrijft en de intensiteit/heftigheid ervan zou je m.i. (ik ben geen professioneel deskundige, hooguit een ervaringsdeskundige) fobieën kunnen noemen.
Straatvrees (agorafobie) wordt in het DSM-IV gezien als onderdeel van verschillende angststoornissen die het best behandeld kunnen worden door een psycholoog. Liefst iemand, die gespecialiseerd is in deze stoornissen.
Wat mij voor jou ook raadzaam lijkt is een gesprek aan te gaan met zowel je huisarts alsook je psychiater over het je niet gehoord voelen. Misschien samen met iemand die je vertrouwt. Het is belangrijk, dat de band tussen jou en hulpverleners goed is.
Wat ik wel wil benadrukken bij mijn antwoord is, dat ik natuurlijk uitga van alleen jouw tekst. De mening van jouw hulpverleners staat hier niet bij en zou een totaal ander licht kunnen werpen op je problemen. Maar dat weet ik dus niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergeet ik nog info bij te voegen over agorafobie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Agorafobie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat vanzelf wel weer over vroeger had ik dat ook met brand enzo maar als je iets tegenbrand in huis hebt zoals brand alarm of brand blusser brand deken of mobieltje naast je (dat je meteen kan bellen ofso) dan hoef je je nergens druk om te maken of heb je eerdere ervaringen met brand in huis? Maar ik denk dat dit vanzelf weer over gaat en doe dingen dat je er niet meer aan denk. Zoals spellen doen ofso.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet gewoon naar een psychiater gaan anders blijf je hier last van houden
EFT is een snel werkende interventie die heel geschikt is bij angstproblemen. En tussen de sessies door kun je het ook zelf doen om het proces te versnellen, zie bijvoorbeeld onderstaande link.

En als een behandelaar zegt dat "het meevalt" betekent dat meestal dat deze geen oplossing weet voor de klacht, en dat daarnaast niet wil toegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gaat er al mee om, en.. hoe het beste er mee omgaan is er dus niet want volgens mij doe je dat al op je best. Vertrouw in eerste instantie daar maar op.
En behandeling is een tweede stap. En daarin staan al genoeg tips vermeld in de antwoorden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat het wel meevalt is ook een heel goed advies van je psychiater en huisarts om er mee om te gaan.