hoe leer ik mijzelf dit af?

Ik ben soms wat verstrooid en heb de(voor mijn omgeving) ontzettend irritante gewoonte om als ik ergens over nadenk een voor mij een volstrekt logische opmerking te maken of vraag te stellen, die voor de ander totaal out of the blue komt. het stomme is dat ik dit zelf vaak niet door heb. dit zorgt voor redelijk wat verwarring en wederzijdse irritatie. kan ik dit afleren en zoja, hoe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stap 1 heb je naar mijn idee al gezet: je bent je ervan bewust dat je dit doet.
Dan kun je er iets mee. Misschien zou het helpen om na (of voor) zo'n opmerking een toelichting te geven. Vertel erbij hoe je op die gedachte gekomen bent. Dan lijkt het me al veel duidelijker voor je toehoorder(s).

Het beste antwoord

wel, als ik dit zo lees denk ik : is dat nou zo vreselijk erg dat je out of the blue een opmerking maakt vanuit je gedachten. Ik ken nog mensen die zo in elkaar zitten en ik vind die eigenschap meestal gewoon grappig.
Het gaat volgens mij dan ook vooral om de context. Als iemand iets echts serieus tegen je vertelt dat zal hij/zij graag hebben dat je luistert. Dus het kan inderdaad irritant of zelfs kwetsend zijn als je je diepste zieleroerselen bloot legt en de ander antwoordt "wanneer komen de zwaluwen eigenlijk terug?".
Enkele suggesties :
- ga eens na wie zich het meeste irriteert in jouw gewoonte en wat die persoon juist van je verwacht. Als hij/zij verwacht dat je luistert als hij/zij iets vertelt okee... maar als er van jou verwacht wordt dat je constant één en al oor moet zijn is dit een onrealistische verwachting. Ook bij de diepste ontboezemingen mag je best grenzen hebben, dus bv. na een uurtje zeggen : "okee, ander onderwerp".
- ga ook eens na of zich het fenomeen (dus het wegdromen) altijd en overal voordoet of in welbepaalde situatie. Bv. als er veel prikkels zijn rondom je kan het moeilijker zijn om je te concentreren. Als je iemand in je omgeving hebt die veel praat en niet écht naar je luistert, is wegdromen een manier om te "ontsnappen". Als je veel aan je kop hebt kan het ook moeilijker zijn om je te concentreren op iemand anders.
- binnen jouw grenzen kan je wel leren om te leren luisteren. Actief luisteren kan je bv. doen door in je eigen woorden te herhalen wat de ander gezegd heeft, zodat je laat zien dat je het begrepen hebt. Zoek hierover info op internet maar zoals gezegd :: geef ook je grenzen tijdig aan.
- neem stappen om meer in het hier en nu te leven. Bv. door bewust te leren waarnemen. ook hiervan vind je heel wat info op internet. Leef je niet in het hier en nu omdat je problemen hebt, pak die dan aan. Enz.
-Aanvaard ook je eigen tekortkomingen en kijk ervoor uit dat mensen geen te hoge eisen stellen aan je (waardoor jij het gevoel krijgt dat je tekort schiet).
En vooral : laat je niet of ander syndroom aanpraten (je weet wel... die massa letterwoorden die je weelderig om het hoofd vliegen als je wat concentratiestoornissen hebt of in je eigen gedachten verzinkt. Anders heb je weer iets extra's om over te piekeren :-/.
liveisgreat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voorje antwoord! Ik heb er echt wat aan gehad.