Hoe kan ik een gesprekje maken met vrienden?

Soms vind ik het moeilijk om een praatje te maken met vrienden. Meestal praat ik niet, ik denk heel vaak na waarover waar ik het wil over hebben.. Kunnen jullie me misschien helpen, wat voor gesprek ik kan maken met vrienden?? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
5.3K

Het beste antwoord

Dat kan lastig zijn, als je niet zo'n prater bent (een introvert misschien).

Als eerste heb je een gespreksonderwerp nodig.
Vind je het lastig om snel, als je bij je vrienden bent, een onderwerp te bedenken?
Dan kun je je voorbereiden door van tevoren wat onderwerpen te bedenken.
Bijvoorbeeld:
- Een gebeurtenis die eraan komt of net geweest is, zoals het weekend, vakantie, feestdagen...
- Iets opvallends wat je van iemand weet, bijvoorbeeld een verhuizing, geboorte, ziekte, nieuwe baan, iets waar diegene naartoe is geweest...
- Iets bijzonders wat je zelf hebt meegemaakt, gedaan, gezien, gehoord etc...
- Het weer/ de tijd van het jaar
- Andere dingen die een rol spelen voor zowel jou als je vrienden, bijvoorbeeld gedeelde interesses/ activiteiten, school/werk...
- Opvallende dingen uit het nieuws, van tv, internet etc...

Het makkelijkst is om een gesprek te beginnen met een vraag aan iemand.
Dan kan daarna die ander praten. (uit wat die ander vertelt, kun je weer nieuwe dingen halen om wat over te zeggen).
Gebruik daarvoor een open vraag; een vraag waar iemand meer dan 1 woordje op kan antwoorden.
Bijvoorbeeld:
- Ga je nog iets leuks doen/ heb je iets leuks gedaan in het weekend? (of de feestdagen/ vakantie etc... .
- Hoe was het gisteren in .... ?

Probeer daarna heel goed te luisteren naar wat de ander vertelt.
Dat zorgt ervoor dat je niet met je eigen geachten bezig bent. En het zorgt dat je dingen opvangt waarop je weer verder kunt reageren.
Dan kan een korte reactie zijn (aha..., leuk!, ... hm... )
Maar ook iets langers, als je dat kunt bedenken.

Reageren met nieuwe vragen, kan het gesprek op gang houden.
En zelf iets vertellen ook, maar dat kan wel veel lastiger zijn.

Overigens gaat het voeren van een gesprekje niet opeens vanzelf als je maar wat techniekjes kent.
Dat kost veel oefening.

Als je er veel moeite mee hebt, zou je een training sociale vaardigheden kunnen doen. Daarin worden dit soort technieken uitgebreider behandeld. En je krijgt de mogelijkheid om te oefenen.

Misschien kun je ook nog wat met deze linkjes:

http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/smalltalk/

http://www.verlegenmensen.nl/showthread.php?2415-hoe-een-gesprek-beginnen

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je tips! Heel duidelijk uitgelegd :)

Andere antwoorden (3)

Praat over iets van je interesseert; zoals hobby's. Het handigste is dan om het over een gemeenschappelijke hobby te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak is al het nadenken over wat je wil zeggen een fout. Als het je vrienden zijn kun je over alles praten met ze. Dus doe dat dan ook. Een goed begin is het stellen van open vragen. Dus vragen die je niet kunt beantwoorden met een simpel ja of nee. Op dat antwoord kun je doorvragen. Zo ontstaan er gesprekken. Met een beetje humor en spontaniteit kan het ook nog eens heel gezellig worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vrienden zullen vast wel over dingen met elkaar praten als jij erbij bent: dus luister naar ze en/of meng je dan in het gesprek. Vertel wat jij ervan vindt bijvoorbeeld, of wat jij hebt meegemaakt. Vraag door als iemand iets vertelt wat je interessant vindt of waar je meer van wilt weten.
Het nadeel van bedenken waar jij het over zou willen hebben is, dat je niet meedoet aan het gesprek dat aan de gang is, waarmee jij jezelf eigenlijk buitensluit.
Zelf steeds diep nadenken betekent, dat je niet echt luistert. Niks mis met nadenken natuurlijk, maar soms is luisteren naar anderen heel belangrijk!