Hoe kom ik van mijn angst voor operaties af?

Ik wordt binnenkort geopereerd: het (schijnt) een hele simpele kijk-operatie te zijn. Klein sneetje en dan halen ze een stukje losgeschoten bot weg, of plaatsen het terug. Probleempje: ik ben doodsbang voor de operatie, en nog banger voor de ruggeprik. Ik kan er soms niet van slapen en ik ben er veel mee bezig. Hoe kom ik van deze angst af?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
16.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die angst herken ik wel, en ik denk niet dat er iemand is die fluitend de operatiekamer ingaat, of het moet de arts zelf zijn... ;-) Bij een ruggenprik kan je om een roesje vragen, dat heb ik ook gedaan, en dan merk je er totaal niets van. Ook tijdens de (kijk)operatie kunnen ze je licht onder zeil houden, dan krijg je er niets van mee. Een aanrader als je er zo tegenop ziet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar ben je precies bang voor, van daaruit kan je gaan kijken wat het beste werkt. Is het de ok zelf, de mensen, bang dat er iets mis gaat, bang dat ze iets verkeerds aantreffen, bang dat ze je hele been er af snijden etc. er zijn heel veel mogelijkheden voor je angst.

Antwoorden (4)

Je angst is belangrijk om ook aan te geven bij de pos.

Je wil eigenlijk volledig onder narcose begrijp ik.
Maar je niet druk over wat komen gaat. Vertel waar je bang voor bent.

Misschien kun je een kalmeringsmiddel krijgen.

Vertrouw erop dat je in goed hand bent!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is heel vervelend dat je zo bang bent, maar bedenk wel dat het heel normaal is dat je dit eng vindt. Je moet vertrouwen op mensen die je niet kent. Het heft uit handen geven. Denk vooral aan de reden waarom je de operatie wel wil. Ik neem tenminste aan dat je hier zelf voor hebt gekozen? Ik heb zelf een kijkoperatie aan mijn knie gehad. Daarna kon ik zoveel meer dan daarvoor. Het was echt de moeite waard. Tijdens een gesprek voor de operatie heb ik aangegeven waar ik bang voor was. Ook vlak voor de operatie heb ik het nog eens tegen de anesthesist gezegd. Daardoor lette hij extra op mij en bleef ook vragen hoe het ging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men lijdt het meest aan het lijden wat men vreest.
Begrijpelijk dat je bang bent maar ik wil je geruststellen. Ik was ook bang voor de ruggenprik en operatie die uren heeft geduurd. Ik kreeg vooraf een pilletje dat onder de tong wegsmolt en binnen het kwartier kon het me niks meer schelen en mochten ze men hoofd op men achterste plaatsen bij wijze van spreken.
Wat de ruggenprik betreft: Je krijgt vooraf een verdovend spuitje op de plaats waar men de ruggenprik gaat geven (vergelijk het met een prik bij de tandarts).
Toen ze mij 's morgens om 8u het pilletje voor onder de tong gaven heb ik nog tot 13u moeten wachten en ondertussen patience gespeeld uit verveling.
Toen ze me kwamen halen heb ik nog een half uur moeten wachten in een ruimte waar ook patienten lagen die moesten geopereerd worden en kwamen halen en ik ergerde me enorm (net zoals iemand voorkruipt bij de kassa). Zet je angst opzij als het kan en geloof mij, ik kan het weten want ik was de grootste angsthaas die er rondliep en achteraf was het onnodig.
In elk geval, sterkte en je kan het!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben nog niet zolang geleden geopereerd en was ook heel erg bang. Enkele dingen ter beschouwing
- de narcosetechnieken zijn veel gebeterd tov vroeger. Vroeger gebeurde het wel es dat iemand niet meer wakker werd. Dit kwam omdat men gewoon de "volle pot" narcose in één keer gaf. Nu geeft men narcose beetje bij beetje, naargelang behoefte
- angst komt normaal gezien omdat je het niet onder controle hebt. Het is zoals mn dokter zei "het trekt wat op vliegangst, maar vliegen is gevaarlijker". Als je dan weet dat vliegen het meest veilige vervoermiddel is, valt opereren nog best mee.
- er kunnen complicaties zijn, maar die zijn uiterst zeldzaam. Plus kan je veel doen om achteraf complicaties te vermijden: genoeg wandelen, steunkousen dragen als het moet
- neem een hoop echt leuke literatuur mee, dingen waarvan je geniet en/of kan lachen en kijk uit naar de tijd die je zal hebben om dit te lezen
- men maakt mensen tegenwoordig zo bang. de media staan vol van miserie. bedenk echter dat het meestal goed gaat. en dat staat niet in de media. dus wel "man verliest neus door medische fout" maar niet "weer 3000 operaties fantastische geluk". want dat laatste verkoopt niet.
- ga zeker niet op zoek naar horrorverhalen over operaties
- neem je mooiste nachtkledij mee, of koop je iets nieuws. en nieuwe leuke pantoffels. doe alles waardoor je je goed voelt
- het belangrijkste : ga na of je je dokter echt vertrouwt. alle goed raad helpt niet als je je dokter niet vertrouwt. Als dat zo is NIET laten opereren door hem of haar. Je hebt dan al zoveel stress op voorhand, dus geen goede idee en komt genezing niet ten goede.
Tip : neem Arnica MK voor je operatie en nadien. Dit bevordert de genezing.
:-)Of je kan het ook bekijken zoals mijn vader. hij zei toen ik vertelde dat ik bang was "nou en, wat kan je je heerlijker voorstellen dan sterven onder narcose. best cynisch, ik vond het heel luguber , maar tis ook wel juist.

Toegevoegd na 3 minuten:
je moet je dokter niet enkel vertrouwen maar je ook echt goed voelen bij hem of haar....Een dokter met humor is meestal een wondermiddel tegen angst
- Wees niet bang vragen te stellen over alles wat je wil weten. domme vragen bestaan niet!!!!.
- Vraag om de chirurg te zien voordat je onder narcose komt. Dit geeft ook geruststelling
liveisgreat