mogelijk autisme, meer uitleg en wat kan ik verwachten?

pas naar een psycholoog geweest heb namelijk moeite met contact maken/houden.
in de zomervakantie had ik een collega gesproken die autisme heeft, en hij had een rijtje kenmerken opgenoemd (zou zo niet meer weten welke het waren) maar ik kon me veel herkennen in die kenmerken. daarom heb ik dit ook verteld aan me psygoloog, en nu denken we dat ik ook autisme heb.

ik ga over een paar maanden dus een autismetest doen, maar wat kan ik daar verwachten?

tevens weet ik wel wat autisme is, maar als ik het iemand zou moeten uitleggen (is nog niet gebeurt) zou ik niet weten wat ik zou moeten zeggen, dus wat moet ik dan zeggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
Powergen
11 jaar geleden
Ligt eraan toch wat voor autisme en of het zwaar of ligt is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen twee personen hebben dezelfde kenmerken
Er zijn wel kenmerken die meestal aanwezig zijn maar iedere autist heeft ook eigen dingetjes
Ik bijv kan wel goed contacten leggen
Maar haal me niet uit mn ritme
Dus heel verschillend allemaal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou eens eerst die test afwachten, maar als dan blijkt dat je daadwerkelijk autisme hebt, lijkt het me tijd om eens een boek te gaan lenen bij de bieb. Er zijn genoeg boeken waarin autisme duidelijk wordt uitgelegd en ook wel het een en ander waarmee je het anderen kunt uitleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak krijg je na de diagnose een cursus
' ik en autisme'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen heeft eigenlijk een beetje autisme, alleen bij sommige mensen is het nou eenmaal wat meer dan anderen.
Als het blijkt dat je autisme hebt zou ik me echt geen zorgen maken omdat het in mijn ogen helemaal niets verkeerds is. Als je echt heel zwaar autisme zou hebben zou dat misschien een probleem kunnen vormen maar als dat zo was zou dat waarschijnlijk allang vastgesteld zijn en zou dat allang opgemerkt zijn.
Mensen doen tegenwoordig naar mijn denken een beetje moeilijk over adhd/autisme. Het belangrijkste is is dat als je autisme hebt, je je eigen zwakke plekken inziet en daar iets meer rekening mee houd, maar voor de rest moet je helemaal jezelf blijven en je absoluut niet gaan gedragen naar autistische kenmerken die niet bij jou voorkomen (ik ken wat mensen die na hun diagnose zich expres als een autist gingen gedragen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zijn er dan ook geen algemene kenmerken van autisme?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben vroeger ook gepest, weet niet waarom want ik snapte er helemaal niks van. verder zei me psygoloog ook dat als ik de autismetest zou doen, en ik heb geen autisme dat ze meestal wel kijken wat ik dan eventueel wel zou kunnen hebben. juist om die reden heb ik besloten om de test te doen, zodat ik hoogst waarschijnlijk toch een stap in de goede richting zet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet nu haast zeker dat ik het heb, heb net dit filmpje gezien en komt helemaal overeen met me:
http://www.youtube.com/watch?v=d6KAY2LYpgc

Het beste antwoord

Jazeker, er zijn wel algemene kenmerken, kijk maar op onderstaande link, maar zoals al terecht opgemerkt werd, is iedereen anders en zul je misschien aan een aantal kenmerken voldoen, maar niet aan alle.

Met autisme is heel goed te leven, als je het zelf maar accepteert, dat is het allerbelangrijkst. Pas als jij ermee om kunt gaan, mag je dat van anderen verwachten! Dus ik zeg, schouders eronder en ga ervoor, alles is mogelijk... En onthoudt, iedereen heeft zijn tekortkomingen, autist of niet!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan er veel van terugzien in me, maar toch twijfel ik op de een of andere manier. weet alleen niet waarom
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Terecht, weet je, onze zoon heeft een vorm van autisme, maar voldoet niet geheel aan de norm... Dan wordt het pdd-NOS genoemd. Ofwel, een beetje maar net niet helemáál. Dat is waarom anderen zeggen dat iedere autist anders is. Je zult eigenlijk, hoe vervelend ook, de test moeten afwachten, maar hoe dan ook, ieder mens is bijzonder...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en wat kan ik in die test verwachten?
hoelang duurt zoiets?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.autisme.nl/autismealgemeen.html?mnu=tmain100:sovaut100&s=1&l=nl&t=1347367609 Hier kun je ook nog een en ander vinden, stel je niks raars voor van zo'n test, helemáál weten doe ik het niet, want mijn zoon was 9 bij het stellen van de diagnose, hij heeft een schriftelijke test gehad.met wat logica vragen en vragen op emotioneel vlak, een gesprek, en een aantal samenspeel momenten. Duurde toen zo'n anderhalf uur. Ze zoeken je grenzen, maar gaan daar niet overheen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus ze kunnen in anderhalf uur bepalen of ik het wel of niet heb? best wel korte tijd lijkt me?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe dat gaat bij volwassenen durf ik niet goed te zeggen, maar bij mijn zoon waren het idd een aantal gesprekken en vervolgens een test van ca. Anderhalf uur, maar mail je psycholoog even hoe lang zo'n test duurt joh, heel normale vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak je geen zorgen, ook al geeft de test aan dat er wel autistische kenmerken zijn.
Ik ken veel mensen met lichte of wat zwaardere autisme . maar accepteer zelf wat je beperkingen zijn en geef dat ook aan je familie/kennissen en vrienden door waar je zelf moeite mee hebt of waar je tegen aan loopt , dit maakt jou en dat van je omstanders het leven een stuk gemakkelijker.
Iedereen kan dan rekening houden met .... , niets geen bijzonders , al heb je geen autisme, kun je toch ook je beperkingen hebben , we zijn niet allen begiftigd met hoog niveau zaken en gelukkig ook maar .
Nee, hoor doe gewoon die test en wat er ook uit de bus komt, laat je niet uit het veld slaan, en zeg ok. dat weet ik dan ook weer , het beestje heeft nu eindelijk een naam .
Leer daar mee te leven en dat is zeer goed te doen.
Iemand die maar 1 arm ter beschikking heeft kan toch ook een normaal leven leiden ondanks zijn of haar beperking ??
Ieder mens is uniek en mag er zijn naar haar of zijn kunne en iedereen moet het maar accepteren zoals je bent .

Andere antwoorden (1)

Zowel mijn broer als mijn vriend zijn autistisch en ik vind het geweldige mensen. Altijd eerlijk, betrouwbaar en ze weten heel veel over bepaalde dingen. Omdat het altijd over het negatieve aspect gaat wou ik er toch even wat positiefs over zeggen