Wanneer is het nodig om je te laten testen op ADD?

Vooral de laatste tijd gaat echt alles fout, op stage school echt van alles, dat ik ben gaan zoeken op internet en ADD ontdekte. Nou weet ik dat het niet goed is om ‘zelf te
dokteren’, maar er komen gewoon heel veel dingen over een, ook al zullen veel mensen zeggen dat er zoveel mensen symptomen daarvan hebben.

Daarom twijfel ik er ook wel aan of het ook wel zo is.
Alleen al als ik kijk hoe ik handel in sommige dingen doet me dit gewoon echt aan ADD denken.

vooral door feedback van collega’s op stage en leraren op school etc. word ik voor mijn idee hier nog extra in bevestigd.

Wat zijn nou echt kenmerken dat je aan de alarm bel moet trekken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Het beste antwoord

Ik heb ADD en dit is onlangs vastgesteld door een psychiater. Zelf voelde ik al een hele tijd dat er er iets 'anders' was aan mij..Ik heb ook al lang het vermoeden van Add, dus ik ben ergens wel een stukje opgelucht nu ik het met zekerheid weet..Anderzijds is het dubbel om te horen waarom je effectief 'anders' bent, bovendien verlies je met ADD enorm veel zelfvertrouwen! Maar door een diagnose kan je beter met jezelf leren omgaan (hoewel dat een heel proces is met vallen en opstaan)..
Een echte add-test kost in Belgie veel centjes, er zijn ofwel lange wachtlijsten en er zijn andere instelling waarin dat meevalt maar waar je 665€ moet betalen.. Dat heb ik niet gedaan, ik heb ook een test gevonden van 170€ waar ze zich vooral concentreren op ADD. Maar wat ik zelf uiteindelijk effectief gedaan heb is een gesprek gevraagd met een psychiater waarin zij al snel vastlegde dat ik ADD had.. Voor mij was dit voldoende. Ik heb rilatine voorgeschreven gekregen, maar ik ben nog aan het experimenteren en aan het twijfelen of ik dit wel effectief wil nemen voor altijd.. als je nog vragen hebt..

Toegevoegd na 5 minuten:
kenmerken voor aan de alarmbel te trekken:
enorme vergeetachtigheid, dingen eruit flappen waardoor je mensen vaak kwetst, afwezig zjin, vaak uit de lucht vallen, met 10000 dingen tegelijk bezig zijn, overspoeld geraken door info, teveel tegelijk willen zeggen, emotioneel of een hoge gevoeligheid,...

* wanneer je voelt da je niet kan volgen in de les of dat het leven je voorbij loopt zonder je het gevoel van controle hebt..

*Dat bepaalde kenmerken je weg verstoren om iets te bereiken.

*Dat je voelt hoeveel zelfvertrouwen je verliest
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je geeft aan dat je tegen van alles aanloopt en de symptomen van ADD herkent, maar ook twijfelt omdat de symptomen zo algemeen zijn. Ik denk dat je nu aan de bel moet trekken, voor je eigen gevoel en de feedback die je krijgt, maar vooral omdat je last van de symptomen hebt. Je kunt een doorverwijzing vragen aan de huisarts naar een AD(H)D-poli. Daar kunnen ze jou testen en vragen ze ook je familie-school om een test over jou in te vullen. Ze kunnen je hier ook verder begeleiden-doorverwijzen en eventueel medicatie voorschrijven.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toevallig heb ik een broer met ADD dus ik weet er aardig wat van, maar wanneer jij dat gevoel zelf hebt, denk ik ook wel dat dat zo is. Je gevoel klopt meestal wel!

Kenmerken die het sterkste zijn(volgens m´n broer): Gedachten lopen door elkaar heen. In beelden denken, dus wanneer je aan een boom denkt, een plaatje/foto van een boom zien en niet het woord boom. Moeite met inslapen ´s avonds. Concentratieproblemen. Ijsberen. Dagdromen. Impulsief zijn. Dingen eruit flappen en daarna beseffen dat dat misschien niet zo tactisch was. Het irritant vinden van langdradige antwoorden, mensen die er echt heel lang over doen to the point te komen. Leven= Een grote Chaos. Verslavingsgevoelig zijn. Rusteloos. Hoop dat je er wat aan hebt :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer veel van de symptomen bij jou kloppen, je gewoon laten testen ;) heb ik ook gedaan en heb inderdaad ook ADD. Ga wel ook na of de problemen zich niet alleen "afgelopen tijd" afspelen, maar eigenlijk al (bijna) je hele leven aanwezig zijn. Succes!