Mijn buurman lijkt zichzelf de vernieling in te helpen. Hoe kun je iemand helpen?

Ik ken hem alleen van het voorbijgaan en van te harde muziek. Ik meen dat hij psychiatrisch patiënt is. De laatste tijd is hij ontzettend aan het drinken. Onlangs werd hij door drie stadswachten van de stoep geraapt en naar huis getild, hij kon en wist het niet meer. Sindsdien zie ik hem bij openingstijd van de supermarkt als een parkinson-patiënt naar buiten lopen. Ik hoor hem vallen, boven. En hij rookt, ik ben bang dat hij het huis nog eens in brand steekt. Kun je zo iets ergens melden?

Toegevoegd na 8 minuten:
Begint iemand op een gegeven moment niet een gevaar voor zijn omgeving op te leveren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.8K

Het beste antwoord

Eigenlijk kun je zo iemand niet helpen, want dat moet uit hemzelf komen, maar omdat dit best ernstig klinkt kun je de woningbouw inschakelen en informeren naar crisisopvang. ook de woningbouw heeft vaak contact met hulpverleningsinstanties. Tevens kun je de politie vragen wat ze kunnen betekenen. Hij vormt, even van uw verhaal uitgaande, een gevaar voor zichzelf en de omgeving en dat vraagt om profesionele begeleiding. Maar als dat alles niet mag baten houd het voor u echt op. Soms kun je mensen namelijk niet meer/nog niet helpen.

Toegevoegd na 2 minuten:
U kunt ook altijd het maatschappelijk werk van uw gemeente benaderen. Deze kunnen hem ook benaderen. Zij nemen dit soort dingen vaak zeer serieus, maar hebben ook meer bewegingsvrijheid in de hulpverlening dan veel andere instanties. Dit is een beetje een Nederlandse aanvulling op bovenstaand antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Helaas kan je iemand alleen helpen als hij ervoor open staat. Zelf inziet dat hij de verkeerde kant op gaat.
Lullen als brugman lijkt het enige middel daar toe.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken hem niet. Ik heb hem alleen een aantal malen aangesproken op zijn lawaai, dus ik denk niet dat hij mij aardig vindt.
Ik zou een contactformulier van de GGZ invullen en je vraag bij hen stellen, te vinden bij onderstaande bronverweijzing. Ik denk dat dit de instantie is waar je bij moet zijn, maar anders hebben zij in ieder geval wel een idee waar je met je probleem heen kunt.

Toegevoegd na 27 seconden:
verwijzing*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, daarvoor kun je terecht bij de GGZ in je provincie. Vooral als verder niemand zich om hem ontfermd, kan het zijn dat hij niet meer in staat is zelf hup te zoeken, en is het geen verkeerd idee hem daartoe in elk geval in staat te stellen. Zeker wanneer hij een gevaar voor zichzelf of de omgeving blijkt te worden, is het geen kwestie meer van 'eigen keus' .

Je kunt in elk geval contact met hen opnemen over wat jij het beste kunt doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het GGZ gaat jou niet helpen. Iemand moet namelijk zélf een doorverwijzing vragen via de huisarts. Een gedwongen behandeling (IBS) kan alleen, wanneer iemand een gevaar vormt voor zichzelf of zijn omgeving (denk aan suïcidaal of agressief). Daar valt deze man dus helaas niet onder.

Meestal is het de politie die om een beoordeling vraagt aan een psychiater voor een IBS. Dat kunnen burgers zelf niet aanvragen. Je kunt wel melding maken bij de politie, wanneer je meent dat iemand een gevaar is voor zichzelf of voor zijn omgeving.

In je verhaal geef je aan dat stadswachten op de hoogte zijn geweest van het probleem en geen verdere actie hebben ondernomen. Ik denk dat je echt machteloos staat. Je kunt eens met hem praten en vragen of er iets is wat je voor hem kunt doen en anders kun je toch eens proberen om melding te maken bij de politie, zodat ze hem bij een volgende keer een beoordeling laten ondergaan, maar ik geef je weinig kans.
Je hebt kans dat de politie je doorverwijst naar de Burgemeester om daar te vragen voor gedwongen behandeling.

Via de huisarts kun jijzelf niets bereiken, in de link die ik geef wordt dit genoemd, maar dit is dan wel wanneer een huisarts een acute situatie van nood meemaakt bij de patiënt. Hier kunnen derden geen melding van maken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel je de vraagt stelt als maak je je zorgen om je buurman, denk ik dat je vooral erg ongerust bent dat hij met zijn gedrag iets veroorzaakt waar andere mensen de gevolgen van ondervinden. en dat gevaar is dus niet denkbeeldig. het is niet de eerste keer dat iemand onder invloed bv. zijn frietketel vergeet uit te schakelen en een gebouw in brand zet op die manier. Plus heeft hij duidelijk geen aandacht voor de leefbaarheid, cfr. de muziek die hij blijkbaar geregeld te hard zet.
Als je het nog niet gedaan hebt, kan je misschien eerst es met hem praten. Buurman zal heus niet altijd zo dronken zijn dat hij niet meer van de wereld weet. op dat moment kan je kort en krachtig zeggen wat op je lever ligt (uiteraard zonder hem uit te schelden). Als hij vervelend doet of niet luistert naar je, kan je hem zeggen dat je andere stappen zal ondernemen als hij de leefbaarheid van het gebouw niet respecteert.
Als dat niet helpt, zijn er nog wel enkele mogelijkheden (geldt deels enkel voor Belgiê) :
- woon je in een sociale woning die je huurt, dan kan je hiervoor terecht bij de sociale huisvestingsmaatschappij.
- krijgt je buurman een leefloon, kan je hiervoor ook gaan aankloppen bij het OCMW. zij zijn er niet alleen om leefloon uit te betalen, maar ook om mensen met problemen te begeleiden. CAW is ook een optie, zeker als je in een sociale woning woont. Vele CAW's hebben een opdracht (overeenkomst met de sociale verhuurder) bij het begeleiden van sociale huurders met problemen.
- als de luide muziek je stoort, kan je stelselmatig de politie inschakelen. je hoeft hem niet te beschermen, jij hebt echt wel recht op rustig wonen
- huur je privé en van dezelfde eigenaar dan de buurman, zou ik niet aarzelen om de verhuurder te informeren. want inderdaad, niemand heeft er iets aan als de woning afbrandt of dergelijke. De eigenaar kan hem dan ter orde roepen, wat allicht meer effect heeft dan dat jij het doet.
- vermits je buurman mogelijk een alcoholverslaving heeft, kan je ook eens bij de AA gaan aankloppen. Niet dat ze jou zullen helpen, maar zij hebben wellicht wel kennis van organisaties/diensten waar je terecht kan
Voor het overige is het inderdaad zo dat je - gelukkig - mensen niet tegen hun wil kan laten behandelen. Wat je wel kan doen is op zoek gaan naar familieleden van de man en daar het probleem voorleggen. Misschien hebben zij meer invloed op hem dan jij.
Nog veel sterkte, kan me goed voorstellen dat de situatie nu niet meteen leuk is...
liveisgreat
11 jaar geleden
In Nederland kun je het beste contact opnemen met de gemeente en vragen of er een meldpunt is voor OGGZ. Dat is staat voor openbare geestelijke gezondheidszorg, zeg maar bemoeizorg die niet overal hetzelfde is georganiseerd. Onderstaand bijvoorbeeld zoals dat in Utrecht geregeld is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door zelf contact te maken zonder meteen je zorgen uit te spreken. Persoonlijk contact creeert betrokkenheid en leert mensen hun eigen gedrag te reflecteren aan het gedrag van een ander en een kans tot aanpassing door het verkrijgen van zelfinzicht. Een bedrijf als de GGZ is net zo persoonlijk als steen waaruit zij is opgetrokken en het beton van de straat waaraan ze ligt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij als omstander een goede reden hebt om te vermoeden dat hij een gevaar voor zichzelf en/of de omgeving is kun je via de politie of burgemeester een IBS/RM aanvragen.
Jij bent als buurvrouw één van de naaste die duidelijk kan aangeven bij de desbetreffende instanties of jij van mening bent dat je buurman een gevaar is voor zichzelf of voor jou.

Als jij een gegronde angst hebt dat je buurman het huis in de brand zet kun/moet je het melden bij de politie.