Wat is het verschil tussen een psychopaat en een sociopaat?

op wikipedia verzuip ik een beetje, wie kan me dit in jip & janneke taal uitleggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
98.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je verder had gelezen op Wikipedia las je dat het hetzelfde is: Psychopathie en psychopathische persoonlijkheidsstoornis zijn strikt genomen verouderde termen voor ASP, met een verregaand pejoratief karakter. In de forensische psychiatrie worden deze termen nauwelijks nog gebezigd en vrijwel alleen dan wanneer een cliënt voldoet aan het beeld dat maatschappelijk gekoppeld wordt aan deze term. Een officiële diagnose is het echter niet meer, omdat de term als zodanig afgeschaft is vanwege de overheersend negatieve connotatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als iemand alleen Jip en Janneke begrijpt is dat best een lastige uitleg :D. verregaand pejoratief karakter
nog gebezigd
overheersend negatieve connotatie
Kristal
11 jaar geleden
hier snap ik dus gewoon niks van Elicrates...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok dan, psychopaat en sociopaat betekenen hetzelfde.

Antwoorden (4)

Sociopaten zijn niet in staat schaamte, schuld of spijt te voelen. In hun hersens ontbreekt fysiek een stukje van het circuit wat dit mogelijk maakt. Hierdoor kunnen ze ook mensen verraden, bedreigen of kwaad aandoen, zonder dat ze daar ook maar een seconde van wakker liggen. Ze zullen alles doen wat in hun eigenbelang is, zelfs als ze daarbij anderen pijn doen en schade veroorzaken. Narcissisme (ziekelijke eigenliefde) is een belangrijke eigenschap van sociopaten. (lees verder bijgevoegde link)
Psychopaat:
Gevoelsarmoede en in het bijzonder het onvermogen tot empathie of het zich inleven in anderen.
-Pathologisch liegen en manipulatief gedrag.
-Arrogantie & grootheidswaan.
-Het voortdurend overtreden van wetten en maatschappelijke normen omdat de psychopaat het gevoel heeft daarboven te staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je maakt nu niet echt duidelijk wat het verschil is. Voor zover ik zie lijkt het inderdaad erg op elkaar als ik jou antwoord zo lees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bekende psychopaten: Marc Dutroux, Charles Manson
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En welke eigenschappen missen ze die een sociopaat heeft, of welke eigenschap hebben ze die een sociopaat nooit heeft.
In de kern is het bijna het zelfde alleen zijn sociopaten vaker minder geweldadig dan pshygopaten, psyghopaten kunnen he vaak ook niet verbergen , terwijl sociopaten dit wel kunnen.
in de link staat een vergrlijks tabel( is engels)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee, eigenlijk zijn ze elkaars tegenpolen in dezelfde (antisociale) persoonlijkheidsstoornis. Een psychopaat is calculerend, gestructureerd, nauwkeurig. Een sociopaat impulsief, chaotisch en slordig. Psychopaten bekleden vaak hogere maatschappelijke posities, sociopaten bevinden zich vaker onderaan de maatschappelijke ladder. Psychopatie zit meer in de persoon, sociopatie is meer gevormd door gebeurtenissen.
De term psychopaat of sociopaat is gerefereerd aan de antisocociale persoonlijkheid stoornis.

Antisociale persoonlijkheidsstoornis houdt in dat deze mensen niet of nauwelijks in staat zijn een empathisch vermogen te hebben.
Het komt over als ''mensen zonder gevoel of zonder geweten''. Om toch begrepen te worden liegen ze vaak constant om de stoornis te verdoezelen.
Daarnaast zijn deze mensen impulsiever ingesteld, wat komt doordat ze door gebrek aan gevoel sneller worden beïnvloed door rationele overwegingen, en niet worden tegen gehouden door het gevoel. Het doel voor ogen houden dus, en als daar weerstand in gevonden wordt, doordat een medemens het er niet mee eens in kunnen ze snel agressief worden.

Pas als er crimineel gedrag ten orde wordt gesteld,, wordt er een term als psychopaat, of sociopaat gebruikt.
Dus lang niet alle mensen met antisociale persoonlijkheid stoornis zijn dus psycho- of sociopaat!
Meestal zie je dat in het nieuws als iemand ontoerekeningsvatbaar wordt verklaard, zo'mn term als psycho-of sociopaat gekoppeld wordt. Vaak zijn dat moordzaken.

Verschil tussen socio- en psychopaat ligt vooral tussen het aangeleerde gedrag.
Deze mensen zijn niet in staat zich in te kunnen leven als onderdeel van zintuiglijk waarnemen, zoals dat voorr vele automatisch vanzelfsprekend lijkt, voor deze mensen is dit niet vanzelfsprekend. Ze herkennen zichzelf hier niet in en vallen daardoor buiten de boot in de maatschappij.
Daarom moeten ze ook constant liegen om deze beperking te verstoppen. Maar dat neemt niet weg dat ze het niet kunnen aanleren...
Door middel van goed te kijken hoe andere mensen zich gedragen kunnen ze dat gedrag vervolgens ''kopiëren''. En zich ook zo gaan gedragen.

Mensen die aan sociopaat gekoppeld worden, hebben doorgaans deze sociale gedragingen zich zo eigen gemaakt, waardoor het lijkt alsof ze erg sociaal ingesteld zijn, en totaal geen gebrek hebben aan empathisch vermogen, maar juist een overvloed.
Ze zijn door die populariteit erg goed in het manipuleren van hun medemens en zien ''sociaal zijn'' puur als een middel voor machtsmisbruik en het halen van nodige doelen zonder belemmeringen te ondervinden.

Psychopaten hebben doorgaans een meer afwijkend binding- en sociaal gedrag met mensen en zijn beter te herkennen aan hun stoornis.
Deze mensen zijn stiller, maken minder goed contact, voelen zich ongemakkelijk in de buurt van mensen en slaan dan ''ineens'' door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sociopathie ontstaat als gevolg van een genetische aanleg voor psychopathie die pas tot uiting kwam als gevolg van omstandigheden. Een sociopaat had in feite een normaal en gezond persoon kunnen zijn, maar de emotionele en persoonlijkheidsontwikkeling werd verstoord als gevolg van externe factoren waardoor een genetische aanleg tot uiting kwam in de vorm van pseudo-psychopathisch gedrag. Externe factoren kunnen bijvoorbeeld kindermishandeling, verwaarlozing, armoede, frontaal syndroom en aangeleerd gedrag zijn.
De aandoening kenmerkt zich vooral door emotionele problemen, impulsiviteit en antisociaal gedrag.

In tegenstelling tot een psychopaat, is een sociopaat in staat tot emotionele gehechtheid en schuldgevoel. Een sociopaat is in staat tot empathie, maar slechts voor een beperkt aantal mensen. In de kindertijd en jeugd konden er zich symptomen van een reactieve hechtingsstoornis hebben voorgedaan.

Een ander opvallend verschil is dat psychopaten vaak een hoog verbaal IQ hebben en sociopaten een laag verbaal IQ

Dr. Robert Hare, een Canadees psycholoog, ontwikkelde een betrouwbare test voor het vaststellen van psychopathie. Hij ziet psychopathie en de antisociale persoonlijkheidsstoornis als twee verschillende aandoeningen en pleit ervoor dat psychopathie als aparte diagnose wordt opgenomen in de DSM-V. Hare is ook van mening dat iedere psychopaat lijdt aan de antisociale persoonlijkheidsstoornis zoals beschreven in de DSM, maar dat niet iedere AsPS-lijder een psychopaat is. Bij een combinatie van de DSM-IV criteria van de antisociale persoonlijkheidsstoornis en de kenmerken volgens Hare, kan er van psychopathie gesproken worden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Psychopathie#Verschil_met_psychopathie

Crimineel gedrag komt bij psychopaten minder voor dan bij AsPS-lijders. 80% van de AsPS-lijders (antisociale persoonlijkheidsstoornis) verblijft in een gevangenis en slechts 20% van de psychopaten. Ondanks hun afwijkende levensstijl, zijn psychopaten minder gewelddadig dan andere geestesziekten. Sociopaten, c.q. AsPS-lijders, zijn meer geneigd tot geweld en hebben een hoger risico op overlijden.

Sociopathie komt voor bij ongeveer 4% van de wereldbevolking terwijl maar 1% psychopaat is (waarvan soms gesteld dat 95% niet ontdekt/gediagnostiseerd is)

De stoornis 'psychopathie' is niet meer opgenomen in de DSM maar valt onder de noemer anti-sociale persoonlijkheidsstoornis.
Psychopathie zelf is niet een officiële persoonlijkheidsstoornis.