Is Gilles de la Tourette een vorm van een dwanghandeling?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (3)

Nee. Gilles de la Tourette is een echte hersenafwijking, te wijten aan chemische onbalans in de hersenen, die niks met aangeleerd of neurotisch gedrag te maken heeft. Wel gaat het vaak samen met andere (neurologische en psychiatrische) aandoeningen.

Je wordt er ook mee geboren, in tegenstelling tot dwanghandelingen, die je in je in de loop van je leven aanwendt / aanleert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een vorm van onvrijwillig uiten van o.a. het gebruiken van obscene woorden het veelvuldig keelschraoen, ogen knipperen , schouders ophalen. In dit opzicht is het wel degelijk een dwangmatige handeling, men wil het niet, maar doet het toch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb je een bron?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is puur mijn eigen mening. De omschrijving in de 1e zin, kun je overal lezen. De conclusie in de 2e is de mijne.
GTS is een neuroneuro-psychiatrische aandoening;
een defect in het genetische materiaal leidt tot een verstoorde hersenwerking, waarbij sprake is van tics. Dit zijn ongewilde handelingen (vocaal of motorisch). De aard van de tics is zeer divers. Ook dwanghandeling komt voor als een tic. Je moet de vraag dus eigenlijk omkeren: is dwanghandeling een (uitings-)vorm van GTS? Dan is het antwoord 'ja, dat kan'.
Dwanghandelingen kunnen ook voortkomen uit een andere aandoening: OCS of OCD maar dit is toch iets anders. Bij OCS komt de dwanghandeling voor uit angst, het is dus een angststoornis, bij GTS is dat niet het geval.
Informatie over GTS is te vinden op www.tourette.nl.
Kijk ook eens op www.touretteplus.nl/kk_700000.html .