Contact met psychisch zieke moeder verbreken vanwege geestelijke mishandeling?

Ik ben 35 en ik word al mijn hele leven geestelijk onderdrukt door mijn moeder. Hoewel ik steeds ouder word, neemt haar gedrag jegens mij niet af, maar juist toe. Het is echt ondraaglijk voor mij om haar te zien, ik word constant afgezeken, onderdrukt, gekleineerd, genegeerd enz enz. Ik doe nog steeds mijn best om alles goed te doen, dwz. ik probeer haar te steunen en te helpen als ze het (zoals altijd) moeilijk heeft maar ik doe het NOOIT goed. Niets is goed genoeg! En als ik er iets van zeg ben IK degene die "moeilijk doet", of zelfs "gek is"!!! Ik wil eigenlijk het contact helemaal verbreken, niks meer met haar te maken hebben. Maar ze is al heel vaak psychotisch geweest en ik ben bang dat mijn beslissing haar weer psychotisch zal maken. Als dat gebeurd, weet ik zeker dat ik de schuld zal krijgen van alles wat er misgaat! Wat moet ik doen??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
16K

Het beste antwoord

Een ander mens kan je in "de klauwen hebben".
En het kan dan bijzonder moeilijk zijn om los te komen van die ander ook al weet je met je verstand wel hoe het allemaal zit en dat je je niet moet láten manipuleren etc. Ik vermoed dat je het je al heel vaak hebt voorgenomen dat je het niet meer zou toelaten dat zij, je moeder, zoveel macht over je heeft.

Het moeilijke hierin is dat het je met de paplepel is ingegoten en dat je toch vaak als kind een grote loyaliteit naar je ouder toe voelt hoe beroerd die zich ook gedraagt.
En als het dan ook nog eens om je moeder gaat... als kind blijf je hopen ooit haar goedkeuring te krijgen, blijf je je best doen om haar tevreden te stellen, hoop je dat zij óóit tegen je zegt dat je het zo goed gedaan hebt terwijl zij toch zo naar tegen je heeft gedaan...

Contact met je moeder verbreken?
Ik zou het zeker doen.
Voorlopig in ieder geval en misschien wel altijd, dat zal de tijd leren.

Maar in ieder geval voorlopig, anders kan je nooit loskomen van de negatieve patronen die tussen jou en je moeder zijn ingebakken.

Misschien wordt ze psychotisch? Dat kan. Dat is ook gebeurd toen jij wel contact had, dus het is niet zo dat zij geen psychose krijgt als jij er maar bent.
Het ligt dus niet aan jou, ook niet als jij het contact verbreekt. Haar psychose komt door haar ziekte en dat is erg genoeg maar mag haar niet de macht in handen geven om haar volwassen dochter (emotioneel) te manipuleren en chanteren.

Dochter, Het is Tijd.

Het is tijd dat je het natuurlijke proces aangaat van loslaten en accepteert dat je moeder zich builen zal vallen, zoals normaal gesproken de moeder juist de dochter dient los te laten in de wetenschap dat het leven haar mogelijk pijn zal doen en zij er dan niet is om haar kind te beschermen.

Daarbij dien je ook, hoe pijnlijk ook, te accepteren dat je van deze moeder geen moederliefde te verwachten hebt zoals jij nodig hebt. Ga nu maar voor jezelf zorgen meis, leer je zelf de liefde te geven waar je zo naar snakt. En laat de zorg voor je moeder aan anderen over.

Vanaf nu ben je het aan jezélf verplicht om lief en begrijpend te zijn voor jezélf. En accepteer alle hulp daarbij die je kan krijgen want je zal innerlijk een aantal zeer vaste denkpatronen moeten veranderen en dat is niet makkelijk.
Maar wel levengevend en liefdegevend voor jezelf.

Jij bent hier om van jóuw leven het mooiste te maken wat er is.
Wie anders kan dat doen dan jij?
Kristal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij "dochter; het is tijd" sprongen de tranen in mijn ogen. Ik weet het. Ik schuif het al jaren voor me uit en heb al vaker geprobeerd het contact te verbreken, maar ze neemt steeds weer contact op met een zielig verhaal waardoor ik toch weer in de auto spring, om vervolgens wederom de kous op de kop te krijgen. Het is tijd, ik wil het, ook al wordt ze ziek. Ik hoop dat ik dit vast kan blijven houden, want ook mijn omgeving zal hier meningen over gaan spuien. Ik ben bang. Ineens moet ik sterk zijn waar ik altijd zwak was. Maar inderdaad: ze wordt toch wel psychotisch, met of zonder mij. Dankjewel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi Kristal, als altijd! + Toch zou ik wachten met veranderingen aan te brengen richting je moeder Doodie.... omdat dit naar alle waarschijnlijkheid veel reacties bij jou vanbinnen zal oproepen en daar heb je gewoon echt hulp bij nodig. En niet, omdat je een zwak zielig hoopje ellende bent (LOL), maar omdat het gewoon een enorm moeilijk en zwaar proces zal zijn voor je.
Ik gun je, dat je dat aankunt en daarom denk ik, dat begeleiding en hulp voor JOU gewoon heel gewenst is.
Het hoeft ook niet meteen nu onmiddellijk: het gaat al 35 jaar op deze manier en dit ken je. Je weet hoe het tussen jullie werkt. Neem je tijd!
Kristal
11 jaar geleden
Lieve Doodie, je schrijft: Het is tijd, ik wil het, ook al wordt ze ziek. Ze IS ziek. En jij kan haar niet beter maken, en niet gelukkig.
Als dat zo was, was het inmiddels wel gelukt na alles wat je voor haar deed. Het moeilijkste is iemand loslaten die ziek is omdat het voor jezélf nodig is. Je voelt je barbaars.
Maar weet je, je moeder weet dat en reageert erop door je te manipuleren.
Dat kan jij niet veranderen.
En zij kán mogelijk niet anders (meer). JIJ wél.
Wat gebeurt er van binnen als je (tijdelijk?) loslaat?
Je zal je schuldig voelen, héél schuldig, vooral als het niet goed met haar gaat.
Accepteer het maar dat jij je schuldig voelt, ga er maar helemaal in, voel je diepdiep ellendig en ontrouw en een slecht mens/dochter, maar blijf voorál voor jezelf gaan!
Onderga die gevoelens en neem ze tegelijkertijd van een afstand waar.
Die gevoelens horen bij het proces van loslaten.
Net als je er schuldig om voelen omdat je ook opluchting ervaart nadat je haar hebt losgelaten.
Het hoort erbij en ze zijn geen reden om je dan toch maar weer te laten manipuleren. Dit soort loslaten, deze manier van voor jezelf kiezen, hoort thuis in de hogere klassen van levenslessen.
Door je moeder leer je nu dat het nooit (echt nóóit!) de bedoeling is jezelf te verliezen door manipulatie en emotionele chantage.
Gek genoeg is zij dus nu ook je leermeesteres hierin... Doodie, ja. Het zijn zeer pijnlijke lessen maar na verloop van tijd sta je (emotioneel) op je eigen benen,
en beheer jij je eigen leven.
En is je vreugde en genieten niet meer afhankelijk van het welzijn (of juist niet welzijn) van je moeder. Dat is wat ik je vanuit mijn hart toewens.
Kristal
11 jaar geleden
Hele goede aanvulling Wen.
Die ondersteunende hulp is heel belangrijk.
Je hoeft het allemaal niet alleen te doen Doodie.
Zorg ook hierin goed voor jezelf en ga het proces aan met hulp die goed voor je voelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prachtig verwoord weer!!
Elk vlakje van je Kristal straalt schoonheid uit; je bent zo'n mooi mens!
Kristal
11 jaar geleden
Eigenlijk zijn we allemaal kristallen he Wen, bedenk ik me net.
Min of meer geslepen door het leven, gepolijst door liefde (of niet). Moet je 's morgens eens kijken in jouw webje...
Honderden kristalletjes
glinsterend in de eerste zonnestralen :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:'-)
<3
Kristal
11 jaar geleden
Lieve Wen, ook nog bedankt je voor je mooie reactie aan mij ;-)
Kristal
11 jaar geleden
Dank plussers!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord om kippenvel van te krijgen, je hebt het helemaal bij het rechte eind Kristal. +
Kristal
11 jaar geleden
Dank je Crea.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind je antwoord vanuit het hart komen en goed onderbouwd. Vooral je eerste zin is voor mij zo herkenbaar. Het roept nóg emoties op. Maar je kan je eruit 'vechten'. Zoals duiddelijk in jouw antwoord.
Kristal
11 jaar geleden
En uit jouw reactie Kikobob begrijp ik dat jij het verleden overwonnen hebt, en hoe zwaar de strijd geweest is...
Mijn respect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prachtig verwoord, Kristel.
In dit geval; van je familie moet je het NIET hebben :) We leven in het westen in een liberaliserend land, en gelukkig hebben we hier de mogelijkheid te kunnen breken met familie.
Zat laatst te kijken naar een programma waar turkse meisjes kozen om te breken met hun familie, waarna ze moesten onderduiken uit vrees voor eerwraak..
OOH, OOH! Wat lijkt me dat hartverscheurend! En toch hoor je hoe sterk die indoctrinatie nog is, ze nog houden zóveel van hun familie. Ik weet dat het een andere cultuur is. Maar je eigen kinderen willen vermoorden gaat alles te boven, welke cultuur dan ook. Fysiologisch klopt dat ook niet, je hoort je genen door te geven en het te koesteren met kwaliteit. Maargoed, we weten inmiddels wel beter natuurlijk! .... :)

Andere antwoorden (15)

Grow Up!

Dat betekent in het Nederlands: het wordt tijd dat je eindelijk eens volwassen wordt.

Jij wordt "geestelijk onderdrukt" omdat jij dat laat gebeuren.
Iemand kan jou alleen maar kleineren omdat jij je gekleineerd VOELT.
Jij doet je best en natuurlijk is het nooit goed genoeg en zij wordt ouder en lastiger en jij laat je lekker afzeiken en je blijft je best maar doen en met schuldgevoelens zitten en zij voelt dat aan en maakt daar misbruik van.

Je bent heus de enige niet met zo'n vreemde verhouding tot vader of moeder. Ik verbaas mij daar altijd over.
Waarom laat je dat gebeuren?

Je hoeft het contact niet te verbreken.
Je hoeft alleen maar duidelijk je eigen grenzen te stellen.
DIT doe ik wel en DAT doe ik niet!
DIT pik ik nog en DAT pik ik niet meer.
Je moet er niet alleen iets van zeggen. Jouw moeder heeft wel door dat dat niks betekent. JE moet je anders gaan gedragen!
Afstand nemen.
Grenzen stellen.
Duidelijk zijn.
De daad bij het woord.
NEE durven zeggen!!!

Over dat Psychotisch laat ik me niet uit.
Daar heb je professionele hulp voor.
En als zij onder behandeling is, dan ga jij als een volwassen mens met zo'n behandelaar praten.
Geen zinnig mens zal jou de schuld geven van de psychoses van jouw moeder.

Heb je geen broers of zusters?
Heb je geen partner?

Zoek dan zelf hulp bij dokter, haar huisarts, jouw huisarts,
haar behandelaars.........etc.
Kortom: DOE iets!

Toegevoegd na 12 minuten:
Jouw moeder is niet "heilig" ofzo, omdat ze jou gebaard heeft.
Jouw moeder is een ziek mens. Heel vervelend, heel naar en ze onderdrukt jou niet bewust.
Maar jij, als haar kind, helpt haar "naar vermogen".
Daar hoef je het contact niet door te verbreken.
Daar moet je een weg in zien te vinden.
Met hulp.
Met mate.
Met respect voor haar ziekte, maar vooral:
met respect voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dit een goed antwoord, maar voor sommige mensen zal dit overkomen als 'makkelijker gezegd dan gedaan', al helemaal als er een bepaalde manier van chantage bij komt kijken. Niet iedereen heeft een karakter om daar gemakkelijk tegen in te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een + want die minnen slaan nergens op,maar ik kan me de reactie van Kruidenvrouw wel voorstellen want je moet het maar durven en helaas is niet iedereen assertief genoeg om daar tegenin te gaan.
Het beste kan vraagstelster ook hulp voor zichzelf vragen hoe ze hiermee om moet gaan door bijvoorbeeld een assertiviteitscursus te volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
prima antwoord: plus! dit verhaal en het antwoord van @momopoyolo is zeer herkenbaar voor mij.
dit uit te voeren, kost een "omslag" in denken bij v.s. en ook een realiseren dat je NIET de enige bent ter wereld waar dit bij gebeurt! geloof me.
het is wat @momopoyolo zegt: Je moet je anders gaan gedragen! Afstand nemen. Grenzen stellen. Duidelijk zijn. De daad bij het woord. NEE durven zeggen!!!
sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jullie vergeten te 'plussen' ;)
Van mij ook een plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zei de gek! is volbracht...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heb je zelf nogal slechte ervaring met een ouder of ouders... Er spreekt veel emotie in je antwoord die je alleen kunt hebben als je er een persoonlijke band mee voelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had al een + gegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op zich ben ik het helemaal eens met dit antwoord (al vind ik het wel een beetje bot om te beginnen met "grow up"). Echter; uit mijn vraag blijkt duidelijk dat ik mijn grenzen al aangeef. Ik ben hier al mee bezig. Dat wil echter niet zeggen dat het zonder slag of stoot gaat. Ik vind dit antwoord dus te kort door de bocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee TsjuunTze82: Ik had een goede band met mijn ouders maar die claimden mij niet en waren niet psychisch ziek. Doodle: Jij begint je vraag met: ik ben 35 jaar en wordt al mijn leven lang onderdrukt.............
Dat is een krachtige zin die een krachtig antwoord oproept. Nee, uit jouw vraag blijkt niet dat jij je grenzen duidelijk genoeg aangeeft. Jij en jouw moeder gaan daar regelmatig overheen. Anders zou je het er niet zo moeilijk mee hebben. Natuurlijk gaat zoiets niet zonder slag of stoot.
Ik heb je dan ook aangeraden om hulp te zoeken.
Maar zoiets gaat ook niet met zachte heelmeesters............
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb je ook geen + gegeven voor je antwoord Momopoyolo (ook geen - trouwens), omdat ik je tekst niet krachtig vind, maar te grof, te hard en te weinig empathisch en dat vond ik gewoon heel jammer.
In wezen heb je gelijk, ben ik het in grote lijnen ook eens, is je tekst zeer duidelijk.
Maar c'est le ton qui fait la musique (sorry, kom niet op een goeie vergelijkende tekst in het Nederlands). Vraagsteller zegt, dat ze bezig is met het aangeven van haar grenzen en volgens jou is dat niet zo??? Dat vind ik heel vreemd. Iemand moet meteen en voluit alles perfect doen? Zeker: zachte heelmeesters, stinkende wonden.... maar er is ook een gulden middenweg te bewandelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja....
Toen ik die leeftijd had, zo rond 35, had ik een vriendin die ook zo'n haat/liefde verhouding met haar moeder had.
Ik heb haar erg geholpen met wat ik hier als antwoord geef.
En daarom weet ik goed waar ik het over heb.
Niks grof, maar ronduit.
Kom zeg, het gaat niet om een kind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je antwoord is NIET GROF, maar direct en niet veel mensen kunnen daar tegen.
mensen willen vaak een ingepakt antwoord, omdat ze de harde waarheid niet aan kunnen. zin voor zin, laagje voor laagje, ontleden/uitpakken, kauwen en herkauwen, je realiseren wat woorden eigenlijk betekenen, dat is waar mensen aan gewend zijn en daardoor verwachten. ik ben direct, hoor vaak dat ik TE DIRECT ben en dat is niet prettig voor anderen. je moet tegenwoordig tàctvol zijn of ander woord: commerciëel! dat wordt geaccepteerd door de mensen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Momopoyolo: ook ik heb ervaring in het proberen te helpen van iemand in een dergelijke situatie. Ook rond die leeftijd vreemd genoeg. Ook ik weet dus, waar ik het over heb met die restrictie, dat geen situatie en geen mens hetzelfde is.
Ik schreef wat ik vond, daar hoeft niemand het mee eens te zijn en uiteraard jij ook niet.
Doodie is zeker geen kind; schreef ik dat?
Ronduit, direct, rechtstreeks: ik ben er een groot voorstander van, waardeer ook zeer vaak je antwoorden en dat schrijf ik niet om te slijmen. Dat doe ik nooit en heb ik ook geen enkele reden toe.
Deze keer vond ik het "te" en jammer. @Jodokus52: ieder zijn ideeën. Gelukkig maar!
Ook ik word door anderen als zeer direct ervaren in het dagelijks leven en dat vinden mensen in mij omgeving all over juist vaak prettig.
In mijn ogen bestaat er geen (harde) waarheid; wel subjectieve ideeën / meningen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ jodokus52 Dat is het mooie van woorden. je kunt er een kunstwerk van maken. Natuurlijk niet verplicht, maar dat is niet commercieel, het is eerder beschaving te noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat ik bedoelde is misschien niet goed verwoord. ik bedoelde te zeggen dat mijn uitingen meestal als te direct ervaren worden, en dat ik mij (volgens hen die mij te direct vinden dus) zou moeten toeleggen op een tactvoller uiting van mijn meningen en ideeën.
bovendien werd opgemerkt dat ik totaal niet commercieel ben en derhalve ook in die zin minder direct/spontaan zou moeten zijn..... en nu @tsjuuntze, kom ik op jouw opmerking.
als je bedoelt dat ik een kunstwerk van woorden zou moeten maken, lees ik het nog een keer en kom ik niet verder dan onbegrip...
een kunstwerk is niet verplicht, niet commercieel, maar beschaving. het ontgaat me, het verband met onze discussie. als je bedoelt dat tactvol/commercieel gelijk is aan beschaving, nee, dat zou betekenen dat ik door mijn spontane/directe aard/karakter onbeschaafd zou zijn en dat @tsjuuntze is a) niet waar en b) mag je niet beweren zonder mij te kennen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jodokus52: Ik beweer niets over of tegen één persoon. Ik praat in algemeenheid. Wat ik bedoel is dat tactvol niet 'commercieel' is. Maar een vorm van ontwikkeling, geestelijke ontwikkeling. Je mag best zo nu en dan "direct" zijn. Ik doel ook niet op de "grow up" opmerking, niet zoals ik het zou doen, maar ook niet verkeerd. Ik gaf slechts antwoord op je stelling dat je alles op de man af moet kunnen zeggen... Zo werkt het misschien wel met mensen die dicht bij je staan zoals vrienden, maar mensen die je niet of bijna niet kent kun je (met oog op beschaving) niet alles zomaar zeggen zonder er eerst een mooi jasje van woorden om heen te pakken. En dat heeft wel met dit onderwerp te maken omdat het ook onverstandig zou zijn iemand als de moeder van de vraagsteller, zomaar direct bloot te stellen aan een verbale boerse opeenstapeling van woorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom niet TsjuunTze82 want moeder van vraagstelster heeft ook geen enkele inleving of wat dan ook van dochter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je wel een punt, maar het moet toch ergens beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist en daarom zou dochter zich wat assertiever op moeten stellen en niet alles meer pikken,maar je moet dit wel kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerlijk.... Ook een goed punt.
Kristal
11 jaar geleden
Even ingaande op de toon van het antwoord Momo. Tegen een vriendin kan je inderdaad in deze bewoordingen spreken, grote kans dat zij wakker geschud wordt en op een positieve manier.
Dat komt omdat je al een band gelegd hebt, een vriendschapsband en ze weet dat jij om haar geeft.
Ik kan ook nogal eens erg rechtstreeks zijn tegen vrienden en dan voel ik me daar eigenlijk niet lekker bij (ik wil ze niet kwetsen), maar zij bedanken me omdat ik hen helderheid geef. Dat is dus écht een andere situatie als in GV.
Je bent geen vriendin van de vraagsteller maar een onbekende.
En in dát geval kunnen zulke krachtige woorden overkomen als een aanval met, zoals ik het voel, een ondertoon van ongeduld. Daar komt nog iets anders bij.
Geschreven woorden komen nóg krachtiger aan dan gesproken woorden, heeft men uitgevonden.
In een gesprek bijvoorbeeld kan iemand zeggen: hoe kan je nu zo dóm zijn, ben je achterlijk of zo? Daar hoort men de intonatie van de stem bij, het is misschien grappig bedoelt, of een éénmalige frustratie van een vriendin. Dat hoor je, zie je en voel je.
Als ik dit echter aan jou schrijf, zijn het alleen de woorden.
En omdat je niet goed kan inschatten hóe ik het bedoel lees je het nog eens een paar keer, en steeds worden de woorden sterker. Dit wetende let ik altijd op hoe ik iets opschrijf, en achteraf temper ik het geschrevenen nogal eens. Want het is niet mijn bedoeling (en de jouwe ook niet Momo, dat weet ik) om aan te vallen maar om zo mogelijk inzichten te kunnen geven, of, als ik dat niet kan, dan toch op zijn minst medeleven als iemand het moeilijk heeft. Tenzij ik vind dat iemand echt zit te zeuren natuurlijk ;-) @Wendy: in het nederlands is het dacht ik:
Het is de toon die de muziek maakt
:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klopt gewoon helemaal! Ik zeg: doe wat deze mevrouw zegt en het wordt beter! Als je verdrietig wordt door het feit dat een geesteszieke je bedrukt, dan heb jij zelf een probleem. Het stellen van grenzen is super belangrijk en als je dit een tijdje volhoudt dan went zij ook aan deze grenzen en zal ze zich hierna gaan gedragen. Een + van mij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kristal: ben het hélemaal met je tekst eens en het klopt ook, dat geschreven tekst veel meer/harder doordringt. Lag in een deuk om je vertaling: heb je óók gelijk in (gatverdegatver....LOL), maar dat klinkt zo....toonloos???
Kristal
11 jaar geleden
Hah! Ja het klinkt zo eh niét muzikaal in het nederlands he?
Dan tóch maar: c’est le ton qui fait la musique ?
Of
het is de zuivere klank die harmonie schept?
Beter? ;-)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mag ik even ertussen? wat dachten jullie van:
"het is de toon die het verschil maakt?"
uiteraard een vrije vertaling, maar daar gaat het toch om ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kristal: Jaaaaaa, vééééél beter.... en toch kan het niet tippen aan het Frans vind ik. Als je dat mooi uitspreekt (ikke niet zo), dat zingt dát alleen al ;-)) @Jodokus52: ook een mooie!
Welja, het gaat erom dat het duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Momo praat echt in mannen-communicatie :) dat is over het algemeen wat meer straight to the point..

Momo, ik vind je boodschap goed overkomen, stimulerend ipv empathie.
Misschien komt het voor sommige een tikkeltje lichtzinnig en gemakkelijk over. Maar toch heeft dat ook zo z'n voordelen, mensen kunnen soms sneller over de streep getrokken door het minder beladen te maken.. Een overvloed aan informatie kan ook blokkeren of iemand besluitloos maken. Directe stimulans kan werken voor het soort type wat daar gevoelig voor is..
Blijft altijd een vraag welk type woordspelingen een mens zich aangesproken voelt.. en soms werkt een strenge kordate manier van aanpak beter, en bij andere een begrijpend, gedetailleerd, zelfreflecterend verslag, ligt ook aan de aard van de betrokkene.
Alle visies zijn goed, als er verscheidene mensen aangesproken worden.. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ minnen slaan als een tang op een varken.
In een paar regels beschrijf je 35 jaar grote ellende: jóúw ellende.
Hier heb je naar mijn idee heel snel deskundige hulp bij nodig en ik raad je aan op korte termijn contact op te nemen met je huisarts. Met hem/haar kan je praten over je situatie en samen zoeken naar een oplossing voor jou.
Als je al zo lang, en ook in je jeugd, op deze manier door je verantwoordelijk ouder bent behandeld, dan heeft dat op jou een enorme geestelijke impact gehad. Dat kan bijna niet anders. Vandaar mijn advies.
Op je vraag "Contact met psychisch zieke moeder verbreken vanwege geestelijke mishandeling?": ik raad je aan om daar op dit moment even niets mee te doen. Je hebt het al 35 jaar volgehouden. Ga eerst deskundige hulp zoeken voor jezelf, maak je problemen bespreekbaar en kijk dan, samen met die deskundige, wat je het beste kunt doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed advies. Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan!
Je bent het waard om hulp te krijgen!!!
Ik hoop dat je dit kunt inzien, omdat mensen heel vaak een zeer laag zelfbeeld hebben ontwikkeld bij geestelijke mishandeling als kind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Het heeft al voor heel wat persoonlijke ellende gezorgd (depressie, angststoornis en zeer laag zelfbeeld). Het is zo'n vernuftig iets, vooral omdat het met chantage gepaard gaat (als jij me verlaat word ik ziek). Als kind geloof je dat echt. Je gaat je in allerlei bochten wringen om te voorkomen dat ze ziek wordt en als het dan toch gebeurd voel je je schuldig. Ik hoop dat er mensen zijn die meelezen en dat ik op deze manier laat zien dat dat onder mishandeling valt, want dan heb ik misschien nog iemand kunnen helpen met mijn vraag :-)
Ik ben in elk geval geholpen met de antwoorden!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraag is moedig en wat je schrijft is zeer logisch.
Wat je hebt beschreven valt absoluut onder geestelijke mishandeling!
Kristal
11 jaar geleden
Totaal met je eens Wen! Evenzogoed, als het nodig is om afstand te nemen, om los te komen, zou ik het doen.
Het kan veel inzichten geven, mogelijk ook aan de moeder, als het contact tijdelijk verbroken wordt.
En om los te laten, geestelijk en emotioneel, moet je soms daad bij woord voegen om het "echt" te maken. Dikke plus natuurlijk Wen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Bastan: dank je wel; ik weet van je, dat je eerst antwoord geeft om niet beïnvloed te geraken. @Kistal: fijn je weer te lezen ! <3
Dank je wel voor je +
Ben ik met je eens: de band met de moeder is niet goed en zal misschien (tijdelijk) gestopt moeten worden. Maar mij lijkt het dan veel beter om dat deskundig begeleid te doen en niet nu.
Kristal
11 jaar geleden
Zeker met ondersteunende begeleiding Wen, dat kan ze wel gebruiken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank aan alle plussers!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:*-)
Mijn dag kan niet meer stuk, dank je wel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kristal
11 jaar geleden
...wow Basta... dánk je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook van mij een DIKKE plus Wendy,uiteraard voor je antwoord maar ook je vele goede en duidelijke reacties! @Doodie,ik weet(denk ik) hoe jij je voelt,heb dit ook mijn hele leven tot aan haar dood 8 jaar geleden mee moeten maken,werd "gelukkig" op mijn 2e al in een kindertehuis geplaatst(alle 6 haar kinderen,mijn broers en zussen dus, uit elkaar gehaald,ik was de jongste en daarom,volgens haar,schuldig aan haar PD) kwam op mijn 7e bij hele lieve pleegouders maar mijn biologische moeder bleef helaas een grote manipulerende rol in mijn leven spelen,ik ben nu 52 en heb nog steeds oa een minderwaardigheidscomplex maar de hulpverlening was toentertijd veel slechter op dat gebied dan nu. Ik ben zo blij voor je dat je zoveel aan alle hulp van GV hebt gehad! Je mag SUPERTROTS op jezelf zijn dat je deze vraag (waarvoor mijn duim) op deze manier hebt durven stellen en ook dat je de stap hebt genomen morgen naar de HA te gaan voor hulp! Ik wens je veel sterkte en doorzettingsvermogen met je genezingsproces! Lieve groetjes van een meelevend vlindertje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Woooooooo Vlinder, mèt Hoofdletter en zonder -tje uit respect: wat knap dat jij je er doorheen hebt "gevlinderd".... natuurlijk hou je daar littekens aan over. Ik hoop, dat je nu wel de hulp krijgt, die je verdient!
Dank voor je reactie, je lieve woorden en de +!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lieve wendy,dank voor je respect ;-) maar dat is echt niet nodig,jij heel hartelijk bedankt dat je,waarschijnlijk samen met meerdere GV-ers, Doodie zo goed hebt kunnen helpen zodat de kans groot is dat ze het grootste deel van deze emotionele beschadiging nog te boven kan komen en nog vele jaren zonder schuldgevoel mag genieten van het leven! Ik heb overigens sinds 10 jaar weer contact,heel goed zelfs, met 1 zus en 1 broer :-))
(dit heeft natuurlijk niks meer met de vraag van Doodie te maken maar wilde het je toch graag laten weten!) Lieve dankgroetjes van vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super joh!!! Heel heel fijn om te lezen!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vlinder, ik lees het nu pas maar ik wil je natuurlijk bedanken voor je antwoord. Wat vreselijk dat je zo'n nare jeugd hebt gehad, en wat moet dat moeilijk zijn geweest voor jou..! Ik denk dat jij een zéér krachtige vrouw bent!
Als je dit al 35 jaar gepikt hebt, kan dat niet zonder schade zijn.
Ik vind dat je eerst jezelf in veiligheid moet stellen om goed bij jezelf kunnen komen.

Overweeg hulp voor jezelf om je zelfbeleving/-vertrouwen op orde te krijgen (dit gaat waarschijnlijk tijd kosten)

Ok je moeder heeft hulp nodig, haar gedrag maakt dat ze in een isolement raakt.

Je bent echter niet haar hoeder en haar zorger maar haar zoon.

Dus eerst voor jezelf zorgen en als jij er zelf aan toe bent pas weer contact met je moeder opnemen.
Beloof jezelf echter dat je haar vernederingen nooit meer accepteert, ziek of niet, NIEMAND heeft het recht jou voor rotte vis uit te maken.

Je kunt pogen je moeder in een hulptraject te krijgen maar dat he je vast al geprobeerd.

Red daarom vooral jezelf, als je vrij bent van haar manipulatie kun je beter overzien wat je eventueel voor haar kunt betekenen.

Ik hoop dat je snel goede hulp kunt vinden, ik zou in dit geval via de huisarts gaan, deze kan dan zien of er, naast het opstarten van de hulp aan jou, (dwang) verpleging of -medicatie voor je moeder mogelijk is.
et de juiste medicatie kan het zijn dat je moeder haar gedrag drastisch verandert maar maak jezelf daar NIET van afhankelijk.

Het leven is veel te mooi om dat te laten vergallen.
Ik wens je veel MOED en sterkte toe om duit te doorbreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat als jij van plan bent om nog iets leuks van jouw leven te maken dit de eerste, belangrijke stap is!

Dit soort familierelaties zijn dingen die helaas al het plezier in je leven kunnen vergallen. Ik kan me niet voorstellen dat jij hier uit bent gekomen als een gelukkig en zelfverzekerd mens dat kan genieten van de fijne dingen in het leven.

Nu ben je er misschien ook wel achtergekomen dat jij niets, maar dan ook niets aan het karakter en het gedrag van jouw moeder kan veranderen. Hopelijk weet je nu ook wel dat het niet allemaal jouw schuld is, ook al zegt dat stemmetje in je hoofd soms wat anders.

Verbreek contact en concludeer dat er nu iets "naars"uit je leven weg is. Helaas zul je altijd met deze bagage rond zeulen, maar probeer vooral zoveel mogelijk schade in te halen. Zoek mensen om je heen uit die wel altijd lief voor je zijn en ga van het leven en alle leuke dingen die er zijn genieten!

Als je je afvraagt waarom ik dit zeg? Ik zat 9 jaar geleden in precies de zelfde situatie. Ik was toen 30. Helaas zijn niet alle moeders lief voor hun kinderen. Dat is onze pech en een heleboel mensen zullen het niet begrijpen dat je alle contact met je moeder kan verbreken. Dat is misschien maar goed ook, want als je ook maar een beetje normaal bent, behandel je je kinderen niet zo.

Ik heb helemaal geen spijt van mijn keuze. Verder heb ook nog uitstekend contact met mijn broer en zussen (mijn vader leeft niet meer). En ik doe heel erg mijn best om weer te genieten van het leven en vooral vooruit te kijken. Gelukkig heb ik goede vrienden die altijd lief voor mij zijn en het beste met mij voor hebben. Van die "familie" moet we het hebben!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi en hartstikke goed van je!!!
Dat is de realiteit: niet alle moeders zijn goed. Te denken, dat dit wel zo is, is leven op een niet reële roze wolk.
+
Kristal
11 jaar geleden
Sterk hoor Suussuus!
Je bent door een enorm proces gegaan, mijn respect.
Wat heerlijk voor je dat je er verrijkt uitgekomen bent. +
pinnetje
11 jaar geleden
respect! ook ik ken dit proces uit eigen ervaring. Het verminderen/verbreken van het contact levert meer op dan je verliest.
lees eens het boek: het drama van het begaafde kind van Alice Miller. Hierdoor ontdek je dat het probleem minder bij jou en meer bij je moeder ligt Dit maakt de weg naar zelfstandigheid en jezelf serieus nemen iets gemakkelijker. Of je het contact moet verbreken is helemaal aan jou, maar als je jezelf serieus wilt nemen, misschien wel de enige optie. Het hoeft niet voor altijd, voorlopig is lang genoeg
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het boekadvies :-)
Er is nog nooit 1 hulpverlener beter geworden door zich te laten kleineren door de patiënt, die hij of zij onder behandeling heeft. Zelfs een moeder is niet voldoende om NIET te kiezen voor je eigen welzijn. Wees lief voor je zelf en kies de juiste weg. Als u de zorg niet meer kan opbrengen zonder al die genoemde zielsroerselen, dan ben u zelf ook zo langzamerhand toe aan een beschermende arm om u heen. Als u de keuze niet kunt maken dan wens ik u verder heel veel sterkte toe. Overigens hebt u al het nodige zeer uiteenlopend en wel gemeende advies ontvangen. Lees dat eens door, dan bent u tenminste voor even verlost van die zorg voor uw moeder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat naar voor je. Je hebt maar 2 keuzes en dat is 'je accepteert het' of 'je verbreekt het contact' . Aangezien zij psychisch gestoord is kun je niet verwachten dat het zal veranderen.

Je kunt proberen om het langs je heen te laten gaan. dus haar maar lekker te laten kletsen. Het je niet aan te trekken, je weet immers dat ze ziek is en een andere visie heeft van de realiteit. En hoe je het ook went of keert, het is altijd jouw schuld.

Maar goed het is je moeder en die staat dicht bij je, dus dat vreet toch aan je. Wat dat betreft kan ik me goed voorstellen dat je het contact met haar wilt verbreken. Je kan er een voorbehoud aan maken. Dat je zegt dat ze weer contact met je op mag nemen als ze zich laat behandelen o.i.d. , maar hoe je dat inpakt moet je even zelf goed over nadenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Doodie,
Ik weet wat jij doormaakt.
Vechtscheiding, gokverslaafde moeder, ziekelijk jaloerse stiefouder die mij geluk misgunt omdat ze het zelf eenmaal niet kent.
Je wordt als kind snel volwassen en weet nog dat ik toen ik 12 was me al ouder vond overkomen dan het kinderlijke gedrag van m'n ouders. Aangezien ik ook kalm en rustig was toen.
Het gevaar daarvan is, is dat zij die kalmheid van je overnemen en jij hun frustaties, al dan niet onbewust...
De scheiding heeft hun totaal verbitterd gemaakt en leveren hun dosering af op hun kinderen.

Ouders denken inderdaad dat ze hun kinderen kunnen behandelen zoals ze willen. Ze zijn je niet verontschuldigd om een uitleg te geven voor hoe ze je behandelen. Het gaat om macht.
Ik heb ontzettend over me heen laten lopen al die jaren, vooral door loyaliteit en misleidend bedrog. Omdat als je als kind zo erg verlangt naar een schouderklopje of een bepaalde erkenning van je ouders. En die grenslijn breidt uit, naar mate de tijd vordert. En dat is waar jij goed bij moet stilstaan...Die uitbreidende grenslijn van onredelijkheid. Vaak overzien mensen dat niet meer en gaan ze steeds verder in hun bediening.
Punt is dat zij macht willen en door middel van indoctrinatie en het gebruik van schuld en bedreigingen jou manipuleren. Zij misbruiken hun ouderschap!
Mijn persoonlijke leven leed er zwaar onder omdat je als kind, niet uit de situatie kan ( je kunt immers niet op jezelf wonen) Ik weet zelf dat ik altijd alles heb geprobeerd een ''goed'' kind te zijn, en toch zal je die erkenning nooit krijgen, ze zijn namelijk verbitterd. En voeden zich met jouw kalmheid. Wees daar bewust van!
Ook mijn continue aanpak van de gokverslaving, ''haar geen geld geven'' en alsmaar ruzies heeft uiteindelijk ervoor gezorgd dat ze de hele familie tegen me opzette(afgunst).
Ik ben nu 24 en heb al 5 jaar geen contact meer met m'n hele familie. Je voelt je schuldig omdat je het contact verbroken hebt en dat wordt ook zo tegen je gebruikt. Die rusteloze frustatie moet je een plekje geven :)
Labiele mensen misbruiken macht, zijn slechte luisteraars en je zult waarschijnlijk nooit die verloren liefde en erkenning'' krijgen dat ervoor zorgt dat je ze blijft dienen.
Dat kan alleen als je moeder wel voor rede vatbaar is, anders is het afgunst. Zij wilt dat je onderdanig bent anders voelt ze zich bedreigd in haar machtpostitie. Wees niet haar gevangene. Jij bent namelijk de sterkste schakel en je verdient een gelukkig leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Mooi dat je je eigen ervaring vertelt aan Doodie. In zulke situaties kan een mens zich zo alleen voelen en dan is het goed te weten dat er meer mensen zijn met zulke ervaringen. Het is zo: je voelt je schuldig omdat men je verwijt dat je het contact verbrak, men begrijpt niet dat je het contact verbrak om de verbinding met jezelf te kunnen (her-)vinden. Die rusteloze frustratie, dat schuldgevoel, moet je een plekje geven schrijf je.
En dat is zo. Misschien helpt het Doodie te beseffen dat er altijd al schuldgevoel is. Ook als ze wel contact heeft met haar moeder. Het is immers nooit genoeg wat ze doet voor de moeder. Het gekke is vaak ook dat je er ook op een bepaalde manier aan gewend bent, aan die frustrerende moeder-dochter relatie, ook al wéét je dat het slecht voor je is.
Maar toch: het is wel een manier van leven dat je kent en waar je soms zo in terug kan vallen in momenten dat je moe bent van alles. Want het kost tijd en energie om een ander, positief, gedragspatroon op te bouwen.
Maar oooh, wat is het uiteindelijk verrijkend! Ellendig Angelikaaa, dat je ouders verbitterd achter bleven na hun scheiding. En wat sterk dat je er afstand van genomen hebt. Het zal allemaal met vallen en opstaan gaan maar jee... wat heb je enorme positieve stappen gezet!
En wat een goed inzicht dat je er echt hulp bij nodig hebt! Respect meis. En een lieve hug. oja, en een +1 ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wooooooooooo Angelikaaa..... ongelooflijk (ik geloof het!!!) dat ouders hun kids dat allemaal aandoen.
En wat ontstellend knap van je: naast al je inzichten en hoe je ermee omgaat ook het feit, dat je bereid bent geweest dit hier te delen.
+!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank! lieve mensen :) ik sta soms echt versteld hoe vreemde mensen daar veel begrip voor hebben..
Ik heb ook expres mijn ervaring erbij gezet omdat het vaak taboe en immoreel overkomt om te breken met je familie en is daardoor ook een verborgen onderwerp. Je wordt inderdaad sneller oud van binnen, maar krijgt ook meer overlevingskracht en dus eigenlijk beter geëvolueerd (zo zie ik dat dan! :p )
Het is goed om veel mensenkennis te hebben, en kwaad te kunnen doorzien (maar er niet naar handelen). Gaat inderdaad met vallen en opstaan, komt vooral door opspelende flashbacks en jeugdherinneringen die ik nu niet meer kan toepassen in dit deel van mijn leven.. Vrij logisch op zich, aangezien ik een paar jaar geleden de missie had om het UIT m'n leven te gooien.
Maar vallen en opstaan is goed, een vindingrijk leerproces wat doorzettingsvermogen geeft. Je wordt er hard van(helaas). Rusteloze frustratie zie ik als soort extreme waakzaamheid? en daardoor niet optimaal kunnen genieten van ontspannende dingen.
En waakzaamheid hebben terwijl je niet eens in de buurt bent, is zinloos! Een te groot verantwoordelijkheidsgevoel veroorzaakt een behoorlijk schuldgevoel. Je bent eigenlijk beetje verslaafd aan je familie.. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch moet je het leren te relativeren en het accepteren en er een nieuwe weg in vinden, hoe moeilijk het ook is.
Als je alleen bent, wordt je ook gedwongen om het zelf te doen.
Als je de vraag stelt, ''zal ik het contact verbreken?'' ben je al zover, dat je alle andere opties al als doodlopend hebt ervaren. Deze optie speelt altijd af in de laatste fase. Probeer het dus niet te negeren, anders blijft ook deze weg doodlopend. En dan kan je zelf ook de richting van je moeder opgaan als je even niet oppast..
Je moet er uit, Do. En als de tijd vordert en je weer een gezonde en stabiele behoefte hebt, kun je het contact weer doseren.
Zoiets als familieband is moeilijk af te schudden, en als het niet opgelost of erkend wordt, zul je het altijd in een bepaalde mate met je meedragen, en dat mag ook, dat hoort bij je. Gebroken hart laat flinke littekens achter, luister er goed naar, waardeer het, leer ervan en laat je ook regelmatig gaan. Krop het niet teveel op. Vooral dat opkroppen is zeer schadelijk weet ik uit ervaring.
Welke keus je ook maakt, alle zijn van opofferingen voorzien. And, keep your head up! Want ik ben wel ervan overtuigd dat denkpatronen je genen veranderen, en dat je met positieve energie ook een positieve omgeving aantrekt.
Kristal
11 jaar geleden
...and so it is Angelikaaa. Eén kleine toevoeging:
Je schrijft: Je wordt er hard van(helaas).
Je kan ook zeggen: Je wordt er sterk van (gelukkig).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Angelikaaa dankjewel voor je bemoedigende woorden, ze komen binnen. Dankjewel.
@Doodie,

Wordt het na 35 jaar eens een keer geen tijd om om jezelf te denken?
Je bent depressie hebt angsten en een laag zelfbeeld.
Laat het niet langer toe dat je moeder dit jou aan doet en kies eens een keer voor jezelf.
Zoek hulp voor jezelf en niet voor je moeder,laat je moeder een tijdje in haar sop gaar koken en voel je vooral niet schuldig als ze weer een psychose krijgt want dit is echter haar probleem en zij mag dit niet jouw probleem maken.

Jouw moeder komt op mij over als een behoorlijk egoistisch persoon want het is niet normaal als een moeder haar kind constant afzeikt, onderdrukt,kleineert en negeert.

Je steunt en helpt haar waar mogelijk is,maar wie helpt en steunt jou?

Het klinkt misschien hard,maar kies voor jezelf,neem afstand en wordt wat harder wil je dit overleven want je moeder zal nooit veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je bastanovum. Natuurlijk heeft vraagstelster hulp nodig,zoiets kun je na 35 jaar niet alleen oplossen.
Wist je dat jij tot een groep behoorde, waar de hulpverlening extra aandacht wil geven. Om het héél gemakkelijk te maken hebben ze die groep de naam KOPP gegeven.

KOPP = kind met een ouder met psychische problemen

Zelfs als +18-jarige kan je er terecht, want je blijft haar kind levenslang of je dat nu wilt of niet.

België: http://www.koppvlaanderen.be/
Nederland: http://psychiatrie-nederland.nl/word/kopp-en-kvo-nader-beschreven/

Hopelijk geven die hulpverleners je voldoende ondersteuning om je niet meer schuldig te hoeven te voelen als jij meer afstand neemt van je moeder en ze dan toch een psychose zou doen daardoor.

Je hebt als behoefte aan meer psychische ruimte.

Hopelijk heb ik je op die manier in deze héél moeilijke situatie toch kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien eens tijd op je zelf te gaan wonen? Tenminste dat maak ik hieruit op. Desnoods ga je een tijdje ergens logeren zodat je even gepaste afstand kan nemen.
Daarna dit met een goede vriend en eventueel een huisarts bespreken, maar dit zal ik even na een weekje doen als je uitlogeren bent.
Zo kun je wat beter alles op een rijtje zetten.
Ik herken wel sommige dingen uit mijn jeugd: ik ben er zelf harder door geworden, maar niet iedereen kan dat.
suc6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zal haar nooit kunnen veranderen, ik bleef thuis 10 jaar weg en daarna kwa ik terug bij mijn vader in cotakt. Ondertussen was ik zelf serker geworden en staat hij nu niet meer mij te vernederen en af te blaffen. Je moet er ook vanuitgaan dat ze ziek is, schizofreen, bipolair of iets in dat gamma. probeer na te gaan in hoevrre je zelf ook trekjes van je moeder hebt want daar leer je zelf ook veel van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat rot voor je dat je hier nog steeds door heen moet gaan.
Waar je goed op moet letten is dat je de zaken niet vanuit haar perspectief gaat bekijken, houd de zaken bij jezelf. Dit lijkt makkelijker dan het is.

Uit je verhaal krijg ik de indruk dat je moeder toch een belangrijk figuur is in je leven en dat je ondanks haar psychoses voor haar klaar wilt staan. Hiervoor verdien je alle respect, niet veel mensen kunnen dat.

Mocht je haar echt willen helpen is het soms beter om zelf steun te zoeken voordat je echt definitieve stappen onderneemt. Als je er echt voor kiest om het contact te verbreken, zou ik ervoor zorgen dat er iemand naast je staat tijdens dit traject (wat jaren kan duren). Zorg ervoor dat dit een persoon is die je compleet vertrouwt, bijvoorbeeld je partner of een goede vriendin. Mocht dit niet kunnen om wat voor reden dan ook kan je huisarts ook zorgen voor de goede begeleiding.

Na het lezen van je verhaal twijfel ik echter of het verbreken van het contact voor je moeder en jezelf de beste stap is die je kunt nemen. Wat ik je zou aanraden is dat je naar de huisarts van je moeder gaat om te bespreken wat hij denkt dat een dergelijke beslissing voor effect zou hebben op je moeder. Ook kan hij ervoor zorgen dat je moeder de ondersteuning krijgt die ze wellicht nodig heeft.

Wat je moet doen is volledig aan jou, maar als je een advies wilt is mijn advies als volgt: doe wat je hart je ingeeft en wat het beste is voor zowel je zelf als je moeder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik antwoord omdat ik je iets wil meegeven om over na te denken, iets wat ik nog niet lees in de andere antwoorden.

Dat is omdat jij een enorme grote LIEFDE hebt voor je moeder.
Ondanks dat jij zo behandeld wordt door je moeder, blijf je bij je moeder omdat jij die enorme liefde voor haar hebt. Ook al weet je dat jij weer de schuld zult krijgen als je weggaat en zij terugvalt in een psychose.

Deze liefde heb jij in je. Deze liefde kan jij uitbreiden en die liefde ook naar jezelf toe richten.
Want ik schat in dat jij jezelf continu afkraakt, om je moeder alvast voor te zijn.

Als jij jezelf volledig de liefde kunt geven, en jij die liefde ook kunt ontvangen. Dan pas bij jij klaar en zul je merken dat jou moeder je niet meer zal afkraken en onderdrukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja... En dat maakt het er niet makkelijker op :-(
Het kan eigenlijk niet om op basis van jouw informatie een diagnose te stellen. Maar het doet me allemaal erg aan een borderline stoornis denken. Mensen met een borderline stoornis leggen een enorme druk op hun omgeving, je probeert hem/haar te helpen maar daar slaag je nooit in. Je hebt het gevoel op eieren te lopen om de ander maar niet boos te maken.
Dit is een goed boek om te leren daar beter mee om te gaan http://www.bol.com/nl/p/leven-met-een-borderliner/1001004010208769/

Kijk ook even op de site van het Trimbos instituut.
http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/borderline-persoonlijkheidsstoornis

Mensen met een borderline stoornis zullen zelf nooit toegeven dat er iets aan hen mankeert, zij geven altijd anderen de schuld. En zijn daar zo bekwaam in dat je het gaat geloven.

Of je moet breken moet je zelf bepalen, realiseer je in ieder geval wel dat ZIJ de psychische stoornis heeft, niet JIJ.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja, 20 jaar geleden is de manisch-depressieve stoornis bij haar vastgesteld, maar het lijkt in mijn ogen ook veeeel meer op borderline.