Hoe kan je leren uit te leggen wat je bedoelt?/hoe heet dit

Ik heb zelf al vaak moeite uit te leggen wat ik denk en het zo over te brengen dat de ander het vanuit mijn standpunt kan begrijpen. Mijn vriend echter heeft veel meer moeite uit te kunnen leggen wat hij bedoeld en denkt en door die onmacht komt er al snel boosheid bij kijken. Ik zoek hier meer informatie over maar kan het niet vinden helaas. Alles van ervaring tot theoretische kennis hierover is welkom!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
3.4K

Antwoorden (2)

Volgens mij is daar geen woord of term voor.
Wat misschien voor hem werkt is in de eerste plaats het veranderen van zijn gedachten hierover. Als hij voor zichzelf het vooroordeel in zijn hoofd heeft vastgelegd, dat hij moeite heeft met uitleggen, dan kan de frustratie hierover al beginnen nog voordat hij zijn mond heeft opengedaan.
Ander punt kan zijn, dat hij een ander wil overtuigen van zijn mening en daarin vastslaat. Het helpt, om daarmee te stoppen, alleen al omdat niemand verplicht is zijn overtuiging voor waar aan te nemen of MOET zien zoals hij het ziet.
Nog een mogelijkheid: de rust nemen om je gedachten te verwoorden. Sommige mensen willen veel te snel praten en lopen voor op hun denken, maar andersom kan ook. Te snel denken en dan niet meer weten waar je ook alweer was met je verhaal. Beide situaties kunnen frustreren.
Misschien heb je hier iets aan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij denkt best veel maar hij wil het wel uitleggen hij weet gewoon niet hoe, en als laatste gedachte blijkt uiteindelijk te blijven steken hoe die wil zeggen wat hij denkt :s hij heeft add vastgesteld gekregen maar weigert medicatie dus ik zoek eigenlijk ren soort van methode om te ontcijferen in stappen ofzo wat je denkt wie wat waar ofzo? Wel heel erg bedankt voor het reageren. Daardoor weet ik weer wat beter wat ik zelf bedoel :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah okee, bedankt voor je reactie.
Mijn zoon heeft ASS en een vorm van adhd. Vroeger was er echt geen touw aan zijn verhalen vast te knopen. Dat ging zigzaggend door alle tijd en ideeën heen. En hij raakte zwaar gefrustreerd van zichzelf, maar ook van al het onbegrip om hem heen.
Wat erg gewerkt heeft destijds is vragen. Eerlijk zeggen, dat ik iets niet begreep en ik vroeg hem dan terug te gaan naar de situatie waar hij van wilde vertellen en dan stapje voor stapje meelopen. Uiteraard tevoren dit voorgesteld, verteld dat ik hem wilde helpen en hem ook heel graag beter wilde leren begrijpen.
En vooral: zo min mogelijk inbreken in zijn verhaal. Vooral heel veel rust geven en tijd om iets te vertellen. Vertrouwen geven, dat hij het heel goed kan, maar dat hij gewoon even wat meer tijd nodig heeft. Actief in de houding blijven luisteren, dus aandachtig blijven: niet om je heen gaan kijken.
Misschien heb je iets aan de info hieronder betreffende het leren luisteren naar/omgaan met iemand die stottert. Dat klinkt misschien heel raar, maar ik heb er destijds veel aan gehad. Mijn zoon heeft nu geen enkele moeite meer met het verwoorden van zijn gedachten. ALS hij maar zelf het tempo van vertellen kan bepalen. http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/bijzondere-mensen/stotteraars.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt hier heb ik wel wat aan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan; fijn om te lezen!
amc
11 jaar geleden
Dat heb je weer heeeel goed verwoord! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeeel erg bedankt ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi wendy! plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx!
Wel, ik zal je een grappig voorbeeld geven van communicatie. Mijn moeder en mijn grootmoeder hadden geen al te beste relatie. Op een dag hebben ze een gesprek over het feit dat heel wat mensen in onze familie niet zulke sterke tanden hebben "En jij hebt nu net uitstekende tanden" zegt mijn moeder vriendelijk tegen mijn grootmoeder. Die wordt razend "Wat? Ik heb helemaal geen uitstekende tanden". Oma dacht immers dat mijn moeder bedoelde dat haar tanden uit haar mond staken, dat er dus weer sprake was van een venijnige boodschap.Ik ben er zeker van dat, mocht ik dezelfde zin gezegd hebben, mijn grootmoeder wel de juiste boodschap had opgevangen.
Dit voorbeeld toont een stukje van de basis van de communicatietheorie.
- Bij communicatie heb je twee "meespelers" : de zender en de ontvanger. De zender is degene die een boodschap zendt (bv. door iets te zeggen), de ontvanger is degene die de boodschap ontvangt. Of een boodschap duidelijk is, ligt zowel bij de zender als bij de ontvanger. Daarom is het vaak zo moeilijk om iets duidelijk over te brengen.
- Communicatie gaat niet alleen over inhoud, maar ook over de relatie ("betrekkingsniveau"). Beiden zijn even belangrijk. Het betrekkingsniveau heeft te maken met hoe je de relatie met de ander ervaart. Dit uit zich in de manier waarop je iets zegt (intonatie etc) maar ook in wat je met je communicatie wil bereiken. Bv. een vrouw die lief aan haar man vraagt "schatje wil jij die hondendrol even opkuisen" stelt ogenschijnlijk een lieve vraag maar geeft hiermee ook aan dat zij vindt het recht te hebben om dit te vragen en ervan uitgaat dat die man het dan wel zal doen.
Het betrekkingsniveau is even belangrijk dan het inhoudsniveau, sommigen zeggen dat het zelfs belangrijker is. Er zijn tal van methodes om hier op een goede manier mee om te gaan, bv.
- ik-boodschappen : je begint je zin op een manier waaruit blijkt dat datgene wat je voelt uit jezelf komt (dus in plaats van "jij bent altijd zo afstandelijk, weet je wel wat je me aandoet?" zeg je "ik heb het gevoel dat je afstand neemt van me. Hierdoor voel ik me triest".
- je houdt rekening met de ander zijn opnamecapaciteit. je dramt dus niet door totdat de ander je "begrijpt" (wat meestal betekent : akkoord is met je standpunt). je zegt wat je vindt en laat de andere vinden wat hij/zij vindt.
- enz.
Hieronder alvast twee interessante bronnen om meer te leren over communicatie en ev. om mee aan de slag te gaan.
liveisgreat