Wat betekent het als iemand een kwetsbare persoonlijkheidsstructuur heeft ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
27K

Het beste antwoord

Dat betekent dat deze (vaak gevoelige ) persoon sneller uit het lood geslagen is als de gemiddelde mens.
Het hoeft dus helemaal niet iemand te zijn die psychotisch is maar mogelijk wel neurotisch (gespannen) en snel geroerd is, gebeurtenissen hebben een sterkere impact op deze persoon.
Het is gevaarlijk om deze persoon labiel te noemen, want labiele mensen hebben vaak stemmingswisselingen, terwijl bovenbeschreven persoon mogelijk juist weinig stemmingswisselingen heeft maar een beperkt incasseringsvermogen.

Als je met deze persoon respectvol en voorzichtig om gaat, kun je er een hele goede maat aan hebben, het kan wel zo zijn dat er fel gereageerd wordt op onrecht en deze persoon dat soort situaties slecht kan handelen.

Zonder verdere info is een verdere specificatie voor mij onmogelijk, ik heb de beschrijving al vrij ver ingevuld.
Wel wil ik aangeven dat deze kwalificatie op zich kan passen op een vriendelijk mens die zelf heel secuur met dingen omgaat en dat ook van anderen verwacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat ie, om het even grof te zeggen, snel op zijn pik getrapt is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
plusje voor de lach! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plusje voor de duidelijkheid +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt het antwoord dan niet, rien?
Rieneke1
11 jaar geleden
jazeker klopt het keesje, dat ook!
maar m'n eerste reactie was toch een grijns van oor tot oor :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan iemand nog even vertellen waar die pik precies bij mij zit dan? Dan kan ik er nog iets mee doen voordat ze er op trappen, hihi ;)
Ritsuka
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, moolkeesje, das wel erg kort door de bocht. Ik vind het wel erg grof gezegd en niet juist...
(ik min niet, ben geen minnaar en zie daar het punt niet van...).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is dat wel waar. Bij kinderen noemen ze dat een jankerd volgens mij...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oah stippel, dit is écht te grof! Het gaat wel iets verder dan dat. Een jankerd zijnde ben je gewoon watje, een kwetsbare persoonlijkheid is meestal genetisch bepaald. Een jankerd wordt je als je te beschermd wordt opgevoed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@rena, dat ding zit(hangt) altijd ergens tussen. Bij sommigen zijn dat de oren en bij anderen een ietwat lagere plek. @ Martine 74, je geeft er blijk van mij antwoord niet goed gelezen, dan wel geïnterpreteerd te hebben.
Ik geef duidelijk aan, dat ik het grof zeg.
Dan vind ik het overbodig me daar nog eens op aan te vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanvallen? Ik geef reactie. Ik beaam dat ik het grof vindt en kort door de bocht.
Je reageert nu wel extreem op mijn reactie. Ik hoop dat je er niet slecht om slaapt. (kijk, dit is een verdediging /aanval). Relax! Ik beaamde slechts...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ben ik ook weleens snel op mijn niet aanwezige mannelijke edele delen getrapt, maar heb ik dan meteen een kwetsbare persoonlijkheidsstructuur?
Volgens mij is daar echt wel wat meer voor nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is kort en krachtig wendy, ben het 200% met je eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel Wendy, als het structureel is.
Ieder mens voelt zich wel een onheus bejegend en is dan gekwetst, maar dat is niet wat ik bedoelde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor jullie reacties.
O pffff, gelukkig HerrM, ik begon al aan mezelf te twijfelen LOL.
Maar ook dan denk ik, dat er meer bij komt kijken als je een kwetsbare persoonlijkheidsstructuur hebt. Het kan een onderdeel zijn, een uitingsvorm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier wordt weer mooi het minkukel-meelopers effect gedemonstreerd.
@ Martine & Wendy; Als je je bedient van oneliners, zoals ik nog al veel doe, sla je onvermijdelijk de plank wel eens mis en soms kom je niet eens in de buurt ervan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met je eerste zin?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O wageffe.... bedoel je de inmiddels 5 minnen?
Niet 1 is er van mij, maar dit terzijde.
Ik dacht, dat je o.a. mij als een minkukel-meeloper kwalificeerde en dat is okee als je dat vindt, maar dan wil ik wel even weten of ik dat goed heb begrepen, vandaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De teller stond lange tijd op 6 regen 1 voor de plusjes.
Maar sinds Martine (deels) terechte kritiek op mijn antwoord gaf, komen de meeloop minnaars weer onder hunsteen uit, om uiteraard geheel anoniem hun minnetje toe te voegen.
Gelukkig blijf ik deze site beschouwen, als wat het is: een spelletje,dus blijf ik er stoïcijns onder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk inmiddels jou wel zo goed te kennen, dat jij een gegeven min wel zult motiveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeeeeeel soms geef ik een altijd gemotiveerde min ;-) En de antwoorden waarbij ik heb gemind zijn voor zover ik weet ook allemaal verwijderd!
Ik beschouw GV niet zozeer als een spelletje: dat hele puntensysteem vind ik totaal oninteressant en minnen dus ook. Wat ik wel prettig vind is als mensen hun min motiveren. Daar kan ik wel of niet van leren. Maar zo sta ik erin.
Dat betekend dat je slechter om kan gaan met dingen omtrend je persoonlijkheid. Hoe je over jezelf denkt of wat er van je gezegd word.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slechter omgaan klopt, maar niet omtrent je persoonlijkheid.
Of ik begrijp je niet.
Slechter omgaan met alledaagse dingen, tegenslagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie je bent, wat je doet of zegt, hoe je eruit ziet, hoe je denkt, je hele "persoontje" bedoel ik dus. Daarmee (als je daar zelf slecht over denkt of als er iets (verkeerds) over word gezegd wat in werkelijkheid wel meevalt) kun je dan slecht omgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar een kwetsbare persoonlijkheid reageert extremer op gebeurtenissen. Die hoeft niet per se een negatief zelfbeeld te hebben.
Gevonden voor je aan betekenissen:

Kwetsbaar: 1) Broos 2) Breekbaar 3) Delicaat 4) Erg gevoelig 5) Fijn 6) Fijngevoelig 7) Fragiel 8) Fragile 9) Frèle 10) Gevoelig 11) Gevoelsvol 12) Iel 13) Kaartterm 14) Licht te raken 15) Teder 16) Tenger 17) Trefbaar 18) Teergevoelig 19) Teerhartig 20) Teer 21) Vulnerabel 22) Wankel 23) Zwak
http://www.encyclo.nl/begrip/kwetsbaar

Persoonlijkheidsstructuur: het tot een harmonisch geheel geintegreerde samenstel van potentiele gedragspatronen in verschillende situaties
http://www.encyclo.nl/begrip/persoonlijkheidsstructuur

Wat ik eruit haal is een persoonlijkheid, die moeilijkheden heeft in gedrag en dat kan zich manifesteren op verschillende gebieden. Bijvoorbeeld iemand die heel gevoelig/overgevoelig is, snel boos kan zijn, snel uit het evenwicht is etc.
Als ik verder zoek op internet, dan kom ik bij persoonlijkheids-stoornissen, maar ik weet niet, of dat van toepassing is, omdat je het daar niet over hebt in je vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt +-sers!
En minnaar: ik zou het fijn vinden als je me kunt uitleggen, waarom je mijn antwoord niet waardevol vindt.
Daar kan ik van leren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Onveilige hechting en veilige hechting bij kinderen en volwassenen.
Hechting of gehechtheid is een duurzame affectieve relatie tussen een kind en zijn verzorgers. De
mens vertoont gehechtheidsgedrag vanaf de wieg tot het graf. De vroege gehechtheidspatronen -
veilig, onveilig, afwerend of vermijdend - worden verinnerlijkt en zijn van invloed op ons denken,
voelen en handelen gedurende de rest van ons leven en bepalen de kwaliteit van onze
partnerrelatie(s) op volwassen leeftijd. De patronen van gehechtheidsgedrag in onze kinderjaren,
beïnvloeden ons vermogen intieme relaties aan te gaan of op te bouwen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed omgaan met emoties Goed kunnen omgaan met emoties is heel belangrijk voor het welbevinden. Wanneer een kind bij iedere tegenslag overspoeld wordt door emoties, zal hij/zij zich vaak niet prettig voelen. Het zal dan ook heel moeilijk zijn om doelen te bereiken of tegenslagen te overwinnen. Maar ook voor de sociale omgang is het zeer belangrijk dat een kind leert omgaan met zijn of haar emoties. Een basisschoolleerling die snel huilt of boos wordt zal meer moeite hebben aansluiting te vinden bij leeftijdgenoten dan een kind dat zijn/ haar emoties meer leeftijds-adequaat kan uiten. Maar leren omgaan met emoties houdt meer in dan je emoties onder controle houden. Over het algemeen zijn het niet de emoties die voor problemen zorgen, maar het gedrag dat voortkomt uit deze emoties. Ouders zullen over het algemeen niet boos zijn over de emotie die hun kind ervaart (een meisje mag boos zijn op haar broertje voor het omgooien van de toren), maar over het gedrag dat hij/zij laat zien om de emotie te uiten (het slaan van het broertje). Bij het aanpakken van ongewenst gedrag als gevolg van emoties, is het dan ook belangrijk een duidelijk onderscheid in te maken tussen emotie en gedrag. Het meisje in het voorbeeld kan zich enorm onbegrepen voelen wanneer zij het idee krijgt dat zij niet boos had mogen worden op haar broertje. Terwijl zij het veel beter zal begrijpen, wanneer haar ouder aangeeft te snappen dat zij boos werd, maar wel uitlegt dat zij niet had mogen slaan. Het is belangrijk dat kinderen leren dat het gedrag dat voortkomt uit hun emoties soms afgekeurd wordt, maar dat hun gevoelens er altijd mogen zijn. Het benoemen van emoties speelt dus een belangrijke rol bij het aanleren van emotieregulatie (= het vermogen controle te houden over emotionele reacties). Het is goed om al bij je baby de emoties te benoemen die je waarneemt.
Bij het verkrijgen van controle over de emoties, speelt de taalontwikkeling een belangrijke rol. Wanneer een kind eenmaal kan zeggen dat hij/ zij boos of verdrietig is en kan vertellen waarom, geeft het hiermee al een eerste uiting aan deze gevoelens. Benoem ook je eigen emoties ('Ik ben erg boos dat je dat gedaan hebt', 'Ik ben een beetje verdrietig vandaag omdat het niet goed gaat met de hond van oma' etc.) en die van mensen om je heen.
Uit het benoemen van emoties volgt dan vanzelf het praten over emoties, een tweede belangrijk punt bij het aanleren controle te krijgen over emoties.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Eigen emoties reguleren.
Helaas heeft niet iedereen dat op de juiste manier meegekregen en hebben velen dus ook last van hun emoties. Wanneer men niet leert daar goed mee om te gaan kan men het gevoel hebben, dat je je hele leven overal loopt te “botsen” en te “stuiteren”. Je eigen emoties reguleren is zeker wel nog aan te leren. Emoties reguleren is eerst jezelf goed leren kennen.
Tekort aan warmte, liefde en genegenheid of echte aandacht voor wie jij bent op jonge leeftijd, door wat voor omstandigheden dan ook, kan betekenen dat jij jezelf regelmatig ‘verliest’. Gewoon omdat jouw emoties aan het ‘opspelen’zijn. Je bent als het ware weg bij je eigen ware ik. Je kent jezelf niet goed meer en weet niet goed hoe jij in het leven rechtop kunt blijven. Je bent zelfs hooggevoelig geworden en je lijkt niets meer af te kunnen. De wereld overweldigd je steeds op allerlei manieren. De enige manier die echt werkt, als jij jouw echte gevoelens en emoties wilt leren kennen, en je emoties reguleren wilt voor jezelf; is jezelf opnieuw leren kennen en gaan (her)ontdekken wie jij in wezen bent. Wie ben jij eigenlijk die last heeft van emoties, en eigen emoties reguleren gewoon niet kent. Er is niet een simpele formule die jou verlossen kan. Wel zijn er simpele basisvaardigheden die jij kan leren kennen. Welzijn en voorspoed, persoonlijk en in relatie met je naaste omgeving, is niet altijd aan de orde. Soms heb je gewoon tijden van crisis, verdriet en pijn, soms zijn er gewoon tijden van geluk en voorspoed en loopt alles op rolletjes. Omtrent al deze zaken zijn de emoties en gevoelens belangrijk, zij mogen er altijd zijn! Je hoeft ze niet te onderdrukken, je mag ze in alle realiteit beleven, voelen en weer doorgaan en dit geheel zien als een levensproces. Wij mensen zijn altijd in een levend proces aanwezig. Medemenselijkheid is geen formule. Ieder mens is een unieke uitvoering van een mens en mag zijn zoals hij is. Als jij leert jezelf te accepteren in wie jij echt bent in al zijn facetten, en jij leert tevens anderen zien zoals zij zijn, krijg jij het gemakkelijker en kan jij ook jouw emoties reguleren.
Emoties reguleren en jouw gevoelens in het juiste perspectief (leren) zien en weer doorgaan.
en alles wat hierbij hoort, maakt hoe een mens zich voelt. Zoveel mogelijk alle gebieden in harmonie brengen voor jezelf en dan in je naaste omgeving, maakt dat jij jouw gevoelens beheerst.
Dat deze persoon minder veerkrachtig is dan andere mensen. Bv bij rouw is verdriet normaal, maar bij een kwetsbare persoonlijkheid is deze persoon langer van slag.
Dit kan zich uiten in extreem gedrag als zelfbeschadiging, hallucinaties, depressie, overschreeuwen, middelengebruik, maar ook minder extreem als veel huilen, verdriet, afzonderen, heel boos worden. Men reageert wat extremer.
Situaties die de oorzaak kunnen zijn: bv overlijden, verhuizen, pesten, verandering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heeft niets te maken met de persoonlijkheidsstructuur van een mens.
Jij somt hier buitengewone situaties op,waarvan je weet, dat iemand daar over het algemeen niet gelaten op reageert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha, moolkeesje. Gepikeerd om mijn reactie op jouw antwoord? Ik kan je verzekeren dat in de psychologie mijn antwoord exact een kwetsbare persoonlijkheid beschrijft.
Ik werk dagelijks met psychologische rapporten en weet dus wat er met zulke termen bedoeld wordt. Grappig dat jij zo reageert. Zou bijna denken dat je een kwetsbare persoonlijkheid hebt, maar dan zou ik moeten weten hoe het nu met je gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn kwetsbaarheid Martine, zetelt voornamelijk in het fysieke.
Maar ik ben niet van plan hier een litanie van klachten op te dreunen.
Trouwens als je mijn vragen, antwoorden en reacties naleest, krijg je een aardig beeld van Moolkeesje, want over het algemeen heb ik het hart op de tong liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
I know moolkeesje, en ik vind jouw bijdragen ook altijd zeer waardevol en ik beschouw je ook als een tof member hier, voor wat het je waard is.
Maar mijn reactie op jouw wad daadwerkelijk niet als een aanval bedoeld, juist ook om bovenstaande.
Ik vond het gewoon kort door de bocht en ik heb gedacht dat jij mijn reactie wel juist zou opvatten, gezien onze eerdere reacties op elkaar en op anderen.
Seriously, ik respecteer je antwoorden en reacties altijd. Deze vond ik gewoon té kort door de bocht want er zijn mensen die de 'diagnose' kwetsb pers krijgen en als je dan denk dat je snel op je pik getrapt bent... Dat is niet fijn. Het is al lullig genoeg dat je het hebt en dat heeft weinig met op je pik getrapt voelen re maken. Mijn excuses voor mijn onaardige reactie daarna.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
Dat zijn mensen met een persoonlijkheid die snel (maar ook tijdelijk) tijdelijk decompenseren als gevolg van onduidelijke oorzaken. We noemen die toestand acuut psychotisch. Uitingsvormen zijn: een plotse opstoot van verwardheid, waandenkbeelden, hallucinaties, gedrag ontremmingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja janny, dat kan zeker. Die persoon hoeft niet onzeker over zichzelf te zijn. Hij reageert extremer op gebeurtenissen, herpakt zichzelf niet snel. Hij kan zijn overtrokken reactie als compleet normaal beschouwen en vinden dat hij niet begrepen wordt of dat de ander te koeltjes eronder blijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe is die persoon wel kwetsbaar, zeker in psychologisch begrip, maar niet per se zoals wij het zouden zien.
Niet kwetsbaar als in zielig of zich snel gekrenkt voelen. Wel kwetsbaar als in snel of langer uit balans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Martine74: ik heb nog verder gelezen op internet en het valt me op, dat de woorden persoonlijkheidsstructuur en -stoornis veel door elkaar gebruikt worden.
Kan het zijn, dat wat jij bedoelt meer te maken heeft met een kwetsbare persoonlijkheidsstoornis, dan met -structuur?
Of is dit woordjes-muggeziften?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is voor mij ook een puzzelpunt.
Kwetsbaar is niet zwak vind ik, voor mij is het woord gevoelig beter, of sneller/makkelijker te raken.
Heel graag gedaan!
Je persoonlijkheid wordt beschouwd als je "ik", je "zelf". Dit zelf bepaalt je structuur. Als je stevig in je schoenen staat, zal je steeds blijven reageren vanuit je zelf. Je kan wel verdrietig, boos, teleurgesteld e.d. zijn omdat iemand je heeft gekwetst, maar je blijft samen vallen met je zelf. Wat betekent dat je ook snel terug op de benen bent, je niet afhankelijk opstelt van anderen etc.
Een kwetsbare persoonlijkheidsstructuur heeft de neiging in bepaalde situaties de structuur te verliezen. Dat betekent dat de persoon in kwestie zijn "zelf" kwijtraakt. Het heeft niet zozeer te maken met het feit dat hij/zij snel gekwetst is of dergelijke. Wel dat het moeilijk is voor hem (of haar) om zichzelf "bijeen" te houden als het minder makkelijk gaat.
Of zelfs als het wel makkelijk gaat, maar hij/zij geconfronteerd wordt met bepaalde situaties die het "zelf" raken. Bv. met bepaalde personen waarbij hij/zij zich niet goed voelt.
Het is de structuur die kwetsbaar is, dus niet de persoon. Al lijkt het wel anders. immers, als iemand met een kwetsbare persoonlijkheidsstructuur gekwetst wordt door het leven, zal deze op een veel intensere manier reageren dan iemand met een gezonde zelf.
Hoe deze kwetsbaarheid zich uit, kan verschillende vormen aannemen. Het kan gaan van extreem aanpassingsgedrag (zodat het zelf gevoed wordt door het zelf van iemand anders) tot psychose. Van zich helemaal opsluiten in zichzelf tot extreme gevoelsuitingen. Van "stoer" gedrag tot verslavingen. Er zijn vele strategieën mogelijk om het "zelf" trachten bijeen te houden.
Vaak heeft een kwetsbare persoonlijkheidsstructuur zijn oorzaak in de kindertijd. Als het zelf, het ik, op dat moment niet voldoende de kans heeft gehad om zich te ontwikkelen (bv. doordat problemen in het gezin het kind weerhielden zich met zichzelf bezig te houden, of omdat het kind overmatig verwend werd, of door gebrek aan structuur etc...) dan is de structuur van de persoonlijkheid vaak zwak.
Je ziet dan ook en therapieën, bv. in de drugvrije gemeenschappen, dat er vooral gewerkt wordt aan het terug opbouwen van het "ik" via verschillende methodieken.
liveisgreat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1! Erg duidelijk uitgelegd in gewone taal. Ik vraag me af hoe je dit antwoord "ontdekt" hebt.
liveisgreat
11 jaar geleden
Aag, ik heb een exvriend die in een drugvrij centrum werkte, een stagiair die ex-verslaafde was...en de interesse en studies deden de rest.
bedankt allemaal voor jullie +sjes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je uitleg;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!