Wanneer kun je de conclusie trekken dat een kind met pdd nos niet leerbaar is?

En wanneer is die conclusie acceptabel ?
Voorbeeld:
We zijn al ruim 2 jaar intensief bezig met een stappenplan voor het douchen, simpele duidelijke stappen op een kaart, eerst picto's, nu ze goed leest in tekst. We blijven elke keer dicht in de buurt om op te letten of het lukt. Met de lijst erbij gaat het nu al enige tijd prima, maar zonder lijst erbij is ze echt, eerlijk waar, alles weer kwijt en gaat het zeker weer " mis". na 2 jaar heel intensief en gestructureerd bezig zijn zou je denken dat er " iets" blijft hangen, toch? Ik word er best moedeloos van, want het douchen is niet het enige dat niet blijft hangen. En het doel is voor ons de kinderen zo goed mogelijk klaar te stomen dat ze uiteindelijk zelfredzame mensen worden die toch enigszins op sociaal gebied mee kunnen draaien in de maatschappij.
Wanneer weet je dat iets niet leerbaar is voor een kind met pdd NOS, en wanneer is dit acceptabel?
Mijn zus heeft het met haar purerende zoon met pdd NOS opgegeven dat hij mensen groet bij binnenkomst en gedag zegt bij afscheid. Dit zou voor mij onacceptabel blijven, omdat dit toch echt op sociaal vlak een basis is,maar ja, wat als het er gewoon niet inzit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
4.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor je vraag.
Zelf kan ik je geen zinnig antwoord geven; ik denk dat ieder kind met PDD-NOS leerbaar is, maar geen enkele PDD-NOSSER is natuurlijk gelijk aan een ander. Je zult dus heel kindgericht bezig moeten gaan en uitvogelen wat voor haar het beste is. Als het even kan met deskundige hulp! Je hoeft het wiel natuurlijk niet opnieuw uit te vinden: er zijn vele verschillende benaderingen, die een deskundige al kent en die jij misschien kunt gaan toepassen.
Zo heb ik dat ook gedaan met mijn zoon met Asperger Syndroom.
En: leren aanvaarden, dat er dingen zijn, die onmogelijk zullen blijken!
Annswers
11 jaar geleden
Beste Wiccalife, als je de realiteit accepteert zul je merken dat er mooie dingen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi Annswers, dat ben ik helemaal met je eens!
Je kunt bijvoorbeeld ook enorm veel leren van mensen met een beperking: het is een prachtige mogelijkheid om samen te leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@wicca
denk ook dat elk kind (met welke beperking) dan ook op bepaalde gebieden op bepaalde vlakken in een bepaalde mate leerbaar zijn, dus dan is leerbaarheid is wel een heel breed begrip. ;-) op het ene vlak zal je niet verder komen, maar op een ander vlak zullen er (met het 'juiste wiel') echt wel wat vaardigheden geautomatiseerd kunnen worden. ('vaardigheden'?) op andere vlakken zal de leerbaarheid misschien boven verwachting zijn, maar of het een vaardigheid/eigenschap betreft die 'zinvol' is voor anderen is de vraag. denk wel dat men in de gaten moet houden dat dingen die 'aangeleerd' zijn niet altijd vaardigheden worden, en dus toepasbaar zijn op het juiste moment.
'kunnen toepassen' of 'beheersen' zegt niet altijd iets over de mate van automatiseren, en als vanzelf kunnen toepassen. sommige dingen gaan niet spontaan en zullen nooit spontaan gaan. juist daarom zijn daar de geheugensteuntjes nodig: er zit geen logica in zoals bij het gros van de mensen. het wiel moet (hier wel) steeds opnieuw weer uitgevonden worden, maar automatisme door puur herhalen is niet altijd haalbaar. bepaalde dingen hoor je te doen/zeggen (of juist niet) op bepaalde momenten, maar wanneer zo'n moment daar is moet je het ook maar herkennen en kunnen toepassen.
(mogelijk een 'haperend' niet-declaratief geheugen, al dan niet i.c.m. wat omleidingen wat betreft stimulus en respons, getoetst aan normen/waarden/verwachtingen?) met zo goed mogelijk 'klaarstomen' is dus helemaal niets mis, maar valkuil is m.i. wat hierna komt (een vooropgesteld doel/resultaat) erg dubbel, maar juist daarom (voorwaardelijke) acceptatie zoekend maar 'een' zo goed mogelijk haalbaar resultaat, waarbij men (uiteindelijk) zo min mogelijk ondersteuning hoeft te bieden van buitenaf, ipv een vooropgesteld resultaat en uitdokteren hoe dit op een bepaalde manier haalbaar moet gaan worden. elk kind (beperking of niet) heeft zijn eigen mogelijkheden en onmogelijkheden.
conformiteitsdwang bepaald m.i. ALTIJD de mate van sociaal mee kunnen draaien in de maatschappij.
ouders realiseren zich dit, dus zorgen over de toekomst en weten waar de valkuilen zitten doen m.i ook iets met de verwachtingen en het graag willen weken 'aan', maar bepaalde onmogelijkheden blijven (helaas) hoe dan ook beperkingen. dikke + voor de vraag!!!
jodyenboyke
11 jaar geleden
+voor de vraag! en voor de reacties en antwoorden!
Mijn zoon woont sinds enige tijd in een jongerenkliniek en ik merk dat de groepsleiding (kan dus ook andere professionals zijn) veel meer bereiken. Ws. doordat zij veel minder door emoties worden geleid en meer afstand kunnen nemen. Toch zijn er telkens weer valkuilen, en moet er weer een stap (pen)terug gedaan worden. Soms helpt het ook om je kind zelf mee te laten denken wat er nodig is om een vaardigheid te kunnen volhouden.
Het klopt helemaal als je de realiteit onder ogen ziet, gebeuren er kleine wondertjes, die je nooit voor mogelijk had gehouden en aanvaard je dat sommige dingen niet zullen veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties en antwoorden, dit is erg prettig want het helpt me de situatie ook eens vanaf een ander standpunt te bekijken en dus andere mogelijk heden te ontdekken.
Wat ik eigenlijk bedoel is wanneer weet je dat een bepaalde handeling niet automatisch opgepakt gaat worden. Het douchen was een voorbeeld van iets dat ze waarschijnlijk niet zelf zal gaan oppikken. Ik heb hier geen moeite mee, want met hulpmiddelen zoals haar douche plan lukt het wel en dus is het zelfredzame doel wel bereikt, al dan niet met mss wel levenslang het doucheplan bij de hand, voor mij helemaal acceptabel, geen probleem of gevoel van falen van mezelf.
Maar waar ligt de grens van acceptabel?
Een bedacht voorbeeld:
Een jongen van 16 trekt al zijn hele leven zijn broek midden op straat naar beneden, zonder rede. Al die jaren is hem op alle manieren mogelijk geprobeerd bij te brengen dat het niet mag. Als klein jongetje vonden mensen het mss wel raar, maar werd er geen groot probleem van gemaakt. Nu op zijn 16 e is het erg asociaal gedrag, schokkend en niet acceptabel, over 2 jaar is dit gedrag zelfs strafbaar!
Deze jongen heeft ondanks alle jaren inzet niet geleerd dat dit gedrag niet kan en daarom zal het niet op een volwaardige manier mee kunnen draaien in de samenleving als hij dit gedrag blijft vertonen. Een extreem voorbeeld natuurlijk, en dit is meer iets afleren en goed gedrag aanleren, maar dit houd me wel bezig....Maar denk inmiddels wel dat daar de grens van acceptatie ligt, gedrag dat voor justitie strafbaar is. Het is allemaal niet verschrikkelijk erg en moeizaam thuis hier hoor, het gaat juist erg goed, super zelfs, maar er zijn soms dingen die anders lopen dan gedacht en ben erg zoekende naar de uiterste grens van resultaat, wanneer is het moment er dat je weet dat iets gewoon niet haalbaar zal zijn. Ik heb geen moeite met het niet lukken, maar moeite met het bepalen van dat moment, pffff lastig om te verwoorden wat ik bedoel.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vertelt het prima vind ik!
Ik denk, dat er nooit zo'n moment is..... want in je voorbeeld van de jongen van 16 zou het kunnen, dat hij zich op zijn 17e wèl realiseert, dat dit gedrag niet geaccepteerd wordt. Een andere mogelijkheid: zorgen dat hij zijn broek niet meer omlaag KAN trekken.
En ik weet: dit is een bedacht voorbeeld, maar zo is het in feite met alles: je KUNT niet zeggen, dat iets in de toekomst niet haalbaar is. Tenzij de persoon dusdanig behinderd is, dat de kans op verbetering nul is. Maar dat is bij jouw dochter duidelijk niet het geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ jodyenboyke wat fijn dat het goed gaat met je zoon en dat je het positief ziet dat er resultaten behaalt worden en dat je ook accepteert dat het soms ook even minder gaat.
Dat is natuurlijk positief, maar kan me best voorstellen dat voorafgaande van de stap naar de jongerenkliniek best een moeilijke tijd is geweest. Je geeft je kind toch uit handen omdat het op de een of andere manier toch iets vast loopt....ik spreek uit ervaring, mijn oudste dochter, woont sinds 3 kwart jaar bij haar vader. Dat loslaten ervaarde ik als erg pittig, maar zie ook verbetering en dat geeft me kracht op de situatie te aanvaarden zoals die is.
En gelukkig zie ik ook en wadeer ook de kleine dingen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog een kleine toevoeging: zekerheid bestaat niet en zul je dus nooit krijgen! Geniet van je meid, dat is ze meer dan waard en dat geldt ook voor jou! Concentreer je ook (en misschien wel juist) op de mooie en fijne dingen van haar, maar volgens mij zit dat wel goed ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wendyh,voor de adviezen, ik kan hier echt verder mee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn, graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@wicca respect hoor, na het lezen van je verhaal! loslaten voor het bestwil van het kind. super!! @jodyenboyke
fijn te lezen dat je zoon zich (toch) verder aan het ontwikkelen is en dit een zichbaar resultaat geeft :) ik denk dat moeders hier idd anders in zijn dan beroepsmatige hulpverleners. moeders zullen zich er pijnlijk van bewust zijn dat hun kind door beperkingen niet/niet zo makkelijk zelfstandig zal zijn. ze realiseren en zien de strubbelingen, willen het beste voor hun kind en willen alles uit de kast halen om vaardigheden te ontwikkelen, de boel in de gaten te houden, te sturen, en in te springen. vanuit een hulpverlener zal het meer de invalshoek zijn van: laat maar uitvinden, het is goed zoals het gaat en alles wat extra is is meegenomen.
jodyenboyke
11 jaar geleden
Het was inderdaad moeilijk om deze beslissing te nemen maar (achteraf)ook zeker de beste beslissing. Als je bijna zeker ben, dan je kind nooit (helemaal) zelfstandig in de maatschappij kan functioneren, is het prettig te weten dat de toekomst in de zorg redelijk gegarandeerd is, en dat is een geruststelling voor de verre toekomst, in ons geval geen naasten die de zorg kunnen overnemen of toezicht houden. Het vervolgtraject is reeds in gang gezet en stap voor stap kan je je kind loslaten. Het traject in de volwassenen hulpverlening is zoveel moeilijker en wachtlijsten lang.
Ik weet nu zeker dat indien mijn zoon thuis was gebleven, dat het totaal de verkeerde kant zou zijn opgegaan.

Antwoorden (4)

De term PDD-NOS wordt gebruikt voor kinderen met sociale en communicatieve problemen zoals men die ziet bij autisme, maar in onvoldoende mate om strikt aan de criteria voor de diagnose autisme te voldoen. Met PDD-NOS wordt een restcategorie aangeduid die kenmerken heeft van het autisme, maar niet genoeg om zo te worden genoemd. Eenduidige criteria ontbreken, en dat heeft tot gevolg dat nogal eens verwarring ontstaat over hoe 'ruim'of hoe 'smal'deze classificatie gebruikt moet worden. Wel bestaan er enige richtlijnen: er is een duidelijke achterstand of beperking in de sociale interactie; daarbij bestaan er tekortkomingen in de (non-)verbale communicatievaardigheden of is er sprake van stereotiep gedrag en interessen.

Pervasief betekent doordringen. Het wil zeggen dat we bij pervasieve stoornissen te maken hebben met problemen die doordringen in verschillende ontwikkelingsgebieden van een kind. Dat kan bij kinderen met PDD-NOS de taalontwikkeling zijn, de motorische ontwikkeling of het reageren op interne en externe prikkels, maar vooral het vermogen zich op anderen te richten en het eigen gedrag in sociale situaties goed te besturen.

Bij kinderen met PDD-NOS ontwikkelen het sociale begrip en de sociale intuïtie zich zeer moeizaam. Dat maakt hen vaak onzeker en angstig. Ter voorkoming van deze angst houden zij zich graag vast aan bekende regels en patronen. In hun interesses kunnen ze zelfs rigide en dwangmatig zijn. De problemen uiten zich bij een kind met PDD-NOS verschillend per leeftijd. De problemen worden groter naarmate het kind meer in de buitenwereld gaat functioneren.

Er is dus nimmer sprake van een kind dat niet leerbaar zou zijn. Waarschijnljk dat er andere benaderingswijzen gezocht moeten worden.

Ook is het heel goed mogelijk dat er een verkeerde diagnose is gesteld. Dit laatste is waarschijnlijk, gelet op uw beschrijving van de problematiek.

Ga voor een second opinion en een specialisten groep voor ASS gerelateerde oplossingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga geen beste antwoord uitzoeken, ik kan met elk antwoord verder, bedankt voor dit antwoord.
leerbaar is een breed begrip.

vaak geven picto's meer overzicht dan tekst, ook al is het leesbaar.

waarom laat je de picto's niet hangen (overzichtelijk in 1 oogopslag wrss) zodat ze met dit hulpmiddel mogelijk wel zelfredzaam kan zijn wat het douchen betreft.

als ze 1 stapje ff kwijt is, kan alles zoek zijn. (ze wist het eerder wel, maar nu even niet)
vaak helpt meer tijd om het kind rustig na te denken zonder behulpzaam te willen zijn. (dit gedaan? ja. dat gedaan? dus dan komt nu tussen dat en dat stapje het stapje wat ik NU hoor te doen)
lukt het niet, dan samen rustig stapje voor stapje nalopen (zonder voor te zeggen, dus vragend)

er blijven wel dingen hangen, maar soms zijn ze op het juiste moment niet op te roepen (al heeft een kind dit al talloze keren gedaan zonder moeite, wat voor het kind zelf ook bijzonder lastig is)

snap dat het vermoeiend is, en je bepaalde verwachtingen hebt, maar vaak kan dit frustratie en teleurstelling geven.

leerzaam is een beed begrip, maar probeer niet te vergeten dat bepaalde vaardigheden niet of maar een bepaalde mate haalbaar zijn. er is gewoon sprake van een bepaalde beperking, ook als je alles eruit wil halen wat erin zit (juist dan stuit je op de beperking?)

wat betreft het voorbeeldje o.a. gedag zeggen: als het MOET omdat het hoort zou je iemand hier keer op keer op vriendelijk op kunnen wijzen (zeg je even gedag, ... gaat weg)
maar in hoeverre is hier een hot item van te maken en is het een kwestie van geforceerd moeten begroeten of gedag gezeggen. (of dat het een kwestie van puberen is, of nooit mensen heeft begroet/gedag gezegd)

sommige dingen zullen nooit spontaan gaan, ook niet als een kind weet wat de 'normale' regels en gedragingen zijn én hier steeds op gewezen worden.

weten (dus 'beheersen') is m.i. wat anders dan toepasbaar maken/gebruiken in de praktijk op het juiste moment.

ik denk dat met de mate aanvaarding (tegenhanger van verwachtingen en willen 'dat'?) de mate van het wel of niet 'acceptabel' worden bepaald.

voor een ouder kan dat dus heel anders zijn dan voor de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep! +
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thanx voor de +jes :)
jodyenboyke
11 jaar geleden
+ maar ik mis nog 2 plusjes toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fff gecontroleerd en de mijne is gezet ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-) als het maar een antwoord is waar de vraagsteller (of iemand anders) iets uit kan pikken waar ze mogelijk wat aan hebben is het wat mij betreft okay, ook met een plusje (of minnetje) meer of minder. ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga geen beste antwoord uitzoeken, ik kan met elk antwoord verder, bedankt voor dit antwoord.
Mijn ervaring is:

Als je een kind de juiste Uitdagingen geeft, die voor hem veilig zijn en die het aankan, dan is er bijna altijd verbetering mogelijk.

Let wel, niet van het ene op het andere moment, het is een proces: door je kind regelmatig uitdagingen te laten aangaan, kan hij zich geleidelijk ontwikkelen.

Persoonlijk denk ik dat de belangrijkste factoren zijn:
- is het Veilig voor je kind om de uitdaging aan te gaan (bv. hoeft hij geen faalangst te hebben?)
- motivatie (wil hij het zelf ook? Bv. het gedag zeggen: herkenbaar, daar zag ik vroeger zelf óók het nut niet van in, maar nu wel (omdat ik inmiddels geleerd heb dat het prettig is om sociale contacten aan te gaan - voeger was dit besef nog niet tot me doorgedrongen en deed ik er dus ook geen moeite voor). Leg je kind dus uit wat het voordeel ervan is: bv. "Door te leren sociaal te zijn, kan je vrienden maken met wie je kan gamen".

Toegevoegd na 6 minuten:
Samenvattend (op je vraag), geef het niet zomaar op, soms vergt het geduld en - soms moet je het misschien tijdelijk loslaten?

Toegevoegd na 10 minuten:
Maar blijf een kind altijd veilige (leer-)ervaringen bieden.

Tot slot: Door zelf iets te DOEN zal hij 10 keer zoveel leren dan wanneer je het aan hem uitlegt (dat kan je doen tot je een ons weegt - het kwartje valt pas tijdens het Doen).

Je kan 'm 10 keer vertellen dat hij niet met z'n vingers bij de kachel moet komen omdat het heet is, maar pas als 'ie het gevoeld heeft, zal hij er in het vervolg rekening mee houden (sorry voor het simpele voorbeeld)

Toegevoegd na 18 minuten:
Dus zoek waar zijn motivatie ligt, en maak het "aantrekkelijk" voor hem om te leren
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nice!!! +1
KennisDelen
11 jaar geleden
"Autism" in the family (helaas - and fighting it!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben pleegmoeder van 2 jongens van 11 en bijna 8 waarvan 1 gediagnostiseerd PDD-NOS heeft en de ander nu onderzoeken krijgt. Ik merk dat duidelijkheid, structuur en overzicht heel fijn is voor de jongens en dat ze hierin ook beter functioneren dan wanneer ze ergens zijn waar de regels niet duidelijk zijn. Ook ik werk met pictogrammen (samen gemaakt)
en elke keer vraag ik opnieuw of ze hun lijstje hebben bekeken. Ochtend ritueel, huiswerk, klusjes, avondritueel. Dit werkt heel goed uiteraard moet ik het wel controleren in het begin stond ik ernaast om samen met ze het lijstje door te nemen. De dingen die voor mijn andere kinderen normaal zijn zoals smorgens wassen ook van onder (ze zijn beiden niet zindelijk s'nachts) is nog niet vanzelfsprekend ook het tandenpoetsen en het avonds douchen niet. Door ze te wijzen op de pictogrammen lijst en ze te vragen wat ze nu nog moeten doen komen ze in de meeste gevallen inmiddels wel zelf met het antwoord. Belangrijk is om dit vol te houden het kwartje valt heus wel een keer als je maar volhoudt, zodat ze later zelfstandig kunnen zijn, oorzaak en gevolg kennen en verantwoording kunnen nemen. De oudste vergat wel eens de tijd en ik was dan erg ongerust nu heeft hij een mobieltje waarop ik hem bel als hij naar huis moet soms zet ik ook het wekkertje in zijn telefoon en dat spreek ik v.t.v dan duidelijk (oogcontact, herhaling) met hem af. Ik heb samen met de jongsten een complimenten a4 tje gemaakt waarop een sticker word geplakt (action motivatie stickers) elke keer als ze een complimentje krijgen
wanneer deze vol is dan mag er een kadootje worden gegrabbelt(ik heb een ton met leuke spulletjes van de action). Met de oudste heb ik voor een tijdje terug een emotie kaart gemaakt omdat hij regelmatig last heeft van driftbuien (vooral op school en in de schoolbus) hierop tekent hij dan de smilie aan die hem die dag het meeste aanspreekt(blij, verdrietig, boos, angstig). Hierbij omschrijft hij in steekwoorden zijn oorzaak en gevolg, soms heeft hij alle smilies aangekruist op 1 dag. Nu is hij zich veel meer bewust van wat hem triggert en kan hij een keuze maken uiteraard lukt dit nog niet altijd maar wie wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@nirvan
Idd de triggers leren kennen, maakt dat je (zelf) kunt ingrijpen en de situaties om kan buigen. Knap dat deze link opgepikt is....en de positieve resultaten die hij hier mee boekt zijn vast DE motivatie om door te zetten, geweldig dat het fijn loopt @kennisDelen Ik ga geen beste antwoord uitzoeken, ik kan met elk antwoord verder, bedankt voor dit antwoord.
kinderen die moeite hebben om zaken die voor andere kinderen als vanzelfsprekend worden ervaren te
belonen voor hun handelingen en gedrag is niet verkeerd. belangrijk is wel om de andere kinderen ook te belonen voor goed gedrag (complimenteren, klein kadootje).
Bij ons heb ik dat echt moeten leren mijn dochtertje zei op een keer maar als J of T dat doen ben je niet boos en op mij wel. Het is niet altijd gemakkelijk om uit te leggen dat ze dit niet bewust doen en dat ze het echt niet weten en zei wel.
Hier heb ik echt een middenweg in moeten zoeken zo heeft zij ook een complimenten kaart. Echter nu ze ouder word begrijpt ze gelukkig veel beter wat er aan de hand is.
Het is ook niet aan de buitenkant te zien natuurlijk en in bepaalde situaties ook niet te merken.

tot slot: We lachen vaak om sommige onhandigheden in onze familie en dan is de realiteit toch zo dat iedereen zijn gebrek heeft, toch! en dat we er het beste van moeten maken. We hebben allemaal hulpmiddeltjes nodig om (goed) te kunnen functioneren de een wat meer dan de ander. Belangrijk is dat dit besef groeit of je nu " normaal" bent of een beetje "onhandig".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had bij het vorige antwoord al een berichtje voor jou geplaatst :-) en idd is humor noodzakelijk, hier veel lol om het letterlijke taalbegrip! En bv: bij het afdrogen zeg ik, goed je liezen afdrogen, anders gaat je velletje daar pijn doen door de plooitjes in je huid daar. Dochter zegt oooohhhh, dan moet ik me oorliezen ook goed droogmaken, anders doet het daar ook zeer. ( plooitje achter oren) heeeeeerlijk kinderlogica! Ik ga geen beste antwoord uitzoeken, ik kan met elk antwoord verder, bedankt voor dit antwoord.