Is het normaal dat ik, sinds ik gestopt ben met elke avond cannabis te roken, ik nu regelmatig last heb van zware nachtmerries?

Vroeger had ik al regelmatig last van nachtmerries. Al een drietal jaar ging ik nooit nuchter slapen, elke avond rookte ik cannabis. Sinds ik daar een tijdje mee ben gestopt, lijken de nachtmerries erger te worden. Heeft dat verband met elkaar? De nachtmerries zijn gruwelijker dan ooit, allesbehalve iets dat ik in het dagelijks leven zou kunnen bedenken. Ik word zwetend en bevend wakker, en het duurt een paar uur voor ik me terug oké voel. Is dit normaal? Ik ben deze week pas gestopt met cannabis roken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
3.6K

Het beste antwoord

Ja, dit kan erbij horen.
Cannabis is voornamelijk geestelijk verslavend, maar zeker na frequent gebruik kunnen ontwenningsverschijnselen optreden. Nachtmerries, trillen en zweten horen daar helaas bij.
Omdat het ontwenningsverschijnselen zijn, zullen ze ook weer weggaan. Je lichaam moet wennen aan de nieuwe situatie.
Knap dat je gestopt bent, en probeer vol te houden. Deze verschijnselen zijn absoluut vervelend, maar probeer in je achterhoofd te houden dat het van voorbijgaande aard is. Als je weer opnieuw begint -en weer stopt-, zul je er nóg een keer doorheen moeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De cannabis zelf heeft er niet zoveel mee te maken. Wel de tijden van het slapen, wat uiteraard door de cannabis is ontregeld. Je komt dus (bewust of onbewust) slaap te kort en slaap zeer onrustig. Vooral nu je net gestopt bent zul je moeten wennen aan de "nieuwe" slaaptijden. Ook het gemis van de cannabis speelt hierbij een rol. Je lichaam is gewend geraakt om in slaap te vallen met cannabis en zal dus moeten wennen aan het feit dat het nu nuchter in slaap moet komen.

Het is dus een "normale" reactie waar je hopelijk een les uit leert ;) Na ongeveer 2 weken word dit minder en na een maand is het gek genoeg weg. Waarschijnlijk dat je lichaam dan weer gewend is aan "het nuchter zijn" en het nuchter in slaap komen, zodat het voldoende rust krijgt.

Veel kennissen van mij hebben precies hetzelfde gehad en heb ook een vriend gehad die tijdens het "afkicken" van cannabis deze klachten had, waarbij ook ik in een zwembad van zijn zweet wakker werd :s Aan zijn gedrag te zien en zijn verhalen te horen waren de dromen echt ziekelijk eng. We hebben overigens nooit kunnen achterhalen wat deze dromen zo angstaanjagend maakten.

Mijn advies; blijf volhouden en niet terugvallen, dan komt het snel weer goed ;)

Succes met "stoppen" verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet anders uit ervaring dat toen ik nog met regelmaat een blowtje nam ik NIET droomde en toe ik stopte wel weer droomde ........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@redrozes klopt: daarom moet je ook stoppen, want na een tijdje raakt je lichaam gewend aan het in slaap vallen zonder blowtje en dan worden de dromen ook minder... het is kiezen tussen een soort verslaving of even een tijdje vervelende nachten en dan helemaal niks meer...
Ja dat is heel normaal omdat je aan het afkicken bent
(een week is helaas nog niet zo lang,wel heel knap overigens) zodra de cannabis helemaal uit je lichaam is verdwenen zullen je nachtmerries hoogstwaarschijnlijk ook stoppen!

Wees trots op jezelf en probeer jezelf na elke zware nacht te belonen met iets wat je heel leuk of fijn vind!
Ik wens je veel sterkte en wilskracht toe!!!
Groet vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen ik stopte met blowen kreeg ik ook hele heftige dromen. Het waren bij mij geen nachtmerries, meer confrontaties uit het verleden. Mijn vriend stopte te gelijk met mij, en begon ook volop te dromen, over de raarste dingen. Dit is dan wel geen wetenschappelijk antwoord, maar ik denk wel dat het er dus bij hoord.