Wat houdt nou een randpsychose in?

Je kan veel vinden over een psychose, maar wat wordt er met een randpsychose bedoeld.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
21.5K

Het beste antwoord

Een randpsychose is een verzamelterm voor kortdurende of heel lichte symptomen die horen bij een psychose.

Een psychose ontstaat meestal langzaamaan, voordat het echt duidelijk zichtbaar is voor de patiënt zelf, de familie en de vrienden. Hij/zij kan bijvoorbeeld opmerken dat er iets gaande is; iets waar ze niet helemaal de vinger op kunnen leggen. Het gevoel dat er iets ergs gaat gebeuren. Bijvoorbeeld het gevoel dat onbekende mensen negatief over je praten of het gevoel dat je bekeken wordt. Je merkt bijzondere dingen op, er is van alles gaande, maar jij bent de enige die dat ziet en ervaart. Je neemt weinig initiatief, hebt geen zin in sociale contacten, kan je slecht concentreren, hebt geen energie, en je gevoelens vervlakken. Je hoort geluiden of stemmen, ziet dingen of schimmen, ruikt geuren, proeft dingen of hebt een vreemde smaak, voelt iets in of op je. Je krijgt wanen en bent verward.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Randpsychose
De term randpsychose werd vroeger gebruikt voor een groep psychoses die tussen de schizofrene psychose en de manisch-depressieve psychose in zou staan: zogenaamde degeneratiepsychosen. Tegenwoordig wordt de term gereserveerd voor kortdurende of heel lichte symptomen die nog net op de rand van de psychose zijn.
Voorbeelden van randpsychotische symptomen zijn: betrekkingsideeën, waanachtig denkbeelden, waaninvallen en waanwaarneming
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is dan eigenlijk het verschil tussen een schizofrene en een bipolaire psychose?