Hoe werkt een ADD diagnose en kost het geld (eigen risico)?

Ik heb het vermoeden dat ik ADD heb, en ik heb al een afspraak gemaakt bij de HA. Ik ben 18 jaar en ik heb nog geen inkomen, en ik wil mijn ouders niet echt vragen om geld, die hebben het al moeilijk zat. Hoeveel kost de diagnose van ADD wanneer de HA mij doorverwijst qua eigen risico? Wat is precies de procedure? Mijn zorgverzekeraar is CZ Zorgverzekeringen.

Als je dit al zelf hebt meegemaakt, kan je dan precies vertellen welke stappen ik allemaal moet doorlopen?

Toegevoegd na 3 minuten:
EDIT: kan ik ook, als de HA mij inderdaad verwijst naar GGZ of iets dergelijks ook weigeren/annuleren? De klachten zijn vervelend, maar ik kan er wel mee leven nl.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
41.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huisarts heeft geen eigen risico
Medicatie die hij uitschrijft Wel! Verder als je psygisch hulp
Krijgt 1ste lijna kost het je wetelijke bijdrage van 20 euro per zittig max 5x soms word het uit dw aanvullende verzekering betaald. Verder kun je je huisarts zeggen over de financieen. Kan hij rekening houden met med die niet vergoed worden ook niet uit basis verz. Dat hij de goedkoopste keuze merk voorschrijft
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb pas mijn zoon laten testen
Voor pdd
Dit heb ik eerste lijn laten doen
Kosten voor onderzoek en een papiertje met diagnose 1080€
Maar via de ggz is eigen risico en nog wat
Daar moet je wel een verwijzing voor hebben
Eerste lijns niet

Antwoorden (6)

ADD is, zoals je in onderstaande link kunt lezen, een aandachtstekortstoornis.
Er zijn heel veel verschillende mensen op de wereld en de een kan zich beter concentreren dan de ander, en sommige mensen kunnen het maar heel kort.

Persoonlijk word ik ziek van deze maatschappij met alle adhd, pddnos, aspergers en weet ik wat al niet meer. Die diagnoses zijn allemaal in het leven geroepen om de farmaceutische industrie grote afzetgebieden te geven.
Volmaakte mensen bestaan toch niet.

Als jij last hebt van je onvermogen om je te concentreren, zou ik eerst een verwijzing naar een psycholoog vragen. Misschien is er iets wat je dwarszit; er zijn bovendien ook concentratieoefeningen. Misschien ben je gebaat bij yoga.
Al die a--- diagnoses leiden alleen maar naar medicijnen, en of je daar gezonder en gelukkiger van wordt?

Ik heb destijds in mijn opleiding geleerd dat medicatie tijdelijk gebruikt mag worden, en samen moet gaan met gedragstherapie, waarna de medicatie moet worden beeindigd. Ritaline en dergelijke heeft wel degelijk bijwerkingen.

Als je toch de medicaliserende weg op wilt, kan je op de site van CZ kijken. Sommige verzekeraars vergoeden het onderzoek wel. Je zit altijd vast aan een eigen risico.
Als je met je huisarts praat, begin dan niet met je eigen diagnose: ik wil een ADD-onderzoek, maar vertel hem of haar waar je last van hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beetje (te) kort door de bocht dat AD(H)D, PDD-NOS etc in het leven zijn geroepen voor de farmaceutische industrie, ik ben het met je eens dat er te snel medicatie wordt voorgeschreven maar in de zwaardere gevallen is het goed dat er medicatie voor is. En ook al krijg je de diagnose, de medicatie hoef je niet te nemen, maar alleen de diagnose kan dingen duidelijk maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het wel met InekevL eens. Overigens niet de eerste keer als het gaat om dit soort onderwerpen. Er wordt te snel een afwijking gediagnosticeerd, schrijven elke dag een tabletje voor en het probleem is weg. De een is druk, de ander is stil, weer een ander heeft moeite met concentratie, etc, etc. Daar hoef je toch geen pilletje voor?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij ook:+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mind, het probleem is, dat als je geen pilletje geeft waar dat nodig is de schoolprestaties en dus ook de rest van je leven daar enorm door worden beïnvloed. Ik ken kinderen die eerst richting het VMBO gingen maar door de pillen toch naar een havo/vwo brugklas konden. Gewoon omdat ze je helpen wel beter te concentreren. Vroeger bestond dit natuurlijk ook maar heette dat niet zo, je werd achter in de klas gezet en zo snel mogelijk naar het LBO gestuurd omdat je met je handen moest werken, dat hoofd hoorde er niet bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroegah was alles betuh krol!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als ADHD=er met overwegend ADD was het voor mij vroegáh niet beter! ben blij dat de wetenschap een stuk verder is gekomen, en de maatschappij met veel van deze mensen (sorry voor wie er ziek wordt van mensen als ik) wel degelijk verder kunnen helpen zodat het leven een stuk aangenamer kan worden voor deze mensen zelf. de farmaceutische industrie speelt in op zaken die wel degelijk aantoonbaar zijn, maar wat men blijft bestempelen als een modeziekte om maar even wat te noemen. en er valt nog heel veel meer te ontdekken over dit soort mensen met of zonder aanverwante stoornissen (comorbiditeiten) en dat is maar goed ook!!! daarbij is enkel het noemen van ritalin een van de vele medicaties en andere dingen die een verschil kunnen uitmaken w.b. de kenmerken van dit soort 'bekabelingen'. (voeding, schildklieren, tal van andere soorten medicatie al dan niet i.c.m. therapie)
Eerst doe je een goede test op internet, zie bijvoorbeeld bron. Als daaruit komt dat je mogelijk ADD hebt dan is het verstandig om de huisarts een verwijsbrief voor een GGZ instelling. Daar kunnen ze definitief uitsluitsel geven of je ADD hebt of dat het iets anders is.

Je krijgt dan medicatie. Deze medicatie is niet duur. Het onderzoek, diagnose en behandeling bij de GGZ instelling is zogenoemd: 2e lijn en daarvoor geldt dat het een jaarlijks eigen risico kent van 250 euro.

Je mag alles weigeren wat een huisarts je adviseert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Citaat: "Je krijgt dan medicatie." Ik ben niet anti-medicatie hoor, maar ik mag toch hópen dat het niet zo makkelijk en standaard gaat als jij beschrijft. Medicatie bij AD(H)D is één van de mogelijke behandelingen, en in principe alleen een tijdelijke oplossing. Er zal altijd gekeken moeten worden óf medicatie onderdeel moet zijn van de behandeling, of het een meerwaarde heeft, en hoelang het ingezet moet worden. Lang niet iedereen met ADHD gebruikt medicatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk: niet iedereen met ADD gebruikt medicatie. Niemand mag of kan een ander mens dwingen om medicatie te gebruiken. Er is altijd draagkracht in relatie tot draaglast. Is er onvoldoende draagkracht dan is medicatie gewenst. Ik hoop alleen dat je beseft dat ADD een aangeboren afwijking in de hersenen is en dat die eigenlijk niet (bewezen in exactheid of plausibiliteit) met therapie verholpen kan worden. Symptomen zoals die zich manifesteren uit ADD kunnen therapeutisch benaderd worden, de ADD zelf nadrukkelijk niet. Is iemands draagkracht voldoende en de last die te dragen is aanvaardbaar dan is medicatie niet nodig, dan behoeven alleen de symptomen bestreden te worden.
-Voor de kosten kun je het beste zelf contact opnemen met je verzekering.
-Je kunt met een advies van een huisarts en/of specialist zelf bepalen wat je daar mee doet, niemand kan jou tot iets verplichten!

Sterkte
Groet vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bekijk de site van PsyQ.
Vraag daarna je huisarts een verwijzing als je zelf een sterk vermoeden hebt en je veel dingen herkent.
PsyQ is gespecialiseerd in AD(H)D bij (jong)volwassenen.
Diagnose en vervolgtraject wordt vergoed door de ziektekostenverzekering.
Methylfenidaat (Ritalin) wordt ook geheel vergoed door de CZ
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zit bij de Agis, en met mijn simpele pakketje hoef ik ritalin niet bij te betalen, voor te schieten, of een eigen bijdrage te doen. bij concerta bv is dat anders. velen vergoeden dit niet, of maar deels. (hier zit nog patent op en is niet vrijgegeven zoals ritalin) als je ritalin volledig zou moeten vergoeden kost het per maand een euro of 6. vulstoffen maken niet zoveel uit, als je maar let op het aantal gram methylfenidaat aangezien dit het stofje is waar het om te doen is. uiteraard zijn er wel verschillende merken, en merk ik aan mezelf dat het ene beter werkt dan het andere. maar dat heb je bij elke medicatie. elk persoon reageert anders op een bepaald merk, heeft een anderen hoeveelheid nodig, heeft een andere biologische beschikbaarheid, en kan vit C. de werking doen afnemen.
het is van vele dingen afhankelijk, of een bep. combinatie van factoren. het is dus niet zo dat een bepaald merk over het algemeen slecht is of juist goed. welk merk ook, en welke medicatie: het is geen wondermiddel maar een ondersteunend middel. er komt zoveel meer bij kijken dan het slikken van een pilletje. (pff... breek me de bakkes niet open!!) ;-))
Als je het belangrijk vindt om zo weinig mogelijk geld hieraan uit te geven, is het denk ik zinnig om je eerst af te vragen waarom je dit precies wilt laten onderzoeken. Hoop je meer begeleiding te kunnen krijgen in je dagelijks leven, of op school? Dan kan een diagnose soms zinnig zijn, maar niet altijd nodig. Wil je psychologische behandeling? Dan zal de behandeling waarschijnlijk meer kosten dan het diagnostische traject, óf kost het jou in beide gevallen net zo veel (eigen bijdrage GGZ). Het diagnostische traject hoort dan gewoon bij de behandeling. Hoop je medicatie te krijgen? Dan is het zeker belangrijk dat er een goede diagnose wordt gesteld, maar moet je je ook afvragen of de voordelen wel opwegen tegen de nadelen. Aangezien jij aangeeft goed met je klachten te kunnen leven, denk ik dat dit niet snel het geval zal zijn, en daarbij blijkt uit onderzoek dat medicatie slechts tijdelijk werkt: na twee jaar is het effect niet meer meetbaar.

Kortom: je moet je afvragen wat jij hébt aan een eventuele diagnose. Als je helemaal vastloopt moet je daar niet over twijfelen natuurlijk: dan heb je hulp nodig, en moet er eerst worden onderzocht wat er aan de hand is. Maar als dat niet het geval is, als je alleen maar "vervelende klachten" hebt maar daar goed mee kunt leven, wat is dan de reden dat je een diagnose en eventueel een behandeling wilt? Misschien héb jij daar wel een hele goede reden voor (heb je bijvoorbeeld echt extra begeleiding nodig op school, maar kun je dat alleen krijgen als je een diagnose hebt, ik noem maar wat) maar denk er in elk geval over na.

Dan concreet de kosten: de huisarts valt niet onder het eigen risico. Eventuele behandeling of medicatie van de huisarts wél: het eigen risico bedraagt dit jaar 220 euro, en volgend jaar waarschijnlijk 350. Voor de GGZ geldt een aparte eigen bijdrage: vanuit het basispakket worden 5 behandelingen vergoed, en je betaalt dan een eigen bijdrage van 20 euro per behandeling. Er zijn aanvullende verzekeringen die deze eigen bijdrage vergoeden, en er zijn er nog meer die extra behandelingen (deels) vergoeden. Voor de tweede lijn gold een eigen bijdrage van 200 euro per jaar; in het lenteakkoord zou dit "deels teruggedraaid" worden, maar volgens mij is nog niet bekend wat er precies mee gaat gebeuren.

Als je huisarts je doorverwijst naar de GGZ, hoef je inderdaad nog geen afspraak te maken. Je kunt ook eerst rustig nakijken wat de financiële gevolgen zouden zijn, en dan beslissen wat je doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt er iets niet in mijn antwoord, dat er een min is gegeven? Ik hoor het altijd graag als dat zo is; dan leer ik zelf ook weer bij!
mijn officiele label zat in het ziekenfonds ;-)

ik heb een verwijzing gevraagd bij de HA voor mijn zoontje gedrag vertoonde waarvan ik niet wist wat ik hier mee aan moest, en kon hem op een bepaalde manier niet 'bereiken'.

een psych sprak over ADHD en hier ben ik over gaan lezen. toen kwam ik bij info over ADD (viel stijl achterover van mijn gebruiksaanwijzing die op mijn lijf was geschreven)

zo heb ik ook ik een verwijzing gekregen naar dezelfde psych. hier heb ik vragen moeten beantwoorden, moeten vertellen waar ik op vast liep, hoe lang dit al zo was, hoe mijn jeugd/opvoeding waren, vertellen over mijn ouders etc.

ik wil je helemaal niet pushen hoor, maar je bent nog vrij jong nu. als jij later een baan hebt, een huishouden, gezin, etc. kan het zijn dat de kenmerken die je nu als lastig ervaart wel meer beladen gaan worden.

ook al kan je er mee leven, mocht het ADD zijn scheelt het heel veel als je anderen dit kenbaar kan maken en makkelijker rekening houden hiermee. het zijn maar hele kleine dingetjes die een verschil kunnen maken zodat het minder lastig is.

daarbij kan je voor jezelf ook duidelijk krijgen: dit is het, dit zijn mijn goede punten, en dit mijn minderen punten.
voor de minderen punten kan je handvaten vinden, een maniertje waarop dingen wel beter werken voor jou etc.

ik had er ook wel last van maar wel was mee te leven, maar doordat ik op een latere leeftijd meer verantwoordelijkheden kreeg en niets van label afwist liep ik langzaam maar zeker mezelf voorbij, met als resultaat een burnout.

heb zelf een jaar of 4 de diagnose, maar had heel graag gewild dat over mijn ADD jaren eerder meer duidelijkheid had kunnen krijgen.

baat het niet, dan schaadt het niet. m.i. kan het voor jezelf zoveel meer duidelijkheid geven om een verwijzing te vragen.

er zijn veel meer opties dan de GGZ, dus zou me hier niet op blindstaren als ik jou was. (ben zelf naar een spych geweest die gespecialeseerd was op het gebied van ADHD, ADD, en aanverwante stoornissen/beperkingen)
Het heeft mij echt niets gekost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Citaat: "Het heeft mij echt niets gekost." Eigen bijdrage in de GGZ is ook nieuw hé? Voor de tweede lijn nog maar sinds dit jaar zelfs. Dus dat het jou niets gekost heeft, wil nog niet zeggen dat iemand die nú op zoek gaat, geen eigen bijdrage hoeft te betalen. Vanaf 18 jaar moet je die namelijk gewoon betalen, inclusief je eigen risico. Tenzij je in de eerste lijn terecht kunt en een hele goede aanvullende verzekering hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn labeltje is idd een ouder labeltje. vandaar ook de link zodat de vraagsteller zelf kan kijken wat er op haar van toepassing is, en welke lijn of hulpverlener ze gezien de kosten beter kan benaderen.