Wat is de oorzaak van afgevlakte emoties en wat doe je er tegen?

Ik gebruik geen medicijnen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
32.3K

Antwoorden (4)

Waarschijnlijk heb je een druk leven met een werk dat zo nu en dan veel van je kan vragen.

Een mens kan het soms moeilijk hebben met al die informatie te verwerken waardoor je soms je emoties niet meer onder controle hebt.

Hierbij kun je het gevoel hebben dat sommige dingen je minder intresseren waardoor je emoties over dat soort dingen erg afgevlakt zijn, je hebt geen zin om daar heftige emoties over heen te laten omdat dat je te veel energie kost.

Dus rust is erg belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er kunnen heel veel oorzaken zijn: heb je recentelijk iets naars/moeilijks meegemaakt bijvoorbeeld, of stress, of iets wat je heel emotioneel heeft geraakt? Het kán zijn, dat dit een reden is om je emotioneel terug te trekken, dat je het voelen wilt vermijden.
Wat je daartegen kunt doen is: voelen. Dat wat je wilt vermijden dus bewust opwekken en ervaren.
Maar dat is moeilijk (tenslotte vermijd je niet voor niets!) en misschien is het dan verstandig om een deskundige hulp in te schakelen. Dat ligt er ook aan hoe lang dit al speelt en hoe je er tegenover staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het afvlakken van emoties is een zelfbeschermingsmechanisme. Omdat ze anders teveel worden voor je.
Kennelijk heb je in het verleden ervaring gehad dat de emoties je teveel worden. Of veel emoties die een hele lang tijd door gaan.

De oorzaak van al die emoties ligt in je verleden is voor iedereen anders. Daar kan hier op gv dus geen antwoord op worden gegeven. Wel kan je hulp zoeken om je te helpen je eigen emoties en verleden te onderzoeken.
Niet afgehandeld en afgerond verleden, geeft vaak onrust in het nu en naar de toekomst toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
vaak inderdaad oververmoeid van nare dingen.stress.
Opgebrand . burn out.depressief, want ook een depressie kan deze gevoelens van afvlakking geven.down
Heel naar.dus zoek hulp met praten erover.ga wel veel wandelen..en antidepressiva , kan ook helpen heel goed zelfs.dus overleg met een deskundige en eerst met je huisarts.heb dit zelf ook ervaren..en duurt lang eer je er vanaf bent

sterkte ermee