Helpt EMDR therapie bij emetofobie ook als het geen traumatische ervaring was?

Ik heb vandaag voor de 1e x therapie gehad en mijn therapeute zei dat EMDR het beste bij mij paste. Ik had verteld over mijn laatste overgeefervaring en dat ik toen moeite had met ademen en het gevoel had alsof ik stikte alleen dat is geen traumatische ervaring voor mij geweest. Helpt EMDR ook als het geen traumatische ervaring is geweest die de fobie heeft veroorzaakt? Want bij mij is hij er zeg maar gewoon 'ingeslopen'

11 jaar geleden
in: Psyche
4.7K
Reddie
11 jaar geleden
Dat weet niemand, en het is ongetwijfeld voor iedereen anders.
Geef het gewoon een kans, maar verwacht niet dat het probleem na 1 of 2 sessies verholpen is. Geduld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk het niet niet, ik had EMDR voor een trauma idd

Antwoorden (3)

Dit lijkt me dus bij uitstek een vraag aan je therapeut. En dan bedoel ik, om dit even goed door te praten.
Je kunt ook met de EMDR vereniging bellen.

Meer info over emdr bij fobieën:
http://www.emdr.nl

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie, dat de link niet gaat naar specifiek emdr bij fobieën: in de reactie hieronder kopieer ik de tekst die daarover staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
xilu
11 jaar geleden
zoals er staat; mijn therapeute heeft dit zelf gezegd, maar ik denk dat zij het heeft opgevat dat ik daardoor de fobie heb gekregen. Ga het volgende week er over hebben, maar het schijnt dat het wel kan maar dat je dan zelf rampscenarios moet verzinnen.. weet alleen niet of dit klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
EMDR bij fobieën, gekopieerd van de site http://www.emdr.nl "Waar het de behandeling van specifieke angsten of fobieën betreft moet een onderscheid worden gemaakt tussen fobieën met een traumatische ontstaansgeschiedenis (ook wel 'traumagerelateerde' fobieën genoemd; eng: traumatic phobias) en fobieën zonder traumatische achtergrond. In het eerste geval heeft de fobie een duidelijk, door de cliënt gekend, begin.
Soms gaat het daarbij om een specifieke, ingrijpende gebeurtenis waarna de angst is ontstaan. Een voorbeeld is een stikfobie die is ontstaan nadat de cliënt zich een keer zeer ernstig verslikte, zich extreem hulpeloos voelde en bijna is gestikt (De Jongh & Ten Broeke, 1998; voor het downladen van de PDF-file, klik hier). Andere voorbeelden zijn een fobie voor honden na een keer te zijn aangevallen door een hond, een fobie voor autorijden na een ernstig auto-ongeval of een fobie voor medische- of tandheelkundige ingrepen na een overweldigende, pijnlijke of anderszins traumatische ervaring. Een typisch kenmerk van een traumagerelateerde fobie is dat als aan deze situatie wordt teruggedacht de herinnering nog steeds sterke emotionele reacties oproept. Voor angsten en fobieën zonder traumatische achtergrond geldt doorgaans dat de angst geleidelijk is ontstaan of dat de cliënt zich wel kan herinneren wanneer de eerste keer was dat de angst zich manifesteerde, maar dat de herinnering daaraan geen affectieve reacties oproept. Een bekend voorbeeld is de spinnenfobie. Weinig mensen met spinnenangst hebben een herinnering aan een hele nare situatie met een spin, waarbij hij of zij zich extreem hulpeloos voelde.
- vervolg 2e reactie -
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen met een spinnenfobie geven vaak aan dat hun angst is ontstaan omdat andere mensen in de omgeving er angstig op reageerden, omdat zij er een keer erg van schrokken of omdat ze een spin 'gewoon een eng, vies of walgelijk beest' vinden. Men spreekt in dit kader wel van prepared fears. Dat is wanneer het er alle schijn van heeft dat de fobische reacties min of meer voorbereid aanwezig zijn in de hardware van de persoon.
Er is zelden een discreet begin; de angst is er 'altijd al' geweest of er geleidelijk ingeslopen. Bekende voorbeelden van dit type fobieën, naast spinnenfobie, zijn slangenfobie, watervrees en hoogtevrees. Soms kan er natuurlijk ook sprake zijn van een in principe 'voorbereide' angst die tot uitdrukking is gekomen na een traumatische gebeurtenis. In het kader van de indicatiestelling voor EMDR valt een dergelijke fobie onder de 'trauma-gerelateerde' fobieën. In principe is EMDR niet, of zeker niet in de eerste plaats, geïndiceerd indien het gaat om een fobie zonder een duidelijke conditionerende ervaring, die aan het ontstaan van deze fobie ten grondslag ligt. De behandeling van voorkeur is dan gedragstherapie in de vorm van exposure in vivo. Bij de trauma-gerelateerde fobieën wordt verondersteld dat confrontatie met de fobische stimulus onder andere activering van de traumatische herinnering tot gevolg heeft, hetgeen angst en vermijdingsreacties in stand houdt. Het zijn deze traumatische herinneringen die met EMDR kunnen worden behandeld."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@xilu: lees even...nouja, even ;-))... de tekst door. Misschien wordt er wijzer van. Lijkt me inderdaad goed om het er met je therapeut over te hebben en twijfel je dan nog steeds, dan kan je altijd overleggen met de vereniging.
xilu
11 jaar geleden
had de vereniging gemaild, maar kreeg een bot antwoord terug dat ik het maar moest uitzoeken samen met mijn therapeute.. word je dus ook niet veel wijzer van
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dus vet balen op dit moment..... wat raar....
Hoi,
Ik heb ook emetofobie en bij mij heeft het geholpen (ook niet vanwege een traumatische ervaring, ook erin geslopen).Ik heb iets meer dan een halfjaar bij een psygologe gezeten en de laatste twee keer hebben we EMDR-sessies gedaan. Ik ben helaas nog niet helemaal van de fobie af (dat zal bij mij denk ik ook niet gaan gebeuren), maar ik denk er ook niet veel meer over na, durf alles weer te eten en wat dat betreft gaat het heel goed met me!

Als ik jouw was zou ik het gewoon proberen! :)

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij mij ging het zo: ik moest een beeld voor ogen nemen wat ik het naarst vond om te zien (maar het moest ook een beeld zijn, waarin ikzelf te zien was). Dus ik zag mezelf met een heel wit snoetje op de stoel zitten, traantjes in de ogen en mondhoeken omlaag. Dat beeld moest ik steeds in gedachten houden, dan ging mijn psychologe met haar vingers heen en weer bewegen, die je dan moet volgen met je ogen. Totdat dat 'beeld' steeds minder angst bij je opwekt. Dit wordt een aantal keren herhaalt.

Hopelijk heb je er een beetje beter idee bij gekregen. En gewoon het er openlijk over hebben met je therapeute. Wat je kan verwachten.. hoe het werkt. Succes in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
EMDR werkt op het orgaan in onze hersenen dat de Pons of de brug van Varo heet. Dit orgaan zorgt er voor dat de waarneminginformatie niet meer direct doorgestuurd wordt naar de grote hersenen maar dat nog slechts intuïtief wordt geacteerd op de waarneming(en).

Elke fobie heeft een waarneming ten grondslag. Die waarneming kan traumatisch zijn of cognitief (aangeleerd).

EMDR zorgt er voor dat de cognitie kan worden gecorrigeerd en de Pons de waarneming weer door zal sturen naar de grote hersenen die dan op hun beurt er weer voor zullen zorgen dat de reden (ratio) de overhand kan nemen.

Als zodanig werkt EMDR op fobieën en angsten hetzelfde als bij traumatische ervaringen.