Heb ik last van faalangst?

Als ik leer bij frans bijvoorbeeld, en ik ken 5 woordjes voor de toets dan kijk ik die woordjes niet meer over omdat ik bang ben dat ik die woordjes mischien vergeten ben waardoor ik op de toets bijna elke x een black out heb.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (1)

Faalangst kan soms een negatieve maar soms ook een positieve uitwerking hebben. Bij positieve faalangst helpt de aanwezige angst en de daarbij optredende spanningstoestand juist om beter te functioneren, of zich beter te concentreren dan onder normale condities het geval is. De stress of nervositeit vormt hier als het ware een extra prikkel, en werkt daarom dus positief. Ook kan positieve faalangst leiden tot het extra goed voorbereiden op een moeilijke taak of situatie waar men tegenop ziet.

Negatieve faalangst heeft daarentegen een desorganiserend karakter, speciaal in situaties waarin men op de prestaties wordt beoordeeld (examens of taken die als moeilijk worden ervaren). Onder dergelijke omstandigheden gaat 'irrelevant gedrag' een hoofdrol spelen: transpireren, uitstelgedrag, gekke gedachten, tobben, trillende handen, slapeloosheid, hartkloppingen, enz. zorgen ervoor dat bijvoorbeeld leerlingen dingen vergeten zijn die ze onder normale omstandigheden wel wisten. Dat noem je een black-out. De hierbij optredende (extreme) stress en angst werken dan negatief. Dit kan zelfs tot een vicieuze cirkel leiden. De faalangstige persoon presteert onder zijn kunnen door de faalangst, waardoor voor hem of haar bevestigd wordt dat hij of zij 'het inderdaad niet kan'. Hierdoor zal deze persoon opnieuw faalangstig zijn bij de volgende gelegenheid, en zelfs erger omdat het 'de vorige keer immers ook was mislukt'. Het is ook mogelijk dat hij of zij om die reden de test of taak slechter voorbereidt, 'want ik faal sowieso'. In beide gevallen heeft dit tot resultaat dat de persoon opnieuw kan falen, en de faalangst in stand blijft of nog verder versterkt wordt, zodat de cirkel zich herhaalt.

Herken je hier veel in, dan kun je dit of met je ouders bespreken of op school met je mentor. Zij kunnen jou het beste helpen hiermee om te gaan.
Wees niet bang dat je dingen vergeet, je weet vaak meer dan je zelf denkt, sterkte en zet hem op.. je kan het best:)

Heel veel succes, de volgende keer vergeet je het niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Het is wel de bedoeling dat je de bron vermeldt waaruit de informatie is gekopieerd!