Leef je in een psychose in een andere wereld of in 2 werelden? of verschilt het p.p.?

Ik hoor soms dat iemand met een psychose het contact met de werkelijkheid is verloren.

Een andere keer hoor ik dat de persoon in twee werelden leeft, zijn eigen én de "echte" wereld.

Wat is het nou precies? Verschilt het per persoon? Heeft het te maken met gradaties?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
4.6K

Antwoorden (4)

Psychoses komen in veel vormen voor.

Grofweg kun je zeggen dat bij een psychose de filters niet meer werken. Normaal gesproken filter je alle sensaties die bij je binnenkomen. Bij een psychose werken de filters niet meer. Daardoor raakt de betrokkene als het ware overprikkelt. Waan en werkelijkheid lopen doorelkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand 'leeft' niet in zijn psychose, d.w.z. een deel (meestal het ovrgrote deel) van de tijd is er geen sprake van actieve psychose-kenmerken. Dan is iemand juist gewoo helder en 'aanwezig' in de werkelijkheid. Wel merk je dan passieve kenmerken, zoals lusteloosheid, wat versuft zijn of weinig plezier aan het dagelijks leven beleven. Zo nu en dan is er sprake van een actieve psychose met verstoorde realiteitszin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een psychose leeft de patient niet in twee werelden, maar ervaart,interpreteert hij de werkelijkheid als het ware verwrongen. Er staat genoeg over op wikipedia
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat verschilt per persoon, en je hebt ook nog verschil tussen een psychose die acuut is of niet.
Mijn ex-buurman die continu eigenlijk het spoor bijster was, kon soms rustig met je staan te praten, terwijl je toch zag dat ie afgeleid werd, naar iets anders luisterde - dan had ie intussen contact met 'buitenaardse wezens'. Ik heb hem nooit gevraagd hoe echt die voor hem waren, dus of hij onderscheid kon maken tussen wat 'men' waarneemt en wat hij waarnam. Maar op die momenten was hij gewoon aanwezig in het hier en nu, alleen was dat voor hem méér dan voor voor andere mensen.
Als hij stopte met zijn medicatie (omdat ie baalde van de nare bijwerkingen en vond dat ie het best redde zonder), werd hij eerst somber, daarna kwam een fase dat ie regelmatig heel hard ging schreeuwen en vloeken tegen 'iets of iemand' (de eerste keer dacht ik dat ie ruzie had met bezoek dat ik niet kon horen - dat klopte, alleen zat dat 'bezoek' in zijn hoofd).
Vervolgens kwam er een punt ( de acute psychose) dat ie eigenlijk minimaal 20 uur per dag aan het heen en weer lopen was in zijn huis, opgejaagd, schreeuwend, gooiend met dingen - meer bang dan kwaad. Dan was ie ook niet meer in staat tot enigszins normaal contact, als ie al de deur opendeed werd degene die kwam zeer argwanend bekeken en al snel uitgescholden (ook gespecialiseerde hulpverleners).
Iemand die acuut psychotisch is, heeft vaak nog wel contact met de buitenwereld in die zin dat z/hij die waarneemt. Alleen wordt alles op eigen wijze geïnterpreteerd, en zo kan iemand die komt vragen of je hulp nodig hebt, of koffie wilt, al heel bedreigend zijn. Want wie stuurt ze? Wat willen ze ècht van je? Of soms: waarom hebben ze niet door dat jij de baas bent? Of spreken ze je niet fatsoenlijk aan met Jezus?
Een psychose kan vele vormen aannemen en diverse oorzaken hebben.