Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Zijn verslavingen (drank,drugs,die direct invloed hebben op gedrag) een chronische ziekte of een (bewuste) keuze ?(zie toelichting)

Deze vraag kwam in me op omdat nu indirect en 'op afstand' in de omgeving hier paar mensen kampen met deze problematiek.

Dat iemand zodra hij/zij volledig BEWUST is van de verslaving , snap ik dat er er een vrije keuze is om dit professioneel te laten behandelen. (de tijd van schaamte en ontkenning is dan al voorbij)

Verslaving heeft niets met een gebrek aan wilskracht te maken: wie maar niet van drank of drugs kan afblijven is
geen mislukkeling, maar ziek.(2004)
Verslaving is niet simpelweg een gedragsprobleem dat gepaard gaat met een overdaad aan alcohol, drugs of andere verslavingen, maar een chronische hersenziekte die als zodanig behandeld moet worden. (2011) Zo stellen een aantal experts op dit gebied.

Als bovenstaande klopt, is dan iemand die (hersen)ziek is niet of verminderd toerekeningsvatbaar te noemen en zijn er ook meerdere rechtszaken over geweest?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Over rechtzaken weet ik weinig (al kan ik me net zo goed voorstellen dat middelengeruik in het NAdeel van de verdachte zou pleiten). In de behandelsfeer echter, wordt verslaving als beide gezien (een ongeneeslijke ziekte, EN een keuze). D.w.z., vergelijk het maar met iemand met ADHD; vreselijk lastig dat alle prikkels als een dolle binnenkomen, en remmingen lastig vast te houden zijn; tot op zekere hoogte voor altijd een achilleshiel; maar nooit een excuus om er maar op los te leven zonder rekening te houden met de rest v/d wereld. Juist ee reden om je extra te richten op het er acceptabel mee om gaan. Hetzelfde zou je kunnen zeggen over verslaving. Het is niet eerlijk verdeeld in de wereld, en ieder moet leren leven met zijn eigen beperkingen; zo ook een junk. Lukt dat niet, dan zal de maatschappij (in de vorm van bijv. juridishe repercussies, negatieve financiele prikkels, of sociale uitsluiting). Hard, maar waar. Toegevoegd na 2 minuten: ...dan zal de maatschappij(in de...uitsluting) begrenzend/bestraffend reageren.

als je een delict pleegt terwijl je stoned /dronken was wordt je verminder toerekeningsvatbaar verklaard. verslavingen kunnen door diverse dingen komen. Het kan een gewoonte zijn. net als dat je begint met 1zakje chips, en daar geen voldoening meer van hebt. Vooral met verslavende middelen heb je steeds meer nodig. Hetzelfde is met gokken etc. je verlegt je grenzen om te kijken hoever je kan komen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100