Bij welke (psychische) ziekte komt zelfmoord relatief gezien het meeste voor?

Ik vraag me af bij welke ziekte de kans op suïcidaliteit het hoogst is...
Alvast bedankt voor antwoord en e.v.t. bron.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
4K

Het beste antwoord

Ik vermoed dat depressie en schizofrenie elkaar niet veel ontlopen in dit opzicht.
"In 2007 zijn 27 mensen (10 mannen en 17 vrouwen) overleden aan een stemmingsstoornis. Daarvan hadden 11 mensen een depressie (5 mannen en 6 vrouwen) (Bron: CBS Doodsoorzakenstatistiek). Stemmingsstoornissen hebben echter een grotere invloed op de sterftekans dan deze sterftecijfers suggereren (Schoevers et al., 2004).
Zo is in deze cijfers het aantal gevallen van zelfdoding als gevolg van depressie niet meegenomen. Jaarlijks overlijden ongeveer 1.500 mensen door zelf toegebracht letsel. Bij ongeveer 30% van deze gevallen was sprake van depressie (Bertolote et al., 2004).
Daarnaast wordt het overlijden van mensen met een depressie én een ernstige lichamelijke aandoening door het CBS niet meegenomen in de sterftecijfers voor depressie. Onbedoeld ontstaat zo het beeld dat depressie vrijwel geen invloed heeft op de sterftekans. Dat beeld is onjuist. Mensen met een lichamelijke aandoening én een depressie lopen namelijk twee maal zoveel kans om binnen een bepaalde periode te overlijden dan anderen met alleen een lichamelijke aandoening (Cuijpers & Smit, 2002). Er zijn diverse verklaringen voor deze verhoogde sterftekans als gevolg van depressie, maar goed onderzoek ontbreekt nog (Schoevers et al., 2004)."
http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/psychische-stoornissen/depressie/hoe-vaak-komt-depressie-voor/ (Genoemde bronnen kun je daar vinden.)

Hier vind je wel duidelijke cijfers over zelfmoord, bij 17.2: http://iturl.nl/snQa- maar niet over wat de reden van die zelfmoorden was - want bij 5 staat 'Psychische stoornissen' als doodsoorzaak (dat iemand overlijdt aan een psychische ziekte hoeft geen zelfmoord te zijn, en zelfmoord hoeft niet op een psychisch probleem te duiden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit zal wel bij depressies zijn.
fremar
12 jaar geleden
Ik doe een gok omdat er eigenlijk geen antwoord op is want zelfmoord kan bij elke psychische ziekte voorkomen. Ik denk aan mensen die onder druk staan van een verslaving of juist het criminele cirquit in gaan omdat ze schulden maken door die verslaving (drugs en gokverslaafden ). Deze mensen zien immers minder goed een oplossing voor hun problemen dan mensen die zich minder goed in hun vel voelen. Een verslaafde of iemand met torenhoge schulden lijken op het eerste oog mensen met een gezond verstand maar als ze een gezond verstand hebben zouden ze zichzelf niet in die problematische situaties brengen. Deze mensen denken echt geen toekomst meer te hebben en hopeloze gevallen te zijn en voelen zich door de gehele maatschappij verwaarloost en dat lijkt mij de grootste groep die het meest beschikt over lef als het gaat om het beeindigen van je eigen leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook met gezond verstand kun je flink in de problemen komen tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt door herorganisatie bijvoorbeeld en hun koophuis niet meer kunnen betalen. Het verschil tussen die mensen en verslaafden is dat verslaafden weten dat ze de problemen zelf hebben veroorzaakt. Iemand zoals ik net noemde kan nog inzien dat het zijn fout niet was, dan valt er beter met je probleem te leven...dan hebben we het inderdaad niet over mensen met ongezond verstand nee. ;-)
Er is niet één stoornis waarvan bekend is dat die het hoogste suïcide-risico heeft. Aangenomen wordt dat voor stemmingsstoornissen het risico hoog ligt, waarbij volgens mij bij de bipolaire stoornissen hoger dan bij unipolaire depressie. Ook schizofrenie en eetstoornissen (vooral anorexia) zouden een hoog risico hebben.

Ik heb een paar bronnen voor je gevonden. Bij lange na geen systematische wijze van zoeken, maar misschien heb je er iets aan. Er bleek in elk geval duidelijk uit dat de bronnen niet duiden op één specifieke stoornis, maar dat de resultaten uiteenlopen.

http://bjp.rcpsych.org/content/170/3/205 is een meta-analyse uit 1997, ik kan om de één of andere reden de PDF van het volledige artikel niet linken, misschien levert googelen op de titel het je op. Uit dit artikel staat anorexia bovenaan bij de psychische stoornissen, met vlak daaronder de stemmingsstoornissen, met major depression als eerste. Ook de korte reactieve psychose staat hoog in de lijst.

http://bjp.rcpsych.org/content/175/4/322.abstract een studie in de UK, hiervan kan ik alleen het abstract vinden. Deze studie noemt schizofrenie als eerste, daarna komen de stemmingstoornissen en persoonlijkheidsstoornissen.

http://archpsyc.ama-assn.org/cgi/content/full/56/7/617 met gegevens van de national comorbidity survey, een bekende uitgebreide prevalentiestudie in de V.S. Let wel: dit gaat om pógingen, dus het zijn strikt genomen geen suïcidecijfers. Uit deze studie is het risico op suïcide sowieso het hoogste bij stemmingsstoornissen, en heeft de bipolaire stoornis duidelijk een hoger risico dan andere stemmingsstoornissen. Daarna volgen major depression en dysthymie. Daarop volgen - aflopend in risico - afhankelijkheid van alcohol, en daarna de posttraumatische stressstoornis.

Kortom: stemmingsstoornissen geven een hoog suïciderisico, vooral de bipolaire stoornis. Verder staan psychotische stoornissen hoog op de lijst, en worden ook anorexia, posttraumatische stress en persoonlijkheidsstoornissen vaak genoemd. Alcoholverslaving of ander middelenmisbruik zou overigens bij mannen een veel hoger suïciderisico geven dan bij vrouwen, las ik weer in een ander artikel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is geen klinkklaar antwoord op te geven naar mijn mening.Dit omdat mensen die psychisch ziek zijn vaak niet alleen 1 ziektebeeld vertonen . Zo kan iemand depressief zijn, maar bijvoorbeeld daarnaast ook lijden aan een persoonlijkheidsstoornis.Er bestaan dan ook nog weer veel verschillende soorten persoonlijkheidsstoornissen.Dit kan ook weer voorkomen bij andere psychische aandoeningen,iemand met borderline kan ook episodes van korte psychose hebben .Schizofrenie kent verschillende vormen, en depressies zijn er in verschillende vormen en gradaties naar ernst,dit geldt ook voor psychosen.
Heeft een schizofreen suicide gepleegd door de psychose waarin hij verkeerde of omdat hij depressief was ? Er worden schattingen gedaan naar' verhoogde kansen op suicide'.Dan kun je een heel rijtje ziektes opnoemen ,psychose, depressie en vele andere ziekten een voorbeeld constante pieptoon in oren (door gehoorbeschadiging) is ook een hoge risico factor maar op zich (nog) geen psychische ziekte.