Mijn intelligentie ligt volgens Mensa bij de bovenste 2 procent. Wat betekent dit?

Ik heb de online intelligentie test van Mensa gemaakt: mijn intelligentie ligt "boven het 98e percentiel, met andere woorden, bij de bovenste twee procent". Ik vind het vaag: de bovenste twee procent van de bevolking of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je zeker dat jij de test hebt gemaakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder te twijfelen aan jou IQ, online testen zijn niet helemaal betrouwbaar. Het is echter wel een indicatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kennis van mij scoorde ook zo hoog bij die test.
Ik geloof er niks van!!
Iedereen is ineens superintelligent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja jongens, ik heb echt de test gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer hem anders zelf, ik vond hem niet zo moeilijk. Gewoon op de site van mensa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb hem net ook gemaakt, zit ook in hoogst 2 percentiel, nou doe ik wel VWO, maar hoogste 2% lijkt me erg overdreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mic747 ja dat gevoel heb ik ook, ik heb al een aantal IQ-testen van BNN gemaakt en daarbij scoorde ik nooit extreem hoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mensa wil graag nieuwe leden hebben?
dit soort online testen test voornamelijk hoe goed je bent in het maken van dit soort online testen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De test ook gedaan, ook (waarschijnlijk...) boven de 98 ...
Boek nu een echte test voor €42,50
Correctie op mijn vorige reactie: het gaat ze niet om leden, maar om geld. Dat had ik niet achter mensa gezocht, ik dacht dat het een serieus instituut was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok test lijkt dus onzin. Ik vroeg me ook al af hoe ze intelligentie alleen aan ruimtelijk inzicht konden koppelen, als je daar goed in bent slaag je hier makkelijk voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb net overal de letter ''D'' ingevuld en random cijfers. Het resultaat: Jouw intelligentie is goed. (maar niet goed genoeg voor mensa blablabla). De lat ligt dus niet erg hoog bij hen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfde test gedaan als @Pesu, 'hoog maar niet hoog genoeg' met willekeurige antwoorden...
Dus niet iedereen mag 42,50 betalen voor de vervolgtest...
Ik denk dat hun percentiel slaat op het aantal mensen dat de test serieus invullen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb139 ,heb geen enkele diploma en je moet ook niet vragen hoe je bv iets uitrekend maar ik heb asprege. als ik die test doe kom ik ook hoog dus ik denk dat het niet heel veel zegt.je kunt je ook laten testen bij een psyg.die doed ook testen met algemene kennis en krijg je een beter beeld vind ik.laat ook EQ testen!
Amadea
12 jaar geleden
Als jouw intelligentie werkelijk zo hoog was hoefde je deze vraag niet te stellen. Want dan zou je wel begrijpen wat ermee bedoeld wordt!
Amadea
12 jaar geleden
Hoezo zou je alleen een aardige opmerking mogen maken? Oh wat geweldig dat jij zo intelligent bent, slijm slijm....
Amadea
12 jaar geleden
Helemaal niet. Jij beweert dat wat ik stel onaardig is. Waarom? Heb je zelf misschien zo'n dag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea wat een zure. Ik probeer hier helemaal niet op te scheppen of iets dergelijks, ik stel simpelweg een vraag omdat de formulering van Mensa ronduit vaag was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar zou het anders van moeten zijn? Is dit een verkapte "kijk mij slim zijn"?

Het beste antwoord

Het antwoord op je vraag is hierboven al gegeven. Al gaan beide antwoordgevers uit van jouw intelligentie op 98 percentiel. Maar jij zegt zelf: boven het 98e percentiel.

Ik wil hier nog het volgende bij aantekenen. Mijn dochter en ik hebben beiden de internettest van Mensa gedaan. Ik viel er net onder en mijn dochter er net boven. Zij heeft ook nog de uitgebreidere test van Mensa gedaan en ze haalde het net niet.
Toch blijken wij beiden (na een uitgebreidere IQ test) toch een IQ te hebben dat veel hoger ligt dan de ondergrens die Mensa hanteert.
Het geeft naar mijn mening aan, dat de testen van Mensa niet waterdicht zijn en wie weet zelfs te kort schieten.
Overigens is het "meten" van IQ an sich al arbitrair. Ook in de wetenschappelijke wereld. Niemand weet precies hoe het zou moeten worden uitgevoerd en er zijn op dit moment diverse methoden in gebruik, die vaak weinig met elkaar gemeen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt lid worden van Mensa als je hebt aangetoond dat je op een gestandaardiseerde intelligentietest een score hebt behaald gelijk aan of boven het 98ste percentiel. Dat wil zeggen: een betrouwbare intelligentietest laat zien dat je tot de meest intelligente twee procent van de bevolking behoort. Er is geen andere mogelijkheid om voor het lidmaatschap in aanmerking te komen.

dus de bovenste 2% v/d bevolking qua intelligentie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een percentiel van 98 betekent niet dat je bij de 2 procent intelligentste hoort. Het betekent dat 2% van de mensen een hogere score (lees intelligentie) heeft. Jij hoort dus bij de hoogste 3%.

't is maar een detail
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klopt dus niet. zie mijn bron, misschien wel dat het 2.0000000000000000000001% is, maar zeker geen 3.
Zo'n score betekent dat 98% van de bevolking een lagere score behaalt dan jij, oftewel dat je behoort tot de intelligentste 2% van de bevolking. Dat is in de meeste definities de definitie van hoogbegaafdheid.

Dat is zo ALS je zo'n score zou halen op een uitgebreide en gestandaardiseerde IQ-test, afgenomen door een professioneel werkend psycholoog, psychologisch assistent of een andere gekwalificeerde professional, en daar kan bij een online-test simpelweg geen sprake van zijn.

Mensa heeft sinds jaar en dag een thuistest van 33 vragen, die trouwens over de jaren heen nooit is aangepast (geen idee waarom, maar de antwoorden op de thuistest circuleren ook al online inmiddels) en ook op de site staat duidelijk vermeld dat de uitslag op de test slechts een indicatie geeft van of je tijdens een testzitting een score van op of boven het 98e percentiel zou halen. Zo'n score is nodig om lid te kunnen worden van de vereniging.

Waarom ze dus een percentielscore geven bij de thuistest is mij een raadsel: bij het starten van de test geven ze aan dat er geen IQ- of percentielscore te hangen is aan die test, maar aan het einde geven ze (blijkbaar, op te maken uit jouw vraag) tóch een percentielscore. Da's op z'n minst een beetje raar.

Maar wat de thuistest dus doet, is een grove indicatie geven van of je een kans maakt om tijdens zo'n testdag bij Mensa hoog genoeg te scoren om lid te kunnen worden. Ze willen natuurlijk zoveel mogelijk mensen die ook maar enigszins intelligent zijn die test laten maken, dus er zijn echt heel veel mensen die naar aanleiding van de thuistest worden uitgenodigd voor een testzitting, en die vervolgens een vrij veel voorkomende, bovengemiddelde score halen, die verder geen hoogbegaafdheid indiceert.

Overigens is de betekenis van alle IQ-testen nogal relatief, en zijn ook de definities die gehanteerd worden voor hoogbegaafdheid, vrij divers. Het is maar zelden echt noodzakelijk om een min of meer betrouwbare indicatie van iemands IQ te hebben, en voor de rest is hoe je functioneert in school, studie, beroep en sociale netwerken veel belangrijker dan wat je scoort op zo'n test.