Wat zijn de lichamelijke kenmerken van autisme precies?

Ik ken veel mensen die autistisch zijn. Ik kan aan het gezicht van mensen vaak zien of ze autistisch zijn. Als ik dan iemand zie die ik ken en ik denk dat ze autisme hebben en ik vraag het is dat ook altijd zo.
Maar hoeveel en welke lichamelijke kenmerken zijn het precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
48.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
Er zijn geen lichamelijke kenmerken, wat je beschrijft is houding, gezichtsuitdrukking en uitstraling.
Ritsuka
12 jaar geleden
Zoals ik al zei, je herkent gedrag, niet een lichamelijk kenmerk zoals bijvoorbeeld bij iemand met down.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met je eens Ritsuka; als je bekend bent met wat autisme is, dan herken je het meestal wel. Maar meer vanuit gedrag en soms de blik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is Matteo de enige die antwoord kan geven op de gestelde vraag ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad een combi van houding, gedrag, manier van kijken. Ze stralen bij wijze van spreken uit dat ze de wereld buitensluiten. Veel auti's hebben ook een typisch loopje. En als je veel met autistische mensen omgaat, ontwikkel je daar soms een soort 'autiradar' voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) "autiradar", leuk!
jodyenboyke
12 jaar geleden
Stippel: geweldige rake uitdrukking!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik liep bijvoorbeeld gisteren stage op een basisschool met een zwaar autistische jongen, ik vroeg aan de docent of hij autistisch was, en toen zei de docent dat ik het goed gezien had, daarom de vraag.
Het gaat vooral om de blik. Het kan ook natuurlijk zijn dat ze geen lichamelijke kenmerken hebben maar dat ze door hun autisme daar niet op letten, ik zeg maar wat. Ik heb wel vaak gezien dat de positie van de ogen en de oren anders lijkt, alsof de ogen een beetje hoog staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aan mij zien ze niets (wat soms erg spijtig is want dan zou men er rekening meer kunnen houden) denk wel dat er idd een auti radar kan zijn, net zoals bv de ene homo direct aan iemand kan zien of het ook een homo is of niet. zo herken ik zelf ook andere auti's, maar ook adhd-ers en add- ers (al zitten hier soms hele duidelijke overlappingen tussen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor authisme heb je het hier over je hebt heel veel verschillende vormen van authisme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het ook zien. Maar hoe is moeilijk uit te leggen. Ook ''lichte'' autisten pik ik er zo uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook. Ik weet natuurlijk niet of ik ze er allemaal tussenuit pik, maar over het algemeen heb ik een hele hoge score.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog nooit zoveel onzin gelezen op GV als nu bij deze antwoorden. Heb maar twee goede antwoorden gezien, die van mendelson en helewoud, de rest is de grootste onzin die er bestaat. Er zijn geen lichamelijke aanwijzingen, ze mankeren niets lichamelijk gezien, het is hun gedrag (houding etc.) die het autisme verraden. Het autiradar van stippel is niets meer of minder dan het herkennen van de gedragingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je m.i. dus duidelijk niet alle antwoorden goed gelezen Theodbn. Vele mensen met een "milde" vorm van autisme hebben trouwens weldegelijk lichamelijke problemen in de grove danwel de fijne motoriek, zie onderstaand bij punt 1.
http://www.pasnederland.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=165&catid=70&Itemid=139 Dan kan je natuurlijk discussiëren, of dit een lichamelijk kenmerk is of behoort bij het gedrag.
Daarnaast, net zoals bij alles: problemen in de motoriek geldt zeker niet voor iedereen met autisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die ik van mijn dochter ken is dat je echt moet zoergen dat ze je aankijkt als jetegen haar praat, eem autist ontwijkt je ogen meestal, kijkt de andere kant op... Vaak ook een grove motoriek. een soort van lege blik in de ogen, t is niet de juiste benaming, maar in hun ogen zie je vaak al hoe het zit. das het lichamelijke voor zover ik dat ervaar. het geestelijke gaat veel verder...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven reeds vermeld: er zijn géén lichamelijke kenmerken aan mensen met autisme, geloof zeker niet de onzin van lange oren of zo, mensen met autismespectrumstoornissen kunnen alle kleuren, alle vormen en maten hebben.
Het probleem zit hem in het verwerken van prikkels in de hersenen, en als je uiterlijk al wat ziet zal het inderdaad eventuele houterigheid zijn of geen of ongepast oogcontact. Autisme komt wel voor in combiantie met sommige andere handicaps die mogelijk wel fysieke kenmerken hebben. Het is ook niet zo dat alle mensen met autisme stil en teruggetrokken zijn, je hebt juist mensen die heel actief communicatie aangaan, maar op een ietwat bizarre manier, dat is het type 'active but odd'. Bij mensen met autisme en een normale begaafdheid zie je meestal niet meteen dat ze autisme hebben, ze zijn over het algemeen heel goed geworden in het camoufleren van hun anders zijn. Je kan het vaak wel merken na een poosje in het contact. Maar lichamelijke kenmerken dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk dat elk mens die van dichtbij autisme kent hier een radar of voelsprieten voor heeft ontwikkeld. zo herken ik ook auti's, adhd-ers, HSP ers. het overlapt elkaar. wat betreft het houterige bewegen en ASS: dit komt vaker voor en het KAN een kenmerk zijn. als ik naar mezelf kijk ben ik een ASS met hyperflexiteit (soepele gewrichten dus erg lenig)
zowel het houterige bewegen als het soepele bewegen zijn dit beslist geen kenmerken waar je autisme aan kan herkennen. het is een heel breed totaalplaatje, en dan heb je niets aan wat mogelijke lichamelijke kenmerken die mogelijk kunnen horen bij een vorm van autisme.

Antwoorden (9)

Autisme is een geestelijke aandoening die zich soms uit in lichamelijke kenmerken. Omdat je oorzaak en gevolg omdraait is het onmogelijk dat aan te geven omdat misschien wel 99% van de autisten er "normaal" uitziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enigzins afwezig lijkende personen, wat dromerig , maken bijna nooit oogcontact, kijken langs of over je heen.
Zijn stille mensen, beginnen zelf bijna nooit een gesprek.
Hebben vaak een enigzins starre blik.
Dit zijn mijn eigen ervaringen, best mogelijk dat er andere kenmerken zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Maar dat is geen lichamelijk kenmerk, maar uitstraling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het geheel met Eddy eens. Ik voeg er nog aan toe: bewegingen zijn soms houterig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het langs je heen kijken en een starre blik hebben vind ik wel een lichamelijk kenmerk.
Maar ik begrijp je opmerking wel hoor.
Het probleem zit enigzins in de vraag zelf.
Want het probleem zit in hun hersenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En bij een blik diep in je ogen, recht in je ziel bij wijze van spreken? Want dat kan óók!
Ik ken ook mensen met autisme, die ontzettend druk en juist heel aanrakerig zijn.
Er is gewoon niet een eenduidig antwoord op te geven denk ik.
jodyenboyke
12 jaar geleden
Wendy: mijn zoon was zo'n tien dagen en ik zat tegen 'm te praten en de verpleegster in het ziekenhuis schrok er gewoon van: ze zei het letterlijk, hij kijkt in je ziel.
Ach, je hebt gewoon gelijk geen eenduidig antwoord, wel herkenning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken dat dus ook van mijn zoon Jodyenboyke! Als heel kleintje al inderdaad en nu, met 17 jaar ruim, nog steeds!! En dan kan hij ook heeeeeele rake dingen zeggen. In ieder geval naar mij toe kan hij zeer veel empathie en inlevingsvermogen hebben! Práchtig vind ik dat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja helemaal herkenbaar jodyenboyke en Wendy.
Het is een zeer vreemde gewaarwording en heel intens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Ed: zeer intens: zoooooo mooi!
jodyenboyke
12 jaar geleden
Mooi hé de herkenning van deze kinderen met een plusje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Haydy: mijn zoon heeft autisme en is niet hoogbegaafd. Autisten kunnen dom zijn, net zoals mensen zonder autisme. Ze kunnen ook heel wijs zijn, net als mensen zonder autisme. Mijn zoon doet momenteel de Havo en kan op bepaalde punten heel goed leren, op andere punten heeft hij moeite en hulp nodig.
Als je bedenkt, dat Einstein bijvoorbeeld naar alle waarschijnlijkheid autistisch is geweest, dan kan je je misschien voorstelen, dat er autisten zijn, die het ver brengen in de maatschappij (wat je daar dan ook onder mag verstaan). Maar er zijn er ook, waarbij dat niet zal lukken. Ook weer net als bij mensen zonder autisme.
Ritsuka
12 jaar geleden
Een autist kan heel slim zijn, of een verminderde intelligentiehebben, net als de rest van de bevolking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Ritsuka, ik had er "ietsje" meer woorden voor nodig ;-)))
jodyenboyke
12 jaar geleden
Mijn zoon heeft ASS (pdd-nos) en kenmerken van ADHD en NLD en een lage IQ score. Maar dat komt doordat hij grote problemen heeft met informatieverwerking. Als het " kwartje" gevallen is, dan blijft het beter hangen dan mensen met een normaal IQ. Op sommige gebieden functioneert hij op hoogbegaafd niveau. Kortom zijn problematiek zit zijn intelligentie-niveau in de weg. Net zoals bij vele hoogbegaafden mensen met autisme. De IQ score zegt mij dus niet zoveel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aan mij zien mensen niets, dom ben ik niet (het lijkt enkel zo) ;-) en houterig? hahaha nee dat gaat niet lukken met die elastieken gewrichten van me. geen enkele auti is hetzelfde, laat staan dat ze te herkennen zijn aan welke kenmerken van ook.
Dat is niet precies aan te geven, omdat elke vorm van een ASS aandoening andere kenmerken heeft.
Vaak is er aan de persoon zelf niets te zien, uiterlijk ziet die er gewoon uit net als ieder ander.
Sommigen hebben altijd een starre uitdrukking in hun ogen en/of gezicht.
sommigen zijn traag in hun bewegingen, komen slungelig over en ongeïnteresseerd in hun omgeving.
Sommigen hebben tics in hun gezicht of hele lichaam,
Sommigen 'fladderen' of strekken met een ruk ineens hun armen. Sommigen blijven praten, springen van hot naar her, blijven over hetzelfde doorgaan ongeacht of je luistert of niet, weer anderen praten op één toon, heel montoon dus. Velen zitten ook constant te schommelen, heen en weer te gaan, Zo zijn er zoveel stereotiepe gedragingen waarvan niets echt altijd bij een ASS stoornis aanwezig is, maar vaak wel een vorm ervan. Ja, het is wel vaak te zien, aan het uiterlijk al. Ze zien er niet altijd perfect geknipt en gekleed uit. Ze kunnen wel vlot gekleed worden, maar zelf kan het ze niet zoveel schelen of ze trendy zijn. Ze weten vaak zelf wel wat ze willen en daar is geen speld tussen te krijgen. Als zij hun haar niet geknipt willen hebben, geen moderne heupjeans of weet ik wat op dat moment trendy topic is, doen ze die gewoon niet aan. Zelf gaan ze niet graag zelf de stad in om kleren te kopen ofzo. Dit is zo oninteressant voor hen.
Maar hé, dit is niet in alle gevallen zo hoor. Ik heb het dus over -meestal- komt dus wel vaak veel voor.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij zijn erg blij met de online kledingwinkels ;)
amc
12 jaar geleden
Wij ook!! (^0^)
Een kenmerk is dat de oren wat laag staan ten opzichte van de ogen. Ik dacht ook wat hangende mondhoeken en onderlip.
Dat is wat ik me herinner van een oude scientific american ook bepaalde hersenregios vertonen een abnormale opbouw.
Googelen levert ook weer wat karakteristieken op, zie bron. Het viel me op dat in dat onderzoek de hoogte van het oor niet is meegenomen. De gevonden kenmerken hangen dus vanaf wat je meet. Autisme wordt gezien als een embryonale ontwikkelingsstoornis en die stoornis uit zich over het gehele hoofd en mogelijk ook het lichaam. Een ander voorbeeld van zo een stoornis is het foetaal alcohol syndroom met het ontbreken van het spleetje onder je neus als gevolg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Specifieke lichamelijke kenmerken, die dus de meeste mensen met een "milde" vorm van autisme zouden hebben, die zijn er niet.

Waarschijnlijk is wat je ziet "iets" aan de ogen. Een kenmerk van autisme is de naar binnen gerichte blik, ook wel "lege" blik genoemd. Maar die blik is er niet altijd, vaak alleen als de persoon naar binnen is gericht/in zichzelf zit en ook weer niet bij iedereen.
Sommige mensen met autisme lopen wat "houterig" en/of kunnen niet goed rennen bijvoorbeeld.
Sommigen gebruiken opeens veel of stereotype gebaren, of maken geluiden.
Dat zijn alleen geen uiterlijke kenmerken, maar is meer gedragbepaald: vooral bij onrust/stress/frustratie kan dat voorkomen en dus ook niet bij iedereen.

Er zijn ook vele mensen met autisme, waar je absoluut niets aan ziet, of pas na wat langere tijd, zoals bijvoorbeeld bij mijn zoon (Asperger syndroom).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn inderdaad 2 totaal verschillende vormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het onderscheid tussen klassiek autisme, pdd-nos, asperger, kernautisme en de hele reutemeteut wordt afgeschaft in de nieuwe DSMV. Het gaat allemaal 'Autisme spectrum stoornis' heten. De vorm van autisme waarbij het kind/de volwassene helemaal niet in staat is om contact met de buitenwereld te maken, wordt tegenwoordig steeds vaker beschouwd als autisme in combinatie met een zware verstandelijke handicap. Geen idee of dat terecht is. Als je kijkt naar de diagnose in het buitenland, zul je zien dat pdd-nos in Nederland erg 'populair' is, terwijl Asperger b.v. in Duitsland en in de VS erg populair is. De Fransen maken er helemaal een potje van: die geloven nog steeds in de ijskastmoeders. Dus ook in autismediagnoses heb je mode en landsgrenzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondanks alles wordt er veel onderzoek gedaan en komt men steeds meer te weten.
Dat vind ik zeer positief, hoewel ik het ook verbazingwekkend vind, dat alle vormen nu onder 1 noemer gaan vallen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lastige is, dat het in principe allemaal gedragsbeschrijvingen zijn en geen duidelijke 'ziektebeelden'. Heel veel psychiatrische aandoeningen lopen min of meer in elkaar over. Mijn zoon heeft bijvoorbeeld de diagnose Asperger gekregen omdat hij rand-hoogbegaafd is, niet omdat hij typische Asperger-fieps heeft. Wat dat betreft past hij veel beter in de PDD-NOS-groep. Het ligt er ook maar net aan welke psychiater je treft, denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang jij maar weet hoe je hem het beste kunt begeleiden. En dat leer je toch het beste door de ervaring, niet door welke vorm van autisme. Dat geldt voor alle ouders natuurlijk, maar misschien voor ouders met een kind met autisme nog ietsje meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Krol, dat schrijft Stippel ook enige reacties hierboven. Op dit moment is dat bij mijn weten nog niet zo, en de diagnoses waar we het hier over hebben zijn de gegeven diagnoses in het verleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL :excuses aanvaard ;-)))))))))))))))
Autisme heeft geen lichamelijk kenmerken, anders zou de diagnose heel gemakkelijk te stellen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedereen die zich elke 10 seconden voor het hoofd slaat is autistisch...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mendelson: LOL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jezelf voor je hoofd slaan.... hmmm... heb gezocht op het net maar zie het niet in het rijtje kenmerken staan van autisme VF misschien zou het ook spasme kunnen zijn? of een vorm van automutilatie/jezelf pijnigen? of een uiting van heftige frustratie? (met welke oorzaak dan ook) iemand die zichtzelf elke tien seconden voor zijn hoofd slaat (of nog vaker, of minder vaak) is hierdoor nog zeker niet per definitie een autist. er komt toch wel wat meer bij kijken wil men met zekerheid iemand onder deze 'noemer' scharen. ik heb een milde vorm, maar sla mezelf zelfs niet zachtjes voor mijn hoofd :-p ken wel autisten die als het kan elke 10 seconden iemand anders voor het hoofd wil slaan.
en ken een autist (echt pittige variant) die nooit iemand pijn zal doen. (dat is meer een hanggeranium die altijd wil knuffelen en zelfs nog geen vlieg pijn kan doen, is met alles en iedereen begaan) dus tja... wat zeggen al die kenmerken dan nog over 'wel of geen' autisme?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal niets eucalypje, maar dat hoeven wij elkaar niet te vertellen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Medelson gelukkig maar, als ik voor mezelf praat heb ik genoeg kenmerken ;-) @ Krol
dat #kan# idd één van de kenmerken zijn, maar ook hoofdbonken maakt geen auti, want ook niet autisten kunnen met hun hoofd bonken. het lijkt me eerder een kenmerk van Jactatio capitis. (dit is niet de naam van een persoon met een ASS) ;-)
Ik las gisteren ergens, dat aan de luchtpijpen het autisme is te zien. Die vertakken zich anders, regelmatiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bronchiën bedoel je? Ik ben wel benieuwd waar je dat las, of is het een grapje? Snap ik niet, ik ben een tikje auti ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is geen grapje. Bedoel je trouwens dat je als 'beetje auti' moeite met grapjes hebt?
Ik maak ze niet op GV. Wel in het echt, maar dan kun je de grap aan mijn gezicht zien. In wat ik las kwam voor:"Van stoornis tot karaktertrek". Maar als je daarop googlet, zie je alleen een diapresentatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het aprilnummer van Psychologie Magazine staat een heel artikel over autisme. Zou ik het daar hebben gelezen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat vaag je ons?
ik heb géén idee of je het daar gelezen kan hebben. (sorry, neem dingen nog weleens letterlijk door een bepaalde reden) ;-)))
Er wordt al eeuwen gezocht naar lichamelijke kenmerken van intelligente (of domme) mensen, homo's, criminelen, leugenaars, hart- en andere patiënten, ariërs (of joden) enzovoorts enzovoorts.

Op de een of andere manier lijkt het maar niet te lukken om eenduidige kenmerken van wat voor 'afwijkingen' dan ook te vinden.

Er zijn ook geen precies te omschrijven kenmerken van autisten. Ten eerste omdat er heel veel verschillende soorten van autisme zijn in even zoveel verschillende niveaus. Ten tweede omdat autisme een geestelijke 'afwijking' is, die zich niet noodzakelijk in lichamelijke eigenschappen of gedrag hoeft te uiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er valt veel af te leiden uit gezichten dus ik sluit niet uit dat je aanleg hebt in het herkennen van dit type figuur (waar ik zelf ook in te categoriseren val). Wat ik zelf als lichamelijk kenmerk ervaar is dat ik niet goed tegen aanrakingen kan.

Dat afleiden zoals je beschreef staat ook bekend onder de term frenologie en is een grondslag geweest voor veel ellende, dus blijf ten allen tijde kritisch (ook op je eigen veronderstellingen) omdat men geneigd is tot generaliseren op basis van onzin.