Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe komt het dat zodra je begint met typen, eerst vaak letters omgekeerd typt? (zie uitleg en voorbeeld)

Dit komt vooral voor na rust zoals in de vroege ochtend, of na een pauze, kort dutje, ander 'handwerk in huis' enz.

een=ene, hier=hire ,andere = nadere, voor=voro en ga zo maar door...
Zodra (beetje als ook met sporten en dan heet het 'je inlopen' bij de warming-up van dan de spieren) iets langer bezig zie je minder van dit soort foutjes.

Zal vast wel ergens via de hersenen aangestuurd worden, maar welk deel en is het ook via oefenen of andere trucs te voorkomen/verbeteren?
ps, had hier ook al gekeken: http://www.goeievraag.nl/vraag/soort-typefouten.26271

In mijn geval : type met AFWISSELEND aantal vingers en verwissel ook vaak het keybord...

Maar is nu 2 alweer jaar geleden en met nu veel nieuwe mensen erbij op GV, toename mensen die veel meer nu met PC /laptop doen, andere inzichten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb het schrijvend nooit, maar typend is het vaak suas, ene, doro, psring, tsil, enzovoorts. Ik noem het scheeltyp en wijt het aan het asynchroon lopen van het woordbeeld in mijn hoofd en dat wat mijn vingers doen. Bij mij treedt het vooral op als ik moe begin te worden, volgens mij omdat het automatisme dan wat begint te haperen - misschien hetzelfde effect als bij jou na een pauze? Omdat het bij jou in het begin is, helpt mijn truc (stoppen) dan zéker niet ;-) Misschien eerst een rijtje 'haperwoorden' typen voor je aan het echte typewerk begint, zoals je zelf al zegt: een warming up, voor je brein in dit geval.

Ik heb het altijd al gehad, hoewel op een oude mechanische typemachine beduidend minder, maar zolang ik op toetsenborden loop te rammen, is dat ongeveer een kénmerk van hetgene ik geschreven heb. Vooral ene en gene ondergaan dit lot. Overigens maakt het gene drol uit of dat 's morgens is of 's avonds, of ik moe ben of fris, net gegeten heb of niet, alle moemnten van de dag komt dit euvel voor. Ik vermoed - of weet eigenlijk wel bijna zeker- dat dit te maken heeft met het tempo waarin ik typ (ongeveer 400 aanslagen per minuut, met acht-en-een-halve vinger halfblind). Dat, in combinatie met de extreme gevoeligheid van de toetsen, maken dat de toets die ik voor mij ngevoel het eerste aansla, toch pas als tweede verschijnt, omdat (met name bij de e, vaak in combinatie met de n en de spatiebalk) de ene letter net effe makkelijker binnen mijn bereik van mijn voorkeurshand (links) ligt en daardoor toch een fractie van een tiende van een seconde eerder ingedrukt wordt dan eigenlijk mijn bedoeling is. Dat mijn hoofd denkt dat het goed was, maar mijn spieren blijkbaar net effe trager reageren. Het gaat echt om hele kleine stukjes van seconden. Je doet Zo snel twee keer een E en een N voor het woordje EEN bijvoorbeeld, dat als je lekker in een stevig ritme zit te tikken, je totaal niet merkt dat die N net effe te vroeg komt. Of dat je bij ANDERE de N net effe een milliseconde eerder hebt 'gevonden / geraakt' dan de A en je NADERE hebt getypt. Je kunt het voorkomen door beduidend langzamer te typen dan je gewend bent, maar of je daar dan per saldo veel mee opschiet ? Als ik ze zie , verbeter ik ze achteraf, maar even zo vaak zie ik ze niet. Dit stuk heb ik bewsut niks meer in veranderd, en zo snel mogelijk getypt, dus ik garandeer je dat er minimaal een paar foutjes inzitten van het type waar je op doelt. * edit : zie, minstens 5

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100