Hoeveel verschillende soorten van Automulitatie zijn er?

moet een presentatie houden voor Godsdienst over Automulitatie, nu vraag ik mij af, hoeveel soorten hiervan zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
12.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Automutilatie is niets anders dan zelfverminking/beschadiging. Er zijn dus oneindig veel soorten te bedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat snapte ik, maar ik zocht eigenlijk een lijstje met de "vaakst voorkomende" bij de presentatie moet ik gewoon voorbeelden geven, het liefst zoveel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor Godsdienst? Wat heeft Godsdienst met automulatie te maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Godsdienst/Levensbeschouwing.

Het beste antwoord

Heftig onderwerp hoor.Er zijn diverse manieren van automutilatie )
Ik zou het zelf niet kunnen omdat het mijzelf (en ook een vrienden van mij aangaat)
1 ding zie ik er trouwen niet bij staan:uithongeren.
Volgens de psych die mij behandeld ook een manier om jezelf te straffen/automutileren.
Je brengt je lichaam ook zo schade toe
Ik heb zelf ook gekrast en gesneden in mijn lichaam en de roes waarin ik dan raak is vergelijkbaar met het gevoel dat ik krijg als ik niet eet.
Ik ben wel al een tijdje onder behandeling en krijg sinds gisteren weer nieuwe medicatie om deze dwangmatige gevoelens te onderdrukken.
Ik heb Borderline en een eetstoornis(Anorexia)en deze combinatie is moeilijk te behandelen.
Ik heb mezelf ook een tijdje gestompt,met mijn vuisten op armen en benen,tot ik blauwe plekken kreeg,dat moest ik van mezelf als ik dan weer ergens mee faalde.
Ik had in het ziekenhuis een vriend die zichzelf brandde met sigaretten,dat zag er echt vreselijk uit..
Hij vond het ook nodig mijn naam met een mes in z'n eigen lichaam te krassen.Hij is toen overgebracht naar een gesloten afdeling.
Zo als ik al zei:het is iets heftig's en voor mij ook zo moeilijk voor mezelf te begrijpen,ik word heel onrustig ( krijg zelfs hartkloppingen) als ik het gevoel krijg zoiets te moeten doen.
Misschien is het zo wel een beetje duidelijk voor je.
(En uithongeren en jezelf stompen stond nog niet bij de antwoorden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontzettend bedankt voor je diep-rakende antwoord.
ik wens je ontzettend veel sterkte en hoop dat je jezelf weer als een mooi mens gaat zien, iemand die niet gestraft hoeft te worden! nogmaals sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt,ik doe m'n best maar het is elke dag moeilijk,vooral omdat ik nu echt weer achteruit ben gegaan.
Ik heb nu medicatie die mijn emoties afvlakken,heel vreemd voelt dat,maar geeft me nu we rust in mijn hoofd,en ik kan dan beter omgaan met de drang mezelf iets aan te doen.
Automutilatie heeft ook te maken met onverwerkte emoties of soms gewoon iets willen voelen zodat je toch het gevoel krijgt dat je nog bestaat(klinkt vreemd ja,ik weet het)
Het is vaak moeilijk te begrijpen voor een buitenstaander. Succes met je presentatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap wat je bedoelt. ik ken het.. ik het het ook gevoeld, ik heb mijzelf gebeten en ook gesneden voor een tijd, niet "op dat niveau" maar ik ken het gevoel tis best pijnlijk nu het te moeten prestenteren. twekt veel emoties op. ik wil je nogmaals sterkte wensen!

Andere antwoorden (5)

Snijden, krassen, krabben, branden, slaan, haren uit de hoofd trekken, nagels tot het vel afbijten, hoofd tegen de muur bonken, zichzelf schoppen.
Botten breken, giftige of gevaarlijke stoffen eten of drinken.

Het optellen mag je zelf doen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Automutilatie

Er zijn vele sites over dit onderwerp:

http://www.zelfbeschadigingondercontrole.nl/1270/Aanmelden.html?gclid=CPPP2fK_h68CFYODDgodIVxL_g
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontelbaar veel.
Je kunt schade toebrengen aan je huid of aan je ingewanden (zelf-intoxicatie)
Je kunt het direct doen (zelf) of indirect (op oorlogspad).
Je kunt ook dingen laten (zelfzorg, aetsenbezoek).
Heb je wonden dan kun je die laten infecteren.
Je kunt met je blote handen letsel toebrengen of met een voorwerp.
Roekeloos gedrag zou je ook onder automutileren lunnen scharen want daardoor kun je ook jezelf beschadigen. Reken je alleen de keren dat het daadwerkelijk is gelukt of ook de poging.
Er zijn duizenden manieren om te automutileren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roekeloos gedrag rekent men gewoonlijk niet tot automutilatie, voor zover ik weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel als je door roekeloos gedrag jezelf direct in gevaar brengt. Bv door middelen misbruik, onvoorzichtig gevaarlijk sporten (bv off road fietsen), 's nachts op oorlogspad gaat in gevaarlijke buurten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat valt in de categorie "roekeloos gedrag, mogelijk zelfbeschadigend", wat een andere categorie is dan "automutilatie". Zie bijvoorbeeld de DMS-IV-criteria van de borderline-persoonlijkheidsstoornis:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Borderline#DSM-IV
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat weet ik. Roekeloos gedrag staat in de dsm apart vermeldt bij borderline.
In de praktijk echter valt roekeloos gedrag zoals ik het beschrijf echter onder automutilatie.
Roekeloos autorijden, wildshoppen, dat soort, niet.
Een psycholoog die te maken krijgt met een client die dingen doet zoals ik beschrijf rekent dat vaak wel onder automutilatie.
Maar, je hebt helemaal gelijk wb borderline en de dsm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zei ook "voor zover ik weet" hoor. En ik weet echt niet alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook niet!
Maar samen weten we meer dan 1.
Elkaar goed aangevuld dacht ik zo.
:-)
In wezen is er 'slechts' één soort automutilatie..maar er zijn velerlei wijzen om de zelfbeschadiging te realiseren.

Ik wil de talloze mogelijkheden om jezelf te beschadigen niet opnoemen aangezien ik de mensen..vaak meisjes.. die eronder lijden niet op ideeën wil brengen.

Wat je zeker in je presentatie moet opnemen is het feit dat het beslist nooit 'een roep om aandacht 'betreft.

Als dat namelijk wèl het geval zou zijn, zouden vele meisjes die het doen niet zoveel moeite doen om te voorkomen dat anderen hun littekens onder ogen krijgen.

Benadruk ook zeker in je presentatie dat het vrijwel altijd om een uiting van een groot verdriet gaat.

Hopelijk heb je iets aan deze kleine uiteenzetting en zo niet..beschouw het dan maar als belangrijke informatie voor hen die er weinig vanaf weten want er is veel te weinig begrip voor degenen die zichzelf beschadigen.

Het is een 'heel mooi' onderwerp dat je genomen hebt..een onderwerp dat mij zeer aan het hart gaat.

Veel succes met je presentatie!

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ dank je wel, een mooi zegje voor de eerste dia, voor wat het precies inhoudt! super! dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich aardige woorden, maar ze bevatten weinig antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun jij niet lezen dan, Widar? Ik zeg in mijn antwoord dat er ‘slechts’ één soort automutilatie is..en dàt was de vraag. Het overige is mijn toelichting waarin ik aangeef dat ik hen die al genoeg lijden niet op ideeën wil brengen hun lijden te vergroten. En vervolgens mijn tips om een nòg betere presentatie te houden..omdat het onderwerp zo verdrietig en pijnlijk is. Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een beetje antwoord was er wel, daarom zei ik ook "weinig". Misschien zelf leren lezen? :P Wat de rest van je antwoord betreft: dat is gewoon informatie die in een reactie past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was niet 'een beetje antwoord' dat was gewoon hèt antwoord van mij. Hierbij stop ik de discussie. Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ton heeft een zeer goed antwoord gegeven, hij heeft antwoord gegeven op de vraag plus extra toevoeging voor mijn presentatie! gv is niet alleen voor het letterlijk beantwoorden van de vragen, ook voor de hulp buitenom!
dus een extra toevoeging op mijn "bijvoegsel van de vraag" dikke +
In het kader van godsdienst, denk ik gelijk aan Filipijnse en Italiaanse flagellanten op goede vrijdag.
(Italië: Nocera Terinese; Filipijnen: vooral in/rond Manilla.)
Op de Filippijnen zijn mannen die zich laten kruisigen, zie bijvoorbeeld hier: http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/buitenland/%29/components/actueel/rtlnieuws/2010/04_april/02/buitenland/pasen-filipijnen-flagellanten-kruisigen.xml
Tot zeker in de jaren '60 kwam zelfkastijding nog voor in kloosters: http://www.rnw.nl/nederlands/article/zelfkastijding-tot-de-jaren-60-normaal-kloosters
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gv is top dat je gwn voor school dingen kan vragen! dank voor de links! handig voor de geschiednis van autmutilatie
+
ER zijn 4 vormen :
1) jezelf snijden
2 ) je zelf schaafwonden aanbrengen
3)Met je hoofd of ander lichaamsdelen tegen een muur aankloppen .
4) Je wonden op krabben . Dat is de makkelijkste en minst pijnlijke manier maar wel het meest opvallend .