Is het waar dat een ADD'er heel druk is in zijn hoofd?

Bij PDD-NOS heb je vaak dat het veel kenmerken van ADHD of ADD. Ik heb PDD-NOS die op ADD lijkt. Wat ik weleens gehoord heb, is dat een ADD-patiënt eígenlijk heel rustig overkomt, maar dat zijn hoofd helemaal vol zit. Dus is het eigenlijk ADHD in de gedachten. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
21.9K

Het beste antwoord

ADD is het kleine broertje van ADHD, waarin de hyperactiviteit zich hoofdzakelijk in het hoofd afspeelt.
Dit wordt veroorzaakt door een tekort aan dopamine.
De symptomenlijst is lang; een hoofd vol gedachten, gevoelig voor prikkels, snel afgeleid, vergeetachtig, chaotisch, meer behoefte aan slaap enz. enz.
Je zult er vast wel iets van jezelf in herkennen, het is nl. bij iedereen weer anders.

Tussen ADD en ADHD zit weinig tot geen verschil, het overlapt elkaar vaak.
Het enige verschil ;
ADD= veel dagdromen en in eigen gedachten verzinken
ADHD= erg snel efgeleid door situaties van buitenaf.

ADD= Raakt snel door anderen overspoeld,
ADHD= overspoelt anderen.

ADD= vaak op de achtergrond, ADHD= vaak op de voorgrond.

ADD= Wacht tot het laatst, ADHD= reageert direct.
ADHD= moeite met opstarten, ADHD= moeite afgeremd te worden.

ADD= werkt en denkt langzaam. ADHD= raast overal doorheen.

De oorzaak van PDD-NOS is niet duidelijk. Er is een vermoeden dat een stoornis in de ontwikkeling van de hersenen gevolgen heeft voor de verwerking van informatie. Dit is dus geen tekort aan een stof als dopamine en er is dus iets mee te doen om dingen aan te leren. (oefeningen, motoriek, MRT enz) Veel sociale vaardigheden en handelingen zijn aan te leren.
Hyperactiviteit en slechte concentratie hebben veel mensen met PDD-NOS. Daardoor lijkt er een overlap met ADD en ADHD te zijn. Bij PDD-NOS hebben deze problemen met concentratie en hyperactiviteit echter een andere onderliggende oorzaak dan bij ADD en ADHD.

Feit is dat in bijna alle gevallen met ASS elke stoornis in de hersenen drukte in het hoofd veroorzaakt omdat er geen filter zit die de vele gedachten en indrukken uit kan filteren. Hierdoor zijn er constant veel beelden en gedachten in deze hoofden.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je drukt het mooi uit dat de H van ADHD bij iemand met ADD in het hoofd zit. De vraag is dan wel of die drukte van de ADD af komt of vanuit het Autisme spectrum (ASS). Je kunt vanuit dit spectrum die drukte in jouw hoofd hebben omdat je zoveel ziet en te verwerken hebt. Soms speelt hooggevoeligheid ook mee en dan is het nog ingewikkelder.
Ik denk daarom dat jouw vraag met een "ja" kan worden beantwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liever een vol hoofd dan een leeghoofd. ;-)

Ik vind de vergelijking ADHD in het hoofd/gedachte te makkelijk, want dat hyperactieve zit er niet in. Er zijn wel veel gedachtes en vooral met slapen gaan kan dat wat lastig zijn.
(magnesium, in citraat of chelaat vorm, hielp bij mij)

Verder denk ik wel dat er wat variatie in zit.
Zeker als je combinaties hebt. (ik ben ADD-er met een beetje hooggevoeligheid)

Onderstaande website vind ik zeer goed, voor ADD.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ADDer kan ik zeggen JA! het is altijd druk in mijn hoofd.

continu gedachten, overwegingen, nog meer gedachten etc. wordt vaak wakker van het denken.
denk zelf dat het drukke impulsieve snel afgeleide, van de hak op de tak gedoe idd in het hoofd zit bij de ADD er dus dat je het idd zo kan zien.
druk gedoe in het hoofd, maar voor de buitenwereld rustig omdat ze niet weten wat er zich allemaal in de bovenkamer afspeelt.

;-)

achtergrondinfo heb je al via een link gegeven en er staan meer waardevolle antwoorden, dus vandaar mijn ervaring met mijn ADD bekabeling. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb zelf ASS, ADD , HS(P) en nog wat labels die men vaker voor kunnen komen bij deze 'noemers'. ervaar het dagelijks, en geloof me: ik begrijp het ook nog niet helemaal en leer elke keer weer wat bij. kan me indenken dat het 'volgens de boeken' nog lastiger is. denk overigens dat de wetenschap nog een heleboel niet weet hierover, dus helemaal 'up to date' dus er valt nog genoeg te leren :) gelukkig is het boeiende materie. introspectie/zelfreflectie, reflexie, non verbale communicatie en psychologie zijn ook dingen die me dagelijks bezighouden (zowel wat betreft mijn eigen 'bekabeling' als dat van anderen, mag graag het naadje van de kous weten) ;-) succes met je opleiding/carriere
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar HSP (ten minste die ik in mijn hoofd heb: HoogSensitief Persoon), is toch geen stoornis??? Is eerder een eigenschap.
Zelf heb ik ADD en ik heb inderdaad vaak van alles aan m'n hoofd en daardoor kan ik me niet goed concentreren. Toch doe ik wel 2 vwo! Ik heb namelijk medicijnen die ervoor zorgen dat ik mezelf beter op een ding kan richten (als deze zijn uitgewerkt ben ik daarna wel extra druk). Als ik jou was zou ik maar eens naar de huisarts gaan en je verhaal doen.

Mensen vinden mij altijd erg rustig, dan komt door die medicijnen, maar mijn ouders en zusje weten wel beter ;)

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat rustige komt niet helemaal door de medicijnen, maar eigenlijk MEDE door hen. Zoals al eerder gezegd; van buiten leeg van binnen vol!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat klopt.

En om in te gaan op je verdere info:
Martine Delfos stelt als onderscheidend criterium tussen AD(H)D en ASS voor om te kijken naar de oorzaak van het handelen.
Is dat angstgestuurd, dan hoort het wat haar betreft bij ASS, dus Asperger en PDD/NOS.
Is het handelen alom aanwezig, dan hoort het bij AD(H)D.

Maar het gaat dus allemaal geleidelijk in elkaar over.

Je kan je gedachten tot rust laten komen door te mediteren. Bijvoorbeeld Mindfulness.