Zijn autisten beelddenkers? En zo ja, hebben velen dan niet onterecht het etiketje autisme?

Toegevoegd na 13 uur:
Een onderwijsconsulent die betrokken is bij mijn dochter die etiket "Asperger"heeft, doet onderzoek hiernaar. En ik kwam er zelf, terwijl ik geen autist ben officieel, achter dat ik ook een beelddnker ben. Dus ik vind dit een machtig interessant onderwerp. Want iemand die geen beelddenker is denkt bijvoorbeeld bij het woord "boom"aan het woord boom. Een Beelddenker ziet een boom, met takken en bladeren en een vogeltje erin, hoort de geluiden van de wind die door die boom ruisen etcetcetc.

Je kunt je voorstellen dat dat op een school voor zo iemand enorm vermoeiend kan zijn omdat je sneller vol zit vanwege de grotere hoeveelheid informatie die je brein te verwerken krijgt... Aan de hand hiervan zal ik zo nog een andere vraag stellen die verband houdt met beelddenken in combi met sloddervos zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
7.4K
Kimath
12 jaar geleden
de diagnose autisme word niet bepaald door 1 ding, maar door een hele reeks punten waar naar gekeken word. Iemand kan een beelddenker zijn en autist, en geen beelddenker en geen autist, iedere persoon is uniek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook een beelddenker, maar geen autist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GV! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thnx :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denken de meeste mensen dan in eerste instantie bij "boom" aan het woord? Bedoel je bij het horen ervan?
Altijd gedacht dat het heel "normaal" was om bij het horen van zo'n woord ook het "plaatje" voor je te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
krol: je vult in :) En er is nooit beelddenken in verband gebracht met autisme bij haar. Ja marjolein, dat dacht ik dus ook, maar blijkbaar zijn er meerdere varianten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn alle beelddenkers autisten, en zo ja hebben velen dan onterecht het etiketje autisme? Zo kun je de vraag ook stellen. Autisme is natuurlijk een veel breder spectrum dan beelddenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw aanname is dat beelddenken bestaat: bij mijn weten is dit nooit wetenschappelijk aangetoond. Autisme daarentegen wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet mijn hele leven al dat ik beelddenk, heb altijd gedacht dat iedereen dit had en vind het ook altijd heel gewoon. Daarom heb ik ook een levendige fantasie. Mijn beide kids hebben het ook. Ik ben er nog maar net achter via GV dat niet iedereen het heeft en dat het speciaal is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hey forall! goeie vraag. heb een hele tijd geleden aan je gevraagd of je beelddenker was, misschien kan je het nog herinneren? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij passen we allemaal in eender welk hokje en past elk stempeltje geheel of gedeeltelijk bij elk van ons. Bij de ene valt een bepaald kenmerk (zoals autisme) gedurende een periode duidelijker op dan bij de andere, doch vroeg of laat dienen ook specialisten hun diagnoses te herzien. Zij huisvesten immers zelf ook het soort fenomenen die ze enkel bij anderen menen te ontdekken? Met andere woorden, iedereen vertoont vroeg of laat herkenbare kenmerken van autisme en iedereen krijgt vroeg of laat, in één of andere situatie te maken met beelddenken. Zoals ik het ervaar dienen we ons gewoon niet eenzijdig zo'n hokjes-fenomeen-stempel te laten opplakken en er van uit durven gaan dat zelfs de meest hardnekkige hokjes-fenomenen verdwijnen als we er minder aandacht aan besteden. Hetgeen jij daar beschrijft ivm die boom met takken, vogeltje en geluiden blijkt volgens experts ook een typisch kenmerk voor ADHD-ers te zijn en wellicht zijn er nog heel wat hokjes-fenomenen waar deze eigenschap en/of visuele gave bij past. Trouwens, hetgeen de ene een beperking noemt, ervaart de andere als een gave.
Dus ik zou zeggen... wees gewoon blij met de gaven die je hebt (en van de gaven die jouw kind heeft) maak er allemaal niet zo'n poespas van of laat er zo geen poespas van maken. Geniet gewoon van de vele wonderen der Schepping die thans aan jou voorbijgaan ;-) Liefs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eh...wonderen de Schepping die thans.....
sorry hoor, wat gaat er nu aan wie voorbij en vanuit welk kader/labeltje lijkt dit zo en is dit gestaafd?
vind het nogal een uitspraak: aan iedereen gaat 'wat' voorbij, soms zelfs Heel Bewust. ''autisme wat gedurende een periode beter bij de ene opvalt dan de bij de andere'': een soort van parttime auti?
(best jammer, want liep de te stabiliseren versie ook al mis)
http://www.goeievraag.nl/vraag/autisme-zichzelf-aanpassen-verbeteren.301415 bij mijn weten is het niet een beperking of een gave, maar een beetje van beiden.
dat Forall er meer over wil weten is juist een goede zaak. wellicht snapt ze haar dochter beter, kan haar beter begeleiden etc.
maar om nou te zeggen 'maar er niet allemaal zo'n 'poespas' van of laat dit er niet van maken.....' vind ik persoonlijk heel ver gaan. typ bij google de woordjes 'beelddenken' en 'leerproblemen' eens in. wellicht dat je het vanuit een ander invalshoek kan bekijken dan de 'jubel/genietmodus' en wel degelijk in kan zien dat het een probleem kan zijn wat niet weg te wuiven is door de personen die Echt weten wat beelddenken voor Gave is die mee moeten hobbelen met het Normale (wat het ook mag zijn) en het Gemiddelde. veel Wijsheid en Kennis toegewenst, het Leven zit vol Mooie Lessen. (het gaat wat verder dan denken in plaatjes dus) http://nl.wikipedia.org/wiki/Beelddenken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@GerdaMarie: wat bedoel je met deze zin: "Met andere woorden, iedereen vertoont vroeg of laat herkenbare kenmerken van autisme...."?
Forall heeft het m.i. over gediagnosticeerd autisme, niet over mensen, die kenmerken van autisme hebben?
Die enorme hoeveelheid kenmerken zijn op (vrijwel???) ieder mens in meer of mindere mate van toepassing: het gaat om de hoeveelheid en de diepte van vele van die kenmerken in 1 persoon, die een psychiater iemand wel of geen diagnose ASS doet geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wendy omdat de reactie van GM tot nu toe (weer?) uitblijft denk ik het volgende uit haar tekst te halen w.b. de diagnose. autisme is een tijdelijk iets waar je last van kan hebben. een officiele diagnose krijg je als je wat kenmerken vertoont van autisme welk elk ander mens ook heeft.
wellicht dat het niet mogelijk is ook echt vast te lopen op bepaalde punten en handvaten/duidelijkheid te krijgen over het 'label' zodat men er rekening mee kan houden, en men bezig kan met acceptatie, aanvaarding en het toepassen van handvatten. als ik het volgende stukje tekst lees dan zou geen enkele diagnose betrouwbaar of nuttig zijn, maar enkel een label/hokje/stempel van iets wat helemaal niet zo'n beperking hoeft te zijn zolang we er zelf maar mee om weten te gaan (begrip en empathie uit de omgeving komt dan vanzelf, en kan men 'neutraliseren') Bij de ene valt een bepaald kenmerk (zoals autisme) gedurende een periode duidelijker op dan bij de andere (we praten dus niet over structurele kenmerken?)
doch vroeg of laat dienen ook specialisten hun diagnoses te herzien (de reden is mij niet duidelijk, maar wie weet mogen we ook hier nog enige uitleg op krijgen)
Zij huisvesten immers zelf ook het soort fenomenen (???) die ze enkel bij anderen menen te ontdekken?
(men ontdekt dus zelf niet dat er struikelblokken zijn? wie weet laat men het zich wel aanpraten?) GM: mocht ik het verkeerd opvatten hoor ik het graag, en zouden we alsnog antwoorden willen krijgen op onze vragen als dit mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben erg benieuwd naar de visie van GerdaMarie en ik hoop met je, dat ze zal antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yeps, van elk inzicht kan men weer wat leren, en wat uitleg hierbij zou kan het m.i. wat makkelijker kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm... t is nog erg stil: daar gaat een mogelijk leermomentje vanuit een andere invalshoek dan die van mezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mens is van nature een beelddenker.

Antwoorden (5)

autisten zijn (bijna allemaal) beelddenkers. De één meer dan de ander, jij bedoelt waarschijnlijk iemand met een stoornis in het autistisch spectrum.

Je hebt verschillende soorten in het spectrum en soms is een stoornis niet duidelijk wat iets wel of niet is.

iemand met een ASS- stoornis denkt vaak in beelden omdat taal moeilijk is. als je zegt bijvoorbeeld van een high iemand dat ie roze olifantjes ziet dan denkt zo iemand dat het werkelijk om roze olifanten gaat.

iemand met ASS heeft heel veel structuur nodig omdat hij de normale logica niet ziet tussen bijvoorbeeld de bel gaat, je doet niet open en een bekende komt dan maar door de achterdeur. mijn zoon heeft elke dag een dagschema in de vorm van pictogrammen. vanwege de onduidelijkheid van de wereld en de angst die daarbij vrij komt geeft hem dat zekerheid over zijn dag. dat geeft rust.

contact met anderen moeizaam: over het algemeen zijn mensen met ASS geen kudde-dieren. een gezellig praatje over het weer zien ze het nut niet van in of ze weten niet hoe ze iets moeten formuleren. Dit zijn maar een paar symptomen van mensen met ASS. ik kan ze niet allemaal zo uitleggen dan ben ik wel even bezig. bij het linkje bij bron kan je het verder bekijken.

velen hebben sowieso niet onterecht een etiketje. ook al zie jij niks aan iemand je weet niet wat in iemands hoofd omgaat. een persoon met autisme kan heel rustig op een stoel zitten terwijl hij/zij flipt vanbinnen maar niet goed weet hoe dat te uiten.

dit bovenstaande geldt nooit voor alle mensen met ASS, het klopt in z'n algemeenheid. een ieder heeft een eigen karakter en zo'n stoornis is maar een klein onderdeel daarvan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IEDER kind begint als beelddenker. Zodra er taalonderwijs aangeboden wordt schakelt een kind over op taaldenken.
Toch blijft er altijd een aantal een voorkeur houden voor het denken in beelden. Dit worden 'beelddenkers' genoemd.
Door in beelden te denken, heb je snel overzicht, ontdek je verbanden, zie je sneller het geheel en kom je snel tot een oplossing die heel origineel kan zijn.
Het lijkt ook zo alsof veel hoogbegaafden een voorkeur hebben voor het beelddenken. Het taaldenken kan ook samen met het beelddenken aanwezig zijn en diegenen die dat hebben, hebben een enorm pré, Zij kunnen zowel snel, creatief, logisch als ook analytisch denken.
Sommige beelddenkers kunnen niet zo snel overschakelen naar taaldenken en die ervaren problemen in communicatie
en op school of bij studie.
Hebben hoogbegaafde kinderen dit, dan vinden zij zichzelf vaker dom dan slim, omdat het onderwijs nu eenmaal auditief en sequentieel wordt aangeboden en niet visueel en ruimtelijk. Als de leeringang in de hersenen niet auditief/sequentieel is ingesteld, ontgaat bij deze kinderen heel veel van de aangeboden informatie. Dat kan leiden tot achterstanden en dan kan het niet zijn dat je slim bent, maar ben je dus dom. Dit wordt door het kind en de omgeving vaak zo gevoeld en ervaren.Zo ontstaat die misser vaak bij deze kinderen.

Beelddenkers kijken vaak weg van de gesprekspartner,
Beelddenkers hebben vaak moeite met tijd, zowel welke dag/ maand als ook het komen op tijd.
Beelddenkers zijn vaak chaotisch, hebben moeite met structuur...... Veel dingen dus die ook kids/volwassenen hebben met een stoornis in het autistische spectrum.
Ik ben er zelf dan ook van overtuigd dat er veel van deze beelddenkers de verkeerde diagnose zullen hebben gekregen. Te boek staan als ASS persoon en in feite misschien wel hoogbegaafd zijn of gewoon uitgerust met hersenen zonder autistische stoornis, maar kunstzinnig, creatief, fantasierijk zijn waardoor ze erg eenzelvig, individualistisch zijn en dus 'anders dan anderen' overkomen. Vooral tussen hoogbegaafdheid en autistisch syndroom ligt een heel dunne grens en de wetenschap is nog lang niet uitgedokterd op dit gebied.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk, overzichtelijk en logisch!
Dus een Plus ;-)
amc
12 jaar geleden
Thanks! Door jou gewaardeerd wéét ik dat ik goed zit met mijn aanname. (^-^).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow jeeeeeee.....bloosbloos...uh.... nou.... mijn ideeën zijn echt niet "DE waarheid", zo beschouw ik niets, niemand en mezelf al helemaaaaaaal niet.
Maar wel leuk om te lezen en een streling voor mij ego ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij glimt nu zelfs!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt Ed.... maar sommige ego's zijn zooooooooooooo klein, dat een streling goed is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nog even een poetslap over je ego dan :) het ego kan dan wel klein zijn, maar m.i. (in beeldjes) is het inzicht niet bepaald klein ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-)))
amc
12 jaar geleden
eucalypje@ je slaat de spijker op 'z'n kop! (^-^).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het maar niet pijnlijk is :)
ik ben ook een beelddenker, want ik ben erg creatief.
Als ik een tuin moet ontwerpen, zie ik het ontwerp al in beelden, als ik een verhaal schrijf, zie ik het in beelden voor me, als ik met iemand " praat' op G.V. zie ik een beeld voor me van die persoon, ook al heb ik die persoon nooit gezien.
Maar ik ben zeker niet autistisch, tenminste dat ( beeld) denk ik.
Maar zeker zullen velen een totaal verkeerd etiketje om hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig dat heb ik ook Ed haha :-D Ik zie je nu voor je pc zitten ;-) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja echt?
Laptop he, welk merk? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-D denk er maar een mooie rode laptop bij, dan zit ik er kleurrijk bij in jouw gedachte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
expertises: levenswijsheid.
Tistemerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zullen we dan maar een etiketten ruilhandel beginnen ed? + en Liefs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb ik wel een dubbele, welke heb jij dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oooooooooow, er worden zo weer vele reacties verwijderd... Ed: je DOET ut weeheeeer.;-))))))))))))))))))))
Ik ZIE het voor me als beelddenkster: vooruitziende blik.... déja vu....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rrrren juuuhuu rotttt...kunnen alle beelddenkers op hetzelfde vakje gaan staan :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor, het heeft nog steeds ( beetje) met de vraag zelf te maken.
Enne, ikke begon nie ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn er dan zoveel?????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer dan jij kan (beeld)denken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou best wel eens kunnen, vroeger waren ze alleen vreemd, nu heeft het een naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wist tot voor kort niet eens dat het iets aparts was, dacht dat iedereen het had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja inderdaad, zo heb ik hier ook erg veel geleerd, van zaken waar ik het bestaan niet van wist en ook me zelf beter heb leren kennen.
Het klinkt gek, maar het is wel zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het klinkt juist helemaal niet gek, maar beelddenken is toch wel een beetje meer dan enkel dingen visualiseren en creatief zijn :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zouden het moeten kunnen vergelijken, ik zie vrijwel de hele dag een soort van film beelden, bij vrijwel alles waar ik aan denk.
Vaak heel vermoeiend.
Zou een knopje aan moeten zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me, als mede-beelddenker in filmbeelden, af hoe niet-beelddenkers dan denken?
amc
12 jaar geleden
WendyH@ die denken en zien niet wat ze moeten zien.;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)))
Maar ik meen die vraag serieus: hoe werkt het dan bij hun??? Denken zij alleen in woorden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een knopje zit er niet op Ed, jammer he (of toch niet?) ik zou niet willen ruilen hoor, die 'dia-brains' zijn mij veel te eigen, en hebben grote voordelen (vroeger op school was dan anders overigens) ;-) @wendy
ik weet niet hoe het bij 'hun' werkt, maar het lijkt me enorm saai in ieder geval :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom even met een voorbeeld:
De buurvrouw kocht op de markt een prachige struik, vol knoppen en bloemen. Ik kijk er na en zie de struik, na 5 jaar gegroeid te zijn, kijk nog eens en zie de struik na 10 jaar, ik zie hoe hoog hij dan is, of het nog wel past in de tuin, of er andere planten last van hebben of zelfs dood van gegaan zijn.
Het is een soort filmpje, waar ik in kan rond kijken. De buurvrouw: die ziet een mooi boompje voor haar en zet hem in de grond, klaar, uit. dan denk ik, zie jij dat filmpje dan niet, daar kan dat boompje toch niet groeien, veel te weinig plaats, dat zie je toch....... nee dat ziet ze niet, wel de knoppen en de mooie bloemen die aan haar pas gekochte struik zitten Maar in mijn filmtheater, komt de ene film na de ander, het is een doorlopende voorstelling, dag en nacht.
Soms sta ik met een been in die film en kan amper terug komen en als ik terug ben, glij ik vanzelf weer in de volgende.
Ieder woord kan de sleutel zijn voor een nieuwe film.
dan denk ik wel eens, kom Ed, ga nou eens lekker even zitten, en dan zit ik, maar de beelden blijven komen, op iedere gedachten, op ieder woord, op iedere vraag. Maar ook bij namen, avatars, zie ik b.v.euca. staan, dan is er allereerst een beeld van haar en de omgeving, mogelijk van een foto, ooit gezien, mogelijk door beeldvorming door wat ze zegt of gezegd heeft en mogelijk aangevuld door mijn gave, spiritueel zijn. Alles samengevoegd is er binnen sec. een duidelijk beeld.
Maar dat wil ik vaak niet, ik wil alleen antwoord geven op een vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(wat is er min met mijn pasfoto, geen beeld genoeg) ;-) zonder dollen: herken dat soort dingen. stel dat ik de buuv was met het nieuwe mooie struikje: had de hele tuin al in gedachten anders ingericht in gedachten: want als dit nu.... dan kan dat daar...., maar dan zit ik met ......, dus als ik nou dan eens:...... maar goed, ik heb geen tuin, en leef me uit op het pimpen van meubels. de meest ouwe bende haal ik bij de kringloop weg en maak er iets van zoals ik in gedachten had (het eindresultaat stond gewoon al in de kringloop in mijn gedachten)
krijg na de rare blikken van kennissen (wat heb je NOU weer aangeschaft?!) toch complimenten omdat ze het hele meubel niet terug kennen. (haha soms woordelijk: dat je daar doorheen kan kijken zeg!) hey, hé!: je hebt het of je hebt het niet :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jep!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee maar euh, de hele mensheid zijn beelddenkers van geboorte. We gaan pas in woorden denken als we leren schrijven. Voor sommige dingen is dat handig, voor de meeste dingen niet. Volgens mij is er wel samenhang tussen dyslexie en beelddenken Eucje, ik heb hier thuis ook zo'n visueel georiënteerd grietje rondlopen.
autisme kent vele vormen en gradaties dus dat is op zich al lastig als het gaat om 'terecht' of 'onterecht'.

beeldenken en autisme hebben bepaalde kenmerken die overlappen.

-veel info uit de omgeving opnemen (details, veel prikkels)
-veel beelden waar je het juiste beeld uit moet vissen (leerproblemen op school)
- van de hak op de tak (beelddenken gaat sneller dan woorddenken, en je kan er veel meer kanten mee op, men is niet altijd te volgen)
-men zoekt vaker een prikkelarme omgeving op om rust in het hoofd te kunnen krijgen.

(er zijn meer overeenkomsten/raakvlakken/overlappingen, maar dan gaat de tekst wat te lang worden) ;-)

niet alle autisten zijn beelddenkers, maar als men weet dat een fotografisch geheugen (in 1 keer een klinkklaar plaatje hebben) vaker voorkomt bij mensen met een ASS denk ik dat er een aanknopingspunt is.

Maar zoals met veel van dit soort dingen: het staat ter discussie en de wetenschap kan er zelf ook geen vinger opleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
amc
12 jaar geleden
+ en zo is het!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank u :)
Autisten hebben iets met hun focus, de richting van hun aandacht. Die is nauw.
Ook is er iets met het tempo waarin waarnemingen verwerkt kunnen worden.

Voordeel is, dat hun aandachtsfocus op een detail gericht is, waardoor ze goed kunnen analyseren. Een ander effect is dat ze naastgelegen dingen (helaas) niet zien.
Ook is het zo, dat ze de dingen los van hun context kunnen zien, waardoor abstract denken gemakkelijker is; en ook onbevooroordeeld denken.

Het beelddenken is een manier om te komen tot betekenisverlening aan een waarneming.
In verband met het tempoprobleem, vormt de autist zich een beeld van situatie. In dit geval een levendige ruimtelijke voorstelling, misschien wel compleet met kleuren geuren en allerlei details.
Ik weet niet of of dit een probleem of juist een oplossing is. Het kost meer tijd, maar de uiteindelijke uitkomst van het denken is wel objectiever en beter.