Wat zijn goede natuurlijke alternatieven om je serotoninegehalte op peil te brengen?

Een ervan is zo puur mogelijke chocolade. Wat nog meer>?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.6K

Het beste antwoord

Kikkererwten, melk, bananen en chocolade:

"Serotonine, of 5-hydroxytryptamine (5-HT) is een monoamine die gesynthetiseerd wordt door het lichaam, door het aminozuur tryptofaan om te zetten met behulp van enzymen tot serotonine. Serotonine kan niet door de bloed-hersenbarrière en wordt in de hersenen gemaakt. Voor deze synthese van serotonine is het volledig afhankelijk van de aanvoer van tryptofaan en 5-HTP.[1] Tryptofaan komt onder andere voor in kikkererwten, melk, bananen en chocolade."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij welk soort voedsel komt het in een dusdanige hoeveelheid voor dat je je niet lens ervan hoeft te eten om dat stofje aan te vullen en hoeveel zou dan per voedingsoort nodig zijn? dankjewel vioor je antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thnx :)

Andere antwoorden (3)

Je zou 20 kilo chocola moeten eten voor je gelukkig zou worden volgens http://www.gezondheidsnet.nl/pak-je-depressie-aan/artikelen/6991/maakt-eten-gelukkig

Maar volgens mij ben je meer op zoek naar de mogelijkheden ongeacht of het een echte optie is. Zie de bron, Oa bananen en nog veel meer noemen ze op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In theorie verhoogt vitamine b6 je serotoninegehalte. Maar waarschijnlijk zijn de doseringen die je daarvoor nodig zou hebben, niet verantwoord om te slikken. Vitamine b6 kan zich namelijk opstapelen in je cellen, en daar kun je o.a. zenuwschade door krijgen.

Er zijn al wat voedingsmiddelen genoemd die tryptofaan bevatten, maar daarvoor geldt ook dat je dusdanige hoeveelheden zou moeten eten, dat het geen optie is om op die manier je serotoninegehalte te verhogen.

Overigens is het een wijdverbreid misverstand dat vooral het verhogen van het serotoninegehalte in de hersenen zou werken tegen depressie en andere klachten. Het is waar dat deze neurotransmitter én een heel aantal anderen waarschijnlijk een rol spelen bij depressieve stoornissen, maar we weten niet de richting van het verband, en bovendien is het serotoninegehalte in de hersenen niet direct meetbaar. In het bloed wel, maar het is niet bekend of dit ook maar in enige mate correleert met het serotoninegehalte in de hersenen. Daarbij is het zo dat de antidepressiva die werken door de heropname van serotonine in de synaptische spleet te remmen (waardoor effectief meer serotonine beschikbaar is) werkzaam zijn bij zo'n 10-15% van de mensen met depressies. Er is dus zeer zeker geen één-op-één relatie tussen serotonine en stemming, maar er spelen nog veel meer factoren een rol bij stemmings- en angstklachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sporten en daarbij voldoende slapen werkt heel goed.
Over voedingsmiddelen; de tryptofaan kan wel zorgen voor een vrolijker gevoel als je het een tijdje in voldoende dosering naar binnen krijgt, is mijn mening.
Zelf gebruikte ik het dan in de vorm van supplementen. Het is bijna onmogelijk om genoeg via je voeding binnen te krijgen.
Voor de prijs liever 5HTP. Dit was goedkoper en je kan er een 5x lagere dosering van nemen. Ik zat eerst op 200mg na een paar weken op 100mg. Het deed wel wat goeds voor mijn gevoel.