Hebben psychische problemen invloed op de werking van je darmen?

Ik zit niet lekker in mijn vel, en kan al 2 jaar niet naar de wc, heb daar ook medicijnen en een infuus voor.
Nou hoorde ik dat verstoppingen kunnen ontstaan door psychologische klachten, is dat waar? of is dat juist andersom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat betreft die verstoppingen: 2 jaar lang daar last van hebben is niet gezond! Misschien moet je eens kijken of je coeliakie of een andere darmafwijking hebt?

Het beste antwoord

Psychische problemen kunnen de werking van je darmen beinvloeden. Echter, een verstopping van 2 jaar is een beetje vreemd.

Persoonlijk zou ik naar de behandelend arts luisteren, en hem deze vraag stellen, in plaats van op internet te zoeken. Die man heeft er immers een papiertje voor dat hij weet wat hij doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het kan allebei. De een krijgt er hoofdpijn van, de ander constipatie. Je kunt het ervan op de heupen krijgen, maar ook teveel op je schouders nemen. Als ik zenuwachtig ben werken mijn darmen extra snel, maar in de laatste maanden voordat ik uit huis ging had ik last van verstopping.
Amadea
12 jaar geleden
Dit is zeker mogelijk.

De geestelijke klachten kunnen lichamelijke klachten veroorzaken. En andersom ook.

als je bijvoorbeeld veel piekert en nadenkt kun je hoofdpijn krijgen, misselijk worden, slecht slapen enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan goed, is alleen per persoon verschillend.
De een krijgt last van zijn maag, een ander hoofdpijn, ik krijg last van mijn rug en jij misschien van je darmen. Mensen noemen dit dan vaak hun ' zwakke plek'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna altijd...
het psychische en het lichamelijke gaat altijd samen, want het is samen, het is 1 systeem.

Vaak door emotionele blokkades, stress, verdringing ontstaat er een verkramping in het lijf, en werkt het autonome stelsel niet meer goed.
Vooral op het gebied van niet kunnen loslaten, vasthouden.. vul maar in.. daar dus.
Vaak is dat ook de enige manier om de fysieke klacht echt op te ruimen. Door naar het geheel te kijken. (holistisch)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'+' Die krijg je omdat ik die 'min' totaal onterecht vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij ook een +
Ja, dat kan. Dat noemen ze psycho-somatische klachten. Je psychisch niet wel bevinden uit zich dan lichamelijk. Vaak wordt het eerst anderom ontdekt; iemand heeft al lang last van bv rugpijn, kan er geen oorzaak voor gevonden worden, en dan zegt met 'dat het tussen de oren zit'.
Bij mezelf merk ik spanning ook meteen in mijn rug of t slaat op mn darmen. Net als jij heb ik ook ptss
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, chronische obstipatie wordt vaak veroorzaakt door psychische problemen. Dat heeft invloed op het vegetatieve zenuwstelsel. Dit zenuwstelsel bestuurt o.a. de darmbewegingen.

Volgens een Engels onderzoek zouden vrouwen die lijden aan chronische constipatie meer kans maken om ook een depressie of angststoornis te hebben. Aan de studie werd deelgenomen door 34 vrouwen die gemiddeld 21 jaar aan constipatie leden. Ze werden onderworpen aan een aantal psychologische tests. waarmee depressie, angst, zelfvertrouwen, enz. kunnen worden gemeten, en een speciale echografie om de rectale bloedstroom in beeld te brengen.

De uitslag van het onderzoek zou er op kunnen wijzen dat er een direct fysiologisch verband bestaat tussen bepaalde psychische problemen en maag- en darmproblemen. Dit betekent volgens de onderzoekers dat mensen met chronische constipatieproblemen misschien niet alleen een laxeermiddel of een dieet nodig hebben, maar soms ook psychologische begeleiding en behandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan,ik heb al 50 jaar een darm probleem.
Spastische dikkedarm en het gekke is dat ik
voor psygische problemen medicijnen kreeg.
Waren mijn buik klachten gelijk over.
Dus het heeft er zeker mee te maken.
12 jaar geleden
Over darmklachten is onder de naam Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) veel te vinden qua onderzoek en behandelwijzen.
De eerste link verwijst bijvoorbeeld naar de PDS belangenvereniging.
Psychologische problemen kunnen zeker darmklachten veroorzaken, de Engelse internist Whorwell houdt zich al 30 jaar bezig met PDS en schakelt met succes hypnotherapie in.
De tweede link verwijst naar de in PDS gespecialiseerde hypnotherapeuten in Nederland, op de website is ook (laatste link) een artikel te vinden van Prof. dr. André Smout van het AMC.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chronische verstopping is niet psychologische klachten maar je medicijnen bijwerking tegen psychische problemen en dat gebeurde met mij ook en je kunt niks doen met eten want ik probeerde om veel groente en veel water te drinken maar het luikkte niet en je moet de medicijn die het verstopping veroorzaakt veranderen . Bespreek met je huisarts over je probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het enige dat ik weet is dat als ik niet lekker in mn vel zit, last heb van spanningen of in de tijd dat ik depressief was. Ik heel veel last had van mn darmen. En dan vooral darmkrampen, zo erg dat mensen om me heen het hoorde :-(, en last van diarree. Later kwam ik er pas achter dat dat te maken heeft met spanningen, depressie.