Ik neem aan een psychiater/psycholoog ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een goed gesprek , samen wat leuks ondernemen.
Voor mezelf werkt meestal het beste hard aan het werk(lichamelijk) gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de eerste hulp kan je huisarts zijn. Daar kan je vaak de volgende dag nog terecht. Bij hem/haar kan je je verhaal kwijt en hij/zij wijst je ook adequaat door als dat nodig is.

Anders kan je meteen bellen met bijv. stichting korrelatie als je om een gesprek verlegen zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de eerste plaats als je het zelf bent : hulp vragen aan iemand waar jij je prettig bij voelt,en samen professionele hulp zoeken.
Is het voor iemand anders: hulp bieden ,een luisterend oor zijn,en ook weer samen professionele hulp zoeken.

Bij huisarts,psychotherapeut,maatschappelijk werker,wijkverpleegkundige,familie,of evt school
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Acute eerste hulp is altijd de huisarts of dienstdoende huisartsenpost.
Is de persoon al in behandeling bij een psycholoog: sommige psychologen zijn dag en nacht telefonisch bereikbaar voor hun cliënten (ècht: het bestaat nog!), misschien die van hem/haar ook.
En je zou ook, als het andere niet lukt, telefonisch contact kunnen opnemen met de ehbo-post van een ziekenhuis, zodat zij je verder kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huisarts, deze kan eventueel doorverwijzen naar GGZ.
Maar als die persoon er alleen maar eens even goed doorheen zit, helpt een gesprek met een goede vriend/vriendin ook vaak.
Vaak is een luisterend oor voldoende.
Dring niet je eigen ideeën op.
Probeer er samen achter te komen waarom die persoon er doorheen zit, wat is er mis gegaan.
Soms is er ook te veel hooi op de vork genomen en een stapje terug doen is heel erg moeilijk.
Meestal is er wel een oorzaak te vinden.
Succes,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn.

meer niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat word vaak gedacht, dat daar meer bij komt kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er komt ook meer bij kijken, vertrouw me, ik heb het zelf meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook.
toch is het Er Zijn essentieel. Gehoord worden. Gezien worden. Echt er Zijn, dit kan een heel onbekend gebied zijn voor veel mensen.
Veel mensen gaan gelijk dokters bellen ambulante zorg etc. Gelijk het oplossingsgerichte. Dit is vaak juist omdat de 'helper' het vooral zelf lastig vind..
De 'er door heen zittende' voelt zich dan ook alsnog niet gehoord/ gezien.
Dat mensen het idee hebben dat er meer bij moet komen kijken is vaak vanuit die onmacht.
Wees er gewoon maar eens bij, als vriend/ helper/ bekende.
De rest komt vanzelf wel. Het ging om de eerste hulp in de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt als een bus! Het er gewoon even 'zijn' van mensen om me heen heeft me in alle crises die ik in mijn leven heb meegemaakt er altijd weer doorheen geholpen. En vice versa. Pas daarna is het tijd om verdere stappen te ondernemen, mocht dit nog nodig zijn.
Wanneer ik terugkijk op de akelige momenten in mijn leven, heb ik vooral de mensen onthouden die er voor me waren op de momenten dat ik ze het meest nodig had.
je kan heel snel doorverwezen worden door de dokter naar PSQ die helpen je heel snel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
luisteren naar zijn/haar verhaal
en serieus nemen dan samen naar de huisarts
die kan verdere stappen ondernemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste... ik denk dat een klassiek homeopaat jou kan helpen, ik weet het klinkt gek, maar een paar korreltjes kunnen je waarschijnlijk wonderen doen!

De meeste mensen kennen de homeopathie alleen van de middeltjes die je bij de drogist koopt voor een verkoudheid of zo iets, maar met de "echte" homeopathie kun je ook mentale en emotionele problemen oplossen.

Voor meer informatie kun je bijvoorbeeld kijken op de website van robwillemse.nl. Deze homeopaat legt heel duidelijk uit wat de klassieke homeopathie is en waarvoor het allemaal te gebruiken is.

Ook dit advies zou me wel weer een boel minnetjes opleveren, door mensen die niet echt weten wat homeopathie kan doen, maar goed ik wilde je toch adviseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet welkom gelijk geven... Er Zijn kun je op meerdere manieren opvatten. Er voor diegene zijn, maar diegene er laten Zijn kan ook. Hem helpen bij een meditatie, omdat mediteren je echt tot rust brengt scheelt sowieso al een slok op een borrel. Ik heb beide kanten van de medaille gezien.

Wanneer je echter erg in de slachtofferrol hangt kan dat nog eens versterkt worden door mensen die echt helemaal meeleven. je kunt iemand helpen, maar je kunt ook iemand helpen zichzelf te helpen. maar iemand die er geestelijk doorheen zit? het hangt ervan af of diegene meer mannelijke hormonen heeft of meer vrouwelijke.

De doorsnee man trekt zich liever terug en lost het liever alleen op. Een vrouw heeft eerder iemand nodig om haar ei kwijt te kunnen. gemiddeld he. Ik ken van beide ook de andere kant.

sowieso is praten wel even goed, in ieder geval het uiten, das nog beter. daarna is een vorm van ontspanning aan diegene leren onontbeerlijk. Je wordt hier echt rustig van.

Dus gewoon zitten en naar de geluiden luisteren.
Is zo iemand alleen dan kan ie dat ook alleen. iederen kan een kwartiertje zitten zichzelf trainen in het hier en nu te zijn en luisteren naar de geluiden om zich heen, of in gedachten kijken naar een omgeving waar je graag bent en war je happy van wordt.

De rest van de weg naar geluk komt wel. Op dat moment ben je namelijk al hard op weg naar je geluk.