Ik heb last van slikangst, kan iemand mij helpen?

Ik ben pas begonnen met Cognitieve Gedragtherapie, maar ik vind het al moeilijk genoeg om de dag soms door te komen. Ik heb het bij drinken en eten, dat ik last krijg van slikangst. Heb trouwens last van paniekaanvallen en ook van hyperventilatie.

Ik heb de laatste paar dagen behoorlijke last van slikangst, dus de angst dat ik ga stikken in eten. Het maakt me zo kapot en moe, maar ik raak er maar niet van overtuigd dat ik niet kan stikken! Ik denk steeds dat ik ga stikken tijdens het eten en dan krijg ik tijdens het eten een paniek aanval. Het lukt me dan niet meer om eten door te slikken.

Het probleem is, ik raak maar niet overtuigd dat ik niet KAN stikken, want in principe kan ik ook niet stikken. De redenen hiervoor:
- ik produceer meer speeksel dan de gemiddelde persoon
- ik kauw iets dusdanig dat het er niks meer te kauwen valt
- ik neem het in kleine hapjes
- ik eet geen hard voedsel (biefstuk etc.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft je therapie geen effect, of ben je daarvoor nog te kort bezig?
Veel succes in ieder geval, lijkt me een erg lastig probleem, kan me voorstellen dat je hele dag daardoor ontregeld raakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit je angst zich alleen in deze vorm, Manca?
Hoe lang heb je hier al last van?
Welke gebeurtenissen in je leven zouden hiermee te maken kunnen hebben?

Antwoorden (4)

Misschien moet je een beetje geduld hebben. Je schrijft dat je "pas met gedragstherapie" bent begonnen. Dat zou best prima kunnen helpen, maar het is natuurlijk geen tovermiddel. Die therapie is erop gericht dat je heel langzaam en op een verantwoorde manier van je slikangst afkomt, of dat je er heel goed mee kunt leven.

Geef jezelf een beetje de tijd. Het feit dat je er ook daadwerkelijk iets aan doet, zal op zich al bijdragen tot het verminderen van je angst. Probeer je te ontspannen, en misschien helpt afleiding ook iets, als je eet. B.v. tijdens het eten iets lezen of televisie kijken.

Het zal je best lukken, want in je toelichting laat je zien, dat voor wat betreft je verstand, je prima kunt verklaren, dat je "in principe niet kunt stikken". Dat is al heel wat, en een prima uitgangspositie voor de therapie.
Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je niet kan stikken is gewoon niet waar. Het kan iedereen overkomen, dus ook jou. Maar zou dat met een normale hap eten al kunnen gebeuren? Ja, dat kan maar het is wel heel erg theoretisch. Vanuit die geruststellende gedachte kun je misschien wat makkelijker beredeneren dat helemaal niets slikken ook geen optie is omdat je daar nog eerder aan doodgaat. Je hebt last van een waar duivels dilemma...

Goed dat je toch aan therapie begonnen bent. Ik hoop dat vloeistoffen niet echt een probleem zijn om in de tussentijd toch enigszins voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Het is niet ideaal maar met voedingsdranken als Nutridrink kun je voorkomen dat je al te snel ondervoed raakt. want dat moet je zien te voorkomen om je problemen niet groter te maken dan nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zelf krijg angstaanvallen als ik bv niet voor mezelf ben opgekomen. En als ik niks met mijn boosheid doe. Misschien is dat bij jou ook wel zo? Ik ben bv heel vaak bang dat ik ineens doodga. Mijn moeder zegt dan:"Je bent niet bang om dood te gaan, maar je bent bang om te leven." Snap je hoe diep dat kan gaan? Ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben. Veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeer nuttige bijdrage +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel! :) Jij geeft mij het eerste complimentje.
ik denk niet dat iemand hier je kan helpen omdat er meer speelt op verschillende gebieden.

het kan een combinatie zijn van lichamelijke en geestelijke factoren die elkaar in stand houden (angst blijft dus bestaan)

bovendien ben je pas net begonnen met je therapie, dus neem de tijd en geef jezelf ook tijd.

mijn dochter had overigens ook slikangst. (enorm veel moeite met structuren in het eten, angst om het door te slikken, super gevoelig in haar mond oa)
ze is er nog niet vrij van hoor (ze is net een microscoop aan tafel, alles wordt ontleed/betast/bekeken etc) ;-)

wat waarschijnlijk wel van belang is:
accepteer dat het zo is
ga er niet gefrustreerd mee om want dan word het eten en drinken enorm beladen.
schrijf op wat je wel lust, wat wel met redelijk gemak gaat.
oefen tussendoor met dingen waar je moeite mee hebt en neem hier de tijd voor (laat het in mond, voel en ervaar zonder dat je het van jezelf door MOET slikken)

lustje bv een toetje en fruit, doe dan fruit door je toetje. eerst pureren, en dan steeds iets grover.

lustje kaas op brood (heb je de cracottes overigens al geprobeerd?) rasp de kaas dan zodat je went aan de 'fliebeltjes in je mond.

stapje voor stapje, geen haast, geen dwang etc.

overigens is het menseigen dat door het kauwen speeksel vrij komt. hoe langer jij kauwt ergens op, hoe meer speeksel je speekselklieren aan zullen maken om het te helpen verteren.

nog een tip:
win eens informatie in bij een logepodist. veel mensen weten niet dat deze er ook zijn voor eetproblemen. zoals ik het lees heb jij ook een hele gevoelige mond en moeite met structuren door een verkeerde mondmotoriek.
(soep eten is voor jou waarschijnlijk ook niet prettig: het vloeibare, de verschillende groenten, balletjes...teveel structuren dus je bent de controle kwijt waardoor slikken eng is)

heb je dit al van jongs afaan of is het op latere leeftijd naar voren gekomen? (in het laatste geval kan het meer spychisch zijn)
moeite met slikken en eten komt ook vaak voor bij kinderen die te vroeg zijn geboren, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn geweest.

ik weet niet of je het ook vreselijk vind om iets aan je handen te hebben (vaak handen wast?), snel luchtjes ruikt (parfum, wasmiddel, eten, alle luchtjes) want dit heeft er ook mee te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Flink antwoord, in positieve zin, veel info voor Manca waar ze hopelijk wat aan heeft. Ik vind het bijzonder, ook al heb ik het met haar/hem te doen en hoop dat snel verbeterd. Hoe ging het bij jou dochter beter, Eu? Was dat gewoon een kwestie van tijd?