Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kan je in je dromen voelen?

Je kan natuurlijk zien en horen, maar kan je ook voelen?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik bedoel niet emoties of gevoelens voelen, maar fysiek voelen, dus bijvoorbeeld pijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Emoties kan je in dromen wel duidelijk voelen vind ik. Maar fysieke pijn heb ik nog nooit gevoeld. Ja, misschien als je uit bed valt..

Voelen in de zin van - emotie- is wel degelijk mogelijk.

emoties kan je hebben en voelen kan je zeker ook in je dromen, tenminste dat is mijn ervaring. Bijvoorbeeld verdrink je in de zee in je dromen en dat voelt netalsof echt totdat je wakker word is al dat pijn en verdronken gevoel ineens foetsie.

Fysiek kun je niets voelen omdat je droomt, het gebeurt wel eens dat je droom zo sterk is dat je onderbewustzijn ervoor kan zorgen dat je denkt dat je dingen voelt.

Ja en dat kan heel angstaanjagend zijn. Dat gevoel is niet te beschrijven weet wel dat het zo echt voelt alsof het echt gebeurt op dat moment. Toegevoegd na 35 seconden: Met name in een nachtmerrie.

Die pijn voel je zeker. Vaak droom je over iets dat er gebeurd is. Als je bijvoorbeeld midden in de nacht ergens pijn hebt (in je slaap dus) en je bent in de juiste fase van de slaap (waarin je dus droomt) heb je in die droom die pijn ook.

Dat fysieke voelen ken ik in de zin van het voelen dat je blaas vol is. Dat gebeurt wel eens als ik nog in te diepe slaap ben om wakker te worden zodat ik naar het toilet kan gaan. Dan ga ik dromen dat ik op alle plekken op zoek ga naar de wc, daar naartoe ga maar er vandaan komend besef dat ik nog steeds aandrang heb en dan weer een andere wc opzoek. Dat gaat vaak een tijdje zo door, voordat ik uiteindelijk besef dat het een droom is en dus maar beter wakker kan worden om de activiteit in werkelijkheid uit te voeren.

Ja. Je kan fysieke dingen voelen terwijl je droomt. Zo droomde ik ooit dat er mensen om mij heen stonden die verschillende van mijn botten braken. En een pijn..! Niet voor te stellen, tenzij je ooit iets gebroken hebt natuurlijk :) Toegevoegd na 1 minuut: die pijn bleef trouwens nog zo'n minuut hangen nadat ik wakker geworden was. Niks werkelijk gebroken uiteraard, maar moest toch even 'checken' :)

Bronnen:
Ervaring

Ik heb al een paar keer gehad dat ik viel in mijn droom.. en dan voel je echt je maag zweven.. en elke keer schiet ik rechtop wakker!

Ik ben geen expert op dit gebied, maar het lijkt mij dat dromen gewoon in feite simulaties zijn van je hersenen. Wat je je dus inbeeld. Wat jij denkt te "zien" in je dromen, doe je niet met je ogen, dat simuleer je met je hersenen. Datzelfde gaat op voor "voelen". Je zult misschien denken dat je iets voelt, maar dat is relatief, en zal je net zo ervaren als dat je iets in je dromen "hoort" of "ziet".

Wat ik altijd voel is wanneer ik zogenaamd val in me droom, maar ondertussen gaat je lichaam in de laatste fase van het dromen. En je gaan in REM slaap, Rapid Eye Movement. Je lichaam ontspant zich, en daardoor voelt het alsof je valt.

Het zou niet mogelijk moeten zijn, eenmaal in de REM-slaap, maar wordt erg vaak genoemd. Kijk bij "Pain Matrix" onder volgende artikel :)

Bronnen:
http://neurocritic.blogspot.com/2011/09/ph...

Ik kan natuurlijk alleen over mijn eigen ervaring spreken. Ik kan in een droom wel voelen of iets warm of koud is, en als ik in de droom iets in mijn handen heb "voel" ik dat ook. Wat eerder al is gezegd; als ik s nachts buikpijn heb droom ik ook wel eens dat ik buikpijn heb. Verder heb ik niet zo veel 'fysiek' gevoel in mijn dromen eigenlijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100