Ik heb het gevoel dat het geen zin meer heeft om te leven. Wat te doen? (lees beschrijving aub)

Ik moet elke dag naar school (niveau atheneum, 6 jaar lang dus). Op school is het saai, heb niet veel vrienden. Als ik daar mee klaar ben ga ik studeren. Ook iets van 4 jaar. Dan werken. Totaaaal geen zin in. Ik maak ook niet veel mee. Elke dag gebeurd alleen maar hetzelfde en ben het zat. Ook ben ik nog eens vreselijk onzeker, ik ben dik, heb acne, zie er niet bepaald goed uit en ben daardoor ook niet erg sociaal. Ik heb er gewoon allemaal geen zin meer in. Het is niet zo erg dat ik zelfmoord zou willen plegen, ik heb ook een lieve familie enzo maar ik heb er gewoon allemaal geen zin meer in. Wat te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
16.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
Zoek een leuke hobby of sport
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt mij bekend voor, worstel er ook al een tijd mee. Niet teveel in de negatieve gedachten blijven hangen, dat is uit mijn eigen ervaring killing :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof me. Iedereen heeft dat gevoel minimaal1 x in zijn leven. Niets om je zorgen over te maken.
Jou tijd komt wel. Na je middelbare school, ga je studeren, ga je bij een studentenclub en dan komt het sociale gebeuren vanzelf wel.
Tot die tijd. Zoek een uitdaging, ga sporten zet een bedrijfje op. Je bent smart genoeg.
Het leven moet je zelf leuk maken, niemand doet dat voor je...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Melllaniex, je reageert nergens: heb je iets aan de antwoorden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gru! 20 plusjes van mij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet ergens beginnen, dus ga IETS doen en blijf niet zitten wachten tot het leven op je afkomt want dat komt het niet. Je moet zelf dingen ondernemen anders gebeurt er nooit wat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje hard hoor Valentijnraw. Dit is iets waar je niet zomaar "overheen" komt. Daar is hulp bij nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke boeken je leuk vind, en waar je zelf wat aan hebt,
verschilt voor iedereen persoonlijk.
Ga naar de bieb en lees de boeken die je aanspreken.
Je zult vanzelf leren waar je wat aan hebt en waaraan niet.
Dat is echt voor iedereen verschillend.
Succes! (@Gru, Nog veel plusjes van mij !!!(waarom kan je maar 1 plusje geven bij een antwoord?)!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet zo doen je bent vast in het echt heel aardig geen zelfmoordt plegen als je niet wilt werken meld je dan gewoon een keer ziek bij school en werk!!!
doe verder gewoon rustig aan!!!
veel succes!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met die acne heb ik wel een gouden tip: Nivea Youth Wash, kan ook als je een hele gevoelige huid hebt. Het is een soort van blauwe gel. Elke ochtend en elke avond erop doen en er weer afwassen en binnen 2 weken ben je er vanaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap wel hoe je je voelt..heb precies hetzelfde..
*zucht*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Same@ BlueberryMuf... hmmm Blueberryyy
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ajuk
Yes Blueberry...Want some?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Why not
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gru. ja prachtige boeken, ik heb de stam van de holenbeer ook gelezen, en de mamoutjagers, ik wil die andere uit die reeks ook nog lezen, maar ze zijn zo dik, dat als ik ze bij de bieb zou lenen krijg ik ze nooit uit voordat ze terug moeten, en ik kan ze wel 1 keer verlengen, maar dat mag je niet blijven doen.
En ik ben dan bang dat ik ze niet op tijd uit heb gelezen.
En ik heb helaas geen geld om ze te kopen denk ik, ik weet niet wat ze kosten, maar zo'n dik boek zal niet goedkoop zijn denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Whiteeagle: bij Bol.com voor 15 euro.
http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/de+aardkinderen/Ntk/books_all/Nty/1/N/8299/Ne/8299/search/true/searchType/qck/index.html?_requestid=20990 En op Marktplaats zullen de boeken vast goedkoper aangeboden worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt leuk dat het dan niet eens om een zelfhulpboek gaat maar om historische fantasy. Ik heb zelf als depressief spacecowgirl-guppie enorm veel gehad aan 'Vreemdeling in een vreemd land' van Robert Heinlein. Ook bepaald geen zelfhulpboek, maar wel met een diepere boodschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy.
Bedankt.
Ik kan alleen niet via internet bestellen, ik sta onder bewind, en mijn gewone rekening is geblokkeerd voor automatische incasso.
Maar ik zal de volgende keer als ik in de stad ben eens kijken wat ze dan in de winkel kosten, dat zal dan nooit veel meer moeten zijn lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me ook! Succes!
Superleuke boeken, vind ik ook.

Antwoorden (29)

Je bent niet de eerste die deze vraag stelt en ook niet de laatste, maar in het kort komt het antwoord altijd hier op neer : gewoon de puberteit afwachten. Het hoort er bij, en het gaat vanzelf weer over.

Maar dat dik zijn kun je natuurlijk zelf aanpakken, dan wordt je acne ook minder (en die wordt ook minder met de tijd) en je gaat je veel zekerder voelen en er beter uitzien. Ook doet het wonderen voor je sociale vaardigheden als je je wat zelfverzekerder voelt. Het geeft je bovendien een doel / iets om naar toe te werken.

Als je gezonder (minder) gaat eten en een leuke sport uitzoekt, voel je je al vrijwel onmiddellijk beter, en leer je meteen ook nieuwe mensen kennen.

Dus hup, neem je leven in je eigen hand. Met in een hoekje zitten miepen maak je jezelf niet vrolijker, terwijl er ZO veel is dat je zelf kunt doen - en laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Go marleen. Ik ben weer even de "bad cop" als je het niet erg vindt. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi gezegd , maar of je acne echt minder wordt van afvallen, betwijfel ik...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezonder eten (met name voldoende vitamines en mineralen) kan zeker een verbetering van je algehele huidkwaliteit geven.
Dat is dus NIET hetzelfde als ' van chocola en varkensvlees krijg je puistjes' want dat is beslist niet waar ; de uiteindelijke oorzaak is hormonaal. Maar een gezonde huid zal wel minder snel ontsteken.
Ritsuka
12 jaar geleden
Klopt, gezonder eten en voldoende water helpt goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord Marleen,vooral de afsluiting.
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kweenie ; ik voelde me na het afvallen absoluut niet dik meer- zelfs niet toen ik het weer werd :lol:
Of je 'bevattelijk' bent voor anorexia wordt door meer factoren bepaald dan afvallen alleen. Slecht afvallen (uithongeren) is wél een enorme risicofactor, omdat je dan niet meer helder kan denken. Maar DAT zou ik dan ook NOOIT iemand adviseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat nou, als ze in een depressie zit?
Dan werkt "Dus hup, neem je leven in je eigen hand. Met in een hoekje zitten miepen maak je jezelf niet vrolijker, terwijl er ZO veel is dat je zelf kunt doen - en laten." echt niet. Integendeel, dat werkt averechts. Het versterkt het gevoel van "niet deugen". Werkt ook niet bij al dan niet te dik of te dun zijn.
En wij hier op GV kunnen dat geen van allen beoordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom zeg je "je bent niet de eerste die deze vraag stelt".. en rapporteer je het niet als dubbele vraag, zodat deze verwijderd kan worden. Je kent de regels van deze site toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doelde niet zozeer op een letterlijk zo gestelde vraag op deze site, Bananenman. Dat is wat ik in de regel doe met vragen die voor de tweede of volgende keer letterlijk gesteld worden en al heel veel hele goede antwoorden hebben gehad.
Zoek een hobby, iets wat je heel leuk vindt, en besteed daar tijd aan, zul je vrolijk van worden.
Ga op een sport, daar kan je proberen vrienden te maken.
Zoek op internet naar een project waarmee je elke dag iets speciaals moet doen, er zijn erg veel van die lijsten te vinden. Werk die af, dan doe je veel leuke, afwisselende dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zegmaar, zoals het day zero project. Dingen die je kunt doen, die niet bepaald alledaags zijn, of dingen die je gewoon gedaan moet hebben in je leven. Op facebook heb je ze ook; 30 things to do before you're thirty. 30 things to do when you have a test and you know you're gonna fail anyway. Etc. Leuk om af te werken!
Kijk eens in de spiegel,

Je bent in de puberteit, en je bent op een website aan het vertellen dat je geen zin meer hebt om te leven. Neem je daar genoegen mee? Ben je echt zoiemand?

Niemand is van zichzelf sterk genoeg om alles aan te kunnen. Niemand is van zichzelf sterk genoeg om wat dan ook aan te kunnen.
Sterk moet je WORDEN.

En hoe word je sterk? Door tegenslagen te overwinnen, door naar jezelf te kijken en te zien dat je het heus niet zo slecht hebt als heel veel andere mensen, en door streng voor jezelf te zijn.

Iedereen was zwak aan het begin van zijn/haar leven. En degenen die het nu niet meer zijn, zijn nu sterk omdat ze zich door fases zoals de jouwe heen hebben geslagen.

Dat kun jij ook. En nu snel van deze site en andere forums af, en naar buiten gaan, naar je vrienden toe, of naar het park, of de sportschool, of weet ik veel wat, maar stop met zwelgen in dat je het allemaal zo moeilijk hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben het er wel mee eens dat je van tegenslag sterk wordt, dus +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gru, onbeleefd? Zoals ik ben opgevoed is in het openbaar te koop lopen met het feit dat je ongelukkig bent over jezelf onbeleefd. Je zelfbeeld verandert niet door het voor te leggen aan onbekenden. Wat gaan ze zeggen: het valt allemaal wel mee?
De enige die er wat aan kan doen is de persoon zelf. En niet door bezig te blijven met wat er allemaal niet goed is, en dat voor te leggen aan anderen, maar aan de slag te gaan en inderdaad een schop onder je kont te krijgen. En hoe lief en respectvol de reacties hier ook gaan zijn, die van jou inbegrepen, ze zal er niks aan hebben, dus juist dat is misschien wel wreder dan zeggen waar het op staat. Aan troostende woordjes heeft deze dame helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord.
Lijkt hard maar is gwn realistisch.
Ik heb het ook niet makkelijk.
Ik heb een eetstoornis(Anorexia)en heb het hier erg moeilijk mee.Ik ben wel hard bezig te worden maar ben nog vaak depressief.Dan denk ik ook wel eens dat het allemaal geen zin meer heeft.
Ik heb dan niets aan mensen die zeggen dat ik zo zielig ben en of iets dergelijks.
De mensen in mijn omgeving die mij helpen beter te worden zijn degene die mij aanmoedigen mijn situatie aan te pakken en niet in een hoekje te gaan zitten.
Schiet ik niks mee op.
Je moet het uiteindelijk zelf doen,een ander kan dat niet.
Plus voor je antwoord en goede advies+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
=hard bezig beter te worden.
Foutje!Zie het net.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gru; Mensen hebben altijd hun eigen invulling hoe te denken over dingen, die dingen zijn niet bepaald, maar dat bepalen mensen zelf door die invulling. Het is als een blanke pagina waar je gevraagd wordt om op te tekenen? Wat moet je dan tekenen? Tjah, je kan dan een voorbeeld geven of zeggen; wat je wil tekenen, wat helpt de tekenaar het beste? Verder is het antwoord van Jove goed en het klopt zelfs, als dat antwoord bepalen is, beslist zij dan niet wat zij doet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@JOve: soms is het belangrijk om begrip te krijgen, zeker als je 14 bent, naast advies.
Jij "zegt waar het op staat" kennelijk, maar dat is jouw visie en niet DE waarheid. Jij zegt, dat ze niets heeft aan "troostende woordjes", maar bepaal jij dat?
Mensen die depressief zijn hebben geen ene moer aan het advies "naar buiten gaan, naar je vrienden toe, of naar het park, of de sportschool". En jij weet niet, net zomin als wie dan ook hier, of ze een dipje heeft of ècht depressief is. En natuurlijk moet iedereen zijn eigen leven leven en is iedereen daar zelf verantwoordelijk voor. Maar er zijn omstandigheden, dat mensen dat (even) niet kunnen. En dat heeft niet alleen te maken met niet willen, of "zwelgen", maar ook met wat de persoon heeft meegemaakt, danwel heeft meegekregen in de genen.
Relativeren, nadenken, verstandelijk bezig zijn is heel belangrijk, maar voelen óók. @Karena: ben ik helemaal met je eens: eeuwig in een hoekje gaan zitten zielig zijn heeft geen zin om verder te komen met jezelf. En toch is het soms nodig, om tot op de bodem te gaan en dat hoekje op te zoeken. Om jezelf even goed rot te voelen en dat te ervaren.
Horen/lezen, dat je niet de enige bent, begrip krijgen van een ander, kan dan troostend zijn. Dat mag.
Punt is, dat je daar niet in moet blijft hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, nou, nou. Rustig aan mensen, hier heeft ze niet echt veel aan. Ze is al in de war genoeg met alles wat er niet lekker loopt in haar leven. Moet ze ook jullie gemopper naar elkaar lezen. Hou je even met haar bezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Joh de echte joris zit allang aan de pils!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@WendyH
Wendy kijk nog eens naar het antwoord van jOve,hij moedigt haar aan om iets te ondernemen,iets aan haar situatie te doen.Dat is toch prima advies?
Ik ben zoals je wel weet al een flinke tijd ziek,maar ook al een stuk vooruitgekomen in mijn genezingsproces.
Dat moet ik zelf doen.Met heel veel hulp dat wel.
Maar je moet zelf willen en handelen.
En uit je donkere hoekje vol ellende kruipen.
Ik heb wat dat betreft een goede aan mijn vader.
Hij zegt:'Ik weet hoe ziek je bent,en verdrietig maar ik accepteer niet dat je hier zielig gaat liggen zijn'
Ik vindt dat soms best moeilijk hoor( veel ruzies ook)
Maar hij wil alleen maar dat ik beter wordt.
Want hij zegt ook dat hij nog steeds bang is mij ook te verliezen.
Vraagstelster moet zelf haar situatie verbeteren.
Ze isoleert zichzelf omdat ze zelf al heeft besloten dat ze niet de moeite waard is omdat ze te dik is en acne heeft.
En dat is natuurlijk onzin.
En daar moet ze uitkomen,en wat doen aan de dingen die haar dwarszitten.
En ik hoop voor haar dat dit lukt.
En dat zal heus nog wel gebeuren.
Nou,nog een heel verhaal zo.
Hopelijk heeft ze er iets aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Karena: ik heb nergens geschreven het niet met JOve eens te zijn op bepaalde punten. Ik heb zijn verhaal goed gelezen.
Met sommige dingen daarin ben ik het niet eens.
Je eigen verantwoordelijkheid nemen is heel belangrijk, dat staat ook hierboven. Blijven hangen in een hoekje is niet okee, maar mag best even. Dat heb ik ook geschreven. Jezelf oppakken is soms heel moeilijk! En als vraagsteller in een depressie zit (zie mijn antwoord), dan heeft ze professionele hulp nodig. Dan is zeggen: ga naar een vriendin, of ga sporten of weet ik veel juist een slecht advies, omdat ze daardoor alleen maar meer de put inzakt. Dat is dan nu, op dit moment in haar leven, namelijk een stap te ver. En gevaarlijk ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het volledig met Wendy eens.
Karena, Jij hebt toch "heel veel hulp" gekregen, zoals je schrijft? Waarom schrijf je dan dat vraagstelster zélf haar situatie moet verbeteren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Siska
Ik geloof dat jullie mij niet begrijpen..:(
Ik bedoel je moet het OOK zelf doen en willen,anderen kunnen je niet helpen als je in je hoekje vol zelfmedelijden blijft zitten.Toch?
Weet je hoe vaak IK dat zelf te horen heb gekregen van familie,verpleegkundigen,artsen en hulpverleners(psychologen en psychiaters).
Ik ben in de kliniek voor Eetstoornissen waar ik opgenomen wel eens als een klein kind op de gang gezet omdat ik niet in mijn kamer mocht blijven zitten 'zielig te zijn'( werd zo gezegd)En dan ging ik huilend mijn vader en tantes bellen:'want ze waren zo gemeen'
Nu weet ik dat ik toen 'die schop onder mijn kont ' nodig had.
Ik heb later mijn dossier in mogen kijken en daar stond oa in:We weten hoe ziek ze is en ook in ontzettend slechte lichamelijke conditie maar ze moet hier wel meewerken om beter te worden.
Snappen jullie wat ik wil zeggen?
Ik hoop dat vraagstelster inziet dat ze zelf die stap moet zetten en dat ze dan met hulp( en liefde)van haar familie en zonodig met proffesionele hulp hier uit kan komen.
Dat hoop ik ook echt voor haar.
Ik ben ook ver gekomen,na diverse opnames,bijna te zijn overleden en de dood van mijn moeder en zusje heb ik helaas wel erg veel( te veel) meegemaakt op te jonge leeftijd,dacht ik zo..
En toch ben ik zover gekomen en dat kan iedereen als het moet.
Ik had in de kliniek een kaart gekregen met een(Engelse) spreuk die ik mooi vond en veel zegt( voor mij):
YOU NEVER KNOW HOW STRONG YOU ARE,UNLESS BEING STRONG IS THE ONLY CHOICE YOU HAVE..
En dat is echt zo..
Ik wens iedereen alle kracht en geluk in hun leven,die ze nodig hebben.
Nu alles weer duidelijk en goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve meid, ik denk dat ik je heel goed begrijp..... je hebt helemaal gelijk en dat heb ik ook nergens tegengesproken.
Jij hebt hulp gekregen bij je problemen en volkomen terecht, want hulp heb je gewoon heel hard nodig in dit soort moeilijke omstandigheden.
BLIJFT, dat je het zelf moet doen. Vraagsteller heeft, voor zover ik haar tekst heb gelezen en begrepen, nog geen hulp.
ALS ze in een depressie zit, dan is hulp heel erg belangrijk. Dan heb je niks aan "ga naar buiten, sporten etctc".
Dan is die hulp van een deskundige éérst nodig, om zover te komen om te gaan sporten etcetc. Net al bij jou en ook bij mij.
Dus eerst de stap durven zetten om deskundig hulp te aanvaarden, en dan met die hulp verder.
Ik denk, dat jij een stapje verder denkt dan ik en daarmee een belangrijke stap overslaat, die vraagsteller eventueel eerst moet zetten. Als ze daar behoefte aan heeft uiteraard, dat is niet aan ons.
Heb ik me zo duidelijker gemaakt? Hele mooie spreuk!!!
Ik vind deze ook mooi: help me mezelf te helpen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
j0ve altijd +1 één van de weinige onafhankelijke denkers op GV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor de sportschool! Daar kun je afvallen op een goede manier en je maakt een stofje aan waardoor je je opgewekter gaat voelen, een goed advies en goede eerste stap naar het beter gaan voelen!
Stel jezelf een doel.
Doelen motiveren je om telkens maar door te gaan.

Een doel kan zijn om de beste in sport te worden of een belangrijke of goede & leuke baan te krijgen. Kijk zelf maar wat je interesseert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jij in mijn idee het beste kunt doen, is een paar zelfhulp boeken halen uit de bieb, en die grondig lezen. Er zijn zoveel mogelijkheden om je leven bij te sturen, zodanig te veranderen dat dat rotgevoel verdwijnt!! Maar welke precies bij jou past, dat merk je eigenlijk pas als je één of meer van die boeken leest, en gaat denken, hey, daar zit wat in.... of heh bah, daar heb ik niks aan.

Dat stuurt je dan in elk geval een nieuwe kant op vaak. Zolang jij open staat voor verandering, en echt iets anders wilt, zoek daar dan naar.
zoek naar wat je WEL wilt!!!! Meestal is ongelukkig zijn een gevolg van bezig zijn met dingen die je helemaal niet wil doen.

Is er een opleiding waar je wel blij van wordt? Moet je advocaat worden? of piloot? of chemicus? of .... Probeer iets te bedenken wat je WEL aan spreekt.

Je leven in eigen hand nemen lijkt een gemakkelijk advies, maar om dat te kunnen doen, moet je je toch echt laten leiden door wat je WEL wil, waar je blij van wordt, en ook door verstand.
Zomaar je studie opgeven heeft vaak helemaal geen zin, maar als jij iets kan vinden in je leven waar je wel blij van wordt, focus daar dan op, breidt het uit, of ga nieuwe dingen testen. Ga iets nieuws doen wat je nog nooit eerder gedaan hebt!

En, de zelfhulpboeken zijn ook een enorme hulp bij het opvijzelen van je eigen ego, je eigen ik, je eigenwaarde.
Als dat je lukt, ben je de rest van je leven een stuk sterker!!
Dus, pak een boek, en zoek! Zoek naar wie jij bent, wat je wil en hoe je verder wil.

Als dit het niet is, zoals het nu gaat, is het tijd voor verandering.

Welke veranding..... dat is helemaal aan jou!

Nog één tip, pak een schriftje, en probeer elke dag op te schrijven wat je WEL wil. Zelfs als er eerst een hoop ellende en boosheid en alles wat je NIET wil uit komt, geeft dat niet. Gewoon door gaan, je zal zien dat het je duidelijk wordt, en dat je dingen gaat opschrijven waar je wat aan hebt!

Heel veel sterkte en succes met het vinden van je nieuwe weg!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je alleen nog maar neerslachtig bent en nergens meer plezier aan beleeft dan is er soms meer aan de hand dan gewone puberproblematiek en moet gedacht worden aan een depressie. Als iemand vreselijk onzeker is, kan pest- of negeergedrag op school zeer hard aankomen. Niet iedereen kan tegenvallers in het leven even goed aan.

Iedereen heeft wel eens een periode van neerslachtigheid, gedeprimeerdheid zonder dat hier nou meteen een aanwijsbare reden voor is. Maar wanneer deze periode langer dan twee weken duurt en niets de somberheid kan doorbreken en er geen echte oorzaak is voor somberheid, dan spreken we van een depressie.

Praten is zeer belangrijk als je lijkt vast te lopen. Heb je niemand in je omgeving die je vertrouwd? Het is van groot belang dat je iemand hebt, met wie je kan praten over je gevoelens en problemen. Misschien is het goed om eens met je huisarts te praten.

Veel jongeren hebben in eerste instantie weinig vertrouwen in het effect van hulp, maar geven aan na verloop van tijd toch hun depressieve gevoelens te overwinnen en weer meer plezier te krijgen in de dingen die ze doen. Met de juiste hulp kan de depressie goed overwonnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!!
Kristal
12 jaar geleden
***Veel jongeren hebben in eerste instantie weinig vertrouwen in het effect van hulp,*** Veel ouder ook trouwens, vooral als het om psychische hulp gaat... +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :)
Heel lastig voor jou om je zo te voelen en goed dat je de vraag stelt. In je eentje worstelen met zoiets ingewikkelds is niet te doen. Je blijft dan in rondjes draaien. Kijk eens of je jouw gedachten en zorgen met iemand kunt delen die je kan helpen om anders tegen dingen aan te leren kijken en jouw kan helpen in het meer zingeving geven aan dingen waardoor de lol ook weer terug komt. Aan onzekerheid, gewicht, acne is wat te doen. Ook aan de manier waarop je jezelf nu isoleert van anderen. Jij bent ook de enige die kan bepalen dat je het wilt aanpakken en daarbij hulp vinden. Dat kan via een huisarts, coach, psycholoog. Succes met het nemen van een goede beslising. Kom in beweging en laat wat horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit gaat met de tijd wel minder worden, als jij op zoek gaat naar leuke uitdagingen.

En dan wil ik niet lullig doen, maar je probeert jezelf een beetje zielig te maken met: ik ben dik en heb acne.
Nou voor acne zijn er genoeg behandelingen, en dat je te dik bent kun je daarvoor naar de sportschool( leer je gelijk meer mensen kennen) of je kunt met een vriend of vriendin hardlopen.

Tis wel makkelijk allemaal gezegd, als jij zelf niet naar oplossingen zoekt gebeurt er niks. Wij kunnen je van alles zeggen, maar jij bent toch echt degene die het moet doen.

Succes ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent 14 en in de puberteit..... vele mensen vinden dat een moeilijke periode en hebben de gevoelens die jij ook hebt. Daar schiet je op dit moment geen ene moer mee op, maar misschien helpt het je toch te weten, dat je niet de enige bent en dat het erbij kan horen.

Denk stapje voor stapje.... 6 jaar Atheneum is een enorme berg waar je tegennaan kan hikken....bekijk het per jaar, per kwartaal, per maand, of NOG beter: bekijk het alleen in het NU. Toekomstkijken is totaal zinloos: niemand heeft een kristallen bol, jij ook niet.

Waarschijnlijk speelt je onzekerheid en laag zelfbeeld een hele grote rol.
Wat te doen vraag je.
Heel erg belangrijk zijn je gedachten... en die zijn nou niet bepaald helpend voor je als ik het zo lees (dik, acné, niet sociaal, onzeker, er niet goed uitzien). Je haalt jezelf behoorlijk omlaag!!!
Stel, jij bent je allerbeste vriendin en je vriendin ben jij.... wat zou jij tegen haar zeggen, als ze zo denkt en praat over zichzelf als jij doet? Ik wed, dat je haar heel anders zou benaderen als jij jezelf nu benadert!!!
Begin jezelf eens vanbinnen toe te spreken, alsof jij je allerbeste vriendin bent. Kan best heel raar aanvoelen in het begin, maar het werkt wel!!!

En schrijven: schrijf es alles op wat je goed vind aan en van jezelf. Kan even onwennig zijn, maar wees es eerlijk: niemand is 100% vreselijk, dus jij ook niet ;-)

Je uiterlijk: probeer voor jezelf te achterhalen, hoe dit overgewicht tot stand is gekomen; bekijk je voedingspatroon heel eerlijk. Je kunt daar zelf dingen in wijzigen, je kunt ook besluiten advies te vragen bij een diëtist.
Het kan trouwens heel goed zijn, dat je over een poosje vanzelf minder dik wordt, ook dat kan de puberteit voor je doen ;-) Mijn oma zei altijd: je babyvet verdwijnt als je in de puberteit zit.
Acné: daar zijn middeltjes voor en helaas, dat hoort er ook bij.

Tot slot: als je echt depressief bent, dan raad ik je een bezoek aan je huisarts aan.
Wat een depressie is vind je hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Depressie_(klinisch)
Succes!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
dit is weer een eens een heel zinvol antwoord van je Wen.
Begripvol en een goed advies.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord zal haar vast wat moed geven.
++++++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij kan dat wel Wendy...kan me eigenlijk altijd vinden in je antwoorden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw.... wat lief van je Apestaartje72, dank je wel!!!
Heel herkenbaar. Ga met iemand praten met iemand die je vertrouwt. Probeer voor je zelf te achterhalen wat je werkelijk wil. Zoek een hobby. Dik zijn, jammer dan. Dat ben ik ook. Ga bijvoorbeeld lekker sporten of een wandelingetje maken met een groep, enz.

Maar geef nooit op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met jou vele anderen denk ik. Het leven is ook bedoeld om de dingen te doen die je leuk vind, je eigen persoonlijkheid te ontwikkelen maar vooral zou ik je als doel willen geven om goed voor jezelf te zorgen en dat hoog op je agenda te hebben.
Ik wens je veel succes en hoop van harte dat je de juiste keuzes voor jezelf maakt. Op deze site vind je ook goede tips om van acné af te komen. Jezelf doelen stellen geeft je een goed gevoel over jezelf en meer zelfvertrouwen als je de lat niet te hoog voor jezelf wilt leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke site????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag Marga, je kunt deze tips ook hier op 'goeie vraag' lezen.
In een van mijn lievelings films zegt een persoon "there's too much beauty to quit" .
Deze zin is een beetje mijn levensmotto geworden.
Het maakt niet uit Hoe erg iets tegen zit. Maak van je dip een inspiratiebron.
schrijf de dingen op die je niet bevallen en laat je motiveren!
Geniet van je jeugd.
geloof me, als je dit niet doet krijg je spijt, net als mij.
Ik wou dat ik ook meer had gedaan.
Maar geef jezelf gewoon een zetje in de goede richting.
als je eenmaal de smaak te pakken hebt is het zo verslavend dat je niet meer kunt stoppen met genieten van je leven!
(het kijken van programma's zoals Made op mtv is ook heel stimulerend!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Punt 1 JE MOET HELEMAAL NIKS!

En dat is de fout die zo veel mensen maken, denken dat ze vanalles moeten:

Moet studeren
moet verder leren
moet werken
moet er goed uitzien
moet slank zijn, zeker van mezelf zijn en ook nog eens sociaal zijn en leuk moeten doen doen tegen anderen!!!?

Vraag jezelf eens af, voor WIE of WAT moet dat dan allemaal?

Misschien ga je wel niet doorstuderen, misschien ga je wel op wereldreis, misschien komt er wel iets of iemand op je pad die je doet inzien dat het leven is zoals het is, je bent met niks gekomen en zal ook met niks gaan.
Dus als je eens begint met het idee los te laten dat je vanalles moet, dan denk ik dat je al heel eind op weg bent.

Want je moet niks. En verder mag je doen wat je wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek contact met lotgenoten, mensen die je begrijpen en waarbij jij je op je gemak voelt.

Dit zal je goed doen.
12 jaar geleden
Op het moment lijkt het allemaal heel erg en vervelend, maar zeker zodra je gaat beginnen met studeren gaat er een hele wereld voor je open. Je zal merken dat in die volgende levensfase er zat mensen zijn die je accepteren zoals je bent, hoe jij jezelf ook ziet. Die vier jaar studeren zullen zoveel beter zijn dan de zes jaar middelbare school die je nu bijna achter de rug hebt, voornamelijk omdat jij het zelf zal kunnen indelen. Daarnaast spelen dingen als groepsdruk en sociale ongemakkelijkheden een veel kleinere rol.
Geef het studeren een kans, doe een studie die jij leuk vindt, ga bij een studentenvereniging die je echt leuk vindt en je gaat echt wel je plekje vinden hoor!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk in 5 vwo het ook allemaal niet meer zag zitten, maar zodra je over de drempel bent en een diploma hebt kun je alle kanten op.
Ik hoop dat je een beetje motivatie kunt vinden om het atheneum af te maken en een frisse en rooskleurige start te maken op een universiteit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou naar je huisarts gaan, deze kan je doorsturen naar een proffessional waarmee je kunt praten. Er zijn heel laagdrempelige manieren om je lekkerder in je vel te laten voelen, maar je zult er wel over moeten praten met je huisarts. Een huisarts heeft een beroepsgeheim en je kunt zelf de afspraak maken, je kunt natuurlijk ook een familielid meenemen naar de afspraak.

Een boek lezen kan ook zeer veel helpen:
Ruimte voor jezelf : meer persoonlijke vrijheid - Fred Sterk
De kracht van het nu - Eckhart Tolle

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lief meisje, je bent knap van binnen, dat is idd niet hetzelfde als knap van buiten. Ieder meisje wil de mooiste
zijn... jouw tijd komt nog... dan ben jij ook heeeeel mooi.
Probeer je gezicht te behandelen met een peelingcrème van bv de HEMA, die is niet zo duur.
Je zult zien dat je acne snel verdwijnt en je gezicht ook weer mooi is. Misschien kun je op je verjaardag een schoonheidsbehandeling-bon vragen, en laat je lekker verwennen.. je zult je dan ook weer een stuk beter gaan voelen.
Geniet van je school en probeer na je vwo een leuke wereldreis te maken of een studie in het buitenland, je zult zien dat je helemaal opvrolijkt... succes:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ik herken dat heel erg. Ik heb er zelf ook last van. Dat je gewoon gaat nadenken over waarom je hier bent. Ik probeer het gewoon te negeren. Ik denk dat het wel overgaat als we ouder zijn ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mellaniex, je geeft helemaal nergens een reactie op. Lees je alles wel, of is het teveel voor je. Laat even wat van je horen, want je hebt veel mensen geactiveerd om te antwoorden op je vraag.
Stel iedereen (als je kan) gerust door te reageren, dan weten we dat je er mee bezig bent. Ik hoop dat er ergens iemand je heeft geraakt met zijn of haar antwoord en dat je er iets mee kan.
Ik wens je heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi, iedereen bekijkt het van zijn of haar perspectief, begrijpelijk. Probeer iets in je leven te veranderen, ga sporten, meld je aan bij een vereniging etc. Door beweging krijg je ook meer positieve energie en verandert je instelling en uitstraling. Je school geeft je de mogelijkheid later veel financiële vrijheid te verkrijgen, zie het als een fase in je leven, echt dit gaat voorbij. Het is een deel van het puberen in jouw geval. Bij iedereen is het anders, wens je veel sterkte en it can only get better en onthoudt "als je doet wat je deed dan krijg je altijd hetzelfde resultaat" dus verander iets
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee Melanie, begrijp ik nu goed dat je jezelf als het ware wegstopt voor het leven? Ik ben niet mooi en dus niet waardevol? Waarom denk je zo negatief? Klopt het eigenlijk wel wat je van jezelf vindt? Wat is er positief aan jou?
Mijn ervaring is dat negatief denken en/of teveel denken ongelukkig maakt. Ik ben na een hele nare tijd met veel nadenken waar ik depressief en lichamelijk ziekvan werd begonnen met mediteren en de natuur in te gaan. Door te bewegen en door rust op te zoeken in de natuur en middels mediteren werd ik gelukkig. Ik voelde me rustiger worden en dan vooral door te bewegen. Je hoofd waait als het ware even leeg. Ik raad je dit aan ook te gaan doen. Mediteren is niets meer dan rust nemen eigenlijk en dit met je volle aandacht (boek lezen, mooie muziek luisteren, gaan liggen en naar je ademhaling luisteren etc)
Wat betreft je uiterlijk, als jij je niet mooi voelt mag je altijd iets doen waardoor jij je beter gaat voelen toch? Een nieuw kapsel of adviezen van internet lezen en deze toepassen? Mijn ervaring is dat als je je van binnen goed voelt je van buiten mooier wordt, je gaat stralen. Mens leef! uiterlijk is vergankelijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vervelend dat je op dit moment zo in een dip zit.
Soms helpt het om je in zo een periode juist te richten op anderen. Door bijvoorbeeld vrijwilligerswerk te doen bij verstandelijk gehandicapten.
Verstandelijk gehandicapten maakt het helemaal niets uit hoe je eruit ziet, zij reageren vaak heel onbevangen op je waardoor je opener wordt en meer zelfvertrouwen krijgt. Dat zelfvertrouwen straal je op andere momenten ook meer uit. Daarnaast beteken je echt wat voor andere mensen, en dat maakt je leven voldoening schenkend...
Je gaat er ook meer van relativeren.

Misschien is dit een tip wat je helpt? Uit ervaring weet ik dat het echt zo werkt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga voor iets waarvan je denkt dat het je helpt. Je gevoelens zijn momenteel (zeer ten spijt) .......overbodig,tenminste.......zo ervaar je het. Er is een tijd van doorzetten en van liefde
voor de resultaten (Liefde voor je eigen speciale gave's) van je eigen werkzaamheden. Soms moet je het gevoel uit schakelen voor iets heel anders. l En dat vergt enorm veel kracht Waar van je niet weet dat je het in je hebt.Probeer het verstandelijke met het liefdes gevoel in je hart te combineren. Ik, hoop dat je er iets van waarde kunt uithalen. Veel liefs en waardigheid. Liefde, maar ook je manier van denken is zeer belangrijk voor het samen gaan van 'Mens Wording'te voelen. Heb geen andere antwoord. Heb er zelf ontzettend onder geleden. Succes.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek een leuke sport uit. Dit helpt tegen het dik zijn, het is leuk je kunt er meer zelfvertrouwen van krijgen en je zult er meer mensen ontmoeten. (als je een vechtsport uitzoekt helpt dit extra voor je zelfvertrouwen)
Je zult zien dat die zes jaar best wel snel gaan, voor mijn gevoel gaat de middelbare school veel sneller dan de basisschool)

Heel veel suc6 en ik hoop dat je weer wat meer plezier zal krijgen in je leven, je bent waard!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen heeft wel iets ergs meegemaakt in zijn of haar leven. Mijn antwoord is DON'T GIVE UP. Er zal wel iets gebeuren wat je gelukkig zal maken. Een tip, denk aan jezelf en niet aan wat anderen over jou denken. Je zal wel met iemand bevriend worden die naar je innerlijk zal kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, lastig. Zelf heb ik dit gevoel ook wel eens maar doordat ik mijzelf een helder doel heb gesteld (dit kan bijv. een baan zijn ) lukt het mij bijna altijd om dit gevoel te overwinnen. Vaak help het mij om dingen luidop tegen mezelf te zeggen, als je het zo overtuigend en zelfverzekerd mogenlijk roept is het makkelijker.
En denk hier ook goed over na;
Je zit in atheneum, dus de kans dat je later een goede baan kunt vinden is groot. Dat je last hebt van acne is makkelijk te verhelpen, elke ochtend en avond je gezicht grondig reinigen met water en 1 x per week je gezicht stomen boven een bak kokend water en het is zo weg.
Je zegt dat je dik bent maar ook dit kan veranderen. Ga jezelf in ieder geval niet uithongeren want dat levert niets op. Wat je wel kunt doen is veel water drinken (help trouwen ook tegen puistjes) en de verwarming wat zachter zetten zodat je meer energie verbrand, werkt echt.
Als gewoon een gek doet, en mensen die je meestal nooit spreekt gewoon durft aan te spreken help dit om socialer te worden, misschien maak je er wel nieuwe vrienden en word je leven direct een stuk minder saai.
Hopenlijk helpt dit je verder.
Succes en een dikke knuffel van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denken - voelen - doen. Drie dingen. Ze hebben vaak voortdurend invloed op elkaar. Geef maar eens antwoord op de vraag: 'Denk eens na over hoe je je NU voelt, en laat dat dan aan me zien'. Je blijft voortdurend bezig. Als je merkt dat je er niet zelf uit kunt komen (dit is zeer gebruikelijk, hoewel het een erg belemmerende en onaangename situatie is) dan zou ik je aanraden om hulp te zoeken. Niet persé op internet, maar eerder bij je ouders, je vrienden, en/of de huisarts. Er is erg veel waar je gebruik van kunt maken :)

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik ken je natuurlijk niet. Maar wat je ook kunt nagaan: past deze manier van nadenken bij jou? Is het iets wat je van jezelf moet/kunt/wilt accepteren? En nog extra: doet het er toe? Wat kun je er mee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent zeker niet de eerste. Ik heb dit ook een periode gehad. Je moet eigenlijk gewoon je leven veranderen. Niet drastisch ofzo. maar gewoon iets kleins zoals op een sportclub gaan. Wat me zelf eerst ook niet leuk leek is toch leuk gebleken. ik had geld nodig en nam een baantje (AH) toen ik er werkte was het niet echt leuk. Maar na een tijdje begon ik met collega's te praten. Maak sociale contacten binnen een groep, organisatie of vereniging. Ook kan je uitzoeken wat jij het allerleukste vind. Eerst dacht ik net zoals jij zo van OWWW SAAAAI WERKEN LATER.... Maar ik hou van gamen en ben erachter gekomen dat er ook een beroep voor is. Nu heb ik besloten gamedesigner te worden en kijk ik uit naar de toekomst. (Maak van je Hobby je beroep). Het belangrijkste is VERANDER JE LEVEN OP EEN LEUKE MANIER. BLIJF NIET BINNEN ZITTEN MAAR GA ERGENS HEEN EN PROBEER ZO MIN MOGELIJK VERLEGEN TE ZIJN. ik hoop dat ik je heb geholpen.Succes! (Het leven is leuk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, ik doe zelf ook atheneum, zit nu in het 5e jaar, en ik begrijp je. Ik heb het af en toe ook helemaal gezien. Daarnaast heb ik ook nog wel de nodige probleempjes. Ik weet niet precies hoe oud je was, maar toen ik in het 2e jaar zat was ik het af en toe helemaal zat. Ik voelde me erg depressief. Ook niet zo dat ik zelfmoord wilde plegen, maar ik zag ook niet waarvoor ik het deed. Het is niet echt belangrijk dat er 'iets' of 'iemand' is waar je het voor doet. Dat kan namelijk makkelijk wegvallen. Wat belangrijk is is zelfverzekerd zijn. Als je jezelf wat te dik voelt, kan je natuurlijk wat proberen af te vallen. Ik vind mezelf ook te dik, en daar zat ik eerst erg mee. Afvallen lukte ook niet. Maar sinds ik een vriend heb, en uit mijn depressieve periode ben ben ik zelfverzekerder. Ik ben tevreden met mijzelf. Ik sport ook meer en eet automatisch gezonder. Ik ben nog steeds geen slanke den, maar ik heb het geaccepteerd. Zelfacceptatie is belangrijker dan veranderen. Houd dat in de gaten! Als je het moeilijk vind om sociaal te zijn (dat heb ik zelf ook, ik heb ook maar enkele vrienden in de klas) is dat geen probleem. Zolang je maar naar iemand toe kan met problemen. Ookal is dat maar één vriendin, je nichtje of desnoods je hamster. Je moet het niet opgeven. Uiteindelijk krijg je vast wel weer ergens zin in. Zoek een hobby! Iets waar je goed in bent, zodat je ook meer zelfvertrouwen krijgt. Ik kan je moeilijk helpen, je moet het toch zelf doen. Maar misschien wat tips: ik vind het zelf leuk om te tekenen, daarin kan je ook gevoelens uiten. Ook vind ik het leuk om mezelf via mijn uiterlijk te uiten. (ik heb een erg opvallende kledingstijl). Probeer kleding te kiezen waarin jij je goed voelt. Dat maakt je ook al zelfverzekerder.

Hoop dat je wat aan mijn tips hebt!