Hoe kun je ervoor zorgen dat een sigaret niet meer lekker smaakt en dat de trek weggaat?

De volgende trucjes ken ik al:
- tanden poetsen,
- drop eten,
- kauwgom kauwen (dit helpt wat minder goed),
- afleiding zoeken (dit helpt ook wat minder goed, maar soms werkt het).

Meer weet ik niet. Heeft iemand nog een gouden tip?

Toegevoegd na 1 minuut:
Met trek bedoel ik, trek in een sigaret natuurlijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
9.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belangrijlk bij het stoppen met roken is dat je echt achter je besluit staat om te stoppen die knop in je hoofd moet om een sigaret smaakt goor en zeker niet lekker als je net gerookt hebt heb je altijd een vieze smaak een sigaret is geen maatje maar je vijand bij lang doorroken ontstaat vaak de ziekte longemfiseem astma bronchitus dat is bewezen dat die longziektes grotendeels rokers treft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je naar de huis arts gaat, en verteld dat je wilt stoppen met roken, krijg je daar hulp/begeleiding voor. En het wordt vaak nog vergoed ook, door de zorgverzekeraar!

Antwoorden (15)

Misschien rook je wat minder als je een merk koopt die je niet lekker vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super idee! +je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt wel.
Ik kocht en rookte in Polen Poolse sigaretten:
hoesten, niet leuk meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt wel. Laatst per ongeluk een bus ' volumetabak' gekocht ; weken mee gedaan en uiteindelijk maar weggegeven, zo vies.
Barclay, daar zitten gaatjes in de filter. Zo krijg je bij elke hijs ook lucht mee. Dat rookt niet lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik rook niet,maar voor mijn broer heb ik eens ( per ongeluk), zware shag gekocht die hij vies vonden waar hij ook nog hoofdpijn van kreeg.
En toen zei hij:"Dan rook ik nog liever niet!"

En hij is ook echt verslaafd,dus..
Draai dus eens een zwaar shaggie ipv dat je een sigaret opsteekt!^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat dacht ik ook,rook zware,dan rook je minder..dat duurt maar even,je went aan zware shag,'n drummetje vind ik nu echt minder.
Er is medicatie op de markt die je hierbij kan helpen. Dat zijn pillen, die de trek in een sigaret doen wegnemen, en ook ervoor zorgen dat het roken echt smerig wordt.
Chantix heet dat geneesmiddel.

Het is geen wondermiddel, maar verhoogt de kans op stoppen wel. Zelf ben ik geen roker meer sinds lange tijd ( gewoon, ouderwets de cold turkey methode ) maar ik ken verscheidene mensen die met dit middel zijn gestopt.

En als je ergens echt in gelooft dan...

Zie de link voor meer info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gevaarlijke troep.
Geloof dan liever in de genezende kracht van iets onschuldigers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben ik het niet helemaal mee eens. want als tijdelijk iets wat misschien een beetje gevaarlijk is je helpt te stoppen met iets wat op lange termijn véél gevaarlijker is....dan moet je het doen!
Een heel pakje achter elkaar wegsmoren. Geloof mij maar dat je voorlopig geen trek in een sigaret zult hebben, je wordt er misselijk van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet waar!
Hoewel ik geen stevige roker ben
heb ik dat wel eens gedaan,
tijden van hevige stress. Maar gewoon de volgende dag weeeer opsteken!
Steek hem omgekeerd in je mond en steek het filter aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou me aanmelden op het stoppen met rokenblog
Stoppenmetrokenblog.nl
Daar zit je met allemaal gestopte rokers die elkaar steunen
Ik ben zelf nu vijf weken rookvrij en de site is wat mij daarin heel belamgrijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij trek in een sigaret veel lezen en bloggen op die site helpt echt
trek in een sigaret is niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. (eigenlijk is het ENKEL geestelijk)

zolang met midden in de nacht niet wakker wordt omdat het nicotine gehalte zakt in het bloed is men lichamelijk NIET verslaafd, en NIET lichamelijk afhankelijk van een sigaret.

als je het op 1 manier aan wil pakken gaat het dus NOOIT werken (helaas!!!)

wat je kan proberen:

je eigen merk weggooien (of oproken)
en de meest gore, ranzige tabak aanschaffen die er bestaat.

(let wel, dit gaat wennen, dus ga op tijd op zoek naar een andere gore tabak)

spreek met jezelf af dat je bv alleen buiten mag roken.
(en het liefst op een plek die niet makkelijk te bereiken is)
als het handelingen aan het roken vooraf gaan grijp je minder snel naar een sigaret tussendoor.

leg je tabak op een plaats die uit het zich is. (in een kast achter boeken ALS het maar totaal geen handige plek is) en leg het NA het roken weer terug daar.
hoe meer handelingen... hoe minder snel je ff een peuk rookt.

zet de asbak in het water meteen NA het roken, laat het water staan, en zorg ervoor dat dit ook de enige asbak is, en je niet even je as ergens aftikt. deze asbak MOET je gebruiken als je gaat roken.
(voor je gaat roken zal je eerst de asbak moeten afdrogen)

je kan ook met jezelf wat afspreken (schijf dit op desnoods)
als ik ga roken moet ik éérst (de was ophangen, de afwas doen, eten klaarzetten, huiswerk maken, weet ik veel wat...)

kortom: maar het in alle opzichten voor jezelf enorm omslachtig en onhandig, rek tijd en als het kan op een nuttige manier deze tijd opvullen zodat het zijn vruchten afwerpt.

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord! Maar een asbak hoeft toch niet per se droog te zijn? Ken genoeg mensen die hem altijd buiten hebben en ook al regent 'ie vol, ze blijven 'm gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh zo ben er ook een van :)
snap wat je bedoeld hoor. het is ook maar een voorbeeld, er zijn zo vast meer dingen te bedenken die het roken omslachtig maken. sommigen zijn persoonlijk wel van toepassing en sommigen niet. het ding dus om het duidelijk maken van de achterliggende gedachte aan de hand van voorbeelden, dus van daar :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens : de verslaving zit helemaal tussen je oortjes,. Ik rook als een ketter (bewust) en heb nog NOOIT ontwenningsverschijnselen gehad, zelfs niet na twee dagen zonder te moeten, en twee keer 7 weken zonder enige klacht gestopt. Wel trek, geen ontwenningsverschijnselen.
Mischien helpt het als je niet steets in contact komt met de verlijding . Koop het gewoon niet meer haal het niet in huis dan kan je het ook niet meer roken. Wils kracht is het enige dat echt helpt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wils kracht ? Hij heet toch Dirke ? Dat zou dan Dirkje's kracht moeten zijn ;-)
ik ben gestopt met behulp van Champix, je mag dan nog een week roken, maar de meeste mensen stoppen al eerder omdat de sigaret echt niet lekker meer is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
huishoudelijke tip: Je mond spoelen met mondwater voordat je wil gaan roken. Dan smaakt het echt heeeeeel vies! Erg zoet, maar niet lekker zoet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'N volle asbak in 'n jampotje doen en er water aan toe voegen,dekseltje erop. Telkens als je zin hebt in een sigaret draai je het potje open en steek je je neus erin en denk je: zo ruiken mijn longen dus en ze zien er uit zoals ze ruiken..roken is dom..lees het boek "nederland stopt" Het zal je ogen openen en je motivatie te stoppen zal groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door jezelf te vertellen / aan te leren dat het heel vies is en niet lekker smaakt. Je hebt jezelf tenslotte ook aangeleerd het lekker te vinden ; dat vind volgens mij bijna niemand van nature.

Een ander merk shag roken (vooral die gore bukshag die ze tegenwoordig verkopen als ' volumetabak' kan ook helpen ; als DAT het enige was dat er te krijgen was, rookte ik ook niet meer.

Je zult echt een keus moeten maken voor roken of niet roken, en als het niet-roken is, de knop omzetten. Het doorbreken van de gewoonte duurt een week of twee, de ergste trek is er met een maand of twee vanaf, en na een jaar zonder vind je het vermoedelijk echt niet meer lekker ; net als de eerste keer.

Bij sommige mensen blijft het echter ; rook heeft voor veel mensen namelijk ook heel veel positieve associaties (gezelligheid, geborgenheid, thuis, warmte, winter : we hebben een paar honderduizend jaar met vuur geevolueerd, dus nogal logisch dat we daar positieve associaties mee hebben - die breek je niet in twee generaties af. Een oom van mij rookt al jaren niet meer, maar heeft nog wel altijd een pakkie shagop zak (inmiddels zaagsel, maar okee). En een paar keer per dag moet-ie effe ruiken. Meer niet ; alleen effe ruiken. Dan is het goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na een dag of twee, drie niet roken is de kans al heel groot dat je sigarettenrook ontzettend smerig vindt. Ik zou dus niet vaker dan om de drie dagen de confrontatie met sigarettenrook opzoeken. Bij voorkeur rook van anderen, want dat is goedkoper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen hebben baat bij hypnose of acupunctuur en bereiken daarmee het effect dat tabak en roken vies en afstotelijk voor ze wordt. Het helpt niet voor iedereen, het hangt er van af hoe gevoelig je hersenen zijn voor suggestie.