Wat is een ego?

wat is een ego? En is de omschrijving van "ego" een mening of is dat een feit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
7.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) Leuk! + voor je vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor de vraag :) Voel me vereerd dat mijn vraag weer andere vragen oproept :) Denk ook te maken met mijn ego ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha een gesteelde ego bedoel je zekers!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gesteelde? ik nie begraip?

Antwoorden (15)

Dat je alleen maar aan jezelf denky
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
- ego is niet hetzelfde als egoïsme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goedzo bamibal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het schoolplein wel......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
War dan volgens jou
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gok dat bamibal zoiets bedoeld als bij één van de antwoorden hieronder.
@Marleen, als ze iets op het schoolplein zeggen wil dat niet zeggen dat het woord ook correct wordt toegepast ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
turbotaal......toch ego en iri enzo enzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies, in dat geval is ego gewoon een afkorting van egoïstisch, maar niet hetzelfde als het woord ego op zich.
Leuke foto trouwens wiccalife!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@J0ve : dat maakt niet uit , correct of niet correct. Het gaat er om hoe een GROEP het woord gebruikt, en hoe binnen die GROEP het woord betekenis heeft.
Als je op een gemiddeld schoolplein (en niet alleen tussen kinderen trouwens ;-) ) een verhandeling zou houden over het ID, het EGO en het SUPEREGO, zouden ze ongetwijfeld denken dat je ze uit liep te schelden. Er is in principe niet echt een eensluidende ' juiste' manier om woorden toe te passen ; daar is taal te flexibel voor. Dat mensen die de taal goed beheersen en - vooral- taalpuristen af en toe de kriebels krijgen van dergelijke taalmishandeling, betekent niet dat we er iets tegen kunnen doen. Er zijn legio voorbeelden van woorden die ooit 'verkeerd' (of in andere context) gebruikt zijn maar nu correct Nederlands. Ook woorden die jij en ik gebruiken. En in deze context heeft het woord ego niks te maken met het EGO, maar is het uitsluitend een stukje staattaal / afkorting voor iemand die zichzelf nogal hoog heeft zitten. Heel klein voorbeeldje : in de jaren 20 betekende melig ' moe en sloom' , het gevoel dat je hebt aan het eind van een drukke warme dag. Nu zal NIEMAND maar dan ook echt NIEMAND het woord nog als zodanig interpreteren, maar er bij de mededeling ' we waren melig' vanuit gaan dat je in een stemming was om ontzettend flauwe grapjes te maken en er nog om te lachen ook. Totaal verkeerd woordgebruik dus. Of niet meer ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen, ik snap je punt helemaal, maar wij hebben simpelweg de vraag op twee verschillende manieren geïnterpreteerd.
Jij hebt het nu over de vraag "in welke betekenis het woord ego gebruikt wordt". Ik heb het over de vraag "wat zijn de formele, officiële, gedocumenteerde betekenissen van het woord ego". Zo is er ook een officiële spellingswijze voor de meeste woorden, terwijl er inderdaad (ook op het schoolplein) door groepen ook hele andere spellingswijzen worden gebruikt. Sommige van deze spellingswijzen worden uiteindelijk geformaliseerd, en daardoor officieel.
Dat geldt ook voor de betekenis van "ego" als zijnde "egoïstisch". Maar zover is het nu in ieder geval nog niet! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hanteer in dit soort gevallen meestal de betekenis volgens het woordenboek, tenzij er een duidelijke aanwijzing is dat de schrijver het anders bedoeld zou kunnen hebben. Van dat laatste merk ik hier niets.
een ego, je ego is een deel van je karakter.
heb je nodig om jezelf staande te houden in de wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat je denkt dat je zelf helemaal geweldig bent, sommige mensen denken dat nodig te hebben. het is een mening wat jij van jezelf vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ego stamt uit het Latijn en betekent: ik.

Voor Ego zijn verschillende omschrijvingen te vinden. bijvoorbeeld een beschrijving van een onjuiste waarneming van wie je bent. Een foutieve en soms opgeblazen identificatie met een zelfbeeld, zelfdefinitie, zelfwaan of zelfgevoel.

De inhoud van het Ego is persoonlijk ( en inwisselbaar) Bij de een bepaald door iemands status bij de ander wordt de inhoud van het Ego ingevuld door bezittingen.

Verder is het Ego is altijd gericht op het beter willen/moeten zijn dan een ander. en het Ego is op zich niet iets verkeerds, want dan zouden we daar een oordeel over geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende definities voor het woord ego.

Ten eerste komt het woord uit het latijn. In die taal betekent het woord simpelweg "ik". En alle manieren waarop dit woord in deze tijd gebruikt wordt hebben dus met "ik" te maken.

In de volksmond wordt soms gezegd dat iemand een ego heeft, als deze persoon nogal vol van zichzelf is.

De verdere gebruiken van het woord ego in de loop der jaren hangen eigenlijk allemaal samen met de psychologie.
De definitie van het woord ego in de Van Dale zegt ook dat het een psychologisch begrip is met de betekenissen "zelfbewustzijn, zelfgevoel".

Bij mijn weten komt het begrijp Ego in de psychologie voor het eerst voor bij Freud, maar kan me heel goed voorstellen dat de oude Griekse filosofen (in vertaalde vorm) dit begrip al hanteerden.
Freud onderscheidde in de menselijke psyche drie "niveau's", te weten het Id (het dierlijke deel dat puur op instinct leeft), het Superego (het ideaal beeld dat iemand van zichzelf heeft om naar te streven en zich aan te spiegelen), en het Ego, het realistische tussenniveau dat probeert het Id te beheersen en het Superego te benaderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk! +
Het antwoord staat al bij de antwoorden op deze vraag:

http://www.goeievraag.nl/vraag/nut-ego.232254#1004221

Ik herhaal:
Ego = identificatie met een zelfbeeld, zelf- beoordeling, zelf- waan of zelf-gevoel
Dat kan dus negatief zijn of positief.

Deze omschrijving is dus een feit.
Want het zegt niets over "wat voor ego" iemand heeft.

Het gaat dus vooral om een zelfbeeld!!

Het is wel nuttig in de huidige maatschappij om
een zelfbeeld te hebben dat een beetje klopt met de realiteit.

Ik bedoel, als voorbeeld: jij denkt dat je een reuze aardige vlotte meid bent en heel goed in je werk en dus prima.
Maar jouw omgeving ziet vooral een op het werk gefocuste en gestresste vrouw, die je maar liever kan vermijden.
Dat is mij overkomen.
Mijn ego, mijn zelfbeeld, klopte niet met wat anderen zagen.
Daar hebben we later wel veel lol om gehad, toen ik mij realiseerde hoe ik over kwam en wie ik was. Toen kon ik dat bijstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ego is Latijn en betekent ´IK`.

In de volksmond, en ook een beetje afhankelijk van in welke kringen je verkeert, wordt het in verschillende betekenissen gebruikt.

In de klassieke psychologie betekent het het bewuste, handelende deel van jezelf.

Op straat en op het schoolplein echter is het een afkorting van 'egoist´ (iemand die zichzelf centraal stelt, alleen aan zichzelf denkt), danwel een veronderstelde eigenschap / orgaan die iemand die egoïstisch handelt schijnt te moeten hebben (hij heeft een groot ego).

De omschrijving 'ego' is uiteraard volledig subjectief, al kan die door een grote groep mensen gedeeld worden - dat maakt het echter nog geen feit. ' Hij is lang' of ' Zij is blond' kan de constatering van een feit zijn. ' Echter : 'Hij is een ego' of ' Zij is aardig' zijn subjectieve meningen. De beweegredenen van mensen zijn bij lange na niet altijd aan de buitenkant af te lezen, en gekleurde brillen hebben ook nogal wat invloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik het duidelijk heb voor mezelf is het dit:

Je hebt het nodig om je staande te houden in de wereld, maar kunt zelf bepalen in hoeverre je dat gebruikt, voor jezelf of naar anderen toe.

Iemand zei het al: Ego is Ik. Je Ego leert je ook met je eigen Ik om te gaan. In mijn ervaring houd het Ego van anderen en die van mezelf, mij een spiegel voor om mijn eigen Ik te leren kennen. Maskers door middel van angsten die je leert ophouden, vallen langzaam af om je echte ik tevoorschijn te laten komen. Als een ui die je laag voor laag afpelt. Dat overkomt een aantal mensen. Veel mensen vinden het ook veilig zich achter het Maskerachtige Ego te blijven verschuilen, waar de angst, hebzucht en jaloezie een grote rol blijft spelen.

Het Ego is vaak prestatiegericht, streeft naar perfectionisme, vorm van exhibitionisme, kijk mij eens. Om je vervolgens schuldig te kunnen voelen want wie ben jij nu eigenlijk?

Van binnen zijn we allemaal hetzelfde. Ondanks dat je gevoelig bent, je toch moetne staande houden in de maatschappij, is het soms noodzakelijk dominant te zijn, van je af te duwen, een grote mond op te zetten of iemand op zijn plaats te zetten. Anders wordt er over je heen gelopen.

Pochen met rijkdom "Kijk mijn mooie auto/computer/huis, etc eens" naar mensen die het minder hebben is ook een vorm van Ego. Met dankbaarheid van je deel vervuld zijn is niks mis mee, maar niet ten koste van anderen.

Van jezelf houden is niks mis mee, maar we zijn niet op de wereld gezet om ALLEEN maar van onszelf te houden. De anderen zijn net zo belangrijk. Niet alleen de mooie mensen. Ook de lelijk, dikke, arme en gehandicapten en de ethnische minderheden.

Zelf ben je wel belangrijker dan je tot nu toe dacht. Hoe kún je er ook voor een ander zijn, als jij jezelf niet kunt zijn? Zodra je je zelf kunt zijn, kun je er veel meer zijn voor een ander. Ego is maar een woord... Wim Kan "Geen woorden maar daden, Anneke Tanneke Toverheks"( Waarom dat me nu ineens te binnenschiet, lol)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow....
Ik ben echt onder de indruk van jouw antwoord,echt!
+!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ook!!+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjullie wel, het kwam uit mijn tenen, en vloeide zo uit mijn pen :) *Gaat haar tenen even wassen*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een bewonderaar op jouw ego-pad - haha + x 2 tot in het oneindige dus. Bedankt voor jouw heerlijke wijze woorden, ik benader ook graag Iedereen als 100% Gelijkwaardig.
Bedankt om de keuze voor dat vermogen nog eens in herinnering te brengen.
Er kunnen voor mijn part niet genoeg Win-Win-Visionisten zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anneke Tanneke Toverheks, wat een mooi antwoord!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
x2 tot in het oneindige? verklaar je nader? bedankt gerda ook en Edje qÔ_ôP <---- Ed. Waarom kwam Anneke Tanneke Toverheks in mij op Ed? Heb jij daar wat mee? Ik ga dat stukje eens opzoeken, want het kwam uit het niets... Word ik schieuwnierig van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stukje uit je kindzijn.
je ego is het streven in je bewustzijn beter te zijn/ worden dan de ander.
Alle deelnemers hier op G.V. zijn bezig met hun ego, door de ander te vertellen hoe ze er over denken, beter weten, laten zien dat ze het weten, laten zien hoe slim ze zijn, laten zien welke goede vragen ze stellen, de beloning in punten hier op G.V. versterkt deze drang, door beter te zijn dan de ander, hoi, weer een beste antwoord, weer 10 puntjes!!!
Maar juist daardoor, kunnen we verder groeien in onze kennis en dat is weer goed voor ons zelfvertrouwen en dat is weer goed voor ons lichaam zelf.
Dus voelen we ons beter.
Ons ego is dus onmisbaar in ons leven en zeker niet alleen een slecht ding!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets positiefs bestaat zonder iets negatiefs erin, niets negatiefs bestaat zonder iets positiefs erin...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan mooi op een tegeltje! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
spreuk van de dag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zal wel een boeddhistische spreuk zoals deze bestaan... t Is ook eigenlijk wel yin en yang achtig, want het een is er niet zonder het ander...
Leuk babietje Wicca :) Ga ik me spontaan vrolijk van voelen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Samen tegeltje maken? :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
he, ja, ineens een babytje, schatje zeg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+Plusje van mij.
Jouw antwoord klopt ook helemaal.
Alleen dat van die punten is niet van toepassing op mij,kan me dus helemaal niks schelen!
Wel de waardering en reacties ( en bemoediging) die ik hier al van zoveel mensen heb gehad.
^_^ En ja :wat een schattig baby'tje!Is dat jouw kindje,wiccalife ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je laurena en jij een plusje, voor je nieuwe avatar!
Wat een geweldige foto!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja mooie avatr laurena, maak je die zelf, ben jij dat zelf?
Hoezo? Ik heb helemaal geen ego!
Kan ik er iets aan doen dat ik veel weet!
Dat is gewoon een goede eigenschap, geen ego!

Toegevoegd na 1 minuut:
Een voorbeeld is soms beter dan een uitleg ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voel je je aangesproken? :P Mooi voorbeeld idd :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is dit niet zo'n goed voorbeeld, want hier wordt het ego beschreven als iets negatiefs, terwijl het ego zowel positief als negatief kan werken.
Ons ego is ons idee wie en wat wij zijn en wie en wat wij geloven te zijn. Ons ego is hoe wij onszelf waarnemen. Onze waarneming bepaalt dus ons ego. Ons ego is ons zelfbeeld waar wij vervolgens aan moeten voldoen. Vaak is dit zelfbeeld onbewust.

Hoe wij met ons ego omgaan, en hoe ons ego met ons omgaat, bepaalt in grote mate, hoe gelukkig en succesvol wij zijn. Hoe ons ego werkt, en of wij door het ego worden geleid valt vooral op in moeilijke situaties. De kern is: dat wij ons identificeren met iets dat vergankelijk is.

Het leven kan veel rijker worden als wij verder durven en willen kijken dan ons ego. Ons bewustzijn kan ons helpen om minder last van het ego te hebben. En door ons bewustzijn zullen wij ons ego leren loslaten, en meer in vrijheid en liefde leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet 1 mens op de wereld is gelijk aan een ander.
De mens die dit typt ben IK, dat is mijn Ego... en deze Ego onderscheidt zich van alle andere ego's op de wereld, door uniek te zijn. Net als alle andere ego's op de wereld uniek zijn.
Zie het als een vingerafdruk: niet 1 is gelijk aan een andere op deze wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Freud heeft de term ego bedacht om zijn theorie mee te bouwen. Hoewel hij die psychoanalyse noemt, is dit moeilijk als analyse te zien: echt analyseren doet hij niet. Wat hij wel doet, is de geest opdelen in drie symbolische delen, het ego, superego en het id.

Omdat ze symbolisch bedoeld zijn, bestaan ze niet 'echt'.
Het belangrijkste is het id of es, wat tegenwoordig het Kind genoemd wordt.
Het staat voor de essentie van het leven. Want leven lukt alleen, als de behoefte daartoe vervuld wordt. Die behoeftes zijn adem, drinken, voedsel, kleding, onderdak, seks, veiligheid gezelligheid en zelfontplooiing. Maslow heeft dit verder uitgewerkt.
Men weet nu, dat het Kind in ons zelf aangeeft wat het nodig heeft om te groeien. Dat was in vroegere tijden anders, toen dacht men dat dwang nodig was. Maar dwang leidt tot ontwikkelingsstoornissen. Immers het Kind ontrolt zichzelf. Het is een volautomatisch en autonoom proces. De ouder hoeft zich alleen maar invoelend op te stellen en het kind te voeden met wat het nodig heeft.
Dit proces leidt uiteindelijk tot het vermogen om rationeel te kunnen nadenken, en te beoordelen. Dat noemt Freud het ego, nu vaak de Volwassene.

Het ego kan in recursie terugkijken op zijn ontwikkeling. Dat heet zelfbewustzijn. Het kan beoordelen, of/dat er vroeger behoeftes van het Kind zijn verwaarloosd. Het kan daarom alsnog aan het Kind toestemming geven om te zijn. Dit is een moeilijk en intensief proces.

Het superego staat voor socialisatie. Dat is het inbrengen van de cultuur van de omgeving; daaronder sociale omgangsvormen, normen & waarden en taboes.

In de tijd van Freud, de Victoriaanse tijd, was het normaal om de natuurlijke seksuele behoefte af te wijzen.
In die tijd gingen gegoede dames dan ook naar de dokter vanwege hysterie. Hij behandelde hen dan tot een cataclysme, waarna de dame weer wekenlang geestelijk gezond was. Tegenwoordig weten we, dat de dames door stimulatie van de clitoris gewoon een bevrijdend orgasme kregen. Maar zo zagen de artsen van die tijd dat niet. Voor hen had dit helemaal niets met seksualiteit te maken.
In deze cultuur ontdekte Freud de grote onderdrukking van de seksuele behoefte en zag hij ook dat er sociale normen waren die daar tegen in gingen, en dat je dat met verstand kan begrijpen. Zo ontstond zijn theorie met deze termen.

Trouwens, zo ontstond ook de vibrator als medisch instrument.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het eenvoudig wil houden dan kan je ego gewoon als het "ik" omschrijven.
Het is datgene wat elke individu de kans geeft om zich van de ander te onderscheiden.

Het ego is een onzichtbare doch wel degelijk aanwezige energetische impuls of transformerende factor omdat iedereen daardoor afgescheiden zichtbaar is en iedereen zichzelf daardoor als fysieke, unieke eigenheid kan ervaren.

Sommigen ervaren het ego als lastig, anderen weten het in balans te houden door het te aanvaarden voor wat het is en ervaren het ego als een wonderlijke manifestatie der natuur... wat het in wezen dus ook is ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ego is je zelf - of *ik*- bewustzijn,dat gevormt wordt door je omgeving en je opvoeding en dan ook nog je karakter plus je genetische aanleg.

Al deze ingrediénten vormen je zelfbeeld en je opstelling tegenver de andere mensen en de wereld iha om je heen.