Ik heb soms het gevoel als ik een trap naar boven aan het lopen ben dat ik achtervolgd word of in de gaten word gehouden iemand die het zelfde heeft?

Ik heb soms het gevoel dat als ik aan het lopen ben op de trap dat iemand achter me loopt (niet letterlijk) of dat iemand van een afstand mij in de gaten houd dan raak ik in paniek of dan blijf ik staan en kijk heel zachtjes om en dan ren ik als een mongolische bange kip naar boven en de deur strak dicht iemand tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
6.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft dit te maken met je vorige vraag?
Over de geest van een overledene die nog in een huis zit?
Misschien woon je ergens waar iemand is overleden?
Als je echt zo bang bent kun je dan niet beter verhuizen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit heeft niet te maken met mijn vorige vraag dit heb ik altijd al gehad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt?Wel toevallig!
Nou,sterkte ermee dan.^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk je soms naar enge films?

Het beste antwoord

Kijk zeker geen enge films, want die voeden dat soort gedachten. Probeer jezelf te overtuigen dat er niets is dat je kan achtervolgen. Draai je om en kijk rond, niet bang zijn, gewoon kijken, dat lucht echt op. Dan zie je dat er niemand is. Hou voor ogen dat je angst onterecht is en dat je het jezelf aanpraat. De angst komt uit jezelf.

Wat vaak helpt is juist dat wat je eng vind, extra te onderstrepen. Om het anders te zeggen: een soort van druk op jezelf leggen. Loop eens een keer meer de trap op en af. Dwing jezelf om te stappen, niet snel te lopen. Kijk daarbij vaak om en overtuig je ervan dat je veilig bent. Na een tijd zal je het zo gewoon worden dat je niet meer weet waarvoor je nu zo bang bent geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Heel goede tips! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je maar ik kijk geen enge films

Andere antwoorden (6)

het zit in je verbeelding.
als je die verbeelding gaat voeden (er constant aan denken als je de trap oploopt, andere "tekenen"gaat zien),wordt je angst alleen maar erger.
zoek afleiding als je de trap oploopt. zing bijv. een liedje of tel de treden en dwing jezelf aan andere dingen te denken, dan gaat het vast over!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Dit zou een angststoornis kunnen zijn, die in dit geval wordt gevoed door heel normale waarnemingen.

Als je de trap op loopt, kraakt de trap altijd nog wat na. De treden die je net hebt gehad, maken soms nog wat geluid. Als jij dan een geluidje hoort dat van drie of vier treden achter jou komt, krijg je natuurlijk heel snel het gevoel dat je wordt gevolgd.

Normaal geen probleem, maar als je al een aanleg tot angststoornis hebt, is het wel een probleem.

Ook de weerkaatsingen van de geluiden die je zelf maakt, kunnen de indruk geven dat er iemand in de buurt is. Komt zo'n weerkaatsing van voren, dan filteren jouw hersenen die automatisch weg. Je kijkt immers naar voren, dus je weet heel goed dat dáár niemand is. Die weerkaatsingen doe je dus niets.

Maar weerkaatsingen die van achteren komen, doen je wel wat. Want je weet niet zeker of er achter je wel of niet iemand is. Als je dan een vaag weerkaatst geluidje van achteren hoort, geeft dat wél de indruk dat daar iemand is - de hersenen hebben geen mogelijkheid dat weg te filteren.

Verder is er nog de mogelijkheid dat je een "iets", een "entiteit" waarneemt. Sommige mensen zijn daar gevoeliger voor dan anderen. Die entiteit is er niet echt, die wordt door je eigen hersenen gecreëerd.

Hersenchirurgische experimenten (ja echt: de schedel openmaken en met elektroden in de hersenen rondprikken, als ik het even op een botte manier mag uitdrukken) hebben aangetoond dat er hersengebieden zijn die, wanneer ze worden gestimuleerd, zorgen dat jij een "entiteit" voelt, een "aanwezigheid". Meestal een halve tot een hele meter schuin achter je rechterschouder.

--

Welke van bovenstaande mogelijkheden bij jou in welke mate meespelen, kan ik van achter mijn scherm natuurlijk niet beoordelen. Ik kan slechts de diverse mogelijkheden opsommen.

--

Als oplossing kun je als het ware jezelf gedragstherapie geven. Voel je je bang? Blijf dan rustig. Oefen met blijven staan. Rustig omdraaien als het je teveel wordt. Jezelf vermanend toespreken, iets als "kijk nou eens, stomkop, er is echt niets! maak je niet druk, het is veilig!".

En dan vooral heel kalm verder lopen en doen wat je van plan was. Onverstoorbaar.

Oefen daarmee.

Gaat het dan beter, dan heb je de weg naar de oplossing gevonden. Lukt het niet, praat dan toch eens met je huisarts - misschien dat je dan inderdaad een angststoornis hebt. Er zijn prima manieren om daar overheen te komen, maar soms heb je daar gewoon wat hulp bij nodig.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft dit te maken met de vorige vraag van deze persoon:of de geest van een overledene in het huis blijft waken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord Cryo, +!
Ik herken het, alleen niet op de trap maar op mijn kamer. Meestal zet ik dan de radio aan en lees ik wat, dan vergeet ik het al snel en is het er niet meer. Het is je verbeelding, in werkelijkheid is er niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwaar die ongemotiveerde min???
Prima antwoord hoor +!
mijn tante heeft dat ook, zij heeft een achtervolgingsziekte. zij durft ook niet alleen in de menigte te komen. maar zo erg is het bij jou niet denk ik?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik precies hetzelfde en dan ben ik bang dat die persoon achter me aan gaat rennen op de trap. Dan ren ik hard naar boven, maar ben dan bang dat die persoon mijn benen door de traptreden pakt:P
Gewoon realistisch blijven en tegen jezelf zeggen: Er is niets en als er wel iets is, dan schrik ik niet.
Eventueel jezelf geruststellen door terug naar beneden te lopen, goed rond te kijken en vervolgens gerust weer naar boven lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahah dit heb ik ook alleen als ik savonds naar bed ga heb ik er last van. Haha had vroeger als kind al dat ik geen kasten op een kier wilde hebben. Ik had toen ook het idee dat ik begluurt werd. Kan ik nog wel eens last van hebben hoor hihi. Het diepe zwembad met die strepen vind ik ook helemaal niets. Oja en vroeger als ik de wc moest doortrekken. Dan stond ik start klaar en drukte ik hem in en voordat de eerste druppel was gevallen was ik al binnen hahah.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Als aanvulling op de al gegeven antwoorden: ik las dat je 13 jaar bent. In de puberteit kunnen angsten optreden. Die worden veroorzaakt door de hormoonschommelingen.
Je bent dus echt niet de enige met dit soort angsten; het hoort erbij en gaat ook weer over.
Vele tips heb je al gehad en misschien werkt het al als je weet, dat het erbij hoort.
Blijft het aanhouden of maak je je er ongerust over: maak een afspraakje met je huisarts.