Wat is het verschil tussen derealisatie en depersonalisatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Het beste antwoord

Depersonalisatie (afgekort als DP) is een bewuste ervaring waarin een persoon zichzelf of zijn eigen lichaam als vreemd, niet vertrouwd of onecht ervaart.
Veel mensen beschrijven deze ervaring als: angstaanjagend; het idee hebben dat je niet echt leeft; levend dood zijn; leven als een automaat; vervreemd zijn van je eigen lichaam en je gevoelens; denken dat je gek wordt; toeschouwer van jezelf zijn; jezelf horen praten alsof je iemand anders bent; jezelf nauwelijks herkennen in de spiegel.

Derealisatie (afgekort als DR) is een bewuste ervaring waarin een persoon zijn vertrouwde omgeving als vreemd, niet vertrouwd of onecht ervaart.
Deze ervaring wordt vaak beschreven als: leven in een film; in een glazen kooi, in een stolp of achter glas zitten; de hele buitenwereld komt raar of onwerkelijk over.
fremar
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Depersonalisatie heeft betrekking op jezelf, als persoon.
Je ziet jezelf bijv als een vreemd, onecht persoon.

Derealisatie heeft te maken met je omgeving.
Je beschouwt je omgeving bijv. als onecht.