wat voor stoornis heb je, of heb je een persoonlijkheids stoornis als je teveel in jezelf gekeerd zit en geen gesprek met mensen kan hebben?

ik heb er behoorlijk last van dat ik teveel in mezelf gekeerd zit dus niet open en eerlijk naar mensen op kan stellen, dus zit ik in een soort isolement. als ik dingen zeg tegen mensen kan ik alleen maar over mezelf praten of wat met betrekking tot mezelf heeft dingen zeggen, maar een heel echt gesprek met mensen hebben vind ik heel erg moeilijk. ik heb het gevoel dat ik teveel met me hoofd leef in plaats van me hart.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
16.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb laatst een film gezien met een man die het syndroom van asperger heeft. 'Adam' heet die film. hij heeft het de hele tijd over zijn interesse: de melkweg en dat soort dingen. En hij kan niet zien of voelen, hoe andere mensen zich voelen. als jij ook zo'n symptonen hebt, moet je misschien naar een dokter gaan en erover praten en vragen stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praat er eens over met een vertrouwelijk persoon. Ook kun je (samen met diegene) naar de huisarts gaan en die kan je doorverwijzen naar een maatschappelijk werker/psycholoog. Deze mensen hebben ervoor geleerd om je te helpen met dit soort problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er echt last van hebt, zou je er eens met een psycholoog over kunnen gaan praten. Als je het wel prima vindt en als het je niet in de weg zit in je dagelijks leven, hoef je er ook niks mee te doen. Een stempeltje is soms handig, zodat je weet waar je aan kunt gaan werken, maar het is niet zaligmakend.

Antwoorden (5)

Ik zou het geen stoornis noemen, maar verlegenheid of onbeholpenheid. Daar leiden heel veel mensen aan. ook aan het feit dat ze vooral over zichzelf willen/kunnen praten. En op een gewone of eerste ontmoeting hoef je jezelf nogniet helemaal bloot te geven, de ander zou zich een ongeluk schrikken. maar als je vindt dat je wat meer moet praten met mensen, begin ze dan gewoon vragen over zichzelf te stellen, je krijgt gegarandeerd antwoord.
12 jaar geleden
Dat kan wel echt verschillende stoornissen zijn. Het lijkt wat op autisme maar of het dat is kan niemand zo via internet zeggen. Misschien hiermee naar een psycholoog gaan om dit uit te laten zoeken. Je hoeft je er zeker niet voor te schamen want er zijn echt veel mensen die ook met deze problemen zitten. Zij zien dit vaker en weten wat je ermee moet doen.

Sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is moeilijk vast te stellen zo even via het internet.
Kan van alles zijn, autisme, persoonlijkheidsstoornis, depressie , noem maar op.
Ik denk dat het goed is als je hiervoor naar een psycholoog gaat. Die kan vaststellen wat het precies is en dan kun je daaraan geholpen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Gast,

Ik snap niet waarom zoveel mensen een paar 'lastige' karaktereigenschappen' willen categoriseren tot een stoornis.

In elke stoornis zijn er wellicht zat symptomen op te noemen, waar jij je in herkent. Dat betekend niet dat jij er ook daadwerkelijk last van hebt.

Jouw omschrijving is heel vaag en oppervlakkig en daar kan ik ook niets mee.

Ik denk dat je het erger maakt dan het is. In plaats van naar een stoornis te gaan zoeken, kan je ook naar een oplossing zoeken.

Je zegt dat je in een isolement zit omdat je je niet open kan stellen naar anderen. Kennelijk vind je dit vervelend en is dit een punt waar je aan zal moeten werken. Je zou er vast wel je redenen voor hebben dat je niet open en eerlijk kan zijn naar mensen. Misschien ken je iemand waar je een vriendschap mee op zou willen bouwen, of kan je iemand leren kennen op bijvoorbeeld een sportclub/hobbyclub/school (of wat dan ook).

Als je gesprekken met iemand voelt is het inderdaad erg belangrijk dat je het niet alleen over jezelf hebt. Ik geloof er geen reet van dat je alleen maar over jezelf KAN praten. Ik denk dat dit voor jou gewoon vaste routine is geworden en dat je deze (vervelende) gewoonte best kan afleren. Hou het in het begin simpel en begin met wat open vragen te stellen (als je alleen maar over jezelf praat kan je de ander immers niet leren kennen). Vraag naar zijn (of haar) plannen, hobby's en interesses. Kijk bijvoorbeeld of je een gemeenschappelijke interesse kan vinden. Vinden jullie beide (wederom een voorbeeld) 'horrorfilms' erg leuk/interessant/spannend, nodig diegene dan eens uit voor een filmavondje. Na de film hebben jullie genoeg gespreksstof en loopt het gesprek wat vlotter.

Naarmate jullie elkaar langer kennen, meer van elkaar weten en regelmatig dingen ondernemen, kun je het contact gaan verdiepen. Je kan het hebben over relaties, politiek, problemen, onzekerheden, passies, privé zaken of wat dan ook.

Geef het een beetje de tijd.
Veel succes!

Toegevoegd na 42 seconden:
voelt=voert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke + en 1 extra voor de eerste 2 alinea's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je verwoordt precies wat ik dacht. Alsof alles makkelijker wordt wanneer we het een stoornis gaan noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En alsof het een excuus is om niet meer aan jezelf te werken, zodra het beestje een naampje heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ireneluvstories, mensen die een beperking hebben hoeven niet per definitie ziek te zijn...ze kunnen alleen minder dan een doorsnee mens, als dit dus een ziekte zou zijn zouden mensen met 1 been of 1 arm ook ziek zijn of mensen die geheel doof of blind zijn ook. Daardoor zijn mensen met het syndroom van down dus ook niet ziek!
Bovendien is geen een mens hetzelfde, de een kletst 3 kwartier in een half uur en de ander is wat stiller maar dat wil niet zeggen dat je een syndroom hebt en behandeld moet worden omdat je nu eenmaal geen prater bent.
Ik vind dat een beetje eng eigenlijk....als je dus een ander karakter hebt dan een ander zou je dus gelijk een stoornis hebben?
Waarom moet tegenwoordig iedereen een etiketje opgeplakt krijgen? Voorbeeld: tegenwoordig lijken er op iedere straathoek en in iedere klas wel minstens 1 ADHD-kind voor te komen. Vroeger was het 'een druk kind' - en dat kon zoveel betekenen! WEG met die etiketjes!
JIJ bent JIJ - een unieke persoonlijkheid. Misschien valt die persoonlijkheid niet in het kader 'standaard; gemiddeld; normaal', maar is dat nou zo'n probleem? Moet je daarom maar direct een 'stoornis' hebben?!

>>als ik dingen zeg tegen mensen kan ik alleen maar over mezelf praten of wat met betrekking tot mezelf heeft dingen zeggen, maar een heel echt gesprek met mensen hebben vind ik heel erg moeilijk.<<
Begin eerst eens met luisteren. Vaak is dat het moeilijkst om te leren, omdat je vanbinnen het idee hebt dat er niet jaar JOU wordt geluisterd. Maar wees eerlijk tegen jezelf: als je niet luistert naar de ander, kun je ook geen gesprek voeren - dan blijft het bij 2 mensen die langs elkaar heen praten. Ieder is dan zo gespitst op wat hij/zij te vertellen heeft, dat het luisteren naar de ander erbij inschiet.

>>ik heb er behoorlijk last van dat ik teveel in mezelf gekeerd zit dus niet open en eerlijk naar mensen op kan stellen, dus zit ik in een soort isolement.<<
Ook hier weer: begin met luisteren naar anderen, en stel dan een paar gerichte vragen. Zodra je merkt dat je niet eerlijk bent naar de ander, hou dan verder je mond dicht. Open naar een ander zijn - dat doen we eigenlijk allemaal pas wanneer we het gevoel hebben die persoon te kunnen vertrouwen.
Verder ben jij de enige die dat isolement kan doorbreken.

>> ik heb het gevoel dat ik teveel met me hoofd leef in plaats van me hart.<<
Toch zit dat hartje blijkbaar op de goede plaats, want je hebt 'het gevoel dat...' Voor mij betekent dit, dat je al bezig bent om te veranderen. Wanneer je vaker je gevoel volgt (dat overigens NOOIT liegt), kom je uiteindelijk waar je wilt zijn. Het is een kwestie van stug doorgaan.

Mocht je er zin in hebben, lees dan eens mijn blog. Het is geschreven voor mensen zoals jij.
Ik wens je succes in je pogingen!

Toegevoegd na 1 minuut:
P.S. Ik zou je alleen maar 'introvert' willen noemen, en zéker niet 'gestoord'!