Mijn opa is sinds kort overleden. Niets motiveert mij nu

Mijn opa is eergisteren overleden aan een hartstilstand. Ik ben erg verdrietig en heb geen kracht om wat te doen. De allerbelangtijkste mijn school eigenlijk. Ik zit op school en heb een aanwezigheidsplicht van 100%. Ik moet zoveel opdrachten maken maar niets lukt me. Hoe kan ik hiermee verder?

Alvast erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
4.6K

Antwoorden (5)

Dat je heel verdrietig bent en er nu met je hoofd even niet bij bent, is heel begrijpelijk. Ook al heb je aanwezigheidsplicht, je kan je best een paar dagen tot na de begrafenis ziek melden, in overleg met je ouders of evt leraar. Ook kan je aan je mentor vragen of je uitstel kan krijgen van een aantal opdrachten. Hij zal dit best begrijpen en ik weet van mijn middelbareschooltijd dat ze er altijd heel goed mee om gingen. Toch zul je daarna weer verder moeten en zeker in het begin is dat heel lastig. Toch zul je merken dat je het waarschijnlijk steeds beter een plekje kan geven. Heel veel sterkte ermee!

Toegevoegd na 53 minuten:
Ik ging er eigenlijk automatisch vanuit dat je op de middelbare school zit, maar ook op een vervolgopleiding willen ze altijd met je meedenken en kan je in veel gevallen wel uitstel voor dingen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is logisch dat je nou erg verdrietig bent. Het is ook nog erg vroeg om er al overheen te zijn. Vooral als je opa veel voor je betekende is het moeilijk om er mee af te sluiten. Maar ik wens je daarvoor erg veel sterkte. Praat er met iemand over. Dat helpt altijd.

Daarnaast ga ik er vanuit dat je op een HBO zit omdat je van aanwezigheidsplicht praat. In overleg met je opleidingsdocent kun je aangeven dat je het even zwaar hebt en dat je misschien studievertraging oploopt. Samen vinden jullie dan een oplossing. Als je in het middelbaar onderwijs zit zou je ook met je decaan of afdeling leider kunnen praten.

Veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is heel normaal dat er nu niets is dat je boeit. Je hebt pas je opa verloren. Op het moment staat je leven op zijn kop. Ook je ouders zijn nu van slag, niets is nog zoals het was. Misschien kan je samen met je ouders even met de huisarts praten, om je enkele dag ziek te kunnen melden op school.

Natuurlijk is de pijn en het verdriet niet weg na een paar dagen. Je hebt heel veel tijd nodig om de dood van je geliefde opa te verwerken. Iedereen doet dat op zijn eigen manier. Laat je gevoelens toe, vecht er niet tegen, wees gerust boos, sla in de kussens van je bed. Want waarom moest je lieve opa nu doodgaan?

Het ziet er nu allemaal heel uitzichtloos uit, maar geloof me, na een tijd wordt het beter. Er komen momenten dat je met een glimlach terug kan denken aan de mooie jaren dat je met je opa mocht beleven.
Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gecondoleerd. Erg hè, als je een geliefd iemand verliest. Hoop dat je mooie herinneringen hebt aan je opa. Altijd erg verdrietig. Sterkte daarmee.

Ik snap dat je je hoofd niet goed bij je werk kunt houden. Zeker tot aan de begrafenis. Nu mag je school best even laten gaan. Heel bewust afscheid nemen van opa, deze dagen.

Daarna zul je toch weer verder moeten. Ook je opa zou dat absoluut willen, wetend hoe belangrijk de opleiding is voor je toekomst.
De rest van dit jaar heb je denk ik ook al hard gewerkt, dus het zijn nu de laatste loodjes.
JUIST voor jezelf EN voor je opa, laat je zien dat je dit aankunt. Een extra motivatie. Het schooljaar is bijna voorbij. Dus die laatste maand gaat het lukken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ooh, dat is inderdaad heel vervelend. als ik jou was zou ik denken, hij zit in mijn hart en hij zou willen dat ik dit goed deed, en je kunt er niks meer aan doen want het is al gebeurd, snap je? het heeft natuurlijk tijd nodig, maar er komt ooit toch een moment dat je het echt achter je moet gaan laten. hoe moeilijk het ook is. je kunt het best op school 100% geven, en thuis kun je rouwen.

egt sterkte ermee <3