Diazepam afbouwen

Hallo ik ben begonnen mijn crisisdosis diazepam van 60 mg per dag 3x 20mg af te bouwen. Mijn psychiater stelt het afbouwbouwschema van elke week 5mg eraf. Nu wil ik graag weten wat me te wachten staat, ik hoor dat het zwaarder kan zijn dan afkicken van heroïne dus ik maak me best druk. Iemand ervaring? Mijn goede vraag is wat staat mij te wachten tijdens de afbouw?

Vriendelijke groet
Yannic

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
25.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie heeft je wijsgemaakt dat het zwaarder kan zijn dan afkicken van heroïne? Afbouwen gebeurt om je lichaam geleidelijkaan te laten overnemen. That's all... het vergt een tandje meer van je eigen neurotransmitters, maar uiteindelijk hoort alles weer op normale capaciteit te draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat nu net uw behandelend arts u het beste kunnen informeren.
Die behoort alle kennis in huis te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn psychiatrisch zij dat over heroïne afkicken en het is een erg goede psychiater, maar misschien bedoelt hij dat voor als ik plotseling helemaal stop.. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ineens helemaal stoppen kan inderdaad hele nare gevolgen hebben met paniekaanvallen en dergelijke - doe dat vooral niet.

Het beste antwoord

Laat je niet gek maken, je bouwt gewoon volgens schema af, en als je last krijgt van verschijnselen die je aan het afbouwen wijt, dan neem je contact op met je psychiater en dan kun je overleggen of je bijvoorbeeld een week op de dosis blijft die je dan gebruikt, dus als een soort 'pauzeweek'.
Als je denkt dat het sowieso te snel gaat: ook overleggen, of het langzamer kan, en wat daar de voor- en nadelen van zijn.
Je zult wel last krijgen van een aantal dingen, maar dat is feitelijk je lijf dat zichzelf aan het ontgiften is.
Bedenk ook: afbouwen is moeilijker naarmate je langer gebruikt, dus als je nog niet zo lang diazepam slikt, kan het best zijn dat je nauwelijks last zult krijgen.
Als je ze al langer gebruikt, kan (let wel: KAN, hoeft niet per se) het zijn dat je last krijgt van angstgevoelens en slaapproblemen. Die gaan voorbij zodra je 'afgekickt' bent en vaak al eerder.
Waar je wel op moet letten: de reden waarom je begonnen bent, is misschien nog niet opgelost, het kan gaan voelen alsof het veilige dempende dekentje weggetrokken wordt je weer blootstaat aan alle emoties die je hiervoor ook had. Ik neem aan dat je psychiater je hierin ook verder zal begeleiden.
Succes met het afbouwen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ik ben ook ooit 'afgekickt' van kalmerende medicijnen, niet van zulke hoge dosissen als jij maar was er wel al zo'n jaar verslaafd aan of misschien wel langer. Je moet weer wennen aan de gevoelens die de medicijnen normaal onderdrukken en daarmee om leren gaan en dat kan moeilijk zijn maar als je daarin goed begeleid wordt dan lukt dat wel hoor en merk je dat het allemaal best meevalt. (bij mij was het angst voor de angst, maar iedereen slikt om andere redenen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel nuttige reactie, ik was ongeveer een maand op die 60mg dosis.. Dat is niet heel lang dus hopelijk valt het mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi ladylien. Wat je zegt over 'de angst voor de angst' is ook heel raak. Angst is zo'n slechte raadgever. Maar ja, we zijn maar mensen.
Ik word er heel blij van dat BuddahMonkNL er af wil en wat aan onze ervaringen heeft. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Qua praktische informatie vind ik dit het beste antwoord. Bedankt!

Andere antwoorden (4)

Elke week 5 mg minder met de dosus die jij slikt is een goed afbouwschema.
Mijn ervaring is dat het niet zo verschrikkelijk is. Als je merkt dat jij er wel last van krijgt, stel je voor dat je 1 pauzeweek doet waarin je de gelijke dosis houdt, dus niet 5 eraf.
Ik zou me er niet zo druk om maken, het valt echt wel mee.
En eenmaal uit je lichaam voel je je minder duf en heb je een betere concentratie en ben je minder vergeetachtig.
Succes!!! Go for it!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel nuttige reactie er valt al wat stress van m'n schouders!
Ik kan uit eigen ervaringen vertellen dat het afbouwen van diazepam geen pretje is ik gebruikte 20 mg per dag de ontwennings is te herkennen aan onrust dat komt met vlagen opzetten en een verdoofd gevoel in het hele lichaam bijna de hele dag is Dat is naar gevoel en alles komt op je af van heb ik jou daar dus een auto die je inhaalt als voorbeeld dat ervaar je dan erger en intenser als normaal en slaap problemen maar als je doorzet is het ergste na 2 maanden afgenomen dus bouw niet te snel sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed zo! Ik ben er ook afgekomen en wie ben ik? Dus jij kan het ook!!
Ik slikte 3x 10mg per dag. Dus 30 gram per dag. Ik ben begonnen -in overleg met m'n arts- om elke dag 5mg minder te nemen. Al vond hij dat te veel te drastisch maar dat ben ik nu eenmaal. Dat lijkt veel maar ik slikte de helft van jouw hoeveelheid. Het was de ene dag moeilijker dan de andere dag. De tweede week begon ik er maar gelijk 2x 10 mg te nemen dat ik dan wel verdeelde door b.v. ze door midden te breken dus 2x een halve 5mg en dan als 'beloning' de laaste een hele 10mg. Nou dat ging best tof. En dat deed ik twee weken en zo ging ik door tot ik op 5mg zat en toen niks meer. En almaar pilletjes breken.
Ik sliep eerst slechter, was sneller geprikkeld maar zei almaar tegen mezelf dat het moest want dat ik en alleen ik de baas was over m'n lichaam en geest. En kon soms wel eens uitbarsten in een kwaaie scheldpartijen en vaak ik ging ik dan keihard muziek draaien. Liefs Metallica of zo; dat hielp mij. Ik vond het de ene dag heel okay en was in de gloria en de andere dag heel moeilijk en viel ook wel eens terug hoor!! Dat nam ik mezelf dan kwalijk maar dat moet je eigenlijk niet doen. Het is me in uiteindelijk in twee maanden gelukt. Met vallen en opstaan. Boos zijn, huilerig, je door iedereen onbegrepen voelen en dan vooral dat irritante trekkerige gevoel in m'n spieren; hetgeen ik echt het aller- allerergste vond. Want het is een spierverslapper he? Dan ging ik dus maar weer hard muziek draaien en dansen! Klinkt misschien raar maar ja, iedereen is anders. Ik wens je kracht en sterkte en blijf tegen jezelf zeggen dat jij en jij alleen de baas bent over je lichaam en geest niet dat stomme blauwe pilletje. Oh en zoek vooral geen andere trooster door te drinken of wat anders als veel snoepen bijvoorbeeld. Suiker is een kwaaie bij afkicken!! Dat triggert. Alcohol nog erger. Ik heb een vriendin die van Xanax moest afkomen ongeveer dezelfde troep. Die is het ook gelukt. We maken nu grapjes over de tijd dat we 'zombies' waren en noemden onszelf 'the living dead'. Ga ervoor alles wordt weer helderer en mooier. In je hoofd, je lijf en om je heen. Het was een openbaring. Je krijgt weer zin om echt te leven. Echt waar! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie opsteker vind ik voor de vraagsteller/ster. Dat geeft een mens moed.
Dofa
plus dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt inderdaad sneller van heroine afkomen. Maar dat is een vreselijke, vreselijke hel die een paar dagen duurt. Dat weet ik niet uit eigen ervaring hoor!! Maar heb ik iemand op eigen kracht zien doen. Die werd zieker van de andere junks in de afkickkliniek en dat vond hij veel erger zei hij toen we hem plots weer terug zagentot onze schrik. Hij kon niet uitstaan dat ze zichzelf zo beklaagden want hij vond het zijn eigen stomme schuld dat hij zo diep gezonken was. Voor hem buig ik nog steeds diep. Die liet zich opsluiten. Door vrienden die niet naar z'n smeekbeden luisterde. Die werden ook bijna gek. We kletsten wat af door die deur tegen hem. De details bespaar ik de lezers liever. En we bleven maar zeggen: nee, we doen wat we je beloofd hebben. Ook geen makkie maar we draaiden ploegendienst zogezegd. Zodra de heroine uit je lijf is gerot vind je lichaam het helemaal okay. Want heroine zit heel erg tussen de oren. Dat is een feit. Het is veel meer een geestelijke verslaving. Andere stoffen als benzodiazepinen en ook cannabis en alcohol daar raak je echt lichamelijk aan verslaafd. Ik vergelijk liever het ene niet met het andere. Maar stel dit als voorbeeld. Dit heroine verhaal is al heel oud hoor. De Diazepam en Xanax verhalen zijn zo'n 10/12 jaar geleden. Ik begon met een halve van 10mg dus 5mg per week.....en langzaam, langzaam ging het verder. Het is eigenlijk een gemene sneaky sluipmoordernaar. Weg ermee, weg met die troep!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je dofa. :) Ik merk wel dat het opschrijven van dit alles weer dingen opriep maar van jou glimlach ik al gelijk weer. Da's ook iets waar je je aan kan optrekken vergat ik nog: blij worden als iemand je aanmoedigt. Aanpakken zo'n compliment kan ook helpen. Ik hoop dus dat BuddahMonkNL zulke mensen om zich heeft. En met zo'n naam? Zen he? Mediteren en diep ademhalen, rust nemen voor jezelf. Ik ben wel twee jaar een verslaafde geweest hoor. Dus jij kan er ook vanaf, ja, nog maar een keer. Een mens kan zoveel als zij/hij dat echt wil. Echt waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjulliewel voor de bemoedigende reacties en ervaringen! Dit is nou voor het eerst op goedevraag.nl dat ik antwoorden krijg die echt diep doordringen! Nogmaals bedankt voor de moeite en het medeleven! Mvg Yannic aka BuddahMonkNL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn dat je er wat aan had. Het gaat je gewoon lukken. Ik dacht nog aan je vandaag; hoe zou het gaan? Wilde net een vriendin gaan mailen en zag dit bericht. Succes en een warme groet. :)
Er zijn twee afbouwschema’s:

Schema 1 Bij gebruik tot 40 mg diazepam per dag (of een vergelijkbare dosis van een ander benzodiazepine) ziet het er als volgt uit:

week 1 Uw medicatie wordt omgezet in een even sterke dosis diazepam (Valium). U zult in deze eerste week geen verschil merken omdat u nog net zo veel medicatie gebruikt als voor het afbouwen.
week 2 U gebruikt nog 75% van de begindosis diazepam (3/4)
week 3 U gebruikt nog 50% van de begindosis diazepam (1/2)
week 4 U gebruikt nog 25% van de begindosis diazepam 1/4)
week 5 U gebruikt nog 12½ % van de begindosis diazepam (1/8)
week 6 U gebruikt geen diazepam meer.

Schema 2 Bij gebruik van 40 mg of meer diazepam per dag (of een vergelijkbare dosis van een ander benzodiazepine) wordt de dosis gedurende 30 dagen met 1/30 deel verlaagd.