Hoe merk je dat je depressief word?

Ik bedoel meer dan even een paar dagen 'down'. Kun je het zelf merken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
5.7K

Antwoorden (7)

Iedereen is wel eens een dagje down of zit een week niet lekker in zijn of haar vel! Door wat voorn reden dan ook. Maar bij een depressie kom je niet van deze downheid af! Het is moeilijk te herkennen want het uit zich bij iedereen anders, want ieder mens is anders. Simpel gezegd.... Je ziet de zon wel opkomen maar je voelt de warmte niet.... Duurt dit downe gevoel nou te lang, ga dan met iemand praten. Een maatschappelijk werker kan al veel voor je betekenen. Vaak kom je er gewoon even niet uit en heb je een duwtje in de rug nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je merkt dat je depressief wordt door:

Slapeloosheid: typisch is vroeg wakker worden omstreeks 4 uur 's morgens. Ofwel wordt de slaap vaak onderbroken zodat er geen sprake is van een herstellende slaap.

Verminderd libido: verminderde seksuele activiteit.

Gebrek aan energie, lusteloosheid.

Karakterstoornissen: impulsiviteit en prikkelbaarheid, overdreven onverdraagzaamheid en woede omwille van kleine dagelijkse probleempjes.

Zintuiglijke afwijkingen: lawaai-intolerantie voor geluid dat vroeger goed verdragen werd.

Minder eetlust

Vage klachten: hoofdpijn, spijsverteringsstoornissen, vermoeidheid, enz.).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ 1 En wil er nog aan toevoegen: als je ook helemaal nergens meer om kan lachen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Maar depressieve mensen kunnen stemmingswisselingen hebben en dus best wel eens lachen om dingen. Ook mensen die veel plezier hebben kunnen toch diep van binnen depressief zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel juist bubossies.
Dank jullie beiden voor het +je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ 1, klopt wel, maar een lach is niet altijd een echte lach. Iemand is overigens een + vergeten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je 'appeltje', wat een leuke naam :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@dubossies + appeltje: ik vind een onechte lach geen lach. Dat bedoel ik dus eigenlijk (ook). Een depressief mens kan soms best 'gewoon' functioneren. Dus zelfs 'lachen'. Depressie is een onzichtbare ziekte soms alleen zichtbaar voor mensen die je heel goed kennen. Zoals andere geestelijke 'ziektes' ook meestal onzichtbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Jossy, ook depressieve mensen kunnen wel eens momenten hebben dat ze wat beter in hun vel zitten en een keer ergens gemeend om moeten lachen. Het is niet zo dat als je depressief bent alleen maar 24 uur per dag verdrietig/boos e.d. bent. Het zijn stemmingswisselingen waarvan merendeels nogal down maar lachen kunnen ze heus wel hoor, net zoals er mensen zijn die niet depressief zijn maar ook kunnen lachen als een boer met kiespijn.
Je verliest alle belangstelling voor heel gewone dingen die bij je "normale" leven behoorden.
Je hebt geen zin meer om muziek te luisteren, televisie te kijken, een boek te lezen, uit te gaan, met vrienden te praten, op visite te gaan, iemand bij je thuis uit te nodigen, boodschappen te doen of lekker te koken. Je zit op het laatst als een zombie op de bank voor je uit te staren en lacht nooit meer. 's Nachts kan je niet slapen, ligt uren te piekeren en denkt veel aan de dood. Ook veel nachtmerries als je eindelijk eens wél slaapt.
Als je merkt dat je die kant opgaat is het mis aan het gaan met je.

Toegevoegd na 1 dag:
Je hebt ook geen zin meer jezelf goed te verzorgen, op tijd te douchen, schone kleren aan te trekken en je haar te wassen. Je kijkt ook haast niet meer in de spiegel en maakt je niet meer op.
13 jaar geleden
Dat je geen zin meer hebt om een keer met je vrienden weg te gaan, niet meer praat, je bent dus niet sociaal. Je ziet alles somber. Niks is goed meer. Je eet niet, je zit alleen voor de tv enz. enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast bovengenoemde: als je je gaat irriteren aan vragen als "Alles goed?" Normaal hoor je daar zo'n beetje "Ja" op te antwoorden. Als je geen concentratie meer op kunt brengen en het minste of geringste al je energie opslokt. Als je het gevoel hebt dat je alles "moet" (van jezelf van anderen....).
In de laatste 2 bronnen kun je een zelftest doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij depressieve klachten is er niet alleen sprake van emotionele symptomen maar kunnen er ook allerlei schijnbaar onverklaarbare fysieke klachten ontstaan. Je kunt bijvoorbeeld last hebben van somberheid en lusteloosheid, geen zin meer in dingen die je eerst graag deed, een geagiteerd of rusteloos gevoel, concentratieproblemen of besluiteloosheid. Je kunt je ongelukkig, verdrietig of waardeloos voelen of last hebben van schuldgevoelens.

Voorbeelden van lichamelijke klachten zijn energiegebrek, vermoeidheid, buikpijn, gewichtsverlies of -toename, gebrek aan eetlust, maar ook hoofd- of buikpijn, nek- of rugklachten, hyperventilatie en hartkloppingen. Per persoon kunnen de klachten heel verschillend zijn.

Belangrijkste depressieve klachten
• Depressieve stemming
• Verminderde interesse in activiteiten

Mogelijke bijkomende klachten
• Eetproblemen, duidelijke gewichtsveranderingen
• Slapeloosheid of overmatig slapen
• Geagiteerd, rusteloos of juist geremd gedrag
• Moeheid of verlies van energie
• Gevoelens van waardeloosheid of onterechte schuldgevoelens
• Concentratieproblemen, vertraagd denken en besluiteloosheid

De belangrijkste kenmerken van een depressie zijn een depressieve stemming en een duidelijke vermindering in energie en interesse of plezier in activiteiten. Men spreekt van een depressie als de klachten minimaal 2 weken bijna elke dag en gedurende het grootste deel van de dag aanwezig zijn. De ernst van de depressie wordt bepaald door de mate waarin klachten voorkomen. Hoe meer klachten, des te ernstiger is de depressie. Een ernstige depressie is niet geschikt voor zelfzorg.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is de aanleiding van je vraag?