Bij jezelf blijven altijd om gelukkig te zijn?

Er wordt vaak gesuggereerd dat, als je gelukkig wilt zijn, je dicht bij jezelf moet blijven. Maar, is een IT nerd gelukkig als hij/zij niks weet op sociaal gebied, iets wat voor hem ver staat van zichzelf? Ik neem aan dat hij dan niet echt gelukkig is, en dus, om gelukkig te zijn, datgene moet leren wat juist *niet* dicht bij hem staat. Maar kan iemand hier op reageren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Bij jezelf blijven staat voor mij voor:
- je eigen grenzen stellen, accepteren en bewaken, zowel naar jezelf als naar anderen toe
- accepteren en aanvaarden wie je zelf bent
- je eigen verantwoordelijkheden nemen, zowel naar jezelf als naar anderen

Ben je dan gelukkig?....
De vraag is dan: wat is gelukkig zijn?

Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluk_(emotie)

"Geluk (emotie):
Geluk (of gelukkig zijn) kan gedefinieerd worden als het tevreden zijn met de huidige levensomstandigheden of met het leven zoals zich dat nu presenteert. Hierbij kunnen er diverse positieve emoties aanwezig zijn, zoals vreugde, vredigheid, ontspannenheid en vrolijkheid. Gelukkig zijn is het tegengestelde van ongelukkig zijn, wat bestaat uit een gevoel van ontevredenheid, en vaak samengaat met depressie, overspannenheid, woede of verdriet. Onderzoek duidt er op dat geluk voor ongeveer de helft erfelijk bepaald is. De rest van de verschillen wordt veroorzaakt door invloeden uit de omgeving."

Gelukkig zijn is naar mijn idee zeer subjectief: de 1 is bijvoorbeeld gelukkig met een nieuwe auto, de ander met het feit, dat hij/zij gezond is. Bovendien is gelukkig zijn meestal een momentopname.
Ik denk wel, dat het belangrijk is dicht bij jezelf te staan om gelukkig te kunnen zijn. Dat gevoel komt dan uit jezelf en is minder afhankelijk van wat er in je omgeving gebeurt.

Dan nog over jouw IT nerd: vind ik trouwens een behoorlijk generaliserend voorbeeld, maar okee....
Iemand die niet sociaal is kan wel dicht bij zichzelf staan en dus gelukkig zijn. Maar het leven is niet alleen maar rozegeur en maneschijn: dat geldt voor iedereen.
Hij/zij zou op sociaal gebied, in interactie met mensen, ongelukkig kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat iedereen een eigen vorm van gelukkig zijn beleefd. Je moet doen waar jezelf goed bij voelt.
de ene persoon wil de hele dag mensen om zich heen en een ander zit het liefst alleen zijn,zonder sociaal leven, maar voelt zich daarbij heel gelukkig.
Ik denk dat niemand kan bepalen wanneer een ander wel of niet gelukkig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij jezelf blijven is een vage uitdrukking. Ik zou zeggen dat er mee wordt bedoeld dat je trouw moet zijn aan je eigen normen en waarden. Je niet dingen laten doen die je eigenlijk niet wil, maar de dingen doen die en zoals je ze zelf juist vindt. Dat kan natuurlijk problemen geven, maar uiteindelijk geeft het wel voldoening en geluk. Ook voor een IT-nerd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beleving van geluk is voor iedereen anders.
De een vindt zijn geluk in 'de kleine dingen van het leven' en de ander wordt pas gelukkig als het op materieel gebied alles op orde is.

Eigenlijk bestaat geluk niet. Het zijn momenten van een gevoel. Niemand is 24/7 in een gelukstemming, maar je kunt wel streven naar een tevredenheid. Geluk/gevoel is ook een keuze. Je kiest iedere dag weer hoe je je die dag gaat opstellen zodat je een 'goed gevoel' hebt.

Bij jezelf blijven betekent trouw zijn aan wie je bent en tevreden zijn met het leven dat je hebt. Ondanks tegenslagen kan iemand toch zijn leven lang een gelukkig gevoel hebben en een tevreden leven leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat bedoeld wordt dat je goed je grenzen in de gaten moet houden, en daar niet overheen gaan.
dan hoef je er helemaal niet ongelukkig van te worden om vaardigheden aan te leren die je niet bezit, en die bovendien ver van je weg staan.
13 jaar geleden
Bij jezelf blijven betekent jezelf accepteren zoals je bent en niet proberen een andere keuze te maken dan die het beste bij jou past.
Het betekent niet een fundamenteel andere persoonlijkheid willen zijn of kiezen voor wat een ander van jou verwacht.
Trouw blijven aan jezelf houdt in dat je kiest voor wat jou gelukkig maakt en wat het beste aanvoelt voor jou als persoon.
Kiezen voor jezelf zorgt ervoor dat je jouw eigen behoeften en voorkeuren volgt en die niet laat afhangen van anderen.

Betekent dit dat je geen rekening meer hoeft te houden met anderen?
Natuurlijk niet. Het houdt niet in dat je naar niemand hoeft te luisteren of egoïstisch moet zijn. Het betekent niet dat je keuzes andere mensen hoeven te kwetsen of te schaden.

Het gaat om een gezonde dosis zelfrespect en een sterk zelfvertrouwen. Je kunt nu eenmaal niet iedereen tevreden houden, maar je kunt wel tevreden zijn met je eigen keuzes. En als de mensen in je omgeving oprecht met je begaan zijn, zullen ze daar respect voor hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig zijn is het evenwicht van wat je zelf verwacht in het leven en wat je er van krijgt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gelukkig zijn we niet altijd gelukkig in ons leven, want dan zouden we niet weten wanneer we gelukkig waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder mens heeft zijn eigen beleving van geluk, of je nou nerd bent of niet. Op het moment dat jouw of de nerd zijn geluk verstoord wordt kan dat zijn doordat je zelf iets mist of dat anderen iets doen wat verwarring en een gevoel van onbehagen bij jou maakt.. Het bij jezelf blijven kan dan inhouden dat je zelf verantwoordelijk blijft voor jouw geluk. Dat betekent dus goed voor jezelf zorgen. Enerzijds is dat dan kijken wat in jezelf jou ongelukkig maakt en daar met of zonder hulp wat mee doen. Als je de verantwoordelijkheid van jouw geluk laat bepalen door de ander, dan wordt het lastiger omdat er dan óf iets in jezelf naar die ander moet veranderen óf je gaat proberen die ander te veranderen. Dat laatste is vaak veel lastiger maar niet ondoenlijk als het op een respectvolle manier wordt uitgecommuniceerd.