Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Waarom word ik nergens blij van?

Hallo allemaal, ik ben een jongen van net 14. Het kan zijn dat mijn vraag niet 100% duidelijk is, dat is omdat ik het niet goed kan verwoorden. Ik heb een goed leven, veel vrienden, ben goed in bijna alle sporten, geen ruzie thuis, mooi huis en ik schaam me nergens voor. Het probleem is dat niets mij echt een voldaan gevoel geeft, alles is vrij oppervlakkig voor mij, ik kan nergens van genieten. Alles voelt een beetje oppervlakkig en saai. Misschien komt het door de puberteit, ik heb zelf het gevoel dat ik als ik wat meer problemen heb ik me wat beter in mijn vel voel. Dat ik voldoening kan krijgen door iets te overwinnen, het voelt ook of mijn 'perfecte leventje' voor iemand anders bestemd zou zijn, iemand die niet zo zou zeuren. Ik voel me hier ook schuldig over dat andere kinderen van zoon leven dromen, terwijl ik alles heb wat mijn hartje begeerd en ik nog niet 'tevree' ben. Ik denk vaak na over het doel van het leven, die ik maar niet kan vinden..Ik kom hierdoor ook erg triest en verlaten over heb ik gehoord. heeft iemand tips om weer van het leven te kunnen genieten en om er iets moois van te maken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

begin met genieten van kleine dingen. Een praatje met de postbode, een klein cadeautje voor je ma, een keer de auto wassen voor je pa. Praat wat met mensen, en realiseer je dat je blij mag zijn met wat je hebt. denk aan de mensen in Afrika die alles zouden doen voor een leven zoals jij hebt! Wees blij met wat je hebt, en zoek uitdaging in een baan/opleiding! Zorg voor een drukke planning zodat je géén moment hebt om na te denken over hoe saai je leven is! Toegevoegd na 33 seconden: praat ook eens met mensen die het minder als jou hebben. kijk eens hoe hun tegen dingen aankijken!

Probeer sterk te zijn,en anderen te helpen die het moeilijker dan jou hebben. Je zult merken dat dit je uiteindelijk de meeste voldoening zal geven. .

Voor jou zijn de 'grote' dingen normaal geworden Misschien moet je je meer richten op de kleine dingen in het leven om te genieten Bijvoorbeeld een vogeltje dat mooi fluit of een poes die in het zonnetje ligt te genieten Ga eens stilstaan bij de kleine gebeurtenissen om je heen!

Misschien moet je iets gaan doen waar je absoluut niet goed in bent, en het dan wel worden. Zo krijg je voldoening als het je wel lukt. Bv. schaken of zo en een wedstrijd winnen. Dan heb je er moeite voor gedaan. Zijn er misschien vrienden of klasgenoten die hulp nodig hebben bij een bepaalde sport. Misschien een leuk bijbaantje, sportcoach! Je bent pas 14, maak je nu niet druk over het doel van het leven. Je kan je trouwens prima verwoorden hoor!

Ik denk het allemaal te maken heeft met je leeftijd. In de puberteit zijn je hormonen danig in de war. Als je nergens problemen hebt zal het met jou wel in orde komen. Over enkele jaren loop je weer vrolijk door het leven. Geef het wat tijd.

Ik heb het thuis ook erg goed maar kan genieten van kleine dingen die bijna perfect zijn. Een aantal voorbeeldjes: - In het gras liggen op een mooie zomerdag - de lach van een klein kindje in de bus - In de nacht een wandeling maken in totale stilte - Mijn eerste hap nemen van het avondeten als ik veel honger heb. Dit zijn allemaal kleine dingen waar ik erg gelukkig van kan worden, misschien heb jij er ook wat aan.

Dit lijken mij typisch puberteitsproblemen. Misschien geeft het je voldoening als je ergens een extra uitdaging zoekt. Misschien is vrijwilligerswerk iets voor je? Boodschapje doen voor een oude dame of heer in je omgeving? Iemand helpen kan je misschien voldoening schenken en zo kun je twee vliegen in één klap slaan. Jij blij en de hulpbehoevende dame/heer blij. Je zit met existentiële vragen, heel normaal in de puberteit. Je puberteit is gelukkig van voorbijgaande aard. Het is een mooie maar niet altijd gemakkelijke tijd. Veel succes!

Ik ben ook 14, en heb naar mijn mening ook een heel goed leven, net als jij. Ik kan me goed vinden in de omschrijving, en heb me net zo als jij gevoeld. Toen was ik ongeveer 12. Maar ik voel me tegenwoordig veel beter, daarom denk ik dat het ook bij jou gewoon een kwestie van tijd is. Ik vind trouwens ook dat je het goed verwoordt. Ik heb niet veel speciale dingen gedaan om me te proberen beter te voelen, maar het ging vanzelf een beetje over... Ik heb wel geprobeerd een beetje positiever te zijn bij kleine dingen waarover anderen het ook hadden bij hun antwoorden. Misschien heb je wat aan mijn ervaringen en kun je er iets mee. Gr.

Zoek je een doel in je leven ? Wordt christen :)

Het lijkt een beetje op :"Bezit van de zaak, einde vermaak'. Dus je zult een langere termijn wens moeten zien te vinden. Zoals gezegd, iets gaan doen wat je niet kent, muziek of theater. Maar als ik jouw uitleg van je vraag lees, kun je zeker zo goed je verdiepen in filosofisch denken. Dus niet alleen Plato en Nietsche lezen, maar ook de filosofie bruikbaar in het gewone leven. Als je er nieuwsgierig naar wordt, begin dan met "De wereld van Sofie"van J Gaarder. Het is een jeugdboek, maar best wel pittig

als je toch de centen hebt, ga dan een rondreis maken en doe dat op een zo natuurlijk mopgelijke manier om de uitdaging zo groot mogelijk te maken. dan kom je in de problemen op een boeiende niet saaie manier... En zie je wat van de wereld en hoe anderen leven. Ik denk dat dat jou heel goed zou doen, en das mijn eerste ingeving...

Als ik mij slecht voel denk ik altijd aan het liedje van Rene Froger, een eigen huis. Alles kan een mens gelukkig maken, maar waarom kan ik niet iets vaker simpelweg gelukkig zijn. Het doet mij herkennen dat nagenoeg iedereen dit probleem heeft. Je kan niet altijd gelukkig zijn, soms lange tijd niet. Maar je moet wel dingen verzinnen die je gelukkig kunnen maken. Dromen die je wilt laten uitkomen. Vaak is het spanning wat je mist. Misschien moet je dus zekerheden loslaten en op zoek gaan naar die spanning. Bijv. in extreme sporten of met je rugzak. Maar geluk kan je niet afdwingen het moet op je pad komen. Morgen loop je bijv. die leuke meid of jongen tegen het lijf en besef je je opeens dat je gelukkig bent. Later verlies je dat weer en zo blijf je pingpongen met geluk. Zie het als bergen en dalen, hoe dieper in het dal des te hoger de berg van geluk die wacht. Kortom, kop op, zoek uit wat jouw leuk lijkt en doe dat. Misschien vindt jij het geluk of het geluk vind jouw. Groet en VEEL geluk

Het voelt een beetje aan alsof je het jezelf niet zo gunt, zo'n mooi leven. Je geniet er eigenlijk niet zoveel van als je zou moeten vind jezelf. Misschien ben je er teveel aan gewend geraakt en verveelt het je nu. Je bent een beetje blasé ;-) Het doel van het leven zou in jouw geval kunnen zijn: dankbaar leren zijn voor wat het leven je biedt... Dat lijkt me jouw grote uitdaging. En dat gaat je ook vast lukken maar in die tussentijd kan je misschien ook eens een sport gaan doen die je nog nooit gedaan hebt. Je maakt het jezelf misschien te makkelijk met alles wat je al wél kan. Ga eens iets doen wat je normaal gesproken nooit zou doen, dansen of zo? Als je nu zegt: ja dahag... zou ik het zeker eens proberen, als je goed in sporten bent kan je vast ook goed dansen. En dan kan je je eens met iets bezig houden wat je nog moet leren. En voor de rest: gun jezelf de tijd, heus, je ontmoet nog genoeg problemen. Beslis gewoon bij jezelf dat je dankbaar bent voor wat je hebt. Succes met je uitdagingen! ;-)

Naar mijn idee ben je op de goede weg door te beseffen dat het je dat het niet aan je leventje ligt. misschien kan je samen met professionele hulp jou kijk op het leven verbeteren. Nu is het glas halfleeg en dat kan uiteindelijk halfvol worden.. veel geluk!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100