Een bekende van mij heeft nu al 3 verschillende antidepressiva gebruikt maar kampt steeds met ernsige gevoelsvervlakking wat nu?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je opnoemen welke anti-depressiva er gebruikt zijn?

Antwoorden (5)

een depressie is een gevoel, een emotie.
deze worden geremd zodat een persoon hier niet onder hoeft te lijden of het leven zelf niet zodanig in de weg staat dat het 'onleefbaar' is.

de medicatie weet echter niet welk gevoel en emotie het moet onderdrukken en pakt het hele scala.
helaas zal alles dus onderdrukt en afgevlakt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hebefrenie
vorm van schizofrenie, waarbij gevoelsvervlakking en denkstoornissen op de voorgrond staan, met wanen en hallucinaties (komt vooral voor tussen 15 en 25 jaar)

U kunt daar niets aan verhelpen.
We nemen aan dat die persoon medicatie krijgt van een psychiater en niet van de huisarts, ergo dat die persoon
daarvoor onder behandeling is.

Er zijn ook personen die medicatie krijgen voorgeschreven,
maar het niet innemen.

Overigens heeft antidepressiva tijd nodig om in te werken.
Dat gaat niet om 1 dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
?
Ermee stoppen en nog een of meer andere proberen. Soms kan het even duren en moet je meerdere medicijnen proberen om de juiste te vinden. Vervelend voor je kennis dat het zo gaat, maar dit stukje van de geneeskunde heeft nu eenmaal een hoog trial en error-gehalte.

Toegevoegd na 12 uur:
Misschien, ik weet niet of het al gedaan is, moet je kennis eens een volledig ander type anti-depressivum gebruiken. (Moet de psychiater wel voor open staan en dat kan lastig zijn.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en zo is het precies! Kort, helder en duidelijk. Ode!
Er zijn bij depressie eigenlijk 4 behandelsoorten mogelijk.

-medicatie (heel veel soorten duurt even voor goede gevonden is. Zoeken en instellen kunnen lang duren maanden tot zelfs jaren)

-Verbale therapieën (mindmapping, mindfulness, rationele gedragstherapie, rationele emotie therapie enz)

-Nonverbale therapieën (creative therapie, muziektherapie, danstherapie, tuintherapie enz)

-ECT(door een stroomstoot worden epileptische aanvallen opgewekt. Hierdoor kunnen de hersenen een soort reset krijgen. Meerdere behandelingen noodzakelijk tot 13 of meer)

Ieder behandelwijze kent zijn eigen bijwerkingen. Maar wanneer medicatie niet helpt of te veel bezwaren heeft zijn er dus zeker nog andere mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het halve effect van een medicijn komt voort uit het geloof dat de dokter eraan hecht, dan wel weet over te brengen. Als die bekende van jou drie verschillende soorten SSRI's (moderne generatie antidepressiva) heeft geprobeerd is dat feitelijk één en hetzelfde medicijn. De verschillen zijn namelijk minimaal en als de ene SSRI niet werkt is de kans bijzonder klein dat een andere wel werkt.

De behandeling van een ernstige depressie hoort naar mijn mening niet in de huisartsenpraktijk thuis. Die kost meer tijd dan daar beschikbaar is en is specialistenwerk. Psychofarmaca dient ervoor te zorgen dat iemand met een psychiatrisch lijden zich binnen een aantal weken beter voelt en niet slechter. Ik begrijp best, en ik weet dat het vaak zo is, dat de praktijk ingewikkelder is maar dan moet de persoon in kwestie wel intensief begeleid worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is niet waar. De vraagsteller zegt ten eerste al "anti-depressiva" en dat is niet gelijk aan SSRIs. Sommige anti-depressiva zijn SSRIs, andere niet, en bij weer andere is SSRI slechts een onderdeel van de werking. Ik heb zelf verschillende anti-depressiva geprobeerd en ken veel mensen die allerlei medicatie hebben gehad en de werking en bijwerkingen kunnen behoorlijk uiteenlopen. Van medicijn tot medicijn en van persoon tot persoon. De vraagsteller heeft het woord huisarts verder ook niet genoemd. Misschien zit die persoon al wel bij een psychiater. Maar ik ben het wel met je eens dat de huisarts voor de behandeling van een ernstige depressie niet geschikt is. Tot slot: binnen enkele weken resultaat? Je moet bij veel medicijnen eerst een spiegel opbouwen voordat je ook maar iets begint te merken. Dat kan al zo'n twee weken duren. Dan heb je de bijwerkingen nog, daar gaan ook zo weken overheen. Heb je de bijwerkingen gehad en heb je een spiegel opgebouwd, dan ga je kijken, werkt het naar wens, of werkt het te sterk of te zwak. Werkt het te sterk of te zwak, dan ga je de dosering aanpassen. En zo ben je in veel gevallen al gauw _een paar maanden_ verder voordat je kunt zeggen of een medicijn geschikt is voor een persoon of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Als' er sprake is van verschillende SSRI's, Widar, en dat is meestal de praktijk bij dergelijke verhalen. De effectiviteit van deze groep antidepressiva valt in de praktijk vies tegen, in schrille tegenstelling tot de jubelverhalen waarmee ze destijds zijn geïntroduceerd, Prozac voorop. Bij RCT's wordt nauwelijks tot geen verschil gemeten met placebo's. Je kunt je afvragen waar depressieve mensen precies beter van geworden zijn als ze één of meer van dergelijke middelen een poos hebben gebruikt. Ik zie meer in tri- en tetracyclische antidepressiva, eerlijk gezegd, waarbij het licht sederende effect van de tetra's misschien nog wel het meeste therapeutische effect heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De werking van SSRIs valt inderdaad nog te bezien. Maar dat komt ook omdat het gewoon veel teveel wordt gebruikt, door mensen die het niet zouden moeten gebruiken ("ah, voel je je sip? hier heb je een seroxat"). Wellicht is de werking wel goed, als het gebruik ervan beperkt zou worden tot de mensen die het echt nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens! Daar komt een deel van mijn gebrek aan enthousiasme vandaan. Bottom line is dat antidepressiva nooit een op zichzelf staande oplossing kunnen zijn maar onderdeel van een geïntegreerde behandeling, waarin voldoende ruimte gemaakt kan worden voor bijstelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij heeft venlafaxine gehad, mirtazapine en lexapro. ook krijgt hij hier behandelingen bij, de eerste en de laatste had hij ook nog verschrikkelijke bijwerkingen, mirtazapine heeft hij nu, weinig last van de normale bijwerkingen maar wel heel ernstige vervlakking en van verbetering is er al helemaal geen spraken alleen heeft hij dat zelf niet echt door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Escitalopram (Lexapro) en venlafaxine (Efexor) zijn volkomen uitwisselbaar qua werking en bijwerkingen. Het zijn allebei SSRI's. Mirtazapine (Remeron) is zowel chemisch als qua werking en bijwerkingen een ander middel. Het therapeutische effect zou na één tot twee weken al merkbaar moeten zijn, mits (dankjewel Widar) de dosering hoog genoeg is. De kans op bijwerkingen is met mirtazepine kleiner hoewel je vervlakking van de stemming wel als zodanig zou kunnen beschouwen. Als die kennis zichzelf een stuk beter voelt zou je dat niettemin als winst kunnen beschouwen want een stevige depressie is een hel voor degene die eraan lijdt. Sowieso is geneeskunde vaak een kwestie van proberen wat werkt, waarna de diagnose pas sluitend is maar bij psychiatrische aandoeningen duurt het lang voordat effecten duidelijk worden. Lijkt een middel enigszins aan te slaan dan is het raadzaam om er minimaal een halfjaar mee door te gaan. Zo niet, dan zou de behandelend arts een tricyclisch middel kunnen overwegen.