Als je eens een burn-out hebt gehad blijf je er gevoelig voor. Hoe voorkom je dat je nogmaals zo afgebrand raakt?

Mijn burn-out is inmiddels zo'n 3 jaar geleden. De ergste symptomen zijn voorbij maar ik voel me nog steeds minder sterk dan voorheen. Hoe bouw je meer weerbaarheid tegen zo'n burn-out op? Of blijft het voor altijd een zwakke plek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Het beste antwoord

ik denk dat iedereen met een burn out deze aan heeft zien komen, maar 'domweg' door gaat.
(huhum... ik zit nu in het resultaat hiervan, maar de theorie klopt!)

je weet dus wanneer je het kan krijgen, en wanneer je je in gevaarlijk gebied begeeft dus ook wanneer je een stap terug moet doen voor je weer een burn out te pakken hebt.

herstellen van een burn out kan lang duren. wat mij helpt is tijd nemen voor jezelf en naar anderen 'nee' zeggen.
het scheelt enorm als mensen ervan op de hoogte zijn zodat ze weten wat er speelt en wat bij kunnen springen door je te ontlasten.

mocht je er weer 1 aan voelen komen weet je wat je dus te doen staat. op die manier denk ik niet dat het een zwakke plek zal blijven als je maar luistert naar de alarmbelletjes en hier ook vooral wat mee doet :)

ik hoop dat je snel weer topfit bent, succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het zal altijd een wat zwakke plek blijven,het belangrijkste is van zo ontspannen mogelijk te blijven .Trek ook uw lessen uit de oorzaken van uw eerdere burn-out zodat je een nieuwe tijdig kan voorkomen.
fremar
13 jaar geleden
Nee. Je weet nu hoe het begint. Je herkent nu de signalen. Op zo'n moment is het HO, STOP! voor jezelf. Niet meer zo diep gaan. Eerder herkennen en er iets mee doen.

En voor nu: NEE leren zeggen en vrijetijd voor jezelf inbouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een burn-out zet je hele leven op z'n kop. Het lijkt wel of je de hele wereld door een andere bril ziet.
Uit eigen ervaring weet ik dat het een eenzame weg is en dat je goed jezelf tegen komt. Je lichaam geeft ook signalen dat je grens is bereikt en dat je dingen moet veranderen. Vaker Nee zeggen als je dat voelt ipv Ja om maar aardig gevonden te willen worden. Mensen die je gebruiken en eigenlijk geen vrienden zijn. Als je daar achter bent en je ook vaker nee durft te zeggen, ben je al een heel eind op weg. Natuurlijk gaat niet alles in een keer, dat kost tijd. Maar vertrouw op jezelf en geloof dat ook. Ontspanning en jezelf ook wat gunnen helpt echt.
Koop een mooie bos bloemen voor jezelf, laat je eens verwennen bij een schoonheidssalon
Echte vrienden blijven in jou geloven en de anderen de jou niet accepteren om wie jij bent en wat jij wilt waren niet je echte vrienden. Ook op het werk een tandje terug als je het teveel word. Voel je Nee, zeg dan ook NEE.
Weet zeker dat je dit blijft lukken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door van je ervaring te leren.

Voor wat betreft die gevoeligheid: Zie dit als een waarschuwingsmechanisme die je nu, en in de toekomst kan helpenhet niet meer zo ver te laten komen.

Het is aan jou direct hierop te reageren en alles in het werk te stellen 1, hetzij 2 stappen terug te doen en voor ontspanning te zorgen.
Zo maak je van een negatieve ervaring een positieve.