Ik ben geen psycholoog maar kan me verschillende oorzaken voorstellen.

- je wilt voelen dat je leeft
- bewijs van geen zelfmedelijden
- iets extreems willen doen
- hulpvraag / schreeuw om aandacht.

Het zal per persoon verschillen, en er zullen ook nog wel andere redenen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in jezelf snijden is een manier om met (vaak heftige) emoties om te gaan, waarom iemand zichzelf snijd is voor iedereen anders; het kan een manier zijn om geestelijke pijn om t zetten in lichamelijke pijn omdat dat meer tastbaar is, het kan ook zijn om jezelf te straffen, om weer te voelen dat je leeft, snijden in jezelf (een vorm van automutilatie of zelfbeschadiging) kan ook voor wat rust in je hoofd zorgen. er zijn nog tal van redenen waarom iemand zichzelf pijn kan doen, het kan ook een combinatie van verschillende dingen zijn. maar voor veel mensen is het de enige manier waarop ze met hun emoties kunnen omgaan en persoonlijk denk ik ook dat er bij iedereen een soort schreeuw om aandacht achter zit, NIET in de zin van; kijk mij nou ff stoer zijn, maar in de zin van; zie me, help me het gaat niet goed! in ieder geval heeft iemand die zichzelf snijd hulp nodig, er zit namelijk veel meer achter veel mensen die dit doen zijn misbruikt of mishandeld, maar het kan ook een uiting zijn van een psychische stornis bijv borderline of een depressie of iemand die niet om kan gaan met het verlies van een dierbare, uitgaan van een relatie, ruzie noem maar op.

jezelf snijden is dus eigenlijk een manier om met heftige emoties om te gaan, als je dat niet op een andere manier kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel redenen waarom mensen dat doen. Misschien kun je het beter van deze mensen zelf horen waarom ze het doen. Op deze site staat Automutileren beschreven en mensen die het zelf doen geven daar hun commentaar op http://facetheissue.blogse.nl/log/automutilatie/waarom-automutileren.html .
Ik hoop dat dit je vraag goed beantwoord heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zelf omdat ik wel eens onvoorzichtig ben. Het is dan ook per ongeluk.

Voor het doelgroep waar jij het waarschijnlijk over hebt, is het volgens mij om de emotionele pijn te overschreeuwen met fysieke pijn.
Hierbij is het zo dat de sterkste pijn overheerst. Voor de mensen is de emotionele pijn zo groot dat zij die willen overheersen door zelf fysieke pijn toe te passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze zich
*eenzaam voelt
*drugs gebruikt
* problemen ( denk aan familie, stelen, criminaliteit dat soort dingen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door zelf pijn te creëren voel je even niet meer de pijn die anderen je hebben aangedaan/aandoen.

Of je zit psychisch zo diep dat je dit doet om aandacht te trekken.

In beide gevallen is behandeling dringend nodig.